Bruksprov minihingst
Under annan rubrik diskuterade man hur stor man får vara för att rida shettis.
Nu undrar jag, var går gränsen för att köra minihingst.
Gränsen för minisar är en mankhöjd på max 86 cm, men någon undre gräns finns ej.
Jag har som åsikt att det finns en gräns när detta prov inte längre är lämpligt och kan bli föremål för djurskyddet och lagen.
Vem tar då ansvaret? Avelspremieringsnämnden, föreningen?
I Belgien finns hingstar med mankhöjd c:a 70cm och mindre.

Jag tycker (om jag får vara med och tycka..) att det borde vara lika med tömkörning.
-Att man via bruksprovet kan visa sin häst/ponny tömkörd i godform i alla gångarter.
-Det borde vara likställt, för att få fram bra hanterade och trevliga framtida hästar.
-Vad tycker ni?
Jag tycker att ett väl genomfört treårs test skulle räcka.
Föreslog det på ett möte då någon sa att löshoppning är ingen konst det är bara att skrammla med havrehinken

#2 Absolut det låter som ett nytt steg!
-Det låter som ett kanon förslag.

#1 nej, jag tycker man ska köra med vagn, min nordsvenska hingst gick inte att köra in men tömköra var inga problem. Jag tycker inte att han höll måttet även om han exteriört fick poäng nog för att bli premierad. Min personliga åsikt är att en häst ska arbetas och att hingstar ska visa att dom duger till det dom är avsedda till. En bra och riktig vagn borde inte vara några problem för mini hästar att dra.

Jag menade att man kan eftersom du inte kan dressyrrida en shettis av vuxen ryttare iaf.
-Att tömköra, tömköra är två olika saker.
-Många hävdar att de tömkör men i själva verket går de bara bakom i långa linor.
Mvh Linda
De flesta minisar i Sverige har en mankhöjd mellan 79-86.
Jag tycker personligen svårigheten ligger i att hitta bra selar och en väl anpassad vagn.

# 1, låter bra
# 2, vad är treårstestet?
Glöm inte att det var storleken jag undrade om.
Tycker som Linda (#1 och #5) att en RIKTIG tömkörning där hingsten arbetar i rätt form borde vara lika mycket värt som en körning med vagn.

#5 jag tömkör, vist en sak som jag inte tänkte på det var att man fick rida i stället. Då är ju tömkörning ett bra alternativ, jag tycker riktig tömkörning är mer som att rida hästen.

Tidigare kunde man genomföra bruksprovet med tömkörning och släpa, då spände många för en väldigt tung släpa, där hingsten var helt låst. Dessa fullständigt meningslösa prov blev godkända.
#7 www.spaf.info. Propotioner för treårstestet.

Men, om man nu har mini och det känns/blir för tungt med vagnar och vuxna kuskar - borde man inte kunna få gå bakom/vid sidan? Mao tömköra med vagn? Det viktiga verkar ju vara att visa att hingsten är "brukbar".
Även om jag kanske inte tycker att dagens bruksprov bevisar ngn brukbarhet alls egentligen. Ett mer utförligt bruksprov, med mer "status" hade varit roligare.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Vad ska hästen kunna i lydnad och rörelser? Är det skillnad på ridningen och körningen? Ska den gå på böjt spår? Ska den kunna rygga vid ridning? Hur väl ska den kunna galoppfattning vid ridning? Det är ju trots allt oftast unga hästar som ska utföra det.

#13 Och unga ryttare.

Jag tycker man får ställa sej frågan vad meningen är med att genomföra bruksprov. Är det för att testa hingstens brukbarhet? Temperament? Både ock?
Tycker inte att man kan jämställa treårstest eller tömkörning med körning eller ridning - även om jag hört att man får tömköra t ex i Danmark. Att spännas för i skaklar eller ha en ryttare på ryggen är något helt annat, som jag ser det.
Vet att ISPC diskuterat en minimigräns för minishetland (tror det rörde sej om 75 cm eller däromkring), men vet inte om det klubbats igenom något. Någon som vet? Personligen tycker jag att vi är lite fel ute om vi börjar avla fram så små hästar att de inte ska kunna användas som en häst. Kanske man då ska ägna sej åt hundar eller kaniner istället?!
Jag har fått för mig att det är inte att pållen går stadigt i rättform som är det mest viktiga, utan att det är temperamentet och samarbetsviljan som är avgörande till om det blir godkänt.
# 4 Personligen tycker jag att en avelshingst ska var något utöver det vanliga på alla plan(temperamentet samarbetsviljan exteriören stammen) och då ska ett körprov inte vara något problem.
#15 Har också något i bakhuvet om 75 cm.

Ellinor Var hittar jag Råd o anvisningar 2006, angående bruksprovskraven.
# 12 För några år sedan var det iallafall tillåtet att gå bredvid
# Ja det kan man undra
. Återkommer

England har inga bruksprov. Men väldigt många bruksklasser på sina shower. Fantastiska ekipage.

#16 Absolut men:,
--------------------------------------------------------
Mini hingstar som är väldigt små…ska de ändå få köras av gubbar på kanske 150kg?Var går gränsen rent etiskt?
-Det handlar iaf om hingstar oavsett om de är små eller inte skulle jag aldrig se att min dotter skulle få köra bara fö att hon är liten och kanske kan..Olyckor kan hända därför tycker jag tom att ridprov är oetiskt för så småhingstar eftersom det kanske bara är väldigt små ryttare som kan rida dem.
-Det finns ju ingen gräns vad "gubben" i vagnen får väga därimot har vi ålderskrav i ridning…Konstigt anser jag att det då helt plöttsligt ska värnas om "vad som är lämpligt" vi alla vet ju att alla har olika åsikter om vad som är lämpligt.
-Fram med bra rikt linjer vi har att rätta oss efter.
Mvh Linda (som gillar att lägga sig i:)

Rätt tråd Linda, Du kan hålla i tömmarna.

Jag vet en liten liten shettis faktiskt som går på trav och har bra tider, där han drar lätt tungt ekipage , en vältränad shettis med muskler på rätt ställe även om det är en mini orkar dra en vuxen person på i allfall 70-80 kg om jag ska vara ärlig…
De har ju lättare för att dra än att bära , finns faktiskt sådana som har sina *ponnysar* till hjälp i skog och mark och där drar de tunga träd *ler*

#24 underlaget är helt avgörande för minisar, nerför asfalt kontra uppför lervälling.

#24 Absolut!
-Jag tänkte bara att bruksprovet görs ju av unga hingstar mestadels.
Och visst shettisen ska ju var en liten arbetshäst, men mina tankar var riktade från mina tankar om små hästar och hur man ska kunna visa dem på bästa möjliga sett.

#26 Jo det förstår jag , men jag menar att börja du jobba så smått med din häst när den är 2 år med att klättra , tömmköra osv och sen kör in den som 3 åring och kör den periodvis så hinner även minisarna muskla sig rätt och klarar av att göra bruksprov i ridhus
, eller i en paddock ..

#27 Jamen precis! Så avancerat är ju inte bruksprovet och jag tycker inte att man ska "nedvärdera" våra små ponnyer. De lär vara världens starkaste hästdjur i förhållande till sin storlek.

Ni som har mini, använder ni dom till vardags, så att säga? Eller kör ni in dom bara för bruksprovets skull?
Hos oss körs det äldre hingstarna dels för att de ska omväxling i livet, det känns som de tycker det är kul med omväxling.
Alla ungpållar (hösten och vintern mellen två och tre år) vänjs vid vagn och körs så mycket att det kan skritt, trav och galopp i vagn. Det som vi tränar mest på är egentligen halt, att spänna för/från vagnen och att vända på vägen.
Jag tror att pållar som är mycket hanterade har större möjlighet att få ett bättre liv.
# 22 Shetland är en stark dragare, men som alla andra pållar måste det tränas för att kunna få de muskler som krävs . Jag tror det är så att inte många tar shetlandsponnyn (speciellt minishetland) på allvar. En häst eller ponny stor eller liten borde få samma ärliga möjligheter att tränas för sina uppgifter.
Vad gör man åt 150 kg. gubben? Hur gör man om 150 kg. gubben skulle komma till en hopp/dressyr eller fälttävlig med sitt halvblod?
Lite från ämnet…
Våra mini turas om att dra vangen med vatten dunkarna till sina kompisar vattnet väger mer än 150 kilos gubben…..När pållarna ska utför ett tungt jobb är det jätteviktigt att selen passar och att vagnen är rätt balanserad

#32 helt rätt
Jag har ju aldrig sett någon bli stoppad på någon kör tävlging pga sin vikt i allfall oavsett ras..

#31 Denne blir då stoppad av ansvarige tävlingsveterinär.

Kul att läsa alla inlägg om körning med minishettis. Men visst borde de orka dra en rätt tung människa, naturligtvis när de är riktigt inkörda och musklade. Har nämligen rottisar själv och såg en gång ett program från USA där rottisar användes som "körhundar". De hade små rockards och styrdes med nån sorts grimma. En rottis är ju mindre än en minishettis menar jag. Dessa rottisar drog rätt stadiga människor. Men det är ju i USA :) där har dom allt möjligt för sig :))
Shetlandsponnyn sägs vara starkare än vi tror. Det är dock viktigt att vagnen och selen är väl anpassad. En välmusklad normalstor shettis kan enligt Janet L. Gammie dra 1200 pounds, dvs. 544 kg utan problem. De orkar däremot inte bära en vuxen. (källa: Janet L. Gammie, Shetland Ponies, publicerad av Abdo & daughters 1995.)
Frågan är bara hur rutinerad och välbalanserad ska en 3 åring begäras vara??

#37 544kg det är rena gallimatiasen. I en nerförs eller uppförsbacke skulle hästen rulla runt med ekipaget som en snöboll. Rena snurren. Men om detr bara gäller att dra en vagn på absolut plant och slätt underlag så kan i princip shettisen dra vilken vikt som helst. I nerförsbacke kan en myra dra 544kg. Tro inte på all smörja som skrivs.

#38. Bruksprovet behöver inte göras som 3-åring. Man gör det som 4-åring eller på våren som 5-åring.