vad tycker ni om foderstatsuträkningar?
jag fick räknat på foderstater av Salsa foder företaget. Dom påstod att mina ston som inte har föl sidan om inte behöver kraftfoder förräns 8 dräktighetsmånaden vid dräktighet. Den som hade föl sidan om skulle ha 1 kg salsa bas dagligen. Givetvis skulle alla ha mineraler. Det är räknat på mitt ensilage som har en MJ på 7 och råprotein 60. TS 71% 5 kg ensilage skulle hästarna ha dagligen
Vad anser ni om foderstatsuträkningar? Jag ger mina dräktiga lite kraftfoder ändå. Ska man lita på dessa uträkningar?
mina dräktiga får inget kraftfoder alls. Dom har ett bra ensilage och klarar sig jättebra på det
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Mängden ska jag inte lägga mig i, men med de värdena i hösilaget så behövs inget kraftfodertillskott under lågdräktigheten. Spontant tror jag du klarar dig utan kraftfoder i princip ända fram till fölningen på det hösilaget. Möjligen två sista månaderna - beroende på när de infaller, om det finns gräs då eller inte.
#2 var lite det jag tänkte också men mitt dräktiga sto som har 7 månaders föl sidan om är tunn
Är det råproteinet eller smältbara råproteinet som är 60?
#3 - om hösilaget är tillräckligt bra så kan det räcka med fri tillgång av det för att få henne att gå upp i vikt. Det har till o med mitt fullblodssto gjort. Men det är helt korrekt annars att hon har ett ökat behov tack vare digivningen. Till HENNE kan det behövas kraftfodertillskott tills fölet vänjs av.
Sen funderade jag lite, jag hoppas att det är 5 kg ts du blivit rekommenderad att ge, annars är det alldeles för lite. 5 kg
#4 Smältbart råprotein
#5 Tyvärr är det kg hon har rekomenderat, jag tror mina käkar mellan 5-10 kg var allihop, dom har ju fri tillgång. Jag provade endast det åt det dräktiga, digivande stoet men hon tappar i vikt. Hon får lucern samt lite kraftfoder och ligger nu kvar på en stadig vikt, dock ännu lite för tunn tycker jag. Hon ska föla i juli så jag hade inte tänkt vänja av fölet alls, eller kanske i april/ maj till betesläppet. Hennes mamma var en svårfödd shetland då hon var dräktig samt hade föl vid sidan. Denna ponnyn är ju också bara 4 år så det får man väl ha med i beräkningen.
#6 - i det fallet hade jag nog valt bort lusernet mot ett något mer lättsmält kraftfoder till det digivande stoet, eftersom hon ändå äter mycket grovfoder. Jag själv ger ju Krafft för att det är lättast att få tag på här, men det är ju valfritt… Mitt val hade nog varit Groov 125, kanske med en skvätt olja uppepå.

Mina dräktiga får inget kraftfoder alls utan bara ensilage (shettisarna då).
#7 lucern får dom för att det är gott =) Hon får ett foder från havens som är till avelsston men jag har köpt hem salsa som jag ska prova ge henne. Jag vill ju inte avvänja fölet utan fodrar hellre mer då.

Vissa foderstater är ju bara ett någotså när råd om vad man ska ge sin häst sen får man ju variera både lite uppåt och neråt , det gäller ju att hålla koll på sin häst lika mycket , man kan inte tro att bara för man fått ett foderåd så är allt bra.
Själv har jag aldrig anlitat det just för att jag tycker att jag klarar mig utan det.

Vi har aldrig räknat foderstater. Rätt eller fel vet jag inte, hittills har det fungerat.
#10 kan faktiskt vara kul att se hur dom resonerar tycker jag. Därför blev jag väldigt paff också när det inte stämmer med hur jag fodrar. Vem som gör rätt vet jag inte men mina hästar kan inte gå på den angivna givan någon av dom
#6: Okej, då var det ju riktigt bra :-)
#: Är skeptisk till foderstatprogram eller sådana som räknar ( i vissa fall) för den delen. Har provat det några gånger för många år sedan och det var groteska mängder mat man skulle ge. Skulle man ge enligt deras förslag så skulle de vara kraftfodergiva 4 gånger /dag och liter/kg vis med enbart kraftfoder. Hästarna skulle inte göra nått annat än att stå och äta kraftfoder. Känns inte riktigt rätt… Då ska det vara proffesionella som räknat.
Har heller aldrig räknat foderstater, har fungerat bra hittills (under 27 års tid)
Problemet är ju inte de uträknade foderstaterna utan just att man inte kollar hur det fungerar i verkligheten.
Jag räknade minutiöst på grammet när i början av min foderstatuträknarkarriär och det var nyttigt i sig. Idag använder jag bara uträkningen för att kolla så att kvoterna är bra, för att veta om jag behöver ge något tillskott alls innan eventuella brister visar sig - ffa underskott av protein eller om Ca/P-kvoten är fel. Det minutiösa räknandet var nyttigt eftersom jag lärde mig hur det fungerade. Senaste åren har jag inte behövt räkna, för grovfoderanalysen har varit så bra att inget annat behövts, till de vuxna hästarna.