Varför GII-08???

Stuart är inte det. Periguex är gdk i Holland.
Vad är frågan med GII-08? Vad undrar du?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Om Perigueux v Isala är bara godkänd till -08 varför står det inget om det på EU-hingsten (rödskäcken)?
2008 är nästa generalmönstring, så nästan alla hingstar har sitt godkännande till 08…
Nu vet ja ginte vilken hingst du menar, är det en som inte "godlkändes". Dessa hingstar visas int epå generalmönstringen så det är väl därför…
jaha… varför ska inte den som inte "godkändes" visas på generalmönstring då???? Öh har inte han samma krav på sig som andra hingstar?

De så kallade 0-hingstarna har tidigare (2003) inte kallats till generalmönstring. Dit kallas bara de som är gdk enligt de tidigare rasvisa kraven.
/Cattis
#5 Kunde de komma dit ändå och ev "flyttas upp" en klass eller så? (Jag menar bli G istället för 0)
#6 precis min fråga i TVÅ tidigare trådar (ena låstes)…
#7 Hann du få något svar? Annars kanske vi har tur och det kommer här (om någon vet, kanske ingen testat och det står inget om det i rgeler eller så).

#6 Nej, det kunde de inte. det var ngn som försökte anmäla hingst dit för höjning, men den fick inte komma. Vem som anmälde är jag inte 100 på, men vem som sagt nej har jag inte den blekaste om. Vet ej om det var SH eller ngn i SSS eller vad. Ingen aning.
/Cattis
hingstar som inte är godkända enligt rasvisa krav kan väl bara visas på premieringarna, väl? Det är ju det som är avelsävrdering och det är DÄR de ska godkännas…
Generalmönstringen är ju en utställning i princip, med tillägg för att hingstarnas förärvning gåtts igenom så att de kan få höjning eller sänkning där.

# 10, Fel, generalmönstring är ett frivilligt avelsvärderingstillfälle, där man i fortsättningen frivilligt kan bli nollad, på 39 poäng när hästen vid 23 års ålder börjar bli lite gaggig eller man själv inte hinner med riktigt i traven och bara får en 7:a.
Att vara en frivillig NOLLA måste dock vara sämst av alla nollor.
#11 du skojar va??? Menar du att de hingstar som får under 40p på en geralmönstring får avelsvärdesklass 0?? Men det BORDE vara "rättvist" men så är det väl inte???

Mig veterligt så har ingen hingst visad på generalmönstring sänkts till 0. Däremot fick en del avelsvärdeklass C, vilket måste vara snäppet värre, eftersom man får det baserat på sina avkommor (och det är ju de som betyder nåt i avelssammanhang). Sen är det klart att man kan tycka och tänka en del om hur dessa avkommebedömningar görs, men det låter som en helt annan tråd. ;-)
Men jag vet inte om det är rätt att kalla det "frivilligt avelsvärderingstillfälle" när hingstar som inte visas sätts i avelsvärdeklass 0…. Känns rätt tvingande, kan jag tycka.
#11 Från nu är det kanske så, det har inte varit frivilligt tidigare… Jag erkänner att jag inte har satt mig in i de nya regler som inte är spikade än…

Vid förrförra generalmönstringen fick många äldre hingstar väldigt låga poäng och blev därmed kasserade.
De hingstar som fick låga poäng -98 blev INTE kasserade! Inte pga poängen i alla fall! Några sänktes till C pga svag förärvning, men INGEN kasserades pga låg poäng. Så där har DU helt fel!
Jag var nämligen i Herrevadskloster och såg med egna ögon, eftersom jag visade den hingst jag då hade haft på station den sommaren. Och jag vet med 100% säkerhet att inte ens Patrons Murkel med sina 32 poäng blev kasserad! Jag höll nämligen koll på honom dels pga att jag hade haft honom säsongen innan detta och dels för att han stått hos en annan familj här i kommunen det året…

#15. Inte 2003 heller. Dessutom var det frivilligt med poäng på äldre hingstar. Anser man att man inte hinner med i traven är det ju bara att skaffa en annan visare.
#15 som någon annan sa är det inte sant. Jag var själv där och tittade. Ingen där blev nollad. Men om jag inte minns fel hade du någon/några som blev det för att dom inte visades. Är det detta du menar? du skriver att en frivillig nolla är sämst. De jag anser vara frivilliga nollor är de som inte behagade visa upp sina hingstar.
# 18 Några hingstar fick kvalitetsklass 0 för att ägaren inte uppfyllt åtaganden för hingsten. Tex. att ej visa på generalmönstringen.
Ingen hingst blev nollad på mönstringen pga. poäng. Tror att det syftars på att iom hingstar ej uppkom i 40 p på anses de kasserade av någon.. Flera hingstar är inte längre i ungdomens glans och har några år på nacken vilket inte alls är konstigt att de ligger på de poäng de gör. Däremot har samtliga av dessa hingstar en gång i tiden utfört bruksprov och är veterinärt godkända samt uppnått 40 p. Många har också nedärvt sig utmärkt i aveln.
Skulle de blivit kasserade beror det på andra saker och inte deras exteriöra poäng.
Vore bra om det skrivs ren fakta i inläggen och inte sådant som man själv tror. Det kan lätt missuppfattas av icke sakkunniga.
#15# Vid förrförra generalmönstringen fick många äldre hingstar väldigt låga poäng och blev därmed kasserade.
Kan det vara generalmönstringen 1993 du menar? Då blev ju mycket riktigt hingstar med 35 poäng eller lägre hänvisade till premiering 1994. Visades de inte då, eller om de fortfarande ansågs hålla låg kvalitet så kasserades de.
#19# Vore bra om det skrivs ren fakta i inläggen och inte sådant som man själv tror. Det kan lätt missuppfattas av icke sakkunniga.
Tänk så bra om vi allihopa var så pass skickliga att allt som kom ur vår mun (eller via tangentbordet) var absolut sanning och vetenskapligt belagt…!
Det är nog inte realistiskt att sträva efter något sådant - och då faller väl också hela iden med ett sådant här forum?
#19# Vore bra om det skrivs ren fakta i inläggen och inte sådant som man själv tror. Det kan lätt missuppfattas av icke sakkunniga.
Eller så kan det KLART framgå att man TROR eller ANSER eller att man hänvisar till källan tex sss eller SH…
Jag skulle tycka något system med både hingstens exteriör, meriter och avkommor skulle vara bra…
tex
G= guld dvs 40p och högre
S= 35-39p
B= 34p och under
Sedan I= gjort bruksprov
AB= egna meriter
Och som vi har nu Elit, A, B och C efter avkommernas meriter. Jag skulle kanske vilja se att de C-premierade kasserades… men det är kanske många som är emot det?
#19 jag skrev ju faktiskt att ingen blev 0 ad…..
# 23 Ett litet förtydligande. Första två raderna var svar på ditt inlägg.
Resten var allmänt. Ifall du trodde de sista orden i inlägget var riktat till dig…
.
#24 oj jaha….
#0 Fina Sture 
hihi… kallar du honom STURE? Gulligt… Påminner om Bosse, Tore osv…
#27 Ja han fick arbetsnamnet Sture här hemma (vem orkar stå och ropa på Stuuuaaart?) och ägaren skrattade gott åt oss i Örebro men han har tydligen fått behålla sitt smeknamn även i Danmark