Nästa färg...
Jaha, jag har fantasitorka - vilken färg vill ni se nu?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
konstantskimmel!
Fler blackar, eller skäckar. 
skäckar eller konstantskimmel
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Blackar , skäckar och ja vad du vill *ler* *S*

Kolla på http://www.shetlandsponny.com/colors.asp där finns alla färger jag har bilder på - de som står i kolumnen t.v. är de som inte är visade i bildserien ännu.
Välj EN av dem :-)
/Cattis
skimmel

Avblekbar?
/Cattis
ja det blir bra

Ok, will fixa det. :-)
/Cattis

Bork
#10 Bork är väl samma sak som gulbrun? Finns faktiskt ganska fina gulbruna shettisar. Vet att Sandbacka har en jättefin gulbrun ungponny som heter Sandbackas Candy!

Jag kan ta de gulbruna efter skimlarna. Och ja, det heter gulbrun och inte bork.
/Cattis
Cremello - svartbruna.
Skäckar i olika färger.

Okej, jag fixar svartbruna nu… Nästa färg? Skäckarna o konstanterna tar jag senare, då vi fått fram mer andra färger.
/Cattis

Undrar fortfarande om du hittat någon mer silverbrun?

Hej Ulla!
Jag har en hel drös faktiskt på dessa som är reggade som silver. Vi avvaktar med dem har vi bestämt, till dess att vi vet om det verkligen finns på rasen. Om detta tvistar de lärda… Jag har ingen aning om hur det verkligen ligger till, men förmodar att ngn annan kanske kan sprida lite ljus över frågan?!
/Cattis

Jag vet att det diskuterats en hel del om huruvida det förekommer silverbrun (svettfux kallades det förr) hos shetland. Det är en högst kompetent premierinngförrättare som bedömt Hetty som silverbrun - själv hade jag skrivit att hon var fux. Det skulle vara intressant att veta hur det är.
Kan det inte uppkomma s k "sporter", som egentlligen inte skulle kunna finnas - som det kan bli i växtriket t ex?
Silverbrun har också benämningen läderfux.

Hos oss föddes en trevlig fux för några år sedan (1998) och jag reggade henne som fux med ljus man o svans. Hon såg/ser inte ut som en "vanlig" fux men jag kände då inte till några andra färger hon kunde vara. På utställningar fick vid dock kommentarer att hon inte var fux, utan silverfux (en färg som inte finns) eller silverbrun. Innan jag förstod hur det här med färg-genetik fungerade så trodde jag då efter de här kommentarerna också att hon var silverbrun, och hon registrerades om till det.
När jag blev id-kontrollant blev jag däremot osäker på hennes färg pga. fuxfärgad far och rödskäckig mor. Jag lämnade in hårprover från stoet för analys, och se, visst var hon en fux ändå. Hon registrerades om till fux med ljus man o svans igen.
Många av hennes släktingar ser/hör jag kallas silverbruna, men de ser i princip likadana ut som mitt sto så jag tror de flesta är fuxar trots allt.
Tillägg som jag kom på senare: Stoet är nära släkt med shetlandsponnyn som illustrerar silverbrun i "Hästens färger".
Silver skulle jag tycka var fräckt… Silverbrun, silverfux, silversvart…

Cattis, jag vill se skäckar i olika färger!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Skäckar är på G, tar det under helgen då det är mkt just nu med annat. Silver befattar jag mig tyvärr inte med - då det inte är bevisat att färgen existerar. Tänker ngn börja argumentera om det så skapa en ny tråd.
/Cattis
skäckar
#20 kolla islänninssidor. Det är mkt vanligt på islandshästar

Ser gärna musblackskäck!

#24 Ja, men islandshäst och shetlandsponny är som bekant två olika raser. På shetland är det inte bevisat. Säger de som vet. Jag vill se det bevisat innan jag sätter ut artiklar som säger at tdet finns.
/Cattis
#26 just därför sa jag att om hon gillar den färgen får hon titta på islänningarnas sidor istället. Eller ardenner där det också finns förståss