byts numret på RS II, III?
Om man visar en "nollad" hingst på avelsvärdering för att få bort "nollningen" får man då ett nytt RS nr som typ RS 470 om den får över 40p och går igenom veterinärt?
Om man ansöker om stamboksföring av en hingst som inte kommit upp i 40p hurdant nummer får han i dagsläget?
Regeln är att man inte byter nummer på hingstar godkända i andra land, dvs de ska inte ha fler nummer än de har. (Regeln kom efter att RS-II och RS-III infördes.) Därför sätts bara RS före deras utländska nummer, t.ex. Fireball v. St. Polderzicht RS NL800791 (hans holländska nummer är NL S.800791).
Internationellt godkända skall alltså inte få nya nummer längre, utan har kvar sitt gamla, men med RS (och landsbetäckningen för dess tidigare land) före. Skulle en tidigare "0:ad" hingst komma upp i rasvisa krav så byts helt enkelt kvalitetsklassen ut mot G, GII eller GI.
Men om det är på SVENSKA nollad hingstar då? Tex Fabian (e: Parlington Pimpernell RS 250 u: Bonita RS 2531), Kaktus (e: Thomas v.d Veldstraat RS 242 u: Karin v.d. Koxkampen RS 1322) och Rocky (e: Östertorps Dagobert RS 151 u: Bambie RS 3844).
De är ju RS II / III… Kan man visa sånna igen och få dem höjda till fullt riksstamboksnummer?
#1 Njae! Eftersom detta inte efterföljt som det skall, då kan man nog göra lite som man vill, men DU har helt rätt i att man får ej byta nummer eller betäckning på en redan godkänd hingst detta strider emot alla regler, frågan är bara HUR ska man få de ansvariga att följa de regler som gäller??
#0 och #2 Jag skulle vilja säga såhär: Eftersom det inte existerar något som heter klass 0 på shetland, då är det bara för dom som kommit med detta påfund att ändra till det rätta, ingen skall ha möjlighet att ställa sig över regler och dyl…
Iallafall de internationellt godkända hingstarna skall ha den kombinationen av siffror/namn/regnummer som dom hade när dom importerades..
Vet du paparatzi att du börjar bli jä***gt tjatig med det där! Du får uttrycka din åsikt i frågan, men när du tjatar som du gör så får det - i alla fall för mig - motsatt effekt mot den effekt du söker. Tvivlar på att jag är ensam om denna reaktion…
#0 Jag tvivlar på att någon skulle lyckas få en RSII eller RSIII hingst godkänd, för det vore ju detsamma som att nämnden underkänner sitt eget tidigare arbete. Och de har ju tidigare ansett att hingsten ifråga inte uppnår de rasvisa kraven. Skulle hingsten ifråga visa sig vara så god förörvare att den blir berättigad till höjning till A så borde den bli det, men jag tvivlar på att man anser att han helt plötligt blir tillräckligt bra själv.
#4 Oavsett hur många som skulle tycka att jag är jä***gt tjatig men som ändå är god nog och tillåter mig att utrycka min åsikt, så anser jag att ditt inlägg är ett klockrent personangrepp mot mig som person…..får man göra så??
Tyvärr så svarar jag bara på folks frågor i detta området, kan väl inte stå till svars personligen för detta, när det inte finns några andra svar att ge..
Vad tycker du själv att man ska svara på sådana här frågor då,
utan att uppfattas som tjatig mm.??
#5 Jag tycker inte att man kan sitta och underkänna andra länders premieringsförättare, för inte kan väl en hingst plötsligt bli sämre bara för att denne importeras hit till Sverige????
#4 Känns det bättre när du tror att du inte är ensam om dina åsikter, varför skriver du så?
Varför kan du inte ta sånt privat på min inkorg, jag i min tur tror inte att så många är intresserade av privata personangrepp på forumet…eller vad tror du själv?

bla bla bla bla ska erkänna att jag har i stort sett slutat läsa hela *kolummer* av vad *vissa* skriver just för att jag tycker bara att det är samma innehåll hela tiden och det är rätt tröttsamt att läsa , så nu får ni hoppa på mig om ni vill men jag har inte tänkt att svara ändå 
#9 Varför skriver du sådär?
Kan du vara vänlig och förklara vad ditt inlägg har att göra med rubriken?

#10 läs #9
#9 Men hur kan du veta att det är samma inehåll hela tiden om du nu slutat läsa dom???
Och är det bara *vissa* då kan det väl inte vara särdeles svårt för dig Veronica att ta detta privat…
Har du aldrig tänkt på att någon kan känna precis likadant inför *vissa* andras inlägg med, men att man inte behöver kommentera allt om man icke är intresserad….vad är då meningen med att svara överhuvudtaget, när det ändå inte rör sig om relevanta inlägg som kan härledas till befintlig rubrik???
Är det inte så att man skall hålla sig till ämnena???
Kan vi inte vara överens om att vi gör så, för folk kan bli sårade och ta illa upp ifall *vissa* sprider personliga angrepp omkring sig, alla måste väl ha rätt att existera, även om *vissa* valt att störa sig på vederbörande…
#11 Jag har nu läst inlägg nummer #9,
men hur jag än anstränger mig, så kan iallafall inte jag hitta något som hänrör till trådens rubrik???

Det var ett svar på andra inlägg här som ligger också utanför ämnet , men det fick man inte svara på *ler* …………………
Jo men det är ju så att när man böra läsa och det står exakt samma saker som man har läst i ett annat inlägg så skiter man i att läsa resten just för att det får motsatt effekt , man tycker att det blir för tjatigt och jo jag tror att det är flera som tycker likadant om *vissa' personer ingen nämd och ingen glömd…
STOPP!!!!!
Nu tonar vi ner läget lite här tycker jag, detta var ingen trevlig läsning alls!!!!!!!
Fortsätter ni i samma stil så kommer jag att låsa tråden!!!
MVH/Milla
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#14 Men jag förstår inte varför det måste mynna ut i personangrepp och rena oförskämdheter..
Förstår man inte att folk kan bli sårade och ledsna om man är elak mot någon..
Jag kan inte se att man skulle vara elak bara för att man svarar konkret och kommer med fakta baserade uppgifter, vad är det i såna som kan uppfattas som något fel?
Vill du (och dom du tros vilja) att jag ska sluta vara här på detta forumet? om nu flera som du menar, inte vill att jag ska få vara här längre, skulle det kännas bättre för er ifall jag försvann härifrån?
Har inte RSII och RSIII att göra med hur/om bruksprov är utfört?
Om inte, vad var anledningen till II och III när det användes? Snälla förklara för en som inte var med på den tiden…
Ingen ska behöva försvinna härifrån.
Det vore lite bättre om alla, gäller alla kan diskutera saker och ting på ett vettigt sätt. Försök tygla humör och åsikter. Det är ett forum alla tycker och tänker olika och så ska det vara. Man får nog ta saker och ting lite med en klackspark även om det ibland känns helt käpprätt åt…..
Ta det som gäller sak- här på forumet och det som gäller person- via inkorg. Ingen har intresse av att läsa agg mellan två personer.
#17 RS II tillkom när någon som importerat en hingst godkänd i annat land inte fick den godkänd. Ägaren överklagade och reglerna fick revideras (kort skrivet) RS II är en hingst som avelsvärderats men inte uppfyllde de rasvisa kraven. Det var tänkt för de importerade, men några svenska hingstar lyckades slinka in i systemet också den vägen. RS III minns jag inte riktigt vad det står för.
#17 RS II kom till i och med att EU bestämde att Sverige var tvungna att godkänna hingstar som var godkända i andra EU-länder oavsett vilka poäng de fick. De som då inte nådde upp till rasvisa krav, men som ändå hade rätt att stambokföras, placerades i RS II. Även svenskfödda hingstar som inte kommit upp i rasvisa krav, men som ägaren ändå ville använda, placerades i RS II om de bara godkänts veterinärt och gjort godkänt bruksprov.
RS III användes för de hingstar som var godkända i annat EU-land men som inte genomförde godkänt bruksprov. Detta oavsett poäng (t.ex. Unst of Brindister som om jag inte minns fel fick 42p, men som inte gjorde godkänt bruksprov).
Idag placerar man dem inte i olika stamboksklasser, utan istället ger man alla hästar avelsvärdeklasser (0, G, GII och GI) när de avelsvärderas och stamboksförs, och sen C, B, A och Elit efter avkommebedömning.
RS II hade att göra med att hingsten är godkänd i annat land men inte uppfyllt de exteriöra kraven i Sverige
RS III hade att göra med att hingsten, godkänd i annat land och inte fullgjort sitt bruksprov enligt de svenska reglerna. Exempel på en sådan här hingst är Unst of Brindister, en hingst med en förträfflig exteriör, 42 p och inte genomförde sitt bruksprov.
Tackar, Tackar för det #21,22,23

Personligen tillhör jag skaran som tycker att vi skall fortsätta att avelsvärdera våra hingstar inför erfarna domare och s.k. "kvalitets-märka" dem. Med i beräkningen bör tas deras exteriör, blodslinjer och tänkbara avelsegenskaper, hälsa (veterinärt) samt deras psyke (bruksegenskaper).
Sedan är det som alltid upp till varje stoägare att välja den hingst man tycker passar bäst till sina ston, baserat på storlek, blodslinjer, färg, modell, bruksegenskaper, m.m., m.m.
Vissa avlar helst med gamla, väl beprövade hingstar medan andra tycker det är spännande att testa nya, yngre förmågor. Vissa vill till varje pris använda godkända, väl meriterade hingstar medan andra inte ser detta som något krav.
Till syvende och sist handlar det ju trots allt om att försöka få fram den typ av avkomma man är ute efter, alltså att försöka uppnå det mål man har med sin avel.
Tyvärr finns det inte ett universalt "framgångskoncept" … 
Ber om ursäkt att detta inlägg inte helt följer tråden … kände bara att det ibland finns för lite tolerans inom forumet för att vi alla faktiskt har olika avels- och intresseinriktningar.
Varför är inlägg nummer 25 borttaget???
Bra inlägg #22!!!
Då åter till min fråga… Kan en RS II eller III "höjas"… om man nu går efter #5 och en hingst är "nollad" pga inte klarat bruksprovet. Är det då inte bara att göra ett NYTT bruksprov så slipper man nollningen på tex Unst som FAKTISKT rent exteriört har klarat avelsvärderingen med råge.
Om man tar UNST som EXEMPEL: Kan han "slippa" nollningen genom att göra ett nytt bruksprov?
Kan man med de SVENSKA nollade hingstarna visa dem och OM de kommer upp i 40p få ett RS XXX-nummer?
Det som jag är "rädd" för är att hingstägare struntar helt i att visa eller besiktia sina hingstar för det "kostar ju bara mer" än att bara lösa licens på dem… Är det inte bättre att prioritera att få alla hingstar veterinärbesiktiade och visade och på något sätt "belöna" detta?
De föl som föds efter en visad SVENSK hingst som är veterinärt godkänd men inte uppkommit i 40p exteriört eller inte klarat bruksprovet, hanteras dessa föl på annat sätt än avkommor till renrasiga shetlandshingstar som löst licens UTAN avelsvärdering eller internationell veterinärbesiktning?

#27 Därför att det är reklam för en hingst i andra halvan av inlägget och jag tvivlar på att du blivit mer nöjd om ngn av oss redigerat det.
I första halvan hade du dock en viktig poäng. Synd att det andra stod med.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#29 Hur kan mina personliga åsikter om en hingst som jag inte ens äger räknas som reklam???

#28 "Om man tar UNST som EXEMPEL: Kan han "slippa" nollningen genom att göra ett nytt bruksprov?"
Svar: Ja, det kan han. Eller kunde enligt de gamla reglerna.
"Kan man med de SVENSKA nollade hingstarna visa dem och OM de kommer upp i 40p få ett RS XXX-nummer?"
Svar: I praktiken =Ja. Det är många hingstar som visas om och om igen. En del som visats flera ggr blir till slut gdk, då de kanske behövt växa till sig och bli "klara". Men, skall tilläggas, att de inte löst licens förrän de ÄR klara och fullt gdk. De flesta använder förnuftet och inte hjärtat i dessa frågor. Tack o lov.
"De föl som föds efter en visad SVENSK hingst som är veterinärt godkänd men inte uppkommit i 40p exteriört eller inte klarat bruksprovet, hanteras dessa föl på annat sätt än avkommor till renrasiga shetlandshingstar som löst licens UTAN avelsvärdering eller internationell veterinärbesiktning?"
Svar: Då INGEN har sett de klara reglerna, då det ännu inte finns ngt som är klart - kan vi knappast svara på det. Den frågan bör du skriva till SSS direkt för att få svar på.
/Cattis

#30 Därför att de mindre insatta kan tro at tdet du skriver är sant. Det är EN anledning. Men den anledningen som jag går på är att det inte är tillåtet att göra reklam här, sen spelar det mkt liten (läs ingen) roll om du äger eller, som i detta fall, aldrig ens har sett hingsten.
/Cattis
#31 "Kan man med de SVENSKA nollade hingstarna visa dem och OM de kommer upp i 40p få ett RS XXX-nummer?" I praktiken =Ja. Det är många hingstar som visas om och om igen. En del som visats flera ggr blir till slut gdk, då de kanske behövt växa till sig och bli "klara".
Men om de är NOLLADE/RS II ellerIII så är de väl redan stambokförda? Min fråga är alltså om de kan bli av med betäckningen "RSII/III" och få ett RS ???-nr eller kommer det även fortsättningsvis ha ett RS II-nr men bara ändra avelsvärdesklass??
Hur ser man i så fall skillnad på en fullt godkänd hingst och en nollad? Kan man se det på RS-numret?
Hur ser man i dagsläget skillnad på en nollad internationellt godkänd hingst och en internationellt svenskgodkänd hingst? För de har väl RS+sitt "gamla" godkända nummer från hemlandet?

De nollade får väl inget RS framför?
#33 Bra frågor, vi får se om du får några konkreta svar!
Cattis (eller någon annan moderator/administratör)!
Jag har en önskan om att dessa inlägg ska tas bort från denna tråd (när det är gjort så kan ni även ta bort detta inlägg):
4,6,8,9,10,11,12,13,14,15,16 och 18 då dessa inte alls handlar om ämnet. Dvs 4, 6 och samtliga 8-16 och även 18…
Varför inte ta bort dessa istället för att låsa tråden????
#34 Är hingsten avelsvärderad och har gått igenom den internationella defektlistan utan anmärkning och har korrekt stam, då tilldelas hingsten ett RS nummer, "nollningen" är ett svenskt påfund som inte existerar någon annanstans i världen, och snart inte här heller…
#34 Öh? Det har de väl? Iaf på stamboken på nätet… De internationella hingstarna alltså…
#37 Gäller det även SVENSKA hingstar som INTE är godkända i utlandet att de får RS ???-nummer om de går igenom internationell veterinärundersökning utan anmärkning????
#36 får jag lägga till nummer 9 till din önskan..

#33 Ärligt talat tror jag det är en fråga som stambokföraren kan svara bättre på. Han borde ju veta exakt vad som gäller och är ju den som, om det nu går, byter ut numret på hingsten.
Frågan är dock om han kan svara i dagsläget, eftersom han precis som vi andra väntar på de nya reglerna. Jag kan inte svara på hur det kommer att bli, min kristallkula är trasig.
#36 Det tror jag säkert att du önskar och kan asbolut förstå varför.
/Cattis
Jag är inte emot "nollningen" i sig men tycker den bör delas upp. Vilka har blivit nollade pga ej kommit upp i 40p? Vilka är nollade pga inte genomfört godkänt bruksprov? Vilka är nollade pga skulder mm till SSS och inte generalmönstrats?
Nollningen kan ju betyda så mycket… Det behöver ju inte betyda att hingsten inte har kommit upp i 40p….

Men jag gör helt enkelt så att jag stoppar här, jag låser tråden och så får ni fortsätta respektive ämne i annan tråd, lämpad för respektive ämne.
/Cattis
#39 det skall det göra i allra högsta grad om man följer det rätta systemet förstås, jag tror att det är dessa hingstar som blivit tilldelade RSII, RSIII osv, men man fick inte ha det så längre, så därför hoppade man över till "0-klasser" vilket vi inte heller få ha på shetland, så nu ska det bli spännande att få se hur SSS ställer sig till moderföreningens krav och regler??