Premieringspapper
Jag undrar om man, utöver registreringen i passet, får ett dokument om stoets premiering? Ska detta medfölja hästen eller det är ägarens personliga? Ännu en liten tanke som måste få ett svar! hihi Tack!

Protokollen tillhör ju den som visat hästen (ägaren), och det är upp till var och en om de vill lämna med dessa (kopia eller original) då de säljer stoet.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

ok..tackar!!!
Jaha, så var vi där igen……
Jag säger då som jag sagt tidigare att protokollen tillhör hästen och skall följa hästen. Säljaren kan ta kopior för att spara.

Jag skickar inte med protokollen i orginal om jag säljer hästen. Köparen får kopior på dessa.
#4 Då får jag fråga som jag gjort förut.
Vad ska du ha originalhandlingar (på en häst du inte äger) till?

Det finns väl ändå ingen lag på att man skall skicka med dessa handlingar?
Jag blir jätteglad om jag får dem när jag köper häst, vilket jag alltid fått. Men om säljaren vill behålla originalet går det lika bra med en kopia för min del.
#6 Nej, det finns ingen lag, bara sunt förnuft. En före detta ägare har ingen nytta av originalhandlingar, det har däremot kanske köparen.

#7Ja det är det jag har tänkt på!!!!! Anledningen jag har det är att mitt sto är premierad men jag har inget papper och tänkte samma tanke…vad ska dåvarande ägare med dem till????
Men man vet ju inte riktigt så att tråden var oundviklig från mej! hihi
Nu har jag ju inte sålt en ponny som är visad men skulle jag göra det skulle jag skicka med originalet om hästägaren vill ha det. Självklart. Har jag fått på dom hästar jag köpt
Dom jag har sålt har jag skickat med utställningspappren på. Nästan alla dom jag har köpt har jag fått med utställningspappren på, fast jag bryr mig inte så mycket om jag får med eller ej om jag ska vara ärlig.
HAr ett sto som förhoppningsvis kan få SUCH och då får jag i så fall ta kontakt med hennes gamla ägare för att få kopior på hennes resultat så att jag kan söka.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#10 Eller så kan du vända dej till arrangerande regionalförening om du vet när och var ponnyn är visad. De rosa lapparna (protokollskopiorna) ska nämligen arkiveras, bland annat just för att man ska kunna få ut kopior.

Jag tackar för denna upplysning!!
Förut var jag noga med att alltid lämna med orginalen, det gör jag inte längre. Jag kopierar allt och är mycket rädd om mina orginal. Jag har inte lust att lägga en massa pengar på att åka runt och meritera hästar och sedan en dag när dessa papper kanske behövs har någon annan slarvat bort dem. De vill jag inte råka ut för.
Veritas odium paretFörvånad
#13 Frågar dig också…. vad ska du ha papperen till om du inte äger hästen? det är väl deras sak om de vill använda eller tappa bort papperen.

#14 Hemskt vad du har ont av att de som har betalt och visat fram hästen behåller orginalen. Kan vara jättebra att ha tex om man ska avelsvärdera mamma, pappa eller annat och som sagt alla gör som de vill inget av sätten är fel.

Säger som #13 och #14. För att var säker på att dokumenten finns kvar om jag skall meritera föräldrarna kommer jag att behålla originalen. Jag kommer att skicka med kopior.
#15 Då får jag väl hänvisa till #11 och det tips hon ger där.
Lika lätt för dig som för köparen av ponnyn som "äger" papperen antar jag. 

#17 Fast det är ju jag som säljare som har betalt allt så då kan ju jag få ha det lite lättare och sen finns det ingen garanti att de finns kvar , har varit med om att papper har försvunnit från kanslin också .

#17. Varför krångla till det om man inte behöver.
Precis som Veronica har jag varit ute för att det inte finns arkiverat som det skall. Av den anledningen behåller jag orginalen själv och behöver inte vara beroende av någon annan när det gäller att kunna ta fram meriter på de hästar jag ägt. Köparen får kopior, kastar eller slarvar någon bort dem så får de gärna nya av mig.
Veritas odium paretFörvånad