Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2604 ggr
Moheda
0

ryttarvikt

vet att detta ämne har diskuterats förut… hamnade i en diskussion igår angående ryttarens storlek. Jag reagerade på att en tjej blivit ombedd att hjälpa till att rida en shettisvalack, ca 105 cm. Mitt problem är att jag tyckte att tjejen var både för lång och för tung (12 år ca 150 cm och minst 40 kg). Jag har själv ett sto i den storleken där jag har en gräns på 35 kg. Jag fick till svar att "han orkar". Det tror jag också men det är väl inte rätt att sätta en stor och tung ryttare på en häst som hellre kanske borde uppfostras. Samma person berättade också att hon hade en shettis på 88 cm som hon lät 40 kg tunga tjejer rida…

VeronicaP
0

tycker inte det är för tungt och på travet är gränsen 45 kg och det är ingen liten shettis ju och jag säger som innan det är bättre att de rids rätt än fel gör mer skada med ett litet barn som inte kan än ett litet större barn som kan rida.

Sen så tycker jag verkligen inte att man är stor och tung om man väger ca 40 kg och är 12 år , det är sådant prat som gör att våra barn blir anorektiker.

susanne-s
0

Ja det har ju diskuterats många gånger.
Jag tror att de flesta har ngn form av max vikt och framförallt längd på sina standard shettisar. Personligen tittar jag mer på längden. Jag har ett sto som är 92 cm hög och min dotter på ca 35 kg/135-140 cm tycker själv att stoet inte känns rolig att rida längre pga storleken. Däremot rider hon de större "stora" shettisarna utan problem. vår största på 104 cm har hon tom. att växa i. Jag tycker att man ser på hästen om den är tillfreds med sin ryttare. Handlar det om enstaka tillfällen så spelar det kanske inte så stor roll. men runt 40 kg och kanske en längd på max 150 på en standard stor är nog min tanke…
Du kommer att få olika svar beroende av vem du frågar.
Handlar det om en uppfostrings sak så kan du göra det mesta/om inte allt från marken i linor! Lycka till!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Moheda
0

#1 jag menade verkligen inte att tjejen var stor och tung, det var en beskrivning av tjejen. Frågan var om hon var för stor och tung för HÄSTEN, INGET ANNAT! Det är verkligen inte lätt att skriva rätt i detta forum. LÄS vad det STÅR! Anledningen till mitt inlägg var att jag ville veta vad ni tycker och jag lägger verkligen inga värderingar i hur folks utseende, vikt eller något annat!

AnnaLundin
0

Jag anser att man inte ska stirra sig blind på siffror, på vilken siffra vågen stannar på. Sätt upp ungen på hästen och se hur han reagerar. En hästägare som är lyhörd för hästens signaler SER på hästen om det är för tungt eller acceptabelt.

Många vältränade shettisar bär betydligt mycket mer än 40 kg.

Moheda
0

#4 tack för ditt konkreta inlägg, precis vad jag efterlyste. Det kanske är så att mitt problem inte är något problem, men det var ju liksom därför jag ville ventilera det i detta forum. Sedan är det ju upp till mig hur jag vill göra. Det känns i alla fall bra att få lite tips och råd ifrån er som vet och har mer erfarenhet än jag har. Tack för det!

Kratern
0

#4 Om man ska ha sådan tilltro till hästägare så skulle det inte finnas några vanvårdade hästar i världen.

Nej, jag tycker inte att man ska tro att alla kan avgöra om ryttaren är lämplig för hästen, varken viktmässigt eller i övrigt.

Vi skulle heller inte behöva ridlärare/tränare om alla kan avgöra hur man bäst rider sin häst. Flört

AnnaLundin
0

#6 - Idioter kan man finna överallt, man kan inte alltid utgå ifrån dem. Är man en normalt funtad hästägare som är lyhörd för hästens signaler så klarar man av att avgöra detta.

VeronicaP
0

#3 Jag förstod det men om du hade sagt just så som du sa till ägaren av hästen och det hade stått ett barn eller just det barnet jämte så hade de tagit åt sig även om det inte var din tanke, tyvärr är det så att vi ibland säger saker utan att tänka oss för som våra barn kan ta åt sig .

Moheda
0

#8 nu är det så att jag själv har tre barn, varav en 12-årig kille som är liten och tunn trots sin ålder. Jag har mao god erfarenhet vad som kan sägas och på vilket sätt det sägs på… det kunde ju inte du veta. Men i detta fall fanns det verkligen inga barn eller andra som kunde ta illa upp i närhheten. Och som jag sa så var det ju barnets storlek i förhållande till ponnyn, inget annat. Låt oss nu sätta punkt för denna diskussion. Tycker att jag har fått bra svar och reaktioner från många.