ännu en bettfråga
Äntligen har ridsportbutiken här tagit hem körbett i strl 9,5. Så jag knallade in och skulle handla ett litet postkandar för att komplettera utrustningen som jag ska ha till senare tävling. Men gissa om jag höll på att svimma när bettet var över 20 mm tjockt, och dessutom synligt tjockare än betten till storhäst. Jag gick därifrån utan bett, skulle tro att min häst är tacksam över att slippa ha det, han hade sett ut som en hårig julegris med äpple i munnen.
Finns det någonstans körbett som är små i storlekarna och som dessutom är smala? Är det någon som vet? Jag köper gärna ett begagnat också.
mvh Sanna
Jaktkandar finns i olika varianter. De brukar vara smalare än "vanliga körbett".
Finns ett bettmärke som har smalare mundel för ponny. Säljs ej i Sverige vad jag vet. Sök på " glory driving bit". Bettet ser trevligt ut då det har kindkedja i läder istället för metall.

Tror att Anne på Jäboruder har körbett som inte är så tjocka i stl 9,5. Men är inte säker. Kolla med henne( www.jaboruder.se)

synd att detta bara finns från 10.5. konstigt att dom inte tar in mindre storlekar när det ändå är ett ponnybett… är 10mm tjockt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~