Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 989 ggr
Ellinor Johansson
0

Elichias

Har någon erfarenhet av elichias ?

VeronicaP
0

vi har haft det på någon ridskole häst , den blev frisk efter den hae fått sin medecinkur..

vi märkte det på att den verkade irriterad , ont i kroppen , högg när man skulle sadla , slog efter skänklarna och sådant

Annette
0

Mitt ena N F sto hade det för många år sedan. Hon gick och vinglade i hagen och när jag tempade henne hade hon 41 graders feber, jag trodde först att det var fel på termometern, men nästa visade lika mycket. Min blev också frisk efter sin medicinkur.

Ellinor Johansson
0

Try en av mina pållar tror veterinären har elichias. Han är omväxlade halt och svullen på olika ben, stel förhöjd hjärtfrekvens, och ont i kroppen/skinnet Han är pigg och glad i blicken äter och dricker som han ska.

Han har fått penicilin i tre dagar men är inte speciellt mycket bättre.

Hur lång tid tro det innan ni märkte en förbättring?

Annette
0

Jag har just letat fram journalen från distriktsveterinären som var ute. Detta var 1994, stoet var 3 år. Tyvärr är handstilen nästan oläslig, men hon fick tydligen Hippotrim och jag minns att det skickades något blodprov. När behandlingen sattes in sjönk febern snabbt och vad jag kan minnas så här långt efteråt försvann även vingligheten ganska fort.

VeronicaP
0

Våranpå  ridskolan kom vetrinären och sprutade varje dag i 5 dagar , och märkte skillnad efter 3 dagar , kommer ej i håg vad det var han fick , vet bara att det var en stor dos och att vi inte fick spruta det själva *ler* …

Vad får han för något då?

Blev din frisk på hippotrim?

Ellinor Johansson
0

# 5 Förmodligen samma som ridskolepållen. Veterinären har sprutat "en stor dos" direkt i blodet i tre dagar nu. Han skulle också fått i fem dagar men han blev så skakig efter dosen i dag att han inte får mer doser. Det tråkiga är att vi inte märker någon skillnad ännu.

Annette
0

#5. Min blev frisk på Hippotrim. Kan tänkas att hon fick något mer, det är länge sedan, så minnet sviker. Det står något mer i journalen som jag inte kan tyda.

thira
0

Usch, det låter inte kul. Stackars Try..!

nallebjörn
0

vi hade en ridponny som fick det. Den dog efter 10 dagars behandling. Tyvärr.

VeronicaP
0

#6 Jo det var ena stora doser de får , synd bara att han reagera på den då , håller tummarna för att han ska bli bättre.

SannaHolmgren
0

Hade en äldre valack med ehrlichios. Han blev frisk trots att veterinären klantade sig och behandlade med för låg dos och inte kom ena dagen.  Efter något år med små "återfallsperioder" så var han tom bättre än innan han insjuknade.

Ehrlichios självläker ibland även utan behandling, men komplikationsrisken är större, och sjukdomstiden varar längre.

De flesta hästar -behandlade eller ej- får återfall med stelhet, trötthet och ibland hälta periodvis i flera månader efteråt. Detta klingar av så småningom, för att sedan bli helt återställda.

På min häst tog det ett år.

Hjortlusflugan sprider också smittan. (älglusen)

Lycka till med din häst.

Ellinor Johansson
0

Tack för alla upplysningar och råd.

Vi fortsätter behandlingen med att spruta B-vitamin. Jag tror ( eller kanske vill tro) att Try går bättre, han är iallafall  glad och vaken i blicken och hungrig. Det känns iallafall mer hopfullt i dag än i måndags.

Det är inte klokt vad energi och kraft ett sjukt djur tar.

Annette
0

#12. Håller med om att när djuren inte mår bra mår man själv också dåligt. Mitt ena N F sto fick känning av fång i söndags. Hon gick på en 20 år gammal ogödslad vall med inte särskilt mycket mat i. Tack vare råd från en kontakt här på forumet är hon redan mycket bättre. Ute går hon nästan som vanligt.

Tack Milla, dina råd är guld värda!

Milla
0

#13GeneradGenerad

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se