Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 797 ggr
sara-ek
0

Naffsar!

Min ena shettis har börjat naffsa mer än vanligt eller vad man ska säga. Han har alltid varit lite så där men nu börjar det bli irreterande…

Han handmatas inte och det är inte så att han fått mindre uppmärksamhet /motion än vanligt. Nån som haft liknande problem, och vad kan man göra åt det? Gör ju inte ont när han bits men de är inte kul att alltid behöva bråka om det…

PP
0

Vad jobbigt med en nafsande ponny!

Jag hade en gång en unghingst som hade sådana tendenser. Jag vände bort hans huvud varje gång han försökte nypas och det räckte för att han skulle sluta.

Har oxå läst att man ska kunna köra knytnäven mot den bitande hästen. Alltså inte slå på den, utan mer bara visa den knytnäven. Det skulle motsvara hur en ranghög häst gör mot en annan häst som försöker mopsa upp sej - lägger öronen bakåt och kör fram huvudet som om den tänkte bita. Har dock inte provat detta.

susanne-s
0

Vet en travtränare som en gång la en skållhet bakpotatis under tröjärmen. Det var en stor äldre hingst som alltid högg efter folk. Hästen högg således i potatisen och brände sig rejält, Han högg heller aldrig mer…
Kanske inte är det bästa receptet på en nafsande ponny…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Lise
0

Jag fick ett tips om att ta en blomspruta och spruta vatten när den försöker bita en. Det fungerade på min 1-åring, sprutade två gånger och sen har hon aldrig försökt bitas.

PP
0

#2 Apropå anekdoter: I Min Häst fanns en serie när jag var liten, där de botade en notoriskt huggande märr genom att köra upp en ättikspritsindränkt (eller vad det nu var för illaluktande den var indränkt i…) boxarhandske i hästens mule varje gång hon försökte bitas. Det funkade väldigt bra, men som sagt, det var i en serietidning. Flört

pippa__
0

Jag brukar "bita" min lille me fingrarna i mulen när han försöker sej på att bita..typ som ett nyp i mulen, dock inte hårt utan bara lite lätt..funkar jättebra! :D

RebeckaKihlberg
0

Jag har som "Lise" skriver användt metoden med blomsterspruta och vatten när jag jobbade på ett stuteri med hbl och jag vet ingen häst som det inte fungerat på. På stuteriet var det främst unghingstarna som naffsade, men med hjälp av blomstersprutan så slutade dom ganska så omgående. Det är en harmlös metod som ju kan vara värd att testa.

HanniBunni
0

Jag har en vän som är super duktig på horsmanship och sa att i naturen så bet gammelhingsten unghingstarna precis övanför mungipan. Jag har "nöpet " min unghingst där och han nafsar inte mer. Sen har jag även sett min gamla hingst göra så mot han så jag vet att det funkar! hihih Sen är det som sgat med en bestämd ton ochså kanske! Hingstar behöver ju en fast hand även om dom är " supersnälla"!Räcka ut tungan

HanniBunni
0

Måste berätta om en sak till! Ryttare använder ju spö på bog eller flank på hästen! Men på hästspråk betyder det inget!!! Jag fick tipset av honom att ta spönubben och använda det mellan öronen på hästen istället( självklart inte så hårt). Detta gör stoet på sitt föl när hon uppfostrar. Detta har resulterat för mej och tre andra "spöryttare" att vi har slängt det, och använder handen istället VÄLDIGT sällan! Hästen fattar liksom!  Vissa saker är så självklara så att man i mellanåt idiotförklarar sej själv! haha

PP
0

#8 Nu förstår jag inte riktigt i vilket syfte du "uppfostrar" din häst från ryggen…

När jag red använde jag spöet (när jag alls använde det) som en förstärkning till skänkeln. Det är möjligt att ett pet med spöet inte betyder något på hästspråk, men hästarna får ju lära sej förstå våra hjälper under sin utbildning. Som att gå undan för skänkeln, det är ju inte heller naturligt för en häst som ju av naturen är ett mottrycksdjur.

Utveckla gärna vad du menar. Och hoppas du förstår att jag bara är nyfiken (och möjligen lite trög)… Glad

HanniBunni
0

Jag menar att ryttare oftast använder spöet FEL!!!! Genom att ibland säga ifrån med ett rapp på bogen eller flanken! Då är denna teknik bättre…inte att jag sitter och gnolar med spöet hela tiden på hästen…… Att man använder ett dressyrspö har ju ett syfte som du säger, men en hoppryttare har inte ett dressyrspö…eller hur!? Vissa hästar strejkar om du inte "bara" har ett spö i handen(ridskolehästar he,he)  och tramsar med dej! Så fort du får ett spö i handen så skärper den till sej! Utan att man använder det! hmmmm. Jag använde denna teknik som jag skrev ovan ..till en häst som var fruktansvärt "tittig" och okoncentrerad i ridningen. Så fort jag kände att inte koncetrationen var där så sa jag ifrån på skarpen och "tappade" henne mellan öronen. Detta fick jag som tips av en rätt känd man inom horsemanship och fick jättebra resultat av det. Hur gör stoet mot sitt föl???? Med framtänderna. Det är redan ett naturligt beteende i hästen. Så man får så mycket gratis genom att arbeta på hästens grunder!

Jag vet inte vad ditt motargument är ute efter men det har funkat för mej med extremt snabbt resultat . Och sen kan vi kolla hur mycket av allt annat vi gör på hästryggen som är naurligt för en häst. hmmm? Någon annan som tycker att det är kasst?? Som har provat då rättare sagt!

HanniBunni
0

Jag är själv dressyr ryttare men tycker att delar i horsmanship är så nyttiga även i engelsk ridning. Men det är väl en smaksak. Har du en problem häst så prova för att de fattar " galoppen" direkt hihiFlört

Hanna-D
0

Jag har aldrig sett att mina ston har bitit sina föl mellan öronen… Eller missuppfattar jag #8?

HanniBunni
0

jag har aldrig haft föl och sto innan så att jag litar på att mannen jag känner vet vad han lär…… annars kan han ta sina kurser han har runt om i sverige och slänga i toan!Fundersam Iallafall som jag skrev innan så har det funkat jättebra för mej och mina kompisar som jag har vidarebefodrat till. Jag har  TYVÄRR bara  haft problemhästar på senare år på tillridning. Och ägarna har inte klagat när hästen kom tillbaka i topskick! men allt är som sagt en smaksak!

HanniBunni
0

nafsar eller dyl. Jag tror inte de biter!Fundersam Ja ni som har föl och sto hemma får studera demRäcka ut tungan

CarolaCarro
0

Jag har aldrig sett Izabel bitit sitt föl mellan öronen.. De ja har hört med att man kan ta spöet mellan öronen på hästen är när han reser sig.. Smäller man till mellan öronen så tappar han balansen och går ner på alla fyra igen.. Asså inte smälla till hårt.. Har själv aldrig gjort de.. men min kompis fick göra så på sin häst nån gång under våra skogsritter och hade hon inte gjort de hade vi aldrig kommit framåt..

sara-ek
0

tack för ala svar;) Ska ta och testa det där med blomsprutan tror jag:D

Pheobe
0

jag brukar nypa till hästen i mulen och nån gång har jag bara rutit till med rösten och det har dom fattat ganska snabbt. Även om man inte fodrar från handen kan dom bli nafsiga enbart för att dom ändå vet vem som fodrar….

#15 Jag red ett halvblod en gång i tiden som var 170 cm hög, då hon varit utlånad och blivit förstörd av den ryttaren gillade hon att resa sig och det är definitivt inte kul med en så stor häst. Jag var medveten om problemet, tog in hästen i ridhuset och tränade henne. Då man började kräva saker av henne reste hon sig på bakbenen och då var jag där med ett spö mellan öronen, dock ganska hårt. EN gång, aldrig mer! Man måste vara bestämd. Vet att flera här säkert kommer att säga ditt och datt nu men vi hade kollat hästen och den hade inte ont någonstans, den hade bara tagit över ledarskapet. Efter detta gick hästen MSV dressyr samt lätt A hoppning så det fanns inga fel på hästen. Ibland måste man göra saker som inte alla gillar och jag struntar i vad andra tycker. Hästen blev kanon. Inget man bör prova om man inte vet varför hästen gör som den gör. ville bara berätta hur bra vissa saker faktiskt kan bli.

CarolaCarro
0

17# De var de ja mena.. Min kompis häst gjorde så för att vi inte skulle gå på dom vägar hon ville och ställde sig på stället och reste sig vägra gå frammåt.. Och när dom nästan reser sig så pass högt att man nästan ramlar bakåt då är de bättre med en smäll än att få hela hästen över sig..

HanniBunni
0

#15 jag tror inte de tappar balansen men kanske får sej en tankeställare. Man får nog SLÅ om de ska tappa balansenFlört! Men jag fattar vad du menar och ja det funkar jättebra!! Det har jag gjort på alla mina "stegrare" med bra resultat! Men även vid okoncentration funkar det kanon! Du kan använda vad som, som hjälpmedel men det har blivit naturligt för mej med  spöet för det är lättare att hålla. Även använder jag det till att förstärka skänkeln.

Jag märker att folk tassar på tå med svaren! """jag menar inte så hårt eller jag menar inte….""" Jag vet inte vilken bakgrund ni kommer ifrån men jag är inbiten travlärling och disiplinen på hästarna är A-O. Tävlar du på proffs nivå tåls inga divalater i vardagen. Man säger ifrån på skarpen om det är med en fot i ***** eller ett knä i **** . Jag vet inte med er men jag tolererar inte att en häst på 600kg sparkar mej…och gör den det så sparkar jag tillbaka!!!!!!  Det tror jag de flesta håller med om!Glad

Pheobe
0

#19 en vän till mej blev sparkad i söndags innan hon skulle iväg och tävla… hon sparkade tillbaka och då slog hästen ännu hårdare. Blev akuten istället för tävling =(

sara-ek
0

jo men typa i mulen , putta , bli arg. allt det där har jag försökt… men han förstår inte. Ingt kul att behöba bråka emd honom gämt heller.

Pheobe
0

#21 om du bara struntar i honom då?

CarolaCarro
0

Våran fölunge naffsar eller rättare sagt biter får rejäla blåmärken av han. Men ja brukar visa han änden på grimskaftet och då brukar han inte bita mig.. Iförsi så får grimskaftet lida iställe med de är bara tråd så de tar nog inte åt sig.. =)

Pheobe
0

#23 blir kanske inte så kul sen om du ska ledträna om han är rädd för grimskaftet

CarolaCarro
0

24# han är inte rädd för grimskaftet.. Ja visar han grimskaftet iställe för att bita i min arm får han bita i den..

susanne-s
0

Personligen tror jag inte på hugg och slag! och det står jag för.
Under alla år jag hållt på med hästar och arbetat med. Bla trav lärling. Med vänlighet, konsekvens och en fast hand ger du hästen trygghet och den behöver aldrig tvivla på dig. Jag återgår till mitt exempel ovan med potatisen. Låter hemskt att hästen brände sig, men den lärde sig själv att det var obehagligt att bita. Hur många slag hade det behövts för att få den hästen att sluta bitas?? Slag hade resulterat i ännu mera osäkerhet och kanske trots hos hästen. Visst jag skall erkänna att jag slagit till hästar jag med genom åren, men jag tror att det är fel sätt.
Är hästen trygg med dig som ledare och man är tydlig och konsekvent så behöver ledarskapet heller inte frågasättas.
Unghästar nafsar och försöker klättra i rang- det ligger ju i deras natur. Glad Min åsikt som jag står för!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Pheobe
0

#26 du har helt rätt! själv slår jag aldrig till en unghäst i huvudet om den biter, däremot kan jag knuffa till den eller trycka bort den med armen, men aldrig slå. Är man van vid arabhästen lär man sej snabbt vad man kan och inte kan göra. Lite skillnad på en shetlandsponny kanske för den kommer nog igen även om man slår men det skulle min arab aldrig få för sej att göra…

HanniBunni
0

#20 Usch vad hemskt!!!! Min kompis trillade av hästen ifjol och dog..hästen trillade över henne.Olyckor händerGråter

#0 Jag vill inte framstå som världens häst-misshandlare här..som vissa verkar tro.  Självklart ska man inte SLÅ en unghäst!!!! Du kan ju inte orättvist straffa en häst för något den inte vet och kan!! Allt tar tid. Hur gammal är han sa du?

Vara bestämd och putta bort honom gör jag själv på min 2- åring, nyper i mungipan.Annars sköter min gammel hingst det jättebra! Men har man en hingst i könsmogen ålder som är JÄTTE-hingstig är det viktigt att vara bestämd.Själv använder jag mycket tonläge och kroppsspråk. Även mycket horsemanship. Jag tycker inte där är skillnad på shetland och en stor häst….varför? Bara för att de är mindre? De är ju lika mycket häst som ett fullblod! Cool