Plaketter och dylikt
Så kom frågan återigen.
När ni åker på utställning, vad tycker ni om alla dessa plaketter i olika utförande, stallplaketter, vanliga plaketter utan stöd och de med stöd, ja listan kan göras hur lång som helst.
Vad tycker ni, ska det vara plaketter på utställningar eller räcker det med rosetter och nyttopris av något slag?
Själv får jag erkänna att plaketterna kan jag hitta på de mest konstiga ställen såsom under kylskåpet, hur de nu kom dit. Alltså har jag ingen ordning på dem och de för min del kvittar på utställningar.

rosett och nyttopris är roligast
Säger som #1, har aldrig varit på utsällning som delat ut plakett, men det vore kul att få. Är ju liksom pållens "egen" att sätta upp ute i stallet…
rosetter är roliga men jag uppskattar även muggarna till klassvinnare…

Jag hör till dem som tycker det är kul med plaketter. De sätts upp på ponnyns box. De med stöd får stå i bokhyllan. Fast Prickans plakett kommer modifieras och sättas upp på hennes boxdörr på ridskolan!

# 4
I prickans fall fösrstår jag att alla ska få se hennes plakett. Hon såg verkligen fin ut i Örebro i lördags. Kul att ridskolor också satsar på att ha fina ponnyer!!
Man får ju skilja på s.k stallplaketter och de "medaljer" som ibland delas ut. När jag började åka på utställningar fick alla deltagande ponnyer Medaljer - som man skulle förvara HURdå?
Numera får man sällan medaljerna (NÅGON förening som delar ut dem alls? Mer än vår lokala ponnyavelsförening…) och det är ju på gott och ont. Numera får man i stället (i syd i alla fall) blågul rosett för guld, blå för silver osv. Och även rosetterna har ajg börjat funderar på varför man har dem. Men vitsen med att kalla ppnnyerna för guldbelönade har ju egentligen försvunnit, för något glimmande guld ser man ju inte längre…
Syd hade ett tag stallplaketter = plåtar. Dem kan man ju både ha och mista, de går ju inte att spika upp i stallet om man hoppas kunna flytta dem senare, för då går de sönder… Ska det vara stallplaketter (varför inte?) så hade jag helt klart föredragit de gjutna som används inom ridsporten…

Fina rosetter tycker jag om. Öst har alltid så himla fina 
Sen uppskattar jag ett nyttopris, varför inte ha ett prisbord och få välja själv allt efter valören. Alltså ett guldbord ett silverbord osv
/Anne
Jag saknar plaketterna, jag……..! Man fick förr på Shetland Nords utställningar och jag sätter upp dom i stallet. Skulle gärna vilja ha stallplaketter på utställningarna!
Rosett är ju självklart, placket kan spela kvitta för min del.
Tyckte det var bra som dom hade de på Jubileums utställningen i Bjärsjölagård för ….3år sen..fina rosetter, graverade glas, tavlor osv. och så fick man köpa placket om man ville.
#8 Håller med, saknar också Nords stallplaketter

Plaketterna är jag inte så förtjust i och tycker det är bra som det är i Syd idag, där får alla som vill ha sin plakett köpa den.
Syds glas gillar jag, kan både ha dem till prynad och använda dem. Alla som får guld får glasen.

#8 och 10
Shetland Nord kommer fortsätta med stallplaketterna, men dessa kommer då få köpas för 20 kr när man hämtar sitt protokoll. Detta beslut togs på årsmötet i år, som en kompromiss mellan de som ville ha dem kvar och de som inte ville det.
#12 Nu blev jag glad!! Betalar gärna en tjuga för den. Man får vara glad så länge man får rosetterna gratis - på kattutställningar är det oftast så att man får betala för dom oxå……..
Ibland undrar man varför det kostar så in i vassen mkt att visa ponnyn på utställning, VAD går pengarna till egentligen? Jag vet sen min tid i Syds styrelse att de allra flesta utställningar där gick med vinst, ibland med flera tusen. Och md flera utställningar om året som alla går med vinst så regnar det in ganska mkt pengar…
Jag tycker det är SNÅLT att man måste betala för plaketten om man vill ha den, det borde ingå i avgiften!! De som vill ha plakett borde FÅ den när de hämtar ut protokollet… De som väljer att avstå gör sitt eget val men får inga pengar tillbaka för det. Är inte DET rättvist?
#14 Jag tycker det är SNÅLT att man måste betala för plaketten om man vill ha den, det borde ingå i avgiften!! De som vill ha plakett borde FÅ den när de hämtar ut protokollet… De som väljer att avstå gör sitt eget val men får inga pengar tillbaka för det.
Kan bara samtycka …det låter som en god idé

#14.Kan de gå med så mycket i vinst? Jag har hört astronomiska summor för anläggningshyra på vissa ställen. Sen tillkommer ju priserna, ersättning till domarna m m.

#14 Är ju oxå så att de pengar som utställningarna går med vinst med ska kunna användas till andra aktiviteter som tex att anordna id- och chipkurser till reducerade priser till medlemmarna.
Även om det anordnas flera utställningar så är det inte säkert att det totalt sett går med så mkt mer vinst. Flera mindre utställningar jämfört med ett fåtal stora… Men, visst hela poängen med utställningarna är kanske att det ska gå med ett visst överskott som ska finnas som en buffert till en utställning eller aktivitet som inte går ihop.
För mig är det viktigaste att få poängen. Om hästen får bra poäng och råkar vinna så är det värt tillräckligt mkt för mig, det är det som jag blir glad över. Att sedan få ett pris, rosett, eller ngt annat ser jag som en ren bonus. Det som jag betaler för är att få ponnyn bedömd och att få en skriftlig kritik med mig hem och ett omdöme om ponnyn.

#16 Vinst går de allra flesta utställningarna med och vissa med god marginal oxå. Men sedan kostar allt arrangemang runt omkring så det är inte alltid som det går så jättebra.

Både Anna och Kent är säkert varmt välkomna att anordna utställning i sina regionalföreningar så ska de nog snart få klart för sej vad de 200 kr per ponny ska klara av att täcka upp…

Jag köper aldrig plaketterna om man inte får dem med om jag ska vara ärlig jag vill då hellre ha en SNYGG rosett och fint hederspris i stället ….
#19 SOm jag skrev i mitt inlägg ovan så HAR jag varit med och arrangerat utställningar i några år, medan jag var mer aktiv i SYDs styrelse. Och jag vet också vilka STORA summor pengar som samlades på hög på föreningens konton då. (hur det ser ut där nu vet jag inte) Det är iofs en annan historia, men en ideell förening ska inte gå med en massa vinst. Det finns inga direkta fasta utgifter, så man behöver inte mer än gå jämnt upp på varje aktivitet… Har någon annan förening svårigheter att få ekonomin att gå ihop på utställningarna så har NI väl prioriterat annorlunda och valt dyrare anläggningar t.ex… ???

Jag tror snarare att det har med avstånd att göra. För oss i Nord innebär domarna en stor kostnad.
Sen är det så att alla kostnader ökar, men anmälningsavgiften har inte ökat på iaf de 10 år jag har varit aktiv. Missförstå mej inte nu, jag vill inte att det ska bli dyrare att visa på utställning. Men som arrangör blir jag lite putt när man ska beskyllas som "snål" när man jobbar väldigt hårt, helt ideellt, för att få ihop sponsorer så att alla deltagare ska kunna få pris.
#22 Fast plaketterna har ju ingått i priset från början, borde man inte då ha sänkt priset när plaketterna togs bort? Bara en generell fråga…
Jo, domarnas resor blir kanske lite dyrare för er… Jag har ju bara mina erfarenheter från Syd i bagaget. Och där had eman nog haft råd att betala mer för resorna också. Jag vet inte exakt VAD det drogs in pengar resp sparades in på för att få ihop det, men plus blev det i slutet i alla fall…

#23 Kanske är det så att sedan plaketterna plockades bort så har man istället kunnat lägga pengaran på större och snyggare rosetter, samt på andra priser.
Men ör det bara jag som reagerar på att man säjer "guldbelönad", när man numra sällan ser skymten av något guldliknande?
(de plåtplaketter som Syd har t.ex anser jag inte kan räknas)
#19 gärna det.
Jag har under några år tagit på mig att anordna utställning i trakten där jag bor.
Jag vill att "min" utställningen är flashig!
Snygga och bra täcken, blomsterkrans till BIS, stort prisbord, gratis frukt och godis och om det går att ordna, morötter till hästarna.
Detta skulle aldrig vara genomförbart om det inte fanns många sponsorer.
Är just nu mitt uppe i att jaga och det ser hyggligt ut även i år.
Alla pengar som sponsras går tillbaka till utställarna i form av priser, inga pengar läggs på hög.

Förutom att föreningarna måste ha en buffert om det går åt skogen så att de kan anordna nya saker, för att dra in pengar och kunna fortsätta. Vi kan inte anordna utställningar och förväntas lägga ut ur egen ficka för att köpa in rosetter och annat.
Nej de regionala föreningarna skall inte sitta och ruva på enorma summor pengar. Men det skal labsolut finnas en hel del vid slutet av varje säsong, som man kan pytsa tillbaka till medlemmarna i form av gratis eller subventionerade kurser och andra aktiviteter.
Den 200-lapp som man får per ponny går snabbt åt. Utan sponsorernas bidrag skulle det inte bli mer än rosetten, om man inte skall gå back alltför mycket.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Eftersom jag nu börjat ställa ut katt också måste jag bara säga att vi är lyckligt lottade på shetlandsutställningar som får så mycket priser för anmälningsavgiften. Det är mycket dyrare att ställa katt och du får som sagt t o m betala rosetterna!
Tror inte att regionalföreningarna gör några oskäliga vinster på utställningarna, det är ju ett himla jobb att anordna dem!

#23 Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har allt blivit dyrare, så borttagandet av plaketter har inte gett några stora summor över. Men det som ändå sparas in kan istället läggas på att t ex fortsätta ha större rosetter till alla.

Tyvärr är det nog så idag att utställningarna är mycket beroende av välvilliga sponsorer och dom är inte så lätta att få tag på.
Personligen tycker jag att det är mycket svårare att få tag på sponsorer som sponsrar med rena pengar för att köpa in vissa priser (plaketter t.ex.)än att få ut nyttopriser (foder, grimmor, blommor, täcken och dyl.)
Hur ser det ut hos er när ni arrangerar utställningar?

#31 Sälj HP-rosetter!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

# 32
Jo får nog göra det. Nån som vill köpa, vi har 17 klasser per ponnyras (*räknar i huvudet*)
Bara att PM:a mig.
Björneborg Pony Show 3 september.
Det finns massor att välja bland.