Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1829 ggr
Annette
0

Fullcheek - tredelat

Är det någon som använder sådant bett? Det är alltså ett tredelat bett med "stänger" vid bettringarna.

sanne
0

#0 Jag red mitt förra halvblod med fullcheck,men jag har svårt att tro att man kan behöva det på en shettis, det blir ju en hävstångs-effekt och likaså tycker jag inte att våra små ska använda pessoa. Däremot är jag mkt för de 3delade, dom är mildare i munnen.

Halvblodet var en väääldigt hetsig dam,annars är MIN uppfattning att ha så milda bett som möjligt, det är våra händer som avgör hur hästen blir i munnen.

Annette
0

#1. Då undrar jag om det är det bettet jag menar. Då kanske det jag syftar på heter något annat ändå. Det är inget Pessoabett, utan ett helt vanligt tredelat bett med en ring, men med "stänger" på bettringarna.

Milla
0

det är inte ett gaggs du menar annette?? går sidostyckena genom bettringarna??

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

Nej, de fästs i bettringarna som vanligt.

Milla
0

ett fullcheek är INTE  ett skarpt bett om man inte sätter fast skänklarna i sidostyckena.

Tigrou
0

Jag tror att jag har ett på ridtränset.

Annette
0

http://www.hooks.se/butik/default.asp

Hittade en bild. Vet inte om länken hamnar rätt. Titta under bett. Ett apple mounth-bett, tredelat med stänger, som enligt beskrivningen heter fullcheek.

När är detta bett lämpligt? Vilken funktion har stängerna? Jag har bara vanliga bett, så jag är lite nyfiken ;)

Milla
0

japp det är ett helt vanligt fullcheek och det är inte ett skarpt bett om du inte fäster skänklarna i sidostyckena. Fästes skänklarna i sidostyckena så får du en hävstång. Men som sagt fästes inte skänklarna så är det ett milt bett som ligger bra i munnen på hästen om det är i rätt storlek.

Annette
0

Nu är jag nog trögare än vanligt…

Skänklarna - är det stängerna? Hur katten fäster man dom i sidostyckena? Jag menar bettet längtst upp till höger.

Milla
0

hehe du kan tex fästa skänklarna/stängerna med gummiband både längst upp och längst ner på stängerna och sen binder du fast dom i sidostyckena och då får du hävstång,men då får du också ett starkare bett. Hoppas du förstår min flummiga beskrivning.

Tigrou
0

japp, ett ett sådant har primör. jag tycker att det ligger jätte bra i munnen och kan inte åka in om man skulle behöva dra hårdare i någon sida.

Milla
0

Tigrou har du ingen bild på när din häst har det på sig?? är lite lättare att se då hur jag menar med att man kan fästa skänklarna i sidostyckenaGenerad

Tigrou
0

Nej tyvärr, men jag kan fixa ett om en stund, ska upp och fodra snart.

Milla
0

här annette har du ett ex på hur man kan fästa det.

Bilden är hämtat från goggles

Milla
0

Tack tigrou men jag hittade en bild som visar hur jag menar.

Puzzel
0

Hej jag har också använt det bettet fast på mina halvböod, araben och travarna, och har gjort preci som Milla visade på bild ett kanon bra bett då man kan göra så mycket med ett enda bett, ha det som ett milt vanligt bett och sedan få det lite skarpare med hävstångseffekt. Äppel modellen är min favorit.

Annette
0

Tack!

Men om man bara fäster det i sidostyckena är det alltså som ett vanligt bett?

Jag funderar på om det skulle vara idé att prova på min valack. Jag vill inte ha något skarpt bett (även om jag vet att det är min hand som avgör det) men när jag tömkör på nya platser blir han ibland så pigg, så han smiter i svängarna. Övning ger ju färdighet, men jag funderar på om ett annat bett skulle hjälpa mig, jag vill ju inte dra honom i munnen. Men om detta bett är som jag tror så "hjälper" ju stängerna till genom ett litet tryck när man tar i tömmarna. Eller är jag helt fel ute?

Milla
0

Japp om du inte sätter fast skänklarna/stängerna så är det ett vanligt bett

sanne
0

Oj va många svar på så kort tid. jag menar ju precis som milla o ni andra, så hade jag bettet. men ett tredelat är ju alltid snällare mot munnen,det skrev jag oxå.kul diskution. Bett är himla intressant.

cinna
0

Du får en större anläggningsyta mot sidan på huvudet av stängerna jrf med ett bett med "vanliga" runda ringar, mindre skarpt än ett bett med ringar alltså. Du har samma effekt om du använder ett bett med D-ringar, so ju är ett vanligt unghästbett inom westernkretsar.

Tigrou
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 ha ha du är allt snabbFlört Jag tog ett kort ändå på hur det ser ut på vanligt vis.

Milla
0

#21 det var ju du som var för snabb att åka till stallet juSkrattande

Tigrou
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#22 Det är inte många meter att gå, det är det bästa med att bo nära hästarnaGlad

Annette
0

Jag tror att jag skall köpa ett sånt bett och testa.
Har ni tips på inköpsställen? Här har vi dåligt med hästbutiker, men det går väl förstås be Granngården att ta hem.

Milla
0

Börjes, Hööks

PP
0

#24 Globus har detta bett, så det är bara att trava in på vilken hästbutik som helst som säljer deras grejer och be dem ta hem. Finns ner till 9,5.

Pheobe
0

Ett bett med fasta ringar är alltid skarpare än ett med rörliga ringar

PP
0

#27 ?!!

Lulan
0

#27 Det är väl inte skarpare direkt utan blir "stummare" då inte ringarna kan röras..

Pheobe
0

#29 det blir tuffare i hästens mun av fasta ringar vilket detta bett har

Hanna-D
0

#30 Bettet blir inte skarpare än handen som håller i tömmen…

PP
0

Jag gillar inte riktigt uttalanden om att bett är skarpa - åtminstone inte så länge man talar om vanliga tränsbett dit ändå fullchecken får räknas. Ett bett blir aldrig skarpare än den hand som håller tygeln/tömmen är en gammal sanning som jag gärna skriver under på.

Som det beskrivits ovan så håller parerstängerna bettet på plats i munnen, samt ger ett visst tryck på sidan av huvudet när man tar i en tygel, vilket hjälper hästen att förstå vändande tygeltag.

Fasta bettringar ger en större anläggningsyta mot mungipan och minimerar oxå risken för att nypa hästen. Av den anledningen föredrar jag just bett med fasta ringar.

Jag har full förståelse för att man av olika anledningar föredrar olika sorters bett till olika sorters hästar utifrån de olika erfarenheter man har och vill inte påstå att något är mer rätt än något annat. Jag tar gärna till mej av andras kunskaper då jag tycker detta med bett och hästars munnar är väldigt intressant, men då får de levereras med en motivering och gärna viss ödmjukhet för att allt inte uppfattas lika av alla…

Pheobe
0

#32 det stämmer förvisso men man kan många gånger fråga sig varför folk betslar upp hästarna till smalre eller andra bett ex pessoa eller liknande. Har man själv tränat hästen ska den ju kunna ha ett vanligt tränsbett och även där gäller väl regeln du föreslog? Ett vanligt tränsbett klämmer, skaver inte och ligger på plats med en van hand i tygeln/tömmen. Många gånger ser man folk köra sina ponnyer där bettet dras genom munnen, hästen har ingen nosgrimma och tömmen är fel fäst i selen. Många bäckar små… Andra får gärna avnända sig av vilka bett dom vill men man ska inte försvara att det är för hästen är het, olydig etc. Sånt är ryttarens/kuskens fel då det gäller uppbetsling. Jag hade en häst jag kunde rida i grimma hur fint som helst. Tycker inte om att man stoppar saker i hästens mun i onödan och definitivt inte hävstångsbett oavsett handlag. Det gör inte mej till en dålig hästmänniska, bara fasta, egna principer vilket inte gör att jag skulle vara mindre intresserad av andras teorier.

Hanna-D
0

#33 Men vanliga tränsbett är inte mildare än ett tredelat eller t ex rakt bett. Ett vanligt ledat tränsbett kan vika sig och slå upp i gommen.