reviderade rasvisa krav
jag kikade lite i de reviderade rasvisa kraven som finns på SSS hemsida.
Det jag funderar över just nu är varför man sänker poängen för exporterade avkommor?
Tidigare fick man 20 p för exporterat sto som stambokförts i sitt nya hemland. Nu har man sänkt det till 10 p - vilket ju innebär att man inte får några extra poäng alls för en bra avkomma som exporterats, eftersom man får 10 p för varje född avkomma…
Men å andra sidan har det tillkommit möjlighet att ansöka hos SSS om att få utnyttja andra meriter från utlandet för högre avelsvärdepoäng.
Vad hittar NI i dessa rasvisa krav som ni blir förvånade eller fundersamma över?

Jag har ännu inte hunnit läsa dem.

Att poängen har blivit lägre beror på just att avlen har släppts fri och att just godkänd hingst tex blir ju svårt att värdera då det inte krävs något för att den ska kunna användas i avlen.
#2 Det krävs visst något för att hingsten ska räknas som avelshingst, vart har du fått dina uppgifter ifrån?

Inte mycket krävs

Det som krävs för godkännande tycker inte jag kan räknas vilken hingst som helst kan användas i avlen för så låga är kraven för att godkännas.
#5 Vad trist att du uppfattat det hela så.

#6 Yapp det gör jag och det står jag för skulle tex inte falla mig själv in att använda någon av mina här hemma inte ens de som fick 38 poäng och klass1 på hingstpremiering just för att de är i mina ögon då inte tillräckligt bra.
Nu provocerar jag så hugg inte i blindo, men:
Varför diskutera detta här och inte med SSS? Det här forumet har väl inte så mycket med SSS att göra.
Förlåt, men det kom upp i stadgetråden. Fick mig att börja fundera på när det är Ok att diskutera SSS saker och inte enligt vissa användare. Detta är ju också en fråga man skulle kunna ta med styrelsen. Eller?

Jo jag håller med dig och allt förklarades faktiskt på höstmötet varför de sänktes.
Så Anna ta och ring de berörda så får du ett direkt svar eller så får du väl vänta tills tidningen kommer.
Sen så var det kanske fel formulerat av mig men det är faktiskt så att en godkänd hingst i annat land kommer ju inte att vara lika mycket värd poängmässigt då det inte blir lika lätt att kontrollera hur den blev godkänd om ni förstår hur jag menar , tror nog att de flesta gör det , vet inte hur man ska formulera sig annorlunda.
#9 Men jag kan lova att allt kommer att ordna upp sig. det är bara att bida sin tid
mycket kan hända.
Visst måste väl Anna kunna få undra, och ska man sitta och vänta på tidningen då är risken stor att inaktuella uppgifter når oss läsare innan den ens kommit ut, tex datum för sista anmälan osv.
Nog är det väl trevligt ifall man kan lufta och ha högt i tak när man disskuterar med varandra, huvudsaken att alla regler gäller lika för var och en här inne.
#8 Det är väl i alla fall skillnad att diskutera och reflektera runt avelsvärdeklasser än att skrika och gapa om att styrelsen gör fel i ett uppkommet läge….
Men jag ger mig, jag ska aldrig mer be någon reflektera över en förändring som jag nyss upptäckt.
#11 Nu tycker jag inte att du var särskilt trevlig, hur i hela friden lyckas man skrika och gapa på internet???
förstår du inte att precis allting har ett samband.
Nej, för jag är nog helt obildbar och dum i huvudet, eftersom jag råkar ställa en fråga här.

Jag fattar inget, vad är det ni bråkar om?
#13 Jag har då inte upptäckt något sådant fenomen hos dig 
Jag tycker det var bra att du lyfte frågan här, då jag inte hade en aning om detta. (att SSS ändrat menar jag naturligtvis)
Anna, jag gissar att jag var en av dem som får dig att bli ilsk här (för jag tolkar dig att du är det)
Du skrev själv i den tråden jag hänvisade till: "Dessutom är det ju faktiskt så att detta inte är SSS forum, så även om man vill vädra sitt missnöje i denna fråga så kanske det är fel ställe." och när även andra ansåg att stadgebroitt eller ej inte skulle diskuteras på forumet utan med berörd styrelse så började jag fundera på när/var/hur det anses OK att diskutera vad. SSS-frågor tycker jag rätt ofta syns här men bara ibland anser folk att de ej bör lyftas här. Så nu provocerade jag själv lite i just denna tråd. Kanske barnsligt och dumt av mig men så gjorde jag.
Sen förstår jag faktiskt inte varför du börjar kalla dig själv obildbar och dum i huvudet, jag hoppas inte att jag har fått dig att känna dig så. Och jag tycker det är onödigt av dig att lägga de värderingarna på dig själv.
#8 Det är väl i alla fall skillnad att diskutera och reflektera runt avelsvärdeklasser än att skrika och gapa om att styrelsen gör fel i ett uppkommet läge….
Klart att det är skillnad, det är det väl på alla diskussionstrådar här, ingen är den andra lik, men (för det första så gapar och skriker väl ingen, har inte sett några versaler i onödan, vilket ju är internetspråk för att skrika) varför får man inte påpeka att styrelsen kan ha gjort fel men det är ok att diskutera info från SSS sida? Varken styrelsen eller SSS är ju egentligen en del av denna sida. Å andra sida tycker jag mig märka att eftersom detta forum handlar om shetlandsponnyn blir det därför naturligt nog ofta saker från just SSS och dess verksamhet etc som lyfts här. Det tycker jag känns helt ok.
Som sagt, jag provocerade lite "i onödan" men jag tycker gott du/ni kan diskutera vidare det du tog upp i starten av denna tråd.

Jag håller med Johanna, sjävklart ska man på ett konstuktivt sätt kunna diskutera även föreningen Sveriges Shetlands Sällskap här, den är ju en del av vårt intresse för shetlandsponnyn. T om en väldigt stor del.
På nåot sätt har det blivit tabu att på något sätt ifrågasätta föreningen, men ingen förening är väl helt ofelbar? Genom en dialog med medlemmar utveckar man föreningen, självklart. Nu är kanske inte styrelsen med och diskuterar här, som vän av ordning förmodligen strax påpekar, men jag tror nog att synpunkter här ändå kommer berörda tillhanda och det finns ju faktiskt inget annat forum för en direkt dialog med styrelsen.
Men som i alla andra trådar är det viktigt att man inte bara är dum, det finns ingen anledning och det gynnar inte den ponny man säger sig vara passionerad för. Tvärtom, jag tror att våra underbara ponnyer hade skämts över oss människor om de hade vetat hur vi bär oss åt ibland!
Jag har min övertygelse när det gäller mina ponnyer men det ger mej inte rätt att krossa alla som inte tycker likadant. De som inte delar just min ideologi ser jag ändå som mina vänner just för att de ändå på sitt sätt delar min passion för shetlandsponnyn.

Det är här många idéer föds och man kan bolla dem med varann.
Tiderna förändras. Jag som medlem i en förening vill ha mer kontakt med likasinnade än två möten per år och utställningar på sommaren. Jag vill utbyta tankar och funderingar varje dag. Internet ger oss den möjligheten.
De som inte vill diskutera sitt intesse på nätet låter bli, det väljer man själv och inget är rätt eller fel.