Drar upp lagom mängd efter vikt i en spruta. lägger sen en sträng längs ryggen, men slutar en bra bit innan svansen för att inte det ska hamna i taglet. Sen lägger jag en smal sträng på vardera sidan av halsen, även där noga att inte få i taglet, sätter sen två fläckar vid vardera örat. Medlet sprids ju med hudfettet, så hela kroppen blir preparerad. Fick för ett antal år sedan ett sto som reagerade på medlet och tog av sig sitt långa fina tagel. Pratade då med tillverkaren som rekomenderade att inte ha medlet direkt i man och svans. De hade en del biverkningar rapporterade på just sådana saker, även så hade några araber fått bölder på ryggen efter att de använt Switch. Men jag har inte fått flera problem trots att jag använder det som fästing medel till alla hästar, unga som gamla varje sommar.

Jag hade en häst (shetland) som fick bölder av Switch. Den kliade av sig halva manen och hade bölder från halva mankammen och ner på halva ryggen. Det tog LÅNG tid innan det blev bra och efter det blev hästen allergisk mot både det ena och det andra (ex havre) och det tog flera år innan besvären försvann.
Använder dock Switch ibland fortfarande, men testar alltid isf på en "fläck" för att se om hästen är överkänslig. Vill aldrig vara med om det igen.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag drar upp i en spruta, sen drar jag en jämn linje ifrån öronen och mitten av mankammen fram till manken, sen hoppar jag över sadelstaten och fortsätter bakåt till svansroten, där brukar jag gnugga in lite grann…sen masserar jag in det mot huden på hästen.
# 3 Gör du så med Switch!?
Switch kommer jag inte att använda nått mer.
Har haft samma problem som #1 och #2 anger, med överkänslighet. Vet även andra vars tagel ramlat av och hästarna fått hudproblem i många år efter en sådan behandling.
Men naturligtvis är det individuell överkänslighet. Men nej, jag skulle inte våga ha det igen..Det känna bättre att ha ett mildare insektmedel som hästarna tål och istället smörja oftare.

Då kommer inte jag att våga använda Switch! Mitt ena sto reagerade på ett insektsmedel som innehöll vitlök. Hon kliade sig, det har hon aldrig gjort tidigare. Jag har kvar lite av gammal hjorthornolja, jag kör med det så länge det räcker. Vi har ännu inte haft så mycket av vare sig flugor, mygg eller fästingar. Har nästan inte plockat några fästingar på katten ännu.
Har ni tips på något mildare medel som fungerar? Utan vitlök.
Är det någon som provat ättika? ska ha hört att det fungerar bra

Ja jag har aldrig använt switch och kommer aldrig att göra det heller då jag tycker det är för starkt och inte kan man ha det om de går nära vattendrag eg. väl?
Använder iof sig aldrig insektsmedel då vi inte behöver det , har inte så mycket *kryp* här , har haft någont naturvänligt någon gång på utställning där man vet att det brukar vara mycket *kryp*
Jag gör nog ungefär som #3 fast utan att massera något, det sprider sig ändå. Har peppar, peppar aldrig haft någon häst som reagerat på medlet.
#5 Äppelcidervinäger brukar funka. Bara att spraya på.
#8 Vi har aldrig heller haft någon som reagerat negativt på switch…..förutom våran plånbok då!
Använder bara Switch på halvbloden, finns fler anledningar till att jag inte vill använda det på shettisarna. T ex stona som går på betäckning (händer ju att hingsten naffsar lite), digivande ston har fölungar som petar och slickar överallt men självklart vore det inte kul om de blev av med manen heller.
Har faktsiskt aldrig provat switsh por on men jag tar avsmak också eftersom det går in i blodet och räknas som betjämpnings medel klass 3 så ja ,,,,
Men om man använder så är det viktigt att hoppa över sadelstadet ,,,, då hästarna kan få hemska skador annars