"Pendel- och ringtest" inför fölningarna 2008
Då kör vi igen då :-)
Celma - favvo sto
Carmen - favvo sto
Paola - Favvo sto
Heddan - Favvo mycket tveksamt men efter ett tag ett hingstföl.
Gjorde det ju förra året och det stämde på en dvs Paola
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Japp, gjorde det i går, mest för kul =)
Kitty, Copy och Märtan väntar hingsbebisar, resten väntar sto bebisar!
Att Kitty väntar en hingst vet jag redan, det har jag kännt på mig redan innan jag betäckte henne!
Delad glädje är dubbel glädje :)

Gjorde pendel förra året på Anja o Paola ( innan hon flyttade ) , det stämde på båda.
i år ser det ut så här;
Natasja - sto m Jozo
Anja - hingst m Ytterhalls Kanon
Loni - hingst m Jozo
Tipsy - Sto m Jozo
vi hoppas att det stämmer :)

Pendlade för ngn dag sen de visade sto. Så nu får vi se om de blir ett skäcksto nästa år.
"3 du ska se att du får en fux hingst
Jag var tvärsäker på att Celma skulle få en svarskäck men icke

#4 hihi ja då blir ja gråhårig tror ja om de kommer ut en fuxhingst
#4 vad tror du vi blev när celma fölade?? VA EN FUX skrek vi rakt ut……

Då skulle jag skratta:) för visst har jozo lämnat mkt fux, tom m svart sto, så det kan ju hända !!
Jag ska få:
Blossom - Sto
Fenja - Sto
Lucy - Sto
Alison - Sto
Wilma - Hingst
Galina - Hingst
Vi får se hur det blir ?!?!
# 1 Håller tummarna att Märtan får en hingst bebis i år!
Kan man tinga det eventuella fölet redan? :) Skulle gärna ha en liten trollunge till :)
Hehe, jag hoppas oxå på en hingst bebis!! Hoppas bara att hon är dräktig!! Hmm, skulle gärna behålla den bebisen om det blir nåt… 
Delad glädje är dubbel glädje :)
Har inte gjort sånt för jag tror inte på det. Om jag ju får två föl som vi väntar på hoppas jag det blir två av samma kön så dom har nytta av varandra. Spelar ingen roll om det blir hingst eller stoföl, båda skall sparas.

Jaha, då har vi haft ringpremiär idag! Vi betäckte två ston i somras och PregnaMare för en månad sedan visade följande:
- Furunäs Fergie + Furunäs Bonzo = tydligt dräktig
- Furunäs Nicolita + Wessel vd Amstelhof = diffust resultat …
Idag gjorde vi för första gången ringtestet och fick då följande resultat:
- Furunäs Fergie: tydliga signaler för ett hingstföl
- Furunäs Nicolita: efter en liten väntan signalerade den först ett hingstföl och sedan ändrade den sig till ett stoföl!?!
Ja, vad skall man tro om Nicolita? 

ja du Lottie, hur långt gången kan hon vara? för innan ett visst antal dagar är ju inte könet bestämt… bara en tanke.. ett UL kanske?!

Vad gör jag för fel ?
Provade på mina idag och jag måste göra nåt fel för det visar att mina unghästar ska få stoföl, altså ett och två åringen som inte har varit i närheten av hingst. Kyra visar både hingst och sto då vi provade två gånger. Akleja hingst, och hon ska ju inte vara dräktig. Jenna och Vila helt stilla så det ska ju vara rätt då. Provade på Juni också, då pendladen ringen lite svagt ???

#12 Tvillingar
#14 tid att lägga ner tron då kanske? =)

Inte tvillingar, det vill jag verkligen inte. Men varför visar det föl på unghästarna ? Jag måste göra något fel. Ska be någon annan att göra testet på mina hästar.
#12: Pendlar ringen mellan sto och hingst så kan det vara tvillingar, även om sannolikheten är mkt liten skulle jag tro.
Troligtvis är mellanrummet mellan häst och ring för stor, då det kan börja pendla/snurra hur som helst. Det kan skilja mellan olika hästar har jag märkt hur stort mellanrummet ska vara men ungefär en tvärhand.
Jag tror inte alls på sådant.
Hur Gör man då ?
kan någon förklara
så skall jag också prova skoj skoj

Ja förklara igen hur ska det snurra/pendla?
Vissa verkar ställa frågor och vissa håller bara över ryggen…
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Som gammal naturvetare själv … så var det häftigt att göra detta! Där står jag och håller en guldring hängandes stilla över korset och rätt vad det är så börjar ringen att röra på sig! Nästan lite kusligt!
Man kan ju undra hur mycket mitt undermedvetna påverkar … ? Fast jag tvivlar på det i det här fallet eftersom jag så oerhört gärna skulle vilja ha ett stoföl av Fergie då hon har fått 9 hingstföl av 10 möjliga än så länge. Om mitt undermedvetna hade haft något att säga till om så borde ringen ha svingat sig som ett lasso över korset på henne! 

#22 Frågade du ngt? Hur vet du vad som var sto resp hingst föl?
Jag har gjort detta för flera år sedan men minns inte hur jag gjorde.
www.gullsmyrastuteri.se

#13: Så kan det säkert vara.
#14: Oj, vad konstigt!
#18: Kanske det - skall nog göra om det igen och då hålla ringen ännu närmre korset. Det kanske var svaga signaler …
Spelar det roll om man själv står bakom stoet eller vid sidan om henne?
#21: Man tar tagel från den häst man skall testa, trär taglet genom en guldring och håller sedan guldringen hängande cirka en tvärhand eller mindre ovanför korset, alldeles stilla. Efter en halv till en minut börjar ringa att röra på sig om stoet är dräktigt. Ringen rör sig fram och tillbaka på en rak linje om stoet väntar ett hingstföl samt runt i en cirkel om stoet väntar ett stoföl. Om stoet är tomt så förmodar jag att ringen hänger kvar helt stilla.

Tack då ska jag också testa.
Man kanske ska prova att fråga om ja och nej , då kan man ju fråga om färg också..
www.gullsmyrastuteri.se

#25: Varför inte? Undrar dock hur den signalerar t.ex. brunblackskäck …? 

.. man får väl ställa frågan många gånger, är den brun? är den black? är den skäck?..
Det är bara att rabbla hela färgskalan…
www.gullsmyrastuteri.se
men asså är det bara jag som tycker detta är löjligt? Snälla, kasta inte sten på mej nu *S*

Ha ha ha. Anna ha humor!!
Vissa tror på Gud vissa på Pendeln vissa tror på Tomten.
Vad är fel och rätt.
Men framför allt vad är kul.
Gud så härligt det var när man trodde på tomten!
www.gullsmyrastuteri.se

Alla kan ju inte tro på det, men det finns många som tror, jag är en av dem, min pendel har gett mig många råd genom åren.
#28: En liten sten får du….det är inte alls löjligt, bara spännande.

Något skall man väl roa sig med under den långa väntan det är på ett föl. Jag har aldrig gjort det, men nästa gång skall jag prova, bara för skojs skull.
mja en liiten sten kanske då. Mja gud tror jag definitivt inte på för då skulle jag inte varit faderlös vid 14 års ålder och definitivt inte bli av med min bästa vän i cancer då hon var 21 år. Näpp, ingen Gud.
Pendel… mjaä. Jag har iof inte testat men mamma gjorde det på mej då jag var gravid och det funkade inte. Förvisso mot min vilja men ändå..
Susanne: Jag har massor med humor =) Kanske inte av den sorten som många andra. hm. Tro på tomten, kommer du ihåg när du gjorde det? Jag minns knappt vad jag käkade till frukost igår =)
Jag har ju ultrat mina tre och dom var alla dräktiga,och nu har jag gjort ringen på två ska göra på den tredje oxå.
Flöjta = hingst
Trine=pendlade först och sen började det gå runt .
Ska bli spännande o se vad som tittar ut..Mitt första varmblodsföl jag fick visade det hingst hela tiden jag kollade med ringen,ut kommer ett MYCKET bestämt stoföl som älskade att skrämma lite osäkra människor…Men hon var inte elak på nå vis.

Det har ju inte stämt på mina hästar detta året och jag har inte testat de nya i år heller och kommer inte att göra det heller (tror jag)

På Ronja cirklade ringen så det borde vara sto då…?
Cindy stod ringen absolut stilla…Tom …?
Berdine har jag inte testat ännu.
www.gullsmyrastuteri.se
Jag har ultraljudat, men ska testa Manda i morgon. Vill ha ett stoföl. Jag tänkte att pendlar den så får jag väl snurra till den så den går runt i en cirkel i stället!
(skämt)
Ska kolla russet med, veterinären kommer på onsdag till henne och då får jag se om hon är dräktig på "riktigt". Men det har faktiskt stämt på mina tidigare föl och även på mina tre barn. Sant eller falskt? Spelar ingen roll, det är bara en kul grej att göra så här i höstmörkret!

Jeg testet mine ponnier i fjor. Skal jammen gjøre det i år også, for det er jo litt gøy å se om det kan stemme….
Ifølge ringtest skulle det bli 2 av hvert kjønn. Fikk 2 hoppeføll, og 1 hingsteføll. Den ene som skulle bli hingst, viste seg å være hoppe :) Men ellers stemte det med de to andre.
Har 4 hopper drektig, så skal teste i morgen. Den ene av de står i Sverige ennå, så må vente noen uker :)
Gjorde ringtest på mitt ministo idag.
Stepley Mystique-Design to make a difference=sto
Hoppas verkligen att det stämmer då är lyckan total.

Då har jag testat med ringen igen, använde den här gången en slät gammal vigselring från början av 1900 talet, makens mosters.
Nu visade det dräktigt på Akleja, Jenna och Kyra, tydliga pendlingar, altså hingstar. Först var ringen alldeles stilla, sen började den pendla kraftigt på Jenna och Akleja medans det var svagare på Kyra. Provade inte på de övriga.
Vad ska man tro ?

#40 Vad man vill!
Jag tror… Ska pendla Berdine i morgon. ska ta blodprov i morgon och jag vill hinna pendla alla innan jag får provsvaren.
Man kanske kan beställa plats på hingstbete hos dig till som 09…?
www.gullsmyrastuteri.se

# 41
Hingstbete ? Jag har inget hingstbete. eller någon unghingst. Det är nog Gunilla du menar kan jag tro, hon har unghingstbete.

#42 Jag syftade på kommande hingst fölisar…
www.gullsmyrastuteri.se

Ja då förstår jag, läste väl för snabbt !!!!! och fattade inte alls……………..
Alla kan inte gör ringtesten!! Jag försökte förra året, ringen bara hoppar!
Min dotter tog över och testade, de funkade och det visade sig vara alla rätt.
Ulrika gjorde testet förra veckan, jag stod med inne i boxen hos Ninette, ringen bara hoppade men när jag gick ut börjar den att pendla.
Ninette= hingst, Nobless=sto,Raffaella=sto,Tiffany osäket troligen tom i år igen.
Tiden visar om ringen har rätt eller ej!?!

Berdine är dräktig med stoföl…
www.gullsmyrastuteri.se
#33 jag tror fortfarande på tomten! 
Funkar det här med någon annans vigselring? Jag har nämligen ärvt en nu… den enda jag någonsin hållit i min hand. Tillhörde en gammal släkting
(också naturvetare som vill ha "riktiga" svar på hur allt fungerar, men det är ju en kul grej!)

#47 Vet inte men testa…
svaret får du åtminstånde till våren…
www.gullsmyrastuteri.se

Ringen har jag aldrig provat, men koppartråden som visar om de är dräktiga fungerar. Det den gör utslag på är ju vattnet som fölet ligger i. Min Brocélinda är dräktig men tyvärr är inte Elsa dräktig.

#49 Koppartråden???? Vad är det?
www.gullsmyrastuteri.se

#50 Man tar en vanlig koppartråd och håller över korset på hästen, är den dräktig går tråden upp och ner (nickar ja), är den ej dräktig går den fram och tillbaka åt sidan (som man visar nej med huvudet). Detta funger faktiskt!

Man lär så länge man lever! 
www.gullsmyrastuteri.se

#36 # 46
Fick idag svaren på blodproven. Tre dräktiga damer med levande föl.
Jippii!! Det gör inget att pendeln hade fel på Berdine… Nu återstår det att se om det blir iaf två stoföl. 
www.gullsmyrastuteri.se
#53 Stort GRATTIS till dina dräkiga ston, nu återstår bara väntan tills fölen anländer…

#54 Tack! samt för hälsningen i min GB. = )
www.gullsmyrastuteri.se

Nu har jag testat 4 st av 6 som ska ha föl .
Corint - Stoföl
Madicken _ Stoföl
Pebbles - Hingstföl (welsh)
Mary - stoföl (Russ)
Så det är Arielle och Dingla kvar.