Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: premiering
Läst 4206 ggr
Annette
0

Knäppande bakkotor

Vad beror det på? Kan det försvinna? Är det alltid hingstar och valacker det knäpper på? Jag har faktiskt aldrig hört ett sto som haft detta.

thira
0

Jodå, har haft ett sto som knäppte…och det gick inte bort när hon blev äldre. Men vet inte vad det beror på..

VeronicaP
0

Alla kan ha det , det kan hjälpa att ge Gluccacemin (kanske lite stavfel), jag har mest hört det på hästar som har lite raka korta kotor eller stela kotor bak.

Ibland på unghästar när de växer kan man höra det med eller när man är i väg på utställning och de spänner sig väldigt mycket kan det också ske…

dajmie
0

Detta är vanligt bland både sto och hingstar, jag har haft flera stycken, brukar i regel försvinna med åren, ett litet tips till er som har detta på era hästar, verka ner tårna så hårt som bara går på bakfötterna, det brukar inte höras eller synas efter en rejäl verkning. Maria.

paparatzi
0

#3 ok ska prata med hovslagaren, då vi har en liten kille med knäppande kotor, låter inget vidare faktiskt..

#2 Är det receptbelagt eller finns det i fackhandeln..

PP
0

Tror det är Glucosamin som menas i #2. Finns att köpa i alla välsorterade hästaffärer/foderförsäljare. Ett dyrt pulver som jag personligen inte tycker har någon verkan på "instabila" kotleder alls.

Vad jag har förstått är det ingen som vet vad detta beror på, eller varför det kan komma och gå och ibland försvinna helt. En veterinär ska iaf ha sagt att det inte ska ha någon som helst nedsättande effekt på hästens bruk- eller hållbarhet.

Likväl står det i rasbeskrivningen att shetlandsponnyn ska röra sej väl genom varje led, varför detta, enligt flera domare, ska leda till att en poäng ska dras ifrån extremiteterna.

Det skulle vara väldigt intressant om någon kunde forska lite på detta så att orsak och verkan kunde klargöras, då det verkar vara väldigt vanligt på våra shetlandsponnyer.

Annette
0

Vet ni hur mycket det förekommer på andra raser?

paparatzi
0

#5 intressant, det är bra att du skriver att det inte är särdeles verksamt…

Undras om inte de instablia kotproblemen faktiskt är vanligare bland mini….rätta mig direkt om jag är ute och cyklar nu…

VeronicaP
0

Emin säljer det bla inte receptbelagt kan du köpa nästan i vilken häsaffär som helst … funkar kanon , det smörjer lederna *ler*

paparatzi
0

#8 Ok! men vad är det som egentligen är orsaken till kotknäppningar? rent ur forskningssynpunkt menar jag..

VeronicaP
0

#5 Men kotorna är ju inte instabila för att de knäpper och jag här har det hjälpt mot knäppande kotor. instabilitet och knäppande är helt olika saker…

Jag tror att det har med att göra när de växer tex , eller för raka korta kotor och allra helst då om tån blir för lång som Maria skriver.

Har även hört det på hingstar när de och ston som blir väldigt spända när de ska visas tex så att de kotar över nästan och de gör det bara när de är  i ringen typ eller ibörjan på den nya platsen …. vissa gör det alltid när de kommer iväg och inte alls hemma..

Anna Johansson
0

Har ett halvblod där det knäpper i bak knäna och mig veterligen så har han inte besvär eller har haft besvär av det.Hade ut en masör som sa att det berodde på att det var för lite ledvätska så då gav ja honom glucosamin i några månader med märkte ingen skilnad, så ja vet inte vad det bror på igentligen.

VeronicaP
0

du kan ge glucosamin ihop med msm så hjälper det bättre Anna

nallebjörn
0

Är det bara jag som inte vill betäcka med hingstar spom har knäppandet i kotorna?

VeronicaP
0

Beror på vad det beror på Anna ibland så kan det faktsikt vara så enkelt som mineral brist med har jag fått höra av någon vetrinär, sen kan det var åldern , vi knakar lite här och där när vi blir gammla med ;-) ..

Därför jag vill se hingstarna hemma för det är där du hör om de knäpper eller inte , för är de i hemma miljö så är de ju avslappnade och naturliga oftast.

Cattis
0

Min hingst knäpper ibland då han är ute på tex utställning. Om han blir spänd. Men inte alls alla ggr.

Hans hovvård under många år var fruktansvärd och det har tagit lång tid att få honom okej i fötterna igen. Inte helt bra, men nästan nu. Hemma knäpper han dock inte.

Det är många hingstar det knäpper om. Det finns också många olika skäl till varför de gör detta. Jag tycker inte man skall döma innan man kollat om det finns ngt "skäl".

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

jullan
0

Du kan prova att ge tocosel

finns på apoteket

nallebjörn
0

#16 Tokosel är väl receptbelagt?

Cattis
0

#17 Nej, det finns receptfritt, men är dyrare utan recept.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

paparatzi
0

#11 Ok, Man hör ju rätt ofta att det knäpper lite här och var då man är på utställningar, men märkte du någon skillnad om hästen hade gått eller varit i stillhet?

nallebjörn
0

man kan höra det jätteofta på ridskolehästar.  Nån som vet varför?

Anna Johansson
0

#12 Tack för tipset!

#19 Hör det nog mest när ja är ute och rider. Men han knäpper lika mycket kall som uppvärmd.

VeronicaP
0

Jag tror att det är ledvätskan som krånglar på dem de fårju mycket och ibland kan det vara fel sammansättning på fodret .. mineralbrist mm

[Anna-N]
0

# 21. Anna! På Dalviks kvarn finns bla. glucossamin+ msm kombinerat i samma burk :-). Borde finnas i Borlängebutiken etc.

Anna Johansson
0

#21 Tack Anna! Får ta och åka till borlänge någon dag då!

Anna Johansson
0

#24 skulle de ju va ;-)

PP
0

#20 Jag tror inte att knäppandet du hör på gamla/stela hästar är detsamma som många shetlandsponnyer har.

#10 Jag blev förvånad när du skriver att knäppande kotor och instabila kotor inte är samma sak…Om du tittar på en ponny med "knäppande" kotor, så ser man tydligt hur kotleden "knixar" till och så knäpper det när ponnyn trampar igenom.

#7 Jag tror inte att detta är vanligare på mini. Jag tycker däremot att många mini börjar bli väl "upprätade" i kotlederna…

VeronicaP
0

När jag har hört det på mina så har de inte *kotat över*  utan det har knäppt ändå .

När de kotar över så gör de ofta det pga av att de är spända och inte instabila , tycker det är en stor skillnad faktiskt om jag ska vara ärlig …

När de är instabila för mig är när de är lite *slappa* som föl och unghästar kan vara …

kota över är helt annat har mer med stela och låsta kotor kan man säga ..