Ungston till hingst
Hur gör ni andra med era ungston. Om dom blir betäckta som treåringar och fölar året därpå. Betäcks dom igen sedan eller vad har ni för funderingar kring detta?
Funderar själv på att inte betäcka mitt nyfölade sto. Det gick bra vid fölningen och det blev ett stoföl.

Kiara är hos hingst i år och kommer då att föla nästa år. Om min hingst blir godkänd nästa år då kommer hon att få gå hos honom, men jag kommer inte att åka iväg med sto och föl till betäckning. Då får det bli föl varnat år, men jag ser inga hinder för ombetäckning av ett ungt friskt sto. Men att resa med föl i transport och att lämna bort mitt föl det vill jag inte, det är så kort tid man har påsig att forma det ändå.

Jag tycker att detta är väldigt individuellt. I princip anser jag att man kan betäcka om dem varje år.
Men, jag har t.ex. ett sto som tappar en hel del när hon är dräktig och sedan ger di att jag enbart betäcker henne vart annat år, så att hon har en chans att "äta" upp sig däremellan. Hennes mamma fungerar likadant.
Ett annat av mina ston däremot tappar inte hull för något, skulle förmodligen inte ens gå ner i vikt i en öken … :-), så henne betäcker jag om direkt.

Vi betäcker om direkt med på våra och allra helst det ena går hon tom så rullar hon fram snabbt och får så snygga valkar här och där…
Sen om det är en 4 åring eller ej spelar ingen roll..
Jag har en nyföladd 4-åring här. Hon ska inte betäckas om utan i stället tävla ponnytrav nästa säsong och kanske fler säsonger efter det. OM nu inte lilla kusken, som tingat henne till nästa år, skulle ångra sig. För i så fall blir hon sällskapsdam (och älskarinna) åt Zeb på direkten! (JÄTTENÖJD med årets föl av den kombinationen!)