Protein
Vad händer om proteinintaget är större än behovet?
Det beror på vilket foderslag proteinet kommer från.
Jag ska leta reda på en bra beskrivning av detta i en tråd på buke, återkommer med länk….
#1 om det är ett mkt gott protein innehåll i ensilage och man sedan kompletterar med lucern…
I den här tråden, med frågeställning om varför det är okej med proteinöverskott från grovfoder men inte från kraftfoder, kan man bland annat läsa följande:
_"I proteinkoncentrat är aminosyrorna lättillgängliga, mer eller mindre "nakna". I grovfoder är de förpackade i cellväggar. En del sjukdomsframkallande bakterier har vissa aminosyror som favoritmat. När det kommer ner mkt "oförpackade" aminosyror i grovtarmen så kan dessa farliga bakterier snabbt växa till.
Grovfodrets aminosyror är dels fortfarande "förpackade" när de kommer ner i grovtarmen, dels är de aldrig så koncentrerade."_
#2 - Det är ju just den frågeställningen i tråden jag länkar till. Kika lite i den.
Det som skulle kunna hända är att proteinmängden gör att hästen har svårt att tillgodogöra sig som den ska. jag har läst om det, men minns inte när och var. Men om man häller en liten skvätt olja uppepå lusernen så att man får lite mindre protein/MJ så tillgodogör de sig allt fodret bättre. Just det har jag testat själv och det funkade jättebra!

Vilken vegetabilisk olja som helst?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#5 - om man bara är ute efter energitillskottet så går det bra med i princip vilken vegetabilisk olja som helst, av livsmedelskvalite. Rapsolja, solrosolja, majsolja o.d brukar gå att hitta ganska billigt om man köper lite större förpackningar och det är helt okej. Jag brukar köpa 5-litersdunkar rapsolja på Willys - har använt det en hel del på min hopplösa halvblodsunghingst som först nu behagar behålla hullet…

Tack
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se