utställningskatalogerna
Hur blev det med katalogerna? Är det en enda som ska göra katalogerna över hela landet eller hur blev det? Vem i så fall? *nyfiken bara*

Var det inte så att Öst gör sina själva, men resten av katalogerna görs av en person? Jeanette Stark, eller?
Stämmer!
Amor vincit omnia 

Fast det är bara själva "hästdelen" som görs av Jeanette. I övrigt har den utställningsansvarige fortfarande "fria" händer.

#3. Jag tycker nog de flesta ser likadana ut.
#3 Ska man betala 500:- till Jeanette för detta??
#5 va? kostar det? vår rep i syd har jag inte för mej fick betalt.

Alla får betala 500:- till den som gör katalogunderlaget. Underlaget tas fram ur SSS register, därför ser underlagen i alla våra kataloger likdana ut. Även Syd.
Tidigare har man gjort sina kataloger för hand, dvs man har skrivit av info från anmälningsblanketterna. Det funkade inte vidare bra alls. Då dessa sedan manuellt skrevs in för att rapporteras in till SH, som sedan använder uppgifterna i statistik, så blev det ofta ofta fel på regnr, faderns nr etc. Därför kör man in alla hästar i registret, som pumpar ut ett underlag, resultat då man lagt in dessa samt en rapport till SH som är korrekt (om registret är det) och man kan använda resultaten vid ex avkommevärdering av hingstar etc. Mycket bra. Och mkt smidigare än att folk gör det för hand.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#6 Är som Cattis skriver, alla får betalt, självklart även den som gjort det för Syd.

#8 Vill bara förtydliga, det är alltså den person som gör tar fram "hästdelen" ur registret samt sammanställer resultatlista och ser till att detta kommer till stamboksföraren osv som får betalt.
Den person som sätter ihop resten av katalogen med allt vad det innebär med annonser osv, lämnar på tryck, adresserar och skickar ut katalogerna gör detta ideellt. Åtminstone i Nord.

#9 Precis, så är det i Syd oxå.

Även i Öst.
/Cattis
# Ok! Så då är det totalmonopol på "katalogunderlagsmakeriet"
Är det så att man "tvingas" betala 500:- till en och samma person, jag får hoppas att dessa pengar går till föreningens kassa…För det är väl föreningens register?

#12 Så om du jobbar på ICA skall din lön gå till ICA koncernen isf, då det ju är dem du jobbar för och deras kassapparater du använder. Knappast.
Man betalar för en tjänst. Du får betala för de flesta tjänster du anlitar ngn att göra. Inte ett dugg konstigt och inte ett dugg fel.
Är det en person som gör det så ja, man "tvingas" betala den som gör jobbet. Den som gör dels underlaget, lägger in resultaten och drar ut resultatlistor och rapporterar till olika instanser. Att registret tillhör föreningen är väl knappast ngt som har med det att göra. Isf kan inte heller ICA ta betalt för de pengar som kommer in via deras kassasystem, för dessa system har ngn annan skapat. SSS tillhandahåller registret till dem som gör katalogerna. Gratis.
/Cattis

#7, Cattis, Hur kommer jag åt resultatstatistiken?
#13 fördelen med att handla på ICA är att man inte behöver begränsa sitt shoppande till en enda butik…..kundens fria val
#14 Vill också veta!!

#7 Hur vet man att det nu blir rätt, om anmälningsblanketten är felaktigt ifylld så hjälper det knappast med en annans identitet?
Borde inte domarna ha en scanner oxå, annars vet man ju inte vilken häst som visas.

#17. Det är ännu inte lag på chipmärkning, så det fungerar inte i praktiken.

Statistiken som tas fram presenteras i tidningen Shetlandsponnyn plus att SH använder resultaten vid ex avkommevärdering för hingstar.
Är det nu ngn som visar fel häst under en annan ponnys identitet, vilket jag tvivlar på är vanligt förekommande, så har det ju knappast med registret att göra.
/Cattis
#19 jag vet att det hänt på hingstpremiering…

menar du de som visade ha en annan pappa än vad som stod i regbiviset??? Men det rättades till sen när man hade fixat all Dna och det var ju inget som skedde med vilje i allfall utan var ett misstag …

#20 Som jag tolkade inlägg 17 var att han menade att folk med flit anmäler häst under annan identitet. Och det, tror jag inte att folk gör. Och är det ngn som faktiskt gör det, med flit, för att få bättre resultat ex - så är den personen totalt blåst och det är knappast registrets fel.
#21 Precis.
/Cattis

#22 Inte riktigt, menade bara att man måste vara noga med uppgifter annars blir det lätt fel i registret oxå. Framförallt om man inte har tillgång och kan följa upp uppgifterna.
Om det nu är så att man samlar in uppgifterna i dataregister, så borde man oxå lägga ut uppgifterna i sökbara filer.

Ok.
/Cattis