Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 1324 ggr
Lise
0

Underbett, och ej stambokförda ston

Har två frågor som jag inte kan hitta svar på:

Är det riktigt att inom shetlandsponny tillåts inget underbett alls?

Ett sto som inte är stamboksförd (är reg och har full stamtavla) kan hennes avkommer stamboksföras?

Pheobe
0

Är det inte så att mer än 3 mm bettfel ej får stamboksföras?

Ett sto som ej är stamboksfört kan visst ha stambokdförda avkommor men kan ej få igenom godkänd hingst

Lise
0

#1 Tack för svaret.

Charlotte-J
0

Endast 3 mm överbett. Underbett är ej godtagbart.

Amor vincit omnia Kyss

Pheobe
0

#3 aha, okej =)

Lise
0

Alltså kan man ta föl på ett sto med underbett och hennes avkommer kan stambokföras trots att mamman inte är stambokförd. Har jag fattat det rätt?

Pheobe
0

#5 om man kan det för att hon inte kan stamboksföraqs pga det vet inte jag. Borde kunna det men jag skulle nog inte göra det med tanke på varför hon ej får stamboksföras

Lise
0

#6 Nej jag har inte tänkt ta föl efter ston med underbett men det finns de som gör det, och frågan om man kunde stamboksföra var allmän då det finns ston där ägaren ej varit intresserad av att visa dem på premiering och köper man då ett sådant föl är det intressant att veta om det går att stambokföra fölet.

Pheobe
0

#7 fast i sin tur är det inte bra att avla på det fölet om det blir ett stoföl. Defekter hänger ju med i generationer. Inte ens säkert att det går att stamboksföra fölet som aknske också har fel i käken

Sasser
0

Jag har ett sto som är 1 år, välstammad och ett sto i mitt smak och tycke. Hon har underbett och jag skulle aldrig ens betäcka henne. Hon är tyvärr kasserad trots sin ringa ålder redan.

Trine
0

En fråga till: Min föle har litet överbett,har inte mätt men det är med ögonmått 3-4mm,kan det rätta till sig lite när han växer eller är det så hela tiden?? Han är fölmö.40p, så jag vill gärna spara honom som hingst och se hur han utvecklas men om det skiter sig på bettet ?..Ska nog ut och försöka mäta ordentligt. Det är alltså accepterat med 3 mm överbett enligt ovan..?

Lise
0

#8 Du missförstod mig, jag menar ett felfritt sto som inte är stambokförd, kan man stambokföra föl efter henne. Det finns faktiskt de som tar föl utan att vara så intresserade av utställning, premiering mm.

Annette
0

Kolla på SSS sida. Om jag inte minns fel togs detta upp på SSS höstmöte. Jag tror det är så att högst 25% av tändernas bredd får vara förskjutna. Minns dock inte om det bara gäller överbett.

[Anna-N]
0

Tror det bara gäller övebett iom att underbett accepteras öht inte.

Pheobe
0

#11 Ja det kan man =)

JennyR
0

#10 Det kan växa bort. De kan ha lite överbett även när de byter tänder (när det blir dags för det).

Trine
0

Ok,Tack för svaren! Då fortsätter jag att hoppas..Flört