Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 3099 ggr
jullan
0

" Hästar som tål allt "

Hejsan!

Islandshästar, nordisar, shettisar och kallblod i stort är ju tåligare för väder och vind än vissa andra hästraser. Det är ju sannt och det säger jag inget om. Men för det kan man ju inte tro att ens hästar är som ett levande paraply! Dessa raser tål mer än andra. Men det tål inte allt!

Jag är en person som är trött på att många hästägare som har kallblod struntar lite i sina hästar och tror att de tål allt helt plötsligt bara för att de tål mera. I våran komun är det några som har islandshästar. De har turridning. Antalet hästar de har är ca: 13 st. Problemet är att de i gentligen inta alls har mark och plats för alla dessa häst. De har två hagar på sin tomt. Dessa är inte stora! Vanliga rasthagar. Som två ridbanor. I dessa två hagar delar de upp 13 häst!! Det finns inga vindskydd. Inte några träd, och eftersom det är så väl nedtrampat finns det inte ens en buske! Hästarna har ingen stans att söka skydd för vind, regn, snö, sol. De utfodrar med hösillage 3ggr/dag. De har alltså inte ens fri tillgång på mat! Dessa hästar står i dessa hagar dygnet runt. Oavsett årstid! De har nästan aldrig täcke på sig. Det är hemskt att åka för bi dem på vinterkvällarna när det snöar och är ruggigt, och se dem stå där och skjuta rygg och se enormt eländiga ut.

Det man kan fundera över är ju hur de kan få ha det så här åt deras hästar. Varför inte miljöinspektören reagerar.

Det är bara det att miljöinspektören varit dit. Han sa att det var mycket god hästskötsel och att det var ju islandshästar. Det är ju hästar som tål det!

Så bara så alla vet, skaffa islandshästar så behöver ni inte följa reglerna!

Är inte detta FEL så säg!?

Jag kan vara petig när det gäller att ha hästar ute över huvudtaget om natten. Jag kräver att man har stor hage samt en ligghal med sluss in. Det ska även vara fri tillgång på mat när det är kallt! Det är viktigt att ha stora hagar. När hästarna lever i det fria har de stora ytor att röra sig på, och de är sällan stilla. De håller då upp värmen. Men att tro att det ska bli samma sak om man stänger in dem på en liten yta, så tror man fel!

Är det inte dags att det blir ändring på "kalblodsregeln"?

Cattis
0

De håller värmen främst genom att äta.

Jag tror mkt väl islänningarna klarar de förhållandena, utan större problem. Även om det du beskriver låter allt annat än idylliskt.

Jag reagerar mer över de som inte tror att shettisar (o liknande tåliga raser) klarar att vara ute på nätterna eller då det regnar. De är skapta för dessa förhållanden och klarar det mkt väl. Jag tillhör också kategorin som inte alls anser att ligghallar behövs om man har tillräckligt med tät skog, så att de kan söka skydd för väder o vind, om de vill.

Jag har mkt svårt för de som lägger mänskliga värderingar på djuren. De går nämligen inte hand i hand.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

hm jag tycker då det är värre när hästarna står på stall och inte kommer ut mer än kanske 2 timmar om dagen och då invirade i diverse täcken

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

Själv ogillar jag när folk låter hästar gå omkring i täcken i onödan. Här finns det de som låter de stackarna knata runt i täcken i 15-20 plusgrader och skinande sol.

Rose-Marie
0

Men även om islandshästarna skulle ha ett vindskydd/lösdrift så skulle de ändå föredra att vara ute men då är det ju inte lika "synd" om dem för då har de ju valt att vara ute. Hästar vill ju ha uppsikt och är därför hellre ute än inne.

Små hagar med många hästar är ju ingen hit dock.

Mina hästar har ett stall att gå in i med mkt halm att ligga i. Men de står ute även i det värsta vädret och går i stort sett bara in när de ska skita. Fast den ena valacken är så pass trygg i stallet så han kan gå in och lägga sig.

Har aldrig sett en shettis frysa fast de har både is och snö på ryggen. Och täcken förstör egentligen bara hästens eget skydd och inget som hästen föredrar att ha.

Just nu får de sitt hö inne för att de har problem med hålväggar och behöver stå lite torrare då och då, så då tänkte jag att jag lägger höet inne så får hovarna torka upp lite.
Annars fodrar jag alltid ute. Hästar på utegång håller sig friskast enligt mig. Sen är det ju toppen om man kan ha fri tillgång på hö också men det verkar inte fungera med mina shettisar….dvs de blir smällfeta.

Maja
0

Våra islänningar som vi har i stallet har vintertäcken under vintern och självklart eksemtäcken, unden den perioden om de har eksem.. Hagarna är jättestora och de har gott om plats att röra sig på, en lada att gå in i, ett annat vindskydd är under uppbyggnad i hagens andra ände, det finns träd, buskar m.m.

Islandshästar anses, som du säger, ofta vara mycket mer tåliga än andra raser.. Man ser ofta på islandshästen som "den härdiga rasen" och det finns säkert islandshästar som inte ens äger ett vintertäcke!! "De kommer ändå från Island, där de är vana vid blåst, kyla, oväder m.m. och går utan täcken" verkar många tro, men det är klart att en häst ska ha tillgång till ett varmt täcke under vintern!!

Men det mångafolk inte inser är att klimatet på Island och klimatet här i Sverige faktiskt skiljer sig från varandra! Det är inte så att de har likadana förhållanden under sommaren, hösten, vintern och våren som vi har här i Sverige.. Men ändå så låter man hästen frysa.

Men visst.. Islandshästarna ÄR mer tåliga än t.ex. araber, det är en självklarhet. Vi låter dock våra islänningar gå med vintertäcken under vintern, dock inte hela tiden, men vi låter dem t.ex. ha det efter en ridtur, då vi ryktar dem noggrannt och sedan klär på dem ett täcke. Det är inte ofta hästarna får stå inne under natten. De står inne om de t.ex. har skadat sig/är sjuka/i väntan på t.ex. hovslagaren m.m.

Cattis
0

#5 "men det är klart att en häst ska ha tillgång till ett varmt täcke under vintern!! "

Är du allvarlig? Alla hästar behöver INTE ha täcken! En shettis med sin naturliga vinterpäls kan inte ha täcke, det skadar mer än det gör nytta. Likaså för en islänning. Det finns inget bättre skydd för dem än deras egen vinterpäls.

/Cattis

Midlingur
0

#5 Ja, klimaten skiljer sig. De lever under hårdare förhållanden på Island - utan täcken. Och de överlever. Vart vill du komma?

Och nej, det är inte klart att en häst ska ha ett varmt täcke på vintern. Nu tänker du som en människa, du tycker att det är mysigt att ha varma kläder på dig under vintern och du behöver det för att inte frysa ihjäl. Detta gäller dig, inte hästar.

Milla
0

Det var en artikel i ridsport för ett antal år sedan om just täcke och där hade dom kommit fram till att hästar med täcke frös oftast lättare än hästar utan då man inte anväder sig av täcken som andas och då kyler man ner hästarna  istället. Samma sak är det om man har mer än ett täcke på dom.

Ska man ha täcke på sin häst så är det viktigt att man använder sig av rätt täcke och inte bara köper ett som ser fräckt ut.

Idag finns det en uppsjö av täcke som inte är till någon som helst nytta för hästen.

Hästens bästa skydd för vind och väder är PÄLSEN.

Milla
0

jag tillhör dom som har täckesmani och mer än gärna skulle täcka alla mina hästar med super fräcka täcken,men efter att jag har insett att det tyvärr skadar mer än gör nytta för just hästen så har jag idag fått tänka om,när jag nu ska köpa täcken så ärjag noga med vad det är för täcke som inhandlas och med det en tom plånbok då dom riktigt bra täckena är svindyra…………………

Därmed är mina hästar glada för dom slipper täckena för inte kan dom gå i hagen med dyra täcken inteGenerad

Annette
0

Mina täcken är mest hyllvärmare i sadelkammaren, om jag skall vara ärlig.Flört

Midlingur
0

Önskar att jag slapp täcka… På veterinärs inrådan så måste min häst gå med täcke, han får inte bli för frusen :-(

thira
0

Jag kanske är pjoskig men jag håller nog med trådskaparen. Jag tycker inte heller det är god hästhållning att låta hästarna oavsett ras stå ute i ur och skur utan minsta skydd, samt inte ens ha fri tillgång på grovfoder.

Bara för att hästarna inte avlider av att vara ute, betyder det väl inte att dom inte skulle ha det bättre av att vara i skydd? Om det sedan är stall, en bra lösdrift eller tät skog kan ju kvitta.

Maja
0

#6 - Nej, jag kanske uttryckte mig lite konstigt.. Jag menade att alla hästar ska ha tillgång till täcke om de behöver det!! Sorry!! ;)

#7 - "Och nej, det är inte klart att en häst ska ha ett varmt täcke på vintern."

Nej, jag säger samma sak här som jag sa till #6 - jag kanske uttryckte mig lite konstigt. Jag menar inte att man ska sätta på hästen ett täcke under vintern, om den inte behöver det. Om hästen behöver det så ska den få det.. Hästen bör ha tillgång till ett täcke om den behöver det!! Ursäkrar mig om jag uttryckte mig konstigt..

Mannas
0

Mina shettisar går på lösdrift och de har både skog och ett hus att gå in i.Deras hage går strax bakom vårt hus och också framför så man kan se dom från flera fönster.Flera nätter när jag kikat på dom så står alltid "chefen" på vakt,de andra ligger huller om buller där inne i halmen och sover.Men nu senast när det ösregnade så inte tyckte dom då att de behövde stå inne i sitt hus.De såg ut som att de var dränkta men när man kikade i deras päls så där i bottnen var det alldeles torrt.(huset används också som toalett av dom,de kan ibland gå in å uträtta sina behov och sen ut igen) De första vintrarna trodde jag att jag måste ha täcke på dom om det var dåligt väder,men ingen av mina shettisar vill ha täcke,de söker då efter nåt träd att klia sej mot eller annars visar tydligt att det inte känns bra.Men om de är riktigt svettiga efter att vi vart ute å motionerat så då sätter jag nog täcke på tills de torkat……Generad

Angel
0

Det viktigaste är väl vindskydd, men det räcker ju med skog. Larvigt med krav på vindskydd, det används ju ändå bara som toalett. Men hästar behöver yta, det håller jag med om. Underligt att de klarade en inspektion…

Rubiinen
0

I våra hagar så finns det Uteboxar som hästarna kan söka skydd i :)

susanne-s
0

Jag anser också att det bästa för hästen är att få vara just häst! Mina ston går ute nu och kommer göra under lång tid framöver, dom har fyra ha mark att röra sig på och minst 1 ha tät skog - jag har dessutom halmat under ngr granar där fölet brukar sova, samt fri tillgång på hösilage. Jag anser att dom har det mycket bättre än min stackars åring som står på stall. han har också en Stor hage att vara i halva dygnet men får stå inne på nätterna då han är ensam, tyvärr. Av den anledningen att han går in så har han ett tunnt regn täcke på sig ute när det regnar och snöar, detta för att han inte torkar inne på natten och är han blöt och kommer ut i ev 10-20 minus framöver så tror jag inte att han mår bra av det. Täcket skyddar honom mot väta och inte kylan.

Kanske resonerar jag fel med lillkillens täcke. Men detta känns logiskt för mig.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Kratern
0

Jag är nog lite kluven i den här frågan.

Självklart är det bästa för hästarna om de kan gå ute så mycket som möjligt, men…

Jag tycker också att det är självklart att man ser till att ha ett bättre skydd än bara träd och buskar.

Det blir inte riktigt torrt där under och de behöver få komma under tak ibland.

Jag ser på mina egna att vissa individer gärna springer in i vindskyddet när det börjar "droppa", andra skiter fullständigt i regnet.

Det måste väl kunna finnas något mitt emellan… Jag menar… man behöver väl inte ha täcke på dem, men man behöver inte påstå att de klarar sig med några träd som skydd heller.

Angel
0

Vet att det står i djurskyddet att djuren , i största möjliga mån, ska kunna utöva sina naturliga behov. Hur är det möjligt när de står uppstallade i varsin box?? DET tycker jag borde vara reglerat, hur långe man får låsa in dem så. Igen, det är inte människor vi pratar om. Vi kanske ändå borde försöka vad som är naturligt för hästar, egentligen. Vem hittar på dessa konstiga regler för hästhållning…?

Jag tror nog att kompisar, stora hagar och skog är mer rätt mer än 4 väggar och en lampa…

AnnaLundin
0

Djurskyddslagen gäller för islandshästar också. OM den inspektör som varit där och kollat inte kan vara opartisk, se till att ringa dit länsveterinären i stället = chef över inspektörerna! För oavsett ras så SKA alla utegångsdjur ha tillgång till ligghall/vindskydd! Herrejösses, de ska ju till och med tvingas bygga ligghallar till utegångskossorna på revingehed och ruseen på Lojsta…

Det är inte djurskyddslagen det är fel på i detta fallet, skulle jag vilja säja, utan låter som om det är den enskilda inspektören som inte har ryggrad nog att säja ifrån!

Ringlänsveterinären, på Länsstyrelsen. Får han/hon veta om missförhållanden så är han/hon TVUNGEN att ta tag i det bums!

Kratern
0

#19 Som jag sa… Finns det inget mitt emellan???

thira
0

#21 Precis min åsikt också! Det blir så lätt ytterligheter i den här frågan! Vissa individer är mer frusna av sig, det kan bero på många saker, ålder, dåligt hull, nersatt kondition av ngn anledning, och i det så hyllade vilda livet faller dessa offer för rovdjur eller dukar under. Det är väl inte så vi ska ha det?

Cattis
0

#18 Det beror ju HELT och hållet på vad vi pratar om för träd. I min ena hage har jag en "dunge" med barrskog. Det är som ett tak där under, som är ungefär 1,5-2 meter högt upp. Det kommer inte ner en droppe regn där. Inte heller blåser det in dit. Där står mina hästar ofta och vilar sig. Det är öppet åt alla sidor och deras flyktvägar är inte avstängda med väggar eller dörrar. Det tycker jag är det absolut bästa vindskyddet jag har. Inte dem jag byggt.

Och därför tycker jag det är befängt att ha ett tvång på ligghall, då det finns ett naturligt skydd. I de hagar där det inte finns naturliga skydd - där skall man ha konstgjorda sådana.

/Cattis

SannaHolmgren
0

Säger som #21 o 22.

Det finns en del individer som behöver täcke. Hästar som är gamla är mycket mer  frusna, hästar i full träning mår inte heller inte alltid bra av att vara blöta o kalla.  Och en del som av medicinska skäl behöver skyddas, tex de som drabbas av regnskållor, eller har eksem. Hosthästar är också lite känsligare och kan behöva täckas för att inte gå fuktiga och blöta i längre perioder. mm

Min förra seniorhäst mådde mycket dåligt om han inte hade täcke på sig om temperaturen sjönk under ca 10 grader. Vid ihållande regn fick han komma in, och det gjorde han mer än gärna. Men jag har ännu inte kommit på tanken att skaffa ett täcke till ponnyn jag har nu, han är ung och frisk och är inte ett dugg besvärad av kyla, regn eller vind. Han står dock installad eftersom stallägarens häst vill ha sällskap. Fick han bestämma själv så hade han gått ute. Han försöker iallafall bestämma det själv emellanåt.;-)

Cattis
0

#24 Jag förutsätter att vi trots allt pratar om shettisar, silänningar o liknande tåliga raser - inget annat, då det var detta tråden handlade om. Och dessa raser, klarar att gå otäckade, även om de är gamla - förutsatt att de är friska såklart.

# Handen på hjärtat, hur många av de som täckar sina shettisar gör det för att de själva anser att det är ruggigt och lägger på hästarna känslor som de inte alls har.

/Cattis

AnnaLundin
0

"Tröjor - är sånt som mammor klär på sina barn när de själva fryser…"

(går lätt att omsätta till hästar och deras täcken….)

Däremot tycker jag inte att man enbart ska hävda att det är tåliga raser, så de behöver inget skydd. Och nu har vi faktiskt en djurskyddslag som säjer att hästar som är utegångsdjur SKA ha tillgång till ligghall eller vindskydd. Har man, som Cattis, ett tätt trädtak så kanske det till och med kan anses vara godkänt som skydd mot väder och vind - den möjligheten FINNS faktiskt i djurskyddslagen. Men med hästar gåendes i rasthagar utan möjlighet till skydd så kan jag inte förstå hur man kan försvara detta! Nog för att de är tåliga, men det tål inte vad som helst!

Cattis
0

#26 Vem har försvarat det då? Att de går i rasthagar utan skydd alls? Inte jag iaf.

/Cattis

Cattis
0

Och förresten. Går de i rasthagar tycker jag de skall ha vindskydd, inte täcken.

/Cattis

Cattis
0

Och en sak till - bara för att det står i djurskyddslagen betyder det inte att det är hästens bästa alternativ. Det är en hel del i den lagen som är vrickat. Ur hästsynpunkt.

/Cattis

AnnaLundin
0

#27 Nej, du har inte försvarat det… Det framgick kanske inte, jag hade tanken på inspektören som godkänt arrangemanget enligt #0…

#28 Håller HELT med!

#29 Alldeles sant! Det är bra att de ska utvärdera hur utegångsdjur beter sig så kanske lagen kan förbättras! Men tills dess så gäller nuvarande lag och det är bara för oss att acceptera… Oavsett vilken ras vi har.

(för övrigt så går mitt fullblodssto ute dygnet runt fortfarande, fet som en tunna…. Det är tillåtet utan ligghall/vindskydd t.o.m november i vår del av landet, men jag ska försöka få in dem i kväll. För regnväder och blåst är värre än allt annat!)

SannaHolmgren
0

Javisst, tåliga raser. Tex, shettis, russ, lipizzaner, nordsvensk…  Även de blir åldringar, som även om de är friska inte har samma kroppsfunktioner som yngre djur. Pälsen blir längre och glesare, får svårare att torka och de klarar inte att äta grovfoder i samma takt som en yngre häst. En seniorhäst är ofta mer känslig för vädret, även om den är frisk.

Kratern
0

Jag tror också att vi ska ta med i diskussionen att vårt land är väldigt långt…..

Klimatet skiljer sig från Norr till Söder. Årstid för årstid. Man kan helt enkelt inte generalisera.

Cattis
0

#31 Jag har haft en 27-åring på lösdrift. Hon hade bra med vinterpäls och tänderna i tillräckligt gott skick för att hon kunde hålla sig i mkt högt hull vintern igenom. Så skall man inte generalisera som Inger skriver i #32 så skall man nog inte det där heller .En frisk och gammal shettis klarar sig mkt bra. Jag förutsätter också hela tiden att vi pratar om friska o sunda djur, inte om sjuka eller skadade sådana.

#32 Jo det är långt. Men en shettis klarar 30 minus utan problem om de har att äta hela tiden.
De shettisar som nu går på öarna, de är inte inne i ligghallar generellt eller har täcken. De klarar sig gott. Deras klimat är skapligt mkt hårdare än vad vi har ens i norrland.

/Cattis

Angel
0

Litet sidospår inom ämnet, jag har förstått att shettisarna i allra högsta grad klarar all form av vind, regn och rusk, som deras ursprungsland erbjöd, mycket bättre än tex extrem kyla. Kan det  ligga något i det tro?

Kratern
0

Jag tar väl också ett sidåspår då…Glad

Att en häst tål en sak betyder inte att den mår bra av det…och vi vill väl att våra små ponnyer ska må bra inte bara tåla…Flört

Jag riktar det inte mot dig Angel….bara en tanke…

Cattis
0

#35 På vilket sätt anser då du att man skall hålla shettisar, för at tde skall må allra bäst?

/Cattis

Angel
0

Jag menade ganske allmänt iofs.

Tror ändå man måste tänka på vad som är naturligt för hästar. Viktigast borde då vara flocken och maten.. och möjlighet till skydd (skog).

Om shettisarna inte var menade att vara ute hade de inte haft en sån massiv päls. Mina hästar vill då rakt inte vara inne, om det inte bjuds på mat förståss..

Marta
0

När vi flyttade ut till shetlandsöarna syntes det tydligt på alla hästarna, även de som var födda i Sverige och levt ett normalt svenskt hästliv, att de verkligen trivdes. Det spelade ingen roll vad det var för väder , där finns varken vindskydd eller träd, om det blåste 25 -30 m/s och regnade. Då är det ruskväder utan dess like vill jag lova. Men hästarna stortrivdes

Faxlin
0

Jag har inget vindskydd i min hage. Men vi har träd som de går upp och ställer sig under om det regnar för mycket.
I dag har det varit ett vidrigt väder, och ikväll när jag tog in dem satte jag på även shettisen ett fleecetäcke för att hon skulle torka.
Vill att hästen ska vara torr i morgon när jag släpper ut henne.
Är det fel? Mår hon inte bäst av det? Jag menar när jag tar in henne i stallet på natten som är mycket varmare än ute så blir hon ju blöt på ett helt annat sätt än om hon varit kvar ute. Så har jag uppfattat det i alla fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AnnaLundin
0

#39 Med halvbloden håller jag med dig, då vill man att de ska hinna torka över natten. Men shettisarna är ju oftast inte blöta mer än på ytan och att de inte torkar beror helt enkelt på att deras päls isolerar såpass mycket att värmen inte når ut till fukten så att den torkar bort…

Faxlin
0

#40: Fast min tös var riktigt blöt kan jag säga. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Cattis
0

#41 Jo, okj ett fleecetäcke en stund för att suga åt sig fukten. Men inte för att hålla blötan borta helt, det blir bara instängt och andas inte alls lika bra.

Det värsta är om man har varmt i stallet så de börjar svettas och att man sen sätter ut dem i en massa minusgrader. Det kan bli tufft då de garanterat lär frysa isf.

/Cattis

UG
0

"#41 Jo, okj ett fleecetäcke en stund för att suga åt sig fukten. Men inte för att hålla blötan borta helt, det blir bara instängt och andas inte alls lika bra."

Fleece är ett syntetiskt material som inte har de egenskaper du beskriver. Lägger man på ett fleecetäcke på en blöt häst så stannar lite värme kvar (som hästen själv alstrar) i luftlagret under täcket. Syntetiskt material suger inte upp utan släpper igenom fukten så att det lägger sig som små små fina vattendroppar på utsidan av täcket. Ett utmärkt material om man vill få hästen att torka upp. Det blir inte instängt. Fleece är inte skyddande mot väta som kommer ovanifrån.

Hälsar Ulrika som är intresserad av olika materials egenskaper i fjällvärden och annan natur.

Cattis
0

Okej, jag formulerade mig kanske otydligt. Ett fleecetäcke tycker jag är okej att använda medan man låter hästen torka upp, men inte täcken som är avsedda att hålla blötan borta - ex regntäcken.

/Cattis

Ellinor Johansson
0

# 44 Har inte läst hela tråden, måste bara fråga vad är det med ett regntäcke som inte är bra?

Kratern
0

#36 Läste du mitt inlägg #18 ?

Cattis
0

#45 Jag tycker inte att shettisar behöver regntäcken då det regnar, det stänger mer in fukt än det håller den borta. En shettis med rejäl päls, behöver inget regntäcke - den blir inte blöt mer än på ytan.

/Cattis

VeronicaP
0

#47 inget fel på regntäckena som går att köpa nu de andas ju och släpper ut så de är inte alls fuktiga undertill men håller vätan borta , tycker det är bra med regntäcken , inte allt för tjocka och ändå håller den hästen torr och fin.

Fast jag har ju bara täcken på de som används eller har blivit ridna

Cattis
0

#48 Okej visst, men fortfarande hävdar jag att pälsen är bästa skyddet.

Jag har också regntäcken, om jag behöver ha de mtorra av ngn anledning - ex utställningar - men de har dem inte på sig i hagarna för att jag är rädd att de blir blöta till vardags.

/Cattis

kacka
0

När det regnat i två- tre dagar i STRÄCK brukar jag stänka in hästarna i utedriften. De vuxna brukar inte visa några som helst tecken på att frysa men fölungar har mindre kropp och kyls ner snabbare. Om de "huttrar" brukar de få komma in i stallet. Det det brukar vara efter tre dygns ihärdigt regnande…

Det är säkert "fel" att göra så här då de får "fel" värme. Och kroppen inte producerar mer päls efter som de får torka inne i vissa fall. Men jag har relativt kallt i mitt stall så VARMT har de inte. Jag har bara värme i sadelkammaren för att inte lädret ska mögla…

Annette
0

Igår var det otrevligt väder här, snålblåst och kallt. Jag skulle ta in hästarna en timma tidigare, för jag skulle göra annat på kvällen. De stora hästarna kom glatt galopperande med 26-åringen i täten. Men shettisarna kom inte. De stod kvar ute i hagen och såg förvånade ut. Jag gick och mötte dom och då följde de tveksamt med. Men de gick inte in direkt då heller, sprang runt i den andra hagen och busade först. Så de tyckte nog inte illa om vädret.

AnnaLundin
0

HAHA, på tal om gårdagens oväder..

Shettisstona har tillgång till hus att gå in i så de får vara ute. Men jag hade ju förstås tänkt ta in halvblodsstoet, fullblodsstoet och hbl/fbl-ettåringen… Men det hade inte DE tänkt… De kom fram till grinden, men vände där och sprang längst ner i hagen igen :P

Bara att lägga ut hö till dem och låta dem vara kvar ute.

Pia-Lena
0

Håller med om att vätan stannar i pälsens ytterlager - under förutsättning att hästen står upp. Men när de lägger sig ner på blöt, geggig mark, då går det blöta ända in till huden. I de lägena stänger jag in dem i stallet eller lägger på dem (islänning o shettis) varsitt täcke. Jag vet inte vilket som är bäst/sämst. Islänningen blir svettig om jag tar in honom, trots vädring. Frivilligt går ingen av dem in, inte ens för att vila. Någon som har något att föreslå? Ska jag strunta i att de blir blöta in på bara skinnet när de ligger ute eller ska jag ta in dem när det är som värst ( då svettas islänningen) eller ska jag täcka dem? Alltså pest eller kolera, det är väl det som är frågan.

MrsM
0

Läst tråden med intresse.

En äkta "native pony" är skapt med exakt så lång päls (ca 5 cm hår)som krävs för att ev snö inte ska smälta på ryggen och blöta ned ponnyn, och som gör att "raggen" kan andas. Den har ett minimum av virvlar och framförallt är dessa placerade på rätt ställen där de funkar som avledare av regnvattnet. Korset är inte kluvet, för att förhindra bildandet av "insjöar" på ryggen. Svansen är lågt ansatt för att bilda ett effektivt "lock" över de mer känsliga delarna mellan låren. Ofta är det översta svanstaglet lite kortare och spretar åt sidorna, leder av ev väta åt sidorna. Taglet är rakt för att effektivt leda av regn o snöblask (i lockigt tagel fastnar vätan lättare). Öronen är små för att inte förfrysa. Huvudet är stort för att den inandade kalla luften ska "förvärmas" i näshålorna innan den når lungorna.

Mer exempel finns säkert, tog det jag kom på. Ta fram rasbeskrivningen för Shetland och LÄS och jämför med ovanstående. En rastypisk shetland = en modell av hur ett riktigt vatten- och köldtåligt hästdjur är konstruerat!!!  Varför förstöra denna underbara konstruktion med täcken och klippning? 

För övrigt anser jag inte att utegående hästar i små rasthagar på det sätt som beskrivs härovan är hästhållning som överensstämmer med djurskyddsbestämmelserna.

Annette
0

I djurskyddslagen står numera att hästar inte skall täckas i nödan. (Minns ej ordagrant) Bra, tycker jag.

Jag sålde en av mina uppfödningar, New Forest. Hon gick med tre täcken framåt försommaren. Vi påpekade detta, men ägaren blev arg och sa att h*n minsann hade jobbat i ett tävlingsstall, så h*n visste hur det skulle vara!

Milla
0

#55 ååå det är så typiskt det där att man slänger ur sig sånt.

Kan berätta för er alla att travtränaren Hans Adielsson nere på jägersro (pappa till Erik Adielsson) har alla sina hästar ute på lösdrift och dom har fri tillgång till ensilage/hö.

Han har en massa olika näringsvärden i ensilagen/höen. Mycket sällan att han fodrar sina hästar med kraftfoder.

Detta har Hans haft i några år nu och hans hästar tjänar en bra summa pengar varje år. Där finns hästar som har täcke men större delen av dom går utan täcke och springer in en hel del pengar i allafall.

Vet inte om han har det så just nu men 2002 hade han det på det viset.

Dom går/gick i stora hagar med ordentliga ligghallar.

Vet också att han hade mindre skador på sina hästar just då.

Kan även själv tala av egen erfarenhet. Min gammel dam mår bäst av att gå ute på lösdrift, jag har provat att sätta täcke på henne när det har varit som värst men då svettas hon så nu får hon helt enkelt gå utan. Har man koll på sina hästar så ser man rätt snabbt om någon skulle mot förmodan stå och frysa.

Våra 3 årsföl går ute och det klarar dom galant, jag har inne dom för att ge dom kraftfoder och släpper jag inte ut dom fort nog så berättar dom att dom inte vill vara kvar inne.

Funderade på detta med Islandshästen, dom lever ju på Island och där finns ju inte någon direkt värme. HUr klarar dom av det?

FredrikN
0

#56" Funderade på detta med Islandshästen, dom lever ju på Island och där finns ju inte någon direkt värme. HUr klarar dom av det?"

De badar väl i de varma källorna Cool

Milla
0

#57 aha där har vi det, så måste det ju vara Glad

Silenos
0

Var nyligen en artikel i Ridsport om hur hästar klarar kyla.

Om de får vara ute hela tiden så sätter de den päls de behöver.

White_Trash
0

Jag köpte en ponny för flera år sedan. En D-ponny var det som i alla år gått med täcke på sig på vintern eftersom hon gått som tävlingsponny och hon hade alltid stått på stall. Hon kom på sommaren efter att ha gått på sommarbete någon månad på annat håll. Första vintern trodde jag ponnyn skulle förfrysa. Hon skakade som ett asplöv bara hon hörde vinden vina, TROTS fri tillgång till grovfoder. Var tvungen att täcka henne men la bara på ett tunt Bucas regntäcke. Funkade väl si så där, men hon gick tyvärr ner en hel del den vintern trots bra foder. Sommaren kom och hon gick upp igen och satte riktigt rejäl vinternpäls nästkommande vinter vilket resulterade i att hon inte frös ett dugg. Ponnyn var alltså helt inställd på att få täcke på sig första vintern och satte därför inte tillräckligt med vinterpäls. Året efter hade väl kroppen då ställt in sig på att "nu var det dags att sätta ordentligt med päls för att inte frysa ihjäl". Rätt schysst faktiskt! :-)

ElinLilja
0

Det här hör till tråden men tvärt om

Mitt russ verkar vara extremt känsligt. På sommaren när det regnar kan hon ibland stå vid grinden och skaka och vill in. På vintern vid snö/blast och det är kallt gör hon samma sak. Hon har nästintill fritillgång på hö/gräs och skaffar sej en bra vinterpäls till vintern. Men varför fryser hon så? Försöker ha henne utan täcke men det går inte att blunda när hon står och skakar, så här har det varit det tre åren jag har haft henne. I år är första året som hon inte visat några tecken på att frysa på sommaren och hon har än inte visat något trots hiskligt regnväder.

Hon är född på lojsta och kom in till stall först vid 2½ års ålder, kom till mej som 3½ åring. Hon är installad på nätterna men ute från tidig morgon till sen kväll. Tycker inte hon borde vara frusen av sej, någon som har tips på varför?

Daladis
0

Jag orkade bara läsa ca 20 av de första inläggen, men det jag läste som trådskaparen skrev -kan bara hålla med.
När det är islänningar som går turridningsverksamhet, tycker jag att dom SKA ha tillgång till ligghall. Det är ju hästar som jobbas och kanske får gå ut svettiga i sin hage. Om dom inte har fri tillgång till mat och heller inget skydd mot väder, tror ialla fall jag att dom inte mår så bra. Bara för att dom har päls så skyddar ju inte den mot vätan dom har mot kroppen (svetten) om dom rids. Dom får svårare att torka och jag tycker faktiskt att det är hemskt att dom inte åtminstone har fri tillgång på grovfoder.
Jag är absolut ingen som pjoskar med mina shettisar. Dom går ute minst 13 timmar per dygn, utan vindskydd, men i en skogsbacke med tätt med gran och tall, så dom har skydd av det. Dom får hö två gånger om dagen ute, men så mycket så det ligger kvar av morgonens hö vid nästa utfodring.
Jag HAR täcken åt dom, men dom hänger så fint på boxväggen….

Kan tilläggas att jag heller inte jobbar mina hästar, utan det är mest lite tömkörning, promenader osv. Och det är väl där den väsentliga skillnaden är för de olika behoven för hästarna, tycker ialla fall jag.

Kratern
0

#57 De svaga dör. Men det är ju ett jättesmart sätt att bara ha de starka individerna kvar att avla på. Fundersam

Skulle se snyggt ut om vi gjorde så här i Sverige. Eller du kanske tycker att det är så vi BORDE göra….?

FredrikN
0

#63. Vad menar du? Var snäll att förklara för mig vad du menar?  Vad i skämtet är det du tolkar till att vi borde göra så här med?

Men som svar på din fråga är, att jag inte tycker att vi ska bada våra hästar i varma källor.

Kratern
0

#64 Då får det bli en motfråga istället.

Anser du att hästarna på Island mår bra hela tiden?

Som jag nämnt förut….bara för att hästen TÅL något betyder väl inte att vi ska utsätta den för det om den inte mår BRA av det.

Vi som hästägare ska se till att vår häst MÅR BRA! Inte dra det till ytterligheter åt något håll.

FredrikN
0

#65. Jag har aldrig tagit upp hästarna på Island så varför du tvunget vill diskutera det med mig vet jag inte.

Jag kan inte anse ngt om ngt jag inte är insatt i.

Kratern
0

#66 Jag ber om ursäkt.

Trodde det var du som fällde kommentaren (ingen kursiv stil). Ser nu att det var #56. Generad

Milla
0

#66 kan det va så att Inger menar mig?

i så fall ska jag gärna förklara vad jag menar.

Tror större delen av Islandshästarna klarar sig alldeles förträffligt på Island. Likväl som Shettisen klarar sig på shetlandsöarna där det inte heller är speciellt varmt. Har ju även russen på lojsta som klarar sig förträfligt utan täcke.

Ett stuteri nära mig föder upp fullblod till galopp och dom har sina ston på lösdrift utan täcke och klarar fullbloden det så är det något som är riktigt fel om inte shettisen eller islandshästen klarar av att gå ute utan täcke.

Har hästen bara rejält med grovfoder och en torr plats att ligga på så klarar dom det galant så länge dom INTE är sjuka.

Många gör hästen alldeles för mänsklig och tycker att den fryser när vi fryser.

Kratern
0

#68 Jag vet inte om du riktar det här med täcke till mig? Jag har nämligen aldrig förespråkat täcke, MEN ett rejält vindskydd tycker jag att man ska begära av oss som håller hästar "fångna". Även om hästar på Island m.m KLARAR sig (nåja, inte alla)

Milla
0

#69 japp vindskydd ska dom ju absolut ha, det tycker jag också

OzzyochJag
0

Vårat vindskydd används mest på sommaren av hästarna för att komma undan flugorna.
På vintern ligger de och sover ute, gärna i en snödriva de få gånger det finns snö i skåne.

Jag använder gärna regntäcke, men det är nog mer för att det är skönt för mig som hästägare att slippa ha en jätte skitig häst än att Ozzy fyser. Men visst, när det regnar och blåser i skåne är det kallt och då vill han gärna ha sitt täcke.

OzzyochJag
0

Och så får jag tillägga att min bästakompis har två ardenner ston som vägrar att gå ut ur sitt vindskydd om det regnar ute.
Så bara för att det är kallblod så innebär det inte att de älskar att vara ute i all väderlek heller.

[LinneaDahlberg]
0

På Island är det rått och äckligt, dock inte lika låga temperaturer som i Sverige. Men när det är -16 grader, fuktigt i luften och blåser känns det himla kallt.
Hästarna går där i relativt stora flockar på stora ytor. De står då tätt och i sänkor eller vid vindskydd som ägarna byggt, dock UTAN tak.
Alla hästar jag stötte på mådde riktigt bra, och stödutfodras gjorde de endast då det blev så kallt eller när det var för mycket snö för att hästarna skulle komma åt gräset under.
Jag hade själv hellre velat ge dem hö under hela vintern, men om någon häst var dålig togs den in för att få extra foder.
Hästar som arbetades stod inne med foder tills de var torra och kunde släppas ut igen.

Jag äger inga vintertäcken till mina islänningar eller shettisar. De går ute och ställer sig hellre tätt tillsammans i sänkor med rumpan mot vinden när det blåser kallt. Tar endast in dem när det är blött och sedan blir kallt. För i Sverige blir det temperaturmässigt kallare än på Island.

Berit.i.Finland
0

Läste intresserat era inlägg.

Vi har också funderat på det här med "hästar som tål allt". Vi har kommit fram till att endera är det fel på oss människor eller så har vi lyckats komma över en speciell typ av shettisar som inte gillar regn och rusk. 

Det började med en shettis för fyra år sedan. Nu har flocken vuxit och det finns sju stycken hos oss och ingen av dem tycker om regn.Generad

I går hade vi ett fasligt väder med regn och rusk hela dagen och vi tog in våra redan kl 17. Före det hade en del av dem redan stått vid sina rasthagars portar och "gnällt". En av shettishingstarna hoitade med ljudlig stämma halva tiden han var ute och berättade att han ville in. När vi sedan sökte in dem hade de så bråttom, att de nästan sprang hem till stallet, det blev ett himmla "ptroo":ande för vi har hal is överallt.  Det här att de ville in var inget ovanligt hos oss. Så uppför de sej alltid när vädret är dåligt. Och inte hjälper det att vi vet att de borde tåla regn och trivas i ovädret. De trivs helt tydligt inte.

Bäst klarar sej kanske finnhästarna som ju också är en tålig ras, men nog har de också regntäcken på sej och inte ser de lyckliga ut de heller. Halvbloden brukar börja jogga för att hålla sej varma fast de har regntäcken på sej och ibland blir det sen rena rama rodeouppvisningen.

Några av shettisarna är sura och tvära så fort det regnar.  Vissa av dem har tydliga primadonnafasoner och bromsar redan i dörren när de på morgonen märker hurudant väder det är.

Vi har regntäcken på våra om det ösregnar. Lite duggregn klarar de, men inte sådant som vi haft nu den senaste tiden då det regnat och blåst från morgon till kväll.

Charlotte-Aveback
0

Jätteintressant tråd! Tycker beskrivningen i #54 stämmer väldigt bra på våra ponnyer.

Sedan handlar det ju mycket om vanor också. Våra shettisar t.ex. har ingen aning om vad stall och täcke är så de vet inte vad de går miste om. Flört

andaloce
0

Är det verkligen skillnad på tåligheten hos olika raser!!! Nej, knappast, det beror bara på vad hästen är van vid från början.

Araber är en av världens äldsta och tåligaste raser på många vis, så även dom klarar lösdrift mycket bra, lika så varmblod.

Däremot tycker jag inte att man ska ha hästarna i en liten hage, utan något som helst skydd, inget att klia sig på, inget att "leka" med utom varandra osv.

Hästarna håller sig varma genom att äta och röra på sig och blir lätt rastlösa om dom har en helt öppen hage, så därför tycker jag att man bör ha stor hage med träd, buskar och stenar etc. Hästarna mår bättre av att vara ute än inne, och pälsen använder dom som täcke… dom är oftast torr längst in i pälsen även efter flera dagars regn.