Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 453 ggr
angabogard
0

Ni som har exporterat..

Ni som har exporterat shettis..när IPMC är fixat så ska veterinären fylla i det papperet, passet och göra ett "friskintyg"..

Hur nära ska veterinären utfärda friskintyget?? Går det bra med en vecka eller är det ett dygn som gäller?? (har hört båda alternativen)

Tacksam för svar!!

Cattis
0

Sist jag gjorde det gällde 48-timmar. Då räknas inte helger in har jag för mig.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

angabogard
0

Det är just det som är grejen, dom hämtas nog den 27:e alltså är det ju juldagarna som är före..

Cattis
0

De ska inte räknas, iaf inte förut, eftersom man inte skall tvingas ta ut vet under jourtid. Kolla med din distriktsvet.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

Då går det alltså att besiktiga redan den 21:a, eftersom det är helger ända fram till den 27:e?

White_Trash
0

Beror det inte lite på också vilket land man ska exportera till? När vi exporterade till Norge så gällde att friskintyget skulle utföras inom 48 timmar innan hästen åkte över gränsen, men jag har för mig att kraven inte är lika strikta när det gäller export till Finland?! Stämmer det eller är det bara jag som tolkat fel?

angabogard
0

#5 det vore ju intressant att veta.. det är till Finland dom ska!!

White_Trash
0

#6 Som sagt jag vet inte, men när jag väl satt med papperna i handen så läste jag det så att det skulle utföras inom 48 timmar innan själva resan startade och sen hade man några dygn på sig att ta sig över gränsen. Men som sagt, jag kan ha fel.

Carita
0

När vi har skickat till Frankrike så har det varit så att hästarna skulle lämna gården inom 48 timmar men kunde vara kvar i landet i en vecka. Skumt! Fast detta var nu 1 år sedan det kanske har ändrats?

Minsanne
0

Vad jag har fått berättat för mig så gäller friskintyget i 10 dagar, men skall utfärdas helst samma dag som hästen åker, eller närmsta helgfria dag innan.

Ett exempel … om en transportör hämtar en häst (som ska till Finland t ex) hos dig på tisdagen. Du bör du ha veterinären ute på måndagen. Transportören kan då lasta av hästen i Stockholm för en vecka för att sedan åka vidare. Intyget gäller fortfarande då.

Med andra ord så skall transporten vara påbörjad för att dom 10 dagarna skall gälla.