Få bukt med rymlingar?
Fick idag en fråga om hur man på ett bra sätt får bukt med sin shetlandsponny som bara rymmer. Är det någon som kan komma med ett tips?
Ponnyn går under den understa av tre trådar trots att det är ordentligt med ström i. Eftersom hår/päls inte leder ström är ju våra ponnyer i vinterskrudd ganska välskyddade mot stöttar från staketet eller vad tror ni?
Du kan ha grimma på hästen och fästa två ståltrådar i nackremmen. Funkar utmärkt. Annars kan man fläta pannluggen. Brukar också funka
Jag gjorde en flyveil av elband,funkade det med

Om de kryper igenom så är det inte tillräckligt med kräm i tråden. Kanske dags att se över staketen. Passa på nu när sommaren nästan är här så ska du se att de löser sig. Har haft en såkallad notorisk rymmare som ALDRIG klev ut ur hagen under de två år jag hade honom och staketen var välbyggda och med rätt dimensionerat aggregat. Han testade EN gång och fick sig en kyss av det nya staketet och sedan gjorde han aldrig om det mer.

min gjorde det också i vintras… helt hopplös, hon rullade tillochmed under, men eftersom strömmen är så dålig hos oss på vintern så fick vi köpa ett starkare agerigat o det tog stopp på rymmandet…
Ne rymmare är inte skoj 
Tre trådar, tätt mellen stolparna, och bra agrigat är ett måste och jorden till agrigatet måste vara bra har man allt detta borde det fungera.

När vår shettis rymde som värst fick vi bygga en liten hage med trästaket där hon fick vara de timmar på dagen då ingen fanns i stallet och kunde fånga in henne. Vi vågade inte ha henne ute annars. Det hjälpte varken med "antenn" eller stark ström. Hon tog elkyssarna och gick ut ändå.