Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 2034 ggr
Pyttis
0

Färg på utställn.grimma?

Vad passar isabell + rödskimmel att ha på utställningsträns,grimma?Fundersam

Johanna-Granberg
0

På min rödskimmel så har jag haft vitt och brunt (vid olika tillfällen), men tycker nog att hon var finast i det bruna men det är vad jag tycker.

MVH Johanna

nallebjörn
0

på isabell tycker jag svart är fint. En rödskimmel kan nog klä bra i vitt då dom brukar ha väldigt röda huvuden.

VeronicaP
0

Ja vi använder faktiskt bara vita och sen har jag svart visningsgrimma i läder

Pernilla Lindström
0

Nä Isabeller tycker jag skall visas i vitt.

Cattis
0

Jag tycker personligen att man antingen skall visa i ngt som smälter ihop bra med hästen, så att det inte är så starka kontraster att man tänker för mkt på det den har på huvudet.
En isabell passar bra i vitt eller ex natur. En svart passar i svart eller mörkare brunt eller ex mahogny. Brun i brun, Fux i ljusbrun eller vitt.

Sen finns det undantag, en del svarta passar jättebra i vitt och de som har stora huvuden passar ännu bättre i vita grimmor eller träns som sitter ganska högt (nosgrimman). Men generellt tycker jag det skall vara diskret och smälta in med ponnyns färg.

Min åsikt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

Jag har visat mina svarta ston i vita grimmor en gång, men trivdes inte med det. Jag tycker kontrasterna blev för stora. Nu har jag mörkbrunt i stället, men jag letar fortfarande efter det "perfekta" utställningshuvudlaget. Aldrig är man nöjd.Flört

[Anna-N]
0

Jag tycker nog svarta huvudlag är snyggat över lag. Det "stör" minst. Men ett vitt kan göra sig bra på vissa hästar.

Isabell skulle jag nog ha svart på. En rödskimmel vitt eller svart alt. mörkbrunt. Naturfärgade är jag mindre förtjust i, då gillar jag oxblod bättre. Viktigt tycker jag är att man har samma färg på huvudlag och ledtygel. Det blir lätt kontraster annars.

Men smaken är som baken, och tur är väl det!.Flört

Pyttis
0

Ja det ser ut som det får bli antingen vitt på båda eller kanskeFundersamsvart på isabellen. Vet Ni isf var man hittar vit ledtygel också? jätteglad iaf för alla på detta forum som är så hjälpsamma i denna "djungel".

nallebjörn
0

#8 du måste ta det du själv tycker är snyggt. Prova sätt svart grimma på och se vad du tycker innan du beställer nåt. kanske kan du låna av någon att testa.

PP
0

Hm, jag är jättesvag för brunt… Passar på alla hästar i mitt tycke och dessutom brukar brunt läder se mer "levande" ut med lite skiftningar och så.

Jag skulle inte sätta natur på en isabell - men jag gillar inte natur… Flört Däremot tycker jag "london" eller "tobacco" kan vara fint (fast kanske inte på en isabell). Använder det själv på min rödfux, vilket jag tycker är snyggt.

Vitt kan oxå vara snyggt, särskilt på skäckar.

RebeckaSvensson
0

Har vitt på mina fuxar, svart på de svarta och svart på den bruna.

Jag hade nog haft vitt både på rödskimmeln o isabellen.

Hanna-D
0

#7 Tränset som Fernando hade på sig när jag visade honom är SÅ snyggt! Glad

Pyttis
0

Hanna! Finns det månne en bild på detta SNYGGA?Flört

Hanna-D
0

#13 Möjligt att Anna har, jag vill inte lägga ut en bild utan hennes tillåtelse eftersom det är hennes häst.

[Anna-N]
0

# 14 Pratar Ni om mig?!! Räcka ut tungan

Då får fotografen lägga ut det, vem kan det vara måntro? ( Flört).

paparatzi
0

Ann-Christin Hassling gör underbart snygga träns i alla möjliga nyanser, kanske du ska höra med henne-Glad

Hanna-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bilden på det snygga tränset (och den snygga killen) Räcka ut tungan

Annette
0

#17. Det var snyggt!

[Anna-N]
0

Kyss….

Cattis
0

Såja Räcka ut tungan smygreklamare där Cool - fast jag håller med om att killen är snygg.

Nu är vi "off topic" igen.

/Cattis

Annette
0

Hoppas det kommer många försäljare till Halmstad, på ESG. Är det någon som vet något om det?

Cattis
0

#21 Hrm hrm… fel ämne Cool

/Cattis

Hanna-D
0

Vaddå smygreklam Oskyldig Skulle ju visa det fina tränset bara.

Milla
0

alltså jag ska ju visa min bruna i vitt träns i morgon, tycker bättre om att visa dom i neutrala färger men nu skulle stalltjejerna bestämma och då fick det bli vit

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Pyttis
0

16 Har Du någon adress,hemsida eller hur jag kan nå Ann-Christin Hassling.

Fernando OCH tränset är SNYGGT

Annette
0

#22. På tal om snygga visningsträns.Flört

jullan
0

Hejsan !!!!

Jag tycker utställningsgrimma är en så svår sak.Det är så beroende på huvudet.Om din ponny har ett huvud som i gentligen är lite för stort (enligt bedömmning) så ska den ju ha en grimma med en färg så att grimman inte frammhäver huvudet som ännu större. Eller tvärtom för litet då kan man ju ha en som tar framm huvudet lite mera i stället. SVÅRT

Men om man bortser i från sådana saker så tycker jag att rödskimmel passar bäst i vitt om den är ljus och brun om hästen är mkt röd.

Isabell i vitt

det är min åsikt hoppas du finner din smak. tips är att kolla på utställnings resultat , bilder och skapa ditt eget smak ,

/Jullan

Cattis
0

#27 Snarare tvärtom… En ponny med större huvud, ex en svart. På den har man ju vita träns eller grimmor där nosgrimman sitter långt upp. För att lura ögat. Så har iaf jag lärt mig och har aldrig hört ngn säga tvärtom.

Vad är era andras erfarenheter ang det?

/Cattis

[Anna-N]
0

Vita huvudlag var förr i tiden hästhandlarnas lilla knep för att få ett vackrare huvud på hästen.Glad

# 28 Håller med där om nosgrimman. Den ska ju inte direkt ovanför bettringarna utan helst lite längre upp för att dela nosryggen på mitten, om man säger så …

nallebjörn
0

#28 +29 jag har ett vitt träns utan nosgrimma vilket är jättesnyggt. MAn ser heller inte ett stort huvud som stort.

Cattis
0

#30 Vita träns utan nosgrimma lurar ju ögat att tro att huvudet ser längre ut. Se på alla bilder av hingstarna med vita träns utan nosgrimma, det ser dessutom ut som att ngt fattas… Tycker jag. Det fick vi lära oss på flera av de visningskurser jag gått på.

/Cattis

nallebjörn
0

#31 hi hi, ja jag fick för mej att det var utan nosgrimma. Blev fundersam men det var ju käkremmen som fattades. Jag satte ju själv nosgrimman rätt högt på min treåring som har ganska långt huvud. Generad

FOTO Yvonne Karlsson

VeronicaP
0

Vi visar aldrig utan nosgrimma faktiskt , för just att jag tycker ofta att de får större huvud än vad de borde ha och ska jag göra det någon gång får den ha väldigt litet och super huvud..

jullan
0

Hej,hej

Ser att mitt inlägg väkte lite åsikter.Jag måste bara rätta lite.Jag nämde aldrig färg på grimman jag sa bara att om man får nedslag på att hästens huvud är stort , vilket jag fick på mitt sto det blev: Något sort oädelt huvud. Så jag menar att det är viktigt att man har en grimma som passar och lurar ögat till att få det att inte se så stort ut.Och då har ju färgen stor betydelse, eftersom om man har en stark färg som lyfer framm huvudet så kan det ju upplevas som ännu större. Än om du har en färg som passar hästen och får huvudet att se ädelt ut. Vilken färg det blir beror ju på hästens färg osv, Så färg har jag aldrig sagt att ska vara si eller så vid det eller det andra fallet.tror du i alla fall cattis missuppfattade mig där.

Bara att jag sedan själv tycker att det är snyggast med vit eller brun på rödskimmel och vit på isabell var bara ett tips till dig som undrade !!!!

Glad

ha det bra alli hopa