Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 1545 ggr
coolshettis
0

Utfodring för hästar på lösdrift

Hej!

Jag undrar hur ni ger era hästar som går på lösdrift kraftfodret?

Jag har två shettisar som jag tidigare tog ut hinkar till med kraft, men nu så har dom blivit alldeles galna när dom ser en hink kring hagarna.

Så jag undrar om ni gör på nått annat vis?

Jag ger förresten eggersman foder för hästar med exem.

Jag undrar också om ni brukar ge nått mer än ett färdigt kraftfoder till era shettisar och isf vad?

Tack!

Cattis
0

Jag har alla mina på lösdrift. Jag tar antingen in dem som skall ha mat på box medan de äter, eller så stänger jag in dem i de "fållor" vi byggt särskilt för sådana här saker. De vet precis vad som gäller efter bara ett par dagar och springer och ställer sig på sina platser så snart de ser att jag öppnar dörren in dit där vi förvarar fodret.

De dagar de skall ha tokosel, så lägger jag den med betfor eller liknande i byttor som jag går ut med i hagarna och ger dem.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Underbar
0

När min stog på lösdrift, fick han kraft när han kom in i stallet.

susanne-s
0

#1 smart med små fållor! Det har vi till lammen men jag har inte ens tänkt tanken till hästarna.
Mina två som får x-tra äter detta utanför hagen. Det går också bra, men är en del pyssel med grimmor och grind…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra har alltid fått sitt ev kraftfoder i metallbunkar direkt ute i hagen. Men jag tror att vi har ovanligt lugnt i vår hage eftersom vi efter att ha delat ut bunkarna, kan vi lugnt lämna dom ensamma kvar utan att det blir bråk. Alla står snällt och äter upp det som den har fått i sin bunke. När alla ätit klart går vårt matvrak, (som är lägst i rang) runt och kollar alla skålarna så ingen har "glömt" att äta upp något av den goda maten.

tilja
0

Med bara två hästar borde det kunna fungera ute i hagen. Jag ger mina var sin hink och de vet att de inte får röra hinkarna så länge jag håller i dem. Det är en uppfostringsfråga tycker jag. Jag kan gå genom hagen med en mathink och de skall akta på sig tills jag säger något annat. Då blir det inga problem.

Madelene_Udd
0

Jag har krubbor i lösdriften, binder upp dom med grimskaft och kloss som i en spilta. Borstar och kratsar hover, ger dom kraftfoder och ibland får dom stå bundna några timmar för att dom inte skall glömma att man sitter fast ibland…;) Därav uppbindningssystemet. När jag släpper lös dom tar jag med mig grimskaften och bara bindringen blir kvar i väggen.

Funkar skitbra och så får man lite gratis hantering vilket behövs eftersom jag har unghingstar på lösdriften..

carl-gustaf
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Utfodrar mineraler i denna prisvärda och kraftiga krubba.
bra både i stall och på bete.

Se vidare:

http://www.willab.se/WillabB2C/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=212000

Annette
0

#7. Dessa har jag också, köpta på Granngåden.

Pheobe
0

jag har spikat upp små rälsar där jag hänger upp transport krubbor, lätta att ta av och rengöra vilöket #7 krubbor inte är. Jag har några sådana också. Sen fodrar jag inne i krubborna, väntar tills alla ätit så ingen trängs. Funkar bra.

HanniBunni
0

Har krubbor inne i lösdriften med öppningsbara luckor.  Nu har jag bara 2 i lösdrift så det funkar ju bra men jag hade nog tänkt om , om man hade haft 10 st hehe

Milla
0

dom som ska ha kraftfoder här tar jag in på stall, så får dom äta och sen åker dom ut igen:-) tycker det är bra att ta in dom för då får jag en chans att hantera unghästarna (det är bara dom som får kraftfoder)

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

RebeckaSvensson
0

Brukar ge kraftfoder till alla under delar av vintern, och det fungerar bra. De har sina speciella kar där de oftast står och väntar på att man ska lägga fodret. Ett par stycker följer med runt och ska se så inget extragott hamnar i ngn annans kar.

White_Trash
0

Förut när jag gav mina hästar kraftfoder i lösdriften hade jag karbinhakar uppsatta på väggen + uppbindningsringar.  Band upp alla hästarna som då var runt ett tiotal till antalet och hängde sedan upp en hink var. När alla ätit upp släppte jag dem igen. Funkade jättebra. Idag har jag inte så många hästar och inga som får kraftfoder då höet jag köpt räcker gott och väl.