Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 916 ggr
IdaS-A
0

Trafikskyltar

Tycker att det borde sättas upp en varnings skylt eller vad det kallas, en sådan som uppmärksammar trafikanterna om att det finns hästar på vägen. De kör ju som dårar och de flesta som bor ut efter "vår" grusväg har hästar. Någon som vet hur man gör för att få en sådan? Kan man köpa själv och montera upp eller ansöker man om en?

Annette
0

Vi har en "Varning för tomten" som vi sätter ut varje jul :)

Titti
0

Typ en sådan då kanske? Fast om man får sätta dom på vägrenen vet jag inte.

susanne-s
0

Vägverket har men de är riktigt dyra. www.vv.se

samt www.ppv.se

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

carl-gustaf
0

Man får ansöka hos kommunen.

Pheobe
0

Det är jättesvårt få igenom hos kommunen. Jag fick en hage nerplöjd av bilar i fjol men jag fick ändå ingen skylt, inte ens en skylt för skarp kurva gick igenom. Dom rä väldigt hårda. Förhoppningsvis ska dom sänka hastigheten iaf från 70 till 50 men inte pga hästarna utan pga den tunga trafik som förstör husets grund för oss.

susanne-s
0

Är det privat mark eller privat väg behövs inget tillstånd. Men du får köpa skylten och sätta upp den själv

www.gullsmyrastuteri.se

Pheobe
0

#6 De flesta har nog inte privat väg

susanne-s
0

#7 nej så kanske det är.. men det går ju att ta kontakt med markägaren och fråga om lov..Flört

www.gullsmyrastuteri.se

Pheobe
0

#8 många vägar tillhör nog kommunen

VeronicaP
0

Jag vet minst en som har satt upp skylt i Laholmskommun nu är det ju inte då en gårdskylt som pekar mot deras ställe ute på 117 *ler* och de hade inga som helst problem med att få till låtelse att göra det så även det kan ju variera från olika kommuner kan jag tänka mig

Pheobe
0

Säkert väldigt olika. Jag har papper från vägverket här, dom har skrivit två sidor innan dom kom fram till att det inte fick lov att sättas upp skyltar. Eller iaf att dom inte gör det, om man kan göra det själv framgår inte av pappren

[Anna-N]
0

Vägverkets egna skyltar behövs det tillstånd för. Däremot har man rätt att sätta upp tex. "lekande barn" eller liknande på sin egna tomt intill vägen. Där behövs det inget tillstånd.

Pheobe
0

#12 var hittar man en sån?

[Anna-N]
0

Jag har hittat dem på http://www.dogma.nu/shop.htm#Skyltar

Tycker de är så charmiga ;-)

Annette
0

Min svärmor tillverkar massa olika skyltar och det är aldrig några bekymmer när folk vill sätta upp dom i vägkanten på sin privata tomt.

susanne-s
0

#15 kanske svärmor har en hemsida???  Oskyldig

www.gullsmyrastuteri.se