Julbakar ni??
Brukar ni julbaka eller köper ni färdigt?
Här köper vi färdigt för det är ingen i detta hemmet som är intresserade av att baka.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ska baka lussekatter (för att det är godast med hemmagjorda). Pepparkakor, för att vara pedagogisk mot lille grabben.
Några småkakor hoppas jag också på…är så gott med t.ex Makalösa direkt från frysen, kolakakor (om man får dem sega).
Annars bakas väldigt sällan. 
Är nog enda gången på hela året (nästan i alla fall…) som jag bakar och då blir det lussekatter.
I år har jag bakat 3 satser kanelbullar o 2 satser lussebullar. Pepparkakor bakar vi varje år hos svärmor men mest för ungarnas skull(gillar bäst köpe-pepparkakor). Varför jag bakat i år är för att vi ska fira julen hos oss! Funderade lite på ngn småkaka också men får se…julgodis gör vi lite också…
dock är det farligt att baka! Tappade en del av bakmaskinen på min tå i lördags när jag bakade o har fortfarande ont i den, den var knallblå! Hrm, får nog snart ta mig t doktorn, börjar domna på foten(HRM!!!)
Jag brukar baka lussekatter, men det får jag göra bara några dagar innan lucia, annars "försvinner" dom på en gång… Pepparkakor brukar vi också försöka göra lite egna.
I övrigt gör jag mest julgodis innan julafton, chokladkolor, mozartkulor och en variant av snickers.
Finns det ingen som vill dela med sig av lite trevliga recept?
Lussebullar, pepparkakor och småkakor brukar vi (jag) baka. Ibland kan vi slå till och koka knäck samt göra julgodis också. 
Bakar saffransbullar (småbullar med smör OCH kanel i) blir mkt saftigare och godare så. I saffransdegen har jag även i ägg, en skvätt glögg. Dessa brukar uppskattas av alla, vanliga bullar med kanel och kardemumma i, några mjuka kakor, någon småkaka, ischoklad + ibland knäck (fast knäck har jag dåliga minnen av,hm)
Hemma hos mamma så julbakas det. Lussebullar, pepparkakor, struvor, klenäter, saffransbröd, "mormors julkaka", kolor, knäck osv. Pepparkakor och lussebullar bakas mest för mina syskonsbarns skull.

I år hade jag tänkt baka pepparkakor med Albin i allfall , har tom köpt färdig deg ;-)

Här ska bakas pepparkakor, pepparkaks hus, lussebullar, och naturligtvis.. jordnötskakor m choklad.. farliga.. sen blir det lite jul godis oxå, knäck, ischoklad, nougatbollar i choklad mm. vi njuter sen hela julen:)
Jag bakar Saffranskaka till Jul (har förvisso redan bakat 2 stycken som familjen ätit upp ;-) och så bakar barnen pepparkakor. Det har dom gjort idag och det var så mysigt att se dom stöka.
Amor vincit omnia 
Jajamen! Lussebullar och pepparkakor gör jag och ungarna.
En kväll brukar vi bjuda hem vänner och göra julgodis också, och det är så mysigt att sitta och dricka glögg och snacka massa goja samtidigt .
Ska försöka baka lussebullar,barnen ville även att vi skulle göra lite godis,så det får väl bli det med då
Tjockbulle bak är ett måste till Jul! Vi kommer nog att baka om två veckor i min tvättstuga, där har jag en bakugn. Inget går upp mot nygräddad tjockbulla med smör som smälter och Julmust nere i bagarstugan. Det är det jag måste göra till Jul eller det jag vill göra!
bakar lussekatter, pepparkakor blir bara tunna och smakar bränt här… det köper vi, dom är godare

Bakar ;) lussekatter och pepparkakor :D

Jag brukar baka även om det inte är jul. Lussekatter bakar jag inte, de blir så torra och tråkiga. Kanelbullar med mycket smör i är mycket godare.

#16 Kesella i degen hjälper upp det problemet!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Jag bakar bara pepparkakor med ungarna, köper färdig deg. Så det räknas väl inte…

Mmmm, här bakar vi lussebullar och saffransskorpor med mandel. Pepparkakshus har blivit en tradition, fast färdigköpt sen limmar vi i hop det och garnerar, brukar köpa nonstop att klistra på taket, fast Emil brukar hinna äta upp dom flesta innan jul…. Förra året hade han ätit av alla från taket och sen vänt på huset så vi inte skulle se det…Så här såg det ut då…(Bilden)
Sen blir det nog en mjuk kaka, vi får se vad det blir. //Erica
Jag bakar alltid lussekatter i mängder, även kanelbullar, vaniljbullar, pepparkakor (de med hemmagjord deg är myket godare än köpta) och mamma gör alltid en massa engelska gottsaker också. Hon står även för ischockladen medan jag står för knäcken. bakade alltid dammsugare förr, men har tappat bort receptet! =(
#4 jag ÄLSKAR mozartkulor! Vart finns det recept på det?
#20 Jag vet inte om jag har min egen variant av Mozartkulor, men dom brukar bli väldigt goda och vara uppskattade!!
Tag Odense Nougat och dela i små fyrkanter, kavla ut marzipan el. mandelmassa mellan två bakplåtspapper så du får en tunn platta. Dela i bitar ungefär 4x4 cm. Lägg en bit av nougaten i mitten av marzipan/mandelmassa och vik runt nougaten. Rulla sedan i händerna till en kula. När alla kulor är klara så smält choklad i vattenbad. Doppa kulorna så det är choklad runt om, lägg och låt svarna på bakplåtspapper. LYCKA TILL.
#20 Engelska kakor är livsfarliga! Mamma har en vännina från England och vi bakar alltid efter hennes recept när vi väl bakar - mums!