Instabilitet
Vad menas egentligen med att en häst är tex instabil bak?
Finns det något man kan göra för att få dom mer "stabila"?
Är det vanligt att hästarna är instabila under uppväxten?
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Det är när benen vids utåt i lyftmomentet, kan både vara i kota o has, ofta fixar det till sig! Underlaget spelar in mycket, utställningar på grus brukar inte vara populärt!
tack!! nu blev jag väldigt mycket lugnare
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#1 menar du inte att hästen skruvar nu? DET är vanligt ffa på mjukare underlag. (kan åtgärdas åtminstone delvis genom verkning, där man verkar ner hovens insida ngt mer)
Instabila haser skulle jag snarare kalla de som "skakar" när de belastas, dvs när den andra foten lyfts upp. Då ser det ut som att benet darrar lite.

Fast när det är dåligt underlag så är det inte alls ovanligt med lite skruvning och instabilitet och allra helst inte på unghästar
jag undrar bara om instabilitet är detsamma som att de skruvar… för i så fall måste jag nog revidera mina kunskaper… :oP

nope det är det inte …
men det är lättare att de blir lite instabila bak när det är mjukt underlag som de glider i (svårt att förklara ) hehe
Men det verkar komma och gå, eller så ser inte alla domare det….hade ett sto (ej unghäst) för några år sedan som fick kritik att hon var instabil vid två tillfällen och inte vid två andra tillfällen, med ett års mellanrum ungefär. Därför kan man ju fundera på om det har med underlaget att göra eller något annat.

Jag tror faktiskt att underlaget kan ha stor del i det ibland
#7 Det finns en del domare som inte ser det/väljer att inte kommentera det.
För några år sen, när jag visade mitt första diplomsto, gick jag bakom ett sto i ringen som var väldigt hjulig och instabil bak. Ringen då bestod av över 20 ston (!), så jag hann gå åtskilliga varv bakom detta sto och konstatera att hon hade ett bedrövligt bakställ… Hon fick en 8 och ingen kommentar om bakstället alls…