Kalk - vad utfodrar ni i ?
Jag letar efter något att ha kalk i inne i boxarna.
Hur gör ni andra?

Målar det på väggarna, 

Har använt foderkalk, blandar det i maten.. alltså betforn mm. eller är det inte sån kalk du menar?

Jag menar foderkalk, men jag vill inte blanda det i maten.

Jag har krubbor eller liknande i lösdrifterna som de kan äta kalk fritt ur. Just nu är iofs ena lösdriften utan då de "kliat bort" krubban :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Finns små saltstenshållare som är av "liggande" modell. De är inte alls stora utan man får i lagom ranson. Annars mineralkrubbor av mindre modell kanske funkar.

#4. De små du tipsade om tycks inte finnas, jag hittade dem inte i den nätbutiken.
#5. Det är ingen risk att det rinner ut genom de små hålen i botten av saltstenshållaen? Jag serverar kraftfoder i mineralkrubbor, de är lagom stora för små shettismular.
#6: I min är det utan hål….
Men det finns pyttesmå krubbor. Det kanske är dom vi tänker på båda två. Jag har sådana 12 liters till några av mina men det finns ännu mindre…Ska kolla om jag hittar ;-)

Det finns jättesmå, som är i samma size som saltstenshållarna ni pratar om, men formade som minikrubbor. Skall kolla om jag hittar dem ngnstans.
/Cattis
Dessa rymmer 0,9 liter. Mao ganska små.

#9 Precis, den är det jag menar.
/Cattis

#9 Denna krubba får mina standardshetlands inte ner sina mular i…

#11 Det får mina. Inte att de kommer ner, men de kommer absolut åt kalken och mineralerna i dem.
/Cattis

#12 Mina är kanske extra bredkäftade då. 

#13 Eller så kanske jag har haft en annan modell iaf?
/Cattis
Den här modellen är ganska vid och öppen. Är ju inte meningen att de ska äta en massa i den, så det lilla de tar av tex. kalk fungerar den nog säkert väldigt bra. Tror den är avsedd för grisar egentligen :-)

#14 Nejdå, det är säkert samma. Jag använde dem som fölkrubbor, vilket var ganska bra då mammorna inte kunde nalla av fölisarna krubb. Fast standardfölet växte ganska snart ur sin krubba och blev väldigt frustrerad när hon inte kom åt det i botten…
Funkar förmodligen bättre för mineraler och kalk som de väl slickar i sej.

#15 Vid och öppen..? Mina är ungefär i storlek som saltstenshållarna för liggande saltsten.
#17: Fast inte lika höga kanter, kanske är en bättre förklaring.
:-) Den har en lite annan modell hur som helst. Min saltstenshållare är mer som en låda.

#9-Dessa har mina som krubbor
… tyckte dom var perfekt till shettisar (mini). Thimon hatar kanten i mitten och försöker döda den vid varje matning….
Finns på Bole

Utfodrar mineraler i denna prisvärda och kraftiga krubba.
bra både i stall och på bete.
Se vidare:
http://www.willab.se/WillabB2C/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=212000

Det gör jag också, men vill ha kalken för sig.
Då måste jag fråga, finns det ingen risk att dom äter för mycket kalk? och vad kan hända då? Fri tillgång, sköter dom behovet själva då som dom gör med mineraler?