Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 3969 ggr
[Anna-N]
0

Nattlampa

Kom att tänka på det i dag. Hur folk har det i stallet med eventuell nattbelysning.

Jag släcker helt i stallet på natten men i lösdriften har jag en lampa på vid ingången - den lyser hela nätterna.
Frågan är hur gör du?

Annette
0

Vi släcker på kvällarna, vid 22-tiden ungefär. Det är oftast mina föräldrar som gör sista kvällskollen samt släcker, hunden skall ju ut och nattpinka, katterna skall vallas in och de otäcka hönsen skall också stängas in i hönshuset.

Milla
0

nej ingen lampa varken ute eller inne. Dock har jag haft lampa tänd när det är dags för fölning.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Pernilla77
0

Vi har en kvällslampa. Den går på timer och tänds vid 17 och släcks 23.
Jag gillar inte att komma till totalt mörker när jag ska kvällsfodra och jag tror hästarna mår bättre oxå, de får ju lite mera ljus men mycket behagligare än massor av lysrör som lyser

Anna Johansson
0

Här är det natt lampa som gäller Skrattande. Den sätts på när ja tar in hästarna och slås av när ja tar ut sista hästen.

Hanna-D
0

Ingen nattlampa i stallet (eller det finns en men den är aldrig tänd). Hingstarna som går ute dygnet runt har en lampa med rörelsecensor som tänds när de rör sig nere vid grinden där även vattnet finns. Den slockar efter en viss tid (en minut kanske?).

jessica-wi
0

Har ochså nattlampa ,men nu när vi haft flera strömavbrott varje natt har dom nog blivit störda av att ljuset tänts och släcks, så jag funderar på om det inte är bättre att det är mörkt hela natten.

Pyttis
0

En fönsterlampa (godkänd) 15 w

HanniBunni
0

Släcker i stallet helt, men har en liten utelampa tänd i ena enden av lösdriften!Glad

ester
0

Har släckt i stallet på senkvälloch natt ,men vid  lösdriften lyser en lampa hela natten,regleras av ljus och mörker

AusaBausa
0

fullständig mörker i stallet/lösdriften nattetid. Grymt jobbigt då man kommer ner t stallet sent ibland o måste lysa sig fram m hjälp av mobilen o sen när den slocknar efter ett tag måste man hitta knappen på nytt innan man är framme vid lysknappen som självklart  är längst in i stallet! Kanon!

MEN det blir ändring på det i mitt eget stall, mkt lampor ute o inne i stallet…men inga nattlampor tända för hästarna, varken ute eller inne…

zettan
0

Vi har kvällslampa i stallet. Den släcks vid 23 tiden ca. Sen så är de belysning utanför stallet som lyser upp uanför fönstrena hela natten. Så helt mörkt är de sällan.

Puzzel
0

Vi släcker stallet oftast vid 21-22 tiden sen är det släckt ill morgonen 5.30. Men det sitter en lampa med rörelse detektor på ena gaveln till stallet så man slipper slå ihjäl sig när man kommer tidigt.

Sasser
0

Släcker helt i stallet men hästarna på lösdriften har en lampa som lyser nattetid.

Pheobe
0

Släckt både i lösdriften och inne (utom vid fölning, då är det tänt inne annars syns inget i kameran )

Trine
0

Jag har nattlampa men ingen stark och jag har en lampa med rörelsesensor i lösdriften,den lyser ganska länge så oftast är den på.

Kimpa
0

Vi har två nattlampor (då vi har tre "avdelningar i stallet) som vi tänder efter att de fått kvällsgivan och släcker ord belysning.
Dom lyser hela natten med svaga lampor.

Ulla L
0

Har tänt till 22-23, ingen nattlampa utom när det är fölningsdags för att  övervakningskameran ska göra någon nytta.

Houdini
0

Har nattlampa på om jag har någon ny häst i stallet eller hästar under 2 år, lite fånigt kanske…

Mmia
0

Har nattlampa vid fölningar och några dagar efter fölning + när nya hästar kommer till stallet.

Har lysen utanför alla lösdrifter som lyser hela natten, inte så roligt att stå mitt i mörkret. Finns det lampa så står pållarna oftast där.

Lindbygarden
0

Här är det helt mörkt på natten

RebeckaSvensson
0

Vi har inte någon lampa tänd alls under nätterna.

VeronicaP
0

Ingen nattlampa här , hästarna ser tillräckligt bra i mörker det är bara jag som inte gör det ;-)..

När det är dags för fölning och det är någon som ska föla inne då har jag lampan tänd i stallet.

pippa__
0

Vi har nattlampa fram till 22:30 sen är det mörkt..

AusaBausa
0

ska väl kompletera o säga att när det fölats så har jag lampa tänd till dem de första nätterna…

maysod
0

Har nattlampa i lösdriften, inne om det finns behov.

PP
0

Hade nattlampa förut, men efter att ha läst i Ridsport för några år sen att även hästar behöver ha det mörkt för att sova ordentligt så använder jag inte den längre.

[Emmelo]
0

Vi har nattlampa som lyser hela natten under vinterhalvåret. har även utebelysning som lyser den med. Känns som att de är mysigare för hästarna..

sanne
0

I stora stallet har vi en lampa som vi håller tänt på natten, men i det lilla stallet släcker vi helt på natten. har lampor ute som lyser om natten, men inget som hästarna ser..

muirab
0

Har nattlampa. Är så mycket behagligare att ha lite ledljus på morgonen då man kommer till stallet.