Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 388 ggr
susanne-s
0

agillity mm

Vad exakt är agillity? jag vill hitta lite alternativa tränings möjligheter mer än bara körning tömkörning samt ridning(barnen)

När kan man börja, vid vilken ålder på hästen? vad krävs och var hittar jag någon som håller på,- Ngn i Nord? Berätta gärna mer, du som vet. Undrar också när det gäller körning, de olika grenarna,

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Pyttis
0

Rid och körklubbenshetland har mkt aktiviteter med bl.a agility samt tips på hinder mm

susanne-s
0

thank you… ska kolla där

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Emelie.Videll
0

Agility går ut på tillit mellan förare och häst! extra bra går det om man har en häst med lite go i Glad

/Emelie :)

hjarter_dam
0

jag tror  att man får börja när hästen är 3 år.

PP
0

Tävla får man först göra när ponnyn är tre år, men man kan förstås börja träna på enklare saker tidigare. Det viktiga, som alltid med unghästar, är att inte kräva för mycket och inte hålla på och traggla för mycket. Det ska vara kul!

Vi hade en introduktionsdag med agility i Ludvika (Shetland Nord) i söndags. Det är inte alls omöjligt att det kan bli något mer.

RKS har som sagt information på sin hemsida: www.klubbenshetland.se

SannaHolmgren
0

Klubben shetland håller till för långt bort för min del. Finns det någon som håller på med agility här i väst? Vart åker ni då isåfall??

Annette
0

#6. Jag har aldrig provat agility, men Vartofta Rid & Körklubb anordnar agility.

PP
0

#6 Ordförande håller till utanför Borås, så jag tror inte det är omöjligt att få till något i väst. Men framför dina önskemål direkt till RKS eller Shetland Väst - det är inte säkert att de läser här.

Sofia_Schultz
0

Du kan ju alltid börja träna på hinder som är lätta att fixa såsom bildäck, slalom, pressenning och trall.

I bildäcket (som ska vara utan fäljar och grejor) ska hästen sätta ned frambenen och stå stilla.
Pressenningen ska hästen gå över eller under. Man kan ju bygga upp en ställning så det blir som en tunnel. Oftast på tävling är det att man ska gå över, och då med alla 4 hovarna!
Trallen ska hästen gå över med alla 4 hovarna.

Det kan ju vara roligt att träna även om man inte har för avsikt att tävla. Träningen är ju super för att stärka banden mellan människa och häst och dessutom få en tryggare häst. Den blir ju mindre rädd för saker om den vet att de inte är farliga, tex flaxande pressenningar. Det kan ju också vara en fördel när man kör, att ha en orädd häst.

Bifogar en bild på Kiara när hon står på trallen. På bilden är hon 3år och vi började träna när hon var ca 2½.

Sofia_Schultz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppsan, det blev ingen bild. Provar igen…