Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: beteckningar-fölningar
Läst 1515 ggr
Milla
0

nyfödd med veka kotor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

då var det min barre igen som jag vill fråga om.

Han har rätt så veka kotor fram och är väldigt vinglig bak, när brukar detta rätta till sig?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

nallebjörn
0

min Ghia hade det när hon föddes. Endast bak dock. Tog ett par dagar innan honvar bättre men då på mkt hårt underlag. Syntes inget efter ett par veckor

cinna
0

OJ!

Läste i bibeln "Att bli med föl" s. 65 Det rätar ut sig efter ett par dar står det, svårare fall (när nu det är?) kan behöva stödbandage. Kontrollera hovarna ofta pga risk för snedslitning.

Vill oxå ha för mig att jag hört något om att hårt underlag är bra…

Hoppas det går bra, kan du inte posta en ny bild om ett par dar när h*n förhoppningsvis ser bättre ut:-)

Milla
0

japp det ska jag göra, ni kommer att bli nerpombade med foton på min enda bebis hihi

Cattis
0

Sådana föl skall helst vara på hårt underlag mkt. Mjuka halmbäddar som de tillbringar massor av timmar i, förvärrar inte kanske, men fördröjer att de stabiliseras. Låt honom vara ute så mkt som möjligt (lite regn dödar inga föl) så rätar han nog upp sig snabbt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

¤4 han har varit ute en vända idag, men sen så började det åska så då åkte han in igen. Han kommer vara ute så mycket det bara går.

nallebjörn
0

hittade en bild på min fölunge…

Cattis
0

#5 Kan du inte låta boxen vara öppen så att han kan knalla runt på stallgången? Jag vet ju inte hur ditt stall ser ut eller är utformat alls så det kan ju vara en dum idé. Men har du en vettig stallgång kan du ju låta dem gå där en stund emellanåt. Om det är riskfritt så han inte drattar på arslet o bryter av sig benen på betonggolvet… Räcka ut tungan

/Cattis

nallebjörn
0

Det borde ju gå Milla, jag menar Cattis tips….

Milla
0

hrm jo det var en bra ide men inte tillräckligt bra för jag har en hingst med massor av vårkänslor i stallet också och risken är att han går igenom allt, men dom skulle kunna få bo i en utmockad box någon timme om dagen.

nallebjörn
0

du får släppa Pirat ner i betet så länge…. en timme räcker nog inte långt för benen på hårt underlag. Men jag hade iaf mockat ur en del ur boxen så dom inte har spån/halm i hela boxen utan endast på en liggbit

Cattis
0

#9 Om du har en stor box, kan du ju låta den vara utmockad en bra bit och sedan halma upp där han kan ligga. Och, så länge det inte åskar eller är storm, låt dem få vara ute. Det härdar honom. Det finns ju massor av undersökningar som visar att föl som står inne för många timmar av sina första dygn blir klenare i benen än  de som kan springa ute och röra sig fritt. Så ut med dem. Inte ens spöregn dödar dem, han får ju komma in o torka efteråt. Nu menar jag inte at tdu skall lämna dem i dygn i spöregn, men det är viktigt att han får vara ute mkt.

Har du ingen box eller vindskydd de kan komma in i som ansluter till en hage?

/Cattis

nallebjörn
0

#11 skönt du säger så. Jag har mitt sto ute dygnet om och hon ska nog föla när som. Antar eller hoppas att hon går in och lägger sej när hon fölar. Annars blir det lite vått.

Milla
0

#11 nej jag har ingen box eller vindskydd som dom kan gå in i. Men jag lovar på heder och samvete att dom ska få vara ute hela dagarna om det inte åskar.

Cattis
0

"Det som inte dödar härdar" var det visst ngn som sa en gång… Oskyldig

Man får ju använda sunt förnuft. Djurförnuft, inte människoförnuft. Med det menar jag givetvis att hästarna tål mer än vi vill att de skall tåla, för vi tycker det ser så trist ut att ha dem ute även om det regnar. Jag tycker inte man skall dalta med dem för mycket. Men det är min åsikt. Vill man sedan att de skall få torka upp, så att man själv sover bättre om natten (vilket jag också gör) så får de ju chans att göra detta då de ändå står på stall nattetid.

I vilt tillstånd har de ju naturligt skydd mot regn o rusk, och det är inte alltid vi har det i våra hagar, så då är det ju bra at tde får komma in o vila ut o torka ordentligt.

/Cattis

nallebjörn
0

#14 precis! mina hästar går in om dom vill. Vill dom stå ute och bli blöta gör dom det. Men visst nyfödda föl behöver man kanske ta in om det är för dåligt väder. Man är ju ändå lite pjoskig där kanske. Men visst kan dom föla ute nu? kallt är det ju inte precis.

RebeckaSvensson
0

#15 Det är ingen fara. Låt du Honey föla ute, med gott samvete. Hon går säkert in när det är dax eller om hon känner att det behövs.

Cattis
0

En del ston är ju mer "korkade" än andra iofs.  De lägger sig i antingen en skithög eller i lera och sumpig mark. I sådana fall tar jag in dem. Men det är knappast ngn som springer o tar in dem i fritt tillstånd heller. Och då fölar de å andra sidan inte heller när det är för kallt eller risk för snö.

/Cattis

nallebjörn
0

#16 man blir lite skeptisk nu när det regnar. Fick ta in Honey en stund igår för Fellina fick inte gå in. Hon ville också torka upp lite och ha det skönt. Men jag vill inte ha Honey inne på natten. Honär inte van vid det. Ligger ju inne varje morgon så jag hoppas hon gör det när hon fölar med. Kommer ju klet från juvret nu ju

nallebjörn
0

#17 mina ligger mkt inne faktiskt. Fast nog ska dom väl inte göra det när det är dax…..

Milla
0

här kommer Berra som han ser ut idag då han är 6 dagar.

nallebjörn
0

#20 snart upprätt ju  Skrattande