Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 903 ggr
nallebjörn
0

Vetrerinärens hutlösa priser

Fick en räkning då veterinären gav min ena ponny dropp mot kolik. Så här kostade det

• medicin 200

• inställelsearvode 420

• behandlingsarvode 396

• resersättning 104

• netto: 1120

• moms 280

• SUMMA 1400:-

Fick en annan räkning då jag var med stoet på kliniken här nere 

• Poliklinikavgift 250

• mediciner 80

• undersökning rektal 400

• paraffinolja 125

• Netto: 855

• moms 171

• SUMMA 855:-

Vilka enorma skillnader egentligen…..

gejsa
0

Ja, det är helt sjukt. Hade min islänning inlagd för ett mindre fel i knäet. Han hade inflammation i börsan. Det kostade 27000 kr för 11 dagar. Då fick han medicin och så spolade dom rent varannan dag. Den näst sista dagen var dom tvungna att söva honom för att öppna mer i börsan och skrapa bort allt som fanns där inne. Då blev han bra. Fick magsår och smalnade av massor när han stod där. Fick kolik 3 ggr på en månad när han kom hem pga magen. Så det kostade ju också. Han var då bara 3 år gammal.

nallebjörn
0

#1 jag hade mitt sto på djurrsjukhus i 6 dagar. Det slutade på 47000:-  DET kallar jag mycket! men visst är det sjukt

gejsa
0

Men då kanske dom opererade och öppnade magen. Här var det bara typ 2-3 stygn på knäet.

nallebjörn
0

#3 NEJ ingen operation eller nånting. Hon stod på dropp, olika dyra mediciner och livmodersköljning

gejsa
0

Ja, då var det verkligen dyrt.

nallebjörn
0

#5 ja medicinerna var tydligen jättedyra. Hon kostade ju nästan 8000:- /dygnet där uppe

Hanna-D
0

Rektalundersökning för 400 kr!

Man skulle ha blivit veterinär… Flört

Vad betyder egentligen inställelsearvode?

[Anna-N]
0

# 7 Att de kör in på gårdsplanen till stallet = inställelseavgift. Eller kanske man kan kalla det P-plats avgift? Flört

Hanna-D
0

Då är det som jag misstänkte - men HUR kan man få det till 420 kr!?!?

alvasens
0

När det är distrikt vet. som anlitas är det inte pengar som faller i egen plånbok utan de är anställda av svensa statens jordbruks verk. De har fast ställda löner som alla andra anställda. Däremot en privat vet, tar ju de priser som passar den, men de får även stå för sina egna sociala avgifter och så.

Jag kan också tycka att det är höga priser, men vet också att det är ganska mycket jobb med de djur som är inskrivna på klinik eller djursjukhus. Personal finns hela dygnet, och det kostar. Tror inte att något djur skrivs in om det inte är befogat, och därmed behöver avanserad vård.

De flesta har väl förhoppningsvis sina djur bra försäkrade, då blir ju priset ett helt annat att betala. De som inte har försäkrat måste väl veta att det kan bli kostsamt, och får skylla sig själva.

Annette
0

#10. Vet inte om jag håller med om att det alltid är befogat att skriva in dom. Var och verkade på hoslagarskolan, ponnyn påstods ha sådana hålväggar att det var tvunget att söva honom för att "rensa upp". När han hämtades var det inte mer taget än vid en vanlig verkning. Mitt pris att betala var självrisk på 2200:-. Befogat eller försöksbjekt åt elever vid hovslagareskolan? Det var i alla fall den dyraste verkningen jag någonsin betalat.

PP
0

#10 Vi har privat veterinär här och jag reagerar mer och mer på att det råder "fri prissättning" på deras tjänster. Det verkar bero lite på vem man är vad en vaccinering ska kosta t ex, och jag tror att jag aldrig betalat samma pris två gånger. Och då inte beroende på att priserna stadigt ökar, utan det kan åka upp och ner lite hur som helst. Nog kan man bli lite putt, när man får höra att den som tagit hem veterinär för vaccination får betala i stort sett samma som jag som kör in min häst i transporten…

Lyckligtvis har jag sluppit vara med om några större skador eller sjukdomar än så länge.

VeronicaP
0

Tyckte faktiskt inte det var så dyrt ändå för behandling mo tkolik och dylikt om jag ska vara ärlig.

Sen finns det ju billigare och dyrare ställen tex vi åker bara till Helsingborg om det är akut verkligen akut för de är klart mycket dyrare än här uppe…

Hanna-D
0

Har faktiskt aldrig (peppar peppar) behövt åka till klinik/djursjukhus. Har däremot behövt ta ut distriktveterinärer ett par gånger när "vår privata" inte kunnat komma. Är så missnöjd - men det har antagligen med just den veterinärstationen att göra - att vi fortsättningsvis kommer att åka till Strömsholm om det skulle behövas och den privata veterinären inte kan nås.

nallebjörn
0

varit och röntgat knäna på en häst idag och det kostade 1100:- rätt ok tycker jag.

det märkliga med djursjukhus är att om man inte har försäkring är summan en annan än om man har det. Lite mysko… men det blir billigare utan försäkring än med. om man ser till hela summan då menar jag. Typ 10.000 blir istället 7000 utan försäkring. Så har dom det här iaf.

VeronicaP
0

Jag anlitar alltid Lahoms distriksvetrinärer til vissa saker där är de bra och trevliga , annars åker vi till travbanan i Halmstad, alltid bra service och trevlig personal..

Idag har jag tyvärr fått avliva mitt gamla halvblod Gazelle och det gjordes här hemma vid , det kostar mig ca 1800 kr och jag tycker det var värt varenda öre med en sådan bra vetrinär..

nallebjörn
0

#16 oj det var trist. Nja jag tyckte det var dyrt. Kostar ju få dom bortkörda också. Betalade några hundra när jag gjorde det sist

VeronicaP
0

Jag får inte min bortkörd utan den begravs hemma och ja vi har tillåtelse..

nallebjörn
0

#18 skönt ha dom hemma… jag har mitt svarta lilla sto hemma också

mariajalrup
0

Jag tycker att distriktsveterinärerna är mycket dyrare än den privata veterinär som jag vanligtvis använder men hon kör ju å andra sidan inte ut akut eller har jourtider så man har inte mycket val. Jag kan ju ge ett exempel på nu senast när jag importerade en ponny för, i runda slängar, 23000 kr inkl transport, dokumentation, och när han sedan drabbades av transportsjukan direkt efter ankomst så slutade notan på ca 7000 kr varav försäkringsbolaget ersatte ca 2000 kr så 5000 kr extra kostade hästen. Den behandling han fått är; dropp hemma, penicillininjektion plus antiinflammatorisk medicin. Han insjuknade på natten så det blev på jourtid… Ingen skugga över veterinärerna, de är toppenbra, men egentligen - vilka priser! Försäkringen täcker ju dessutom varken resor, mediciner eller avgifterna - enbart tiden för behandlingen! Tittar man på räkningen så är ju det dyra just detta och sen moms på hela sk-ten. På mina shettisar har jag nu letat upp en försäkring där man kan teckna tillägg för att få detta ersatt också och med fast självrisk och 0%, visst det kostar mellan 1100-1500 då per år men det är ju en p i missisippi i jämförelse med vad veterinärräkningarna normalt är på! Jag satt o räknade på vad jag har i månadskostnad på mina 4 hästar, bara i försäkringspremier och det uppgår nu till ca 800 kr/månad. Förr tyckte jag att det mest kostsamma som man måste titta på innan man skaffar häst det är ju foder o strö, hovslagare m m men nu har detta övergått till premier och veterinärbesök. Vi har haft ett eländigt år med; ledinflammationer, djup sårskada i led, förkylningar som krävt antibiotikabehandlingar och nu senast, transportsjuka OCH som lök på laxen tandproblem! Min sambo undrar nu varför jag egentligen tycker att det är så kul med hästar…och om vi någonsin kommer att kunna åka på semester igen…

kacka
0

Det kostar att ha häst… ja… alla djur kostar…

mariajalrup
0

Jo tack, klart att de kostar, har haft häst i 35 år så det har väl blivit några kronor. Men-det roliga överväger alltid, och det är väl därför man fortsätter. Nu var det kanske inte det vi diskuterade utan veterinärernas hutlösa priser. Det är värt att jämföra priser eftersom det kan skilja rätt mycket men är det akuta fall så hinner man ju knappast ringa runt o jämföra. Jag tycker att det har blivit en j-dra karusell mellan hästägare-försäkringsbolag-veterinär där priserna bara trissas upp! Det gäller förstås inte bara häst utan även smådjur som hund o katt. Kanske går det inte heller att göra någonting åt det men det blir antagligen djuren som blir lidande i slutändan.:(

Faxlin
0

#20: Vad var det för försäkringsbolag?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

mariajalrup
0

Åsa F; Jag ska kanske inte nämna bolag vid namn här men det är ett av de stora. Men jag är inte missnöjd med dem på något sätt, de följer det avtal som finns, det är bara det att försäkringar överhuvudtaget börjar att bli så dyra och det finns en massa undantag! Detta beror ju i sin tur på veterinärernas stigande priser så det bli en j-dra karusell av alltsammans som knappast gynnar djuren i alla fall:(. Jag har två olika bolag, man får försöka titta på vad de olika bolagen är billigast på eller bäst på, fast självrisk och 0% tycker jag är bäst. Sen har det andra bolaget möjlighet att teckna tillägg så att den täcker även veterinärens resor och medicinerna, det är ju också jättebra. Så får man hålla på och räkna på var gränsen går för vad premien får kosta i förhållande till hur mycket man är beredd att riskera att behöva lägga ut själv om hästen insjuknar. Jag jämför veterinärpriser också, så länge det inte är akutfall förstås för då är det ju svårare. För några år sen var jag i väg med en av hundarna på ett djursjukhus i Skåne där de både skrev ut en väldig mängd medicin, ville behålla hunden hur länge som helst för observation plus att jag upptäckte en massa extragrejer på fakturan som var helt orimligt, t ex åtgång på bandage m m. När jag ifrågasatte så sänktes fakturan med en ursäkt om att de skrivit fel. Jag fick i princip kidnappa min egen hund för att få hem honom, han blev allt sämre av att sitta i deras bur, rev sönder en klo och hade sönder en hörntand på burens galler. Det tog två dagar hemma med dietmat och omvårdnad så var han som ny! Jag fick visserligen en utskällning av veterinären, efter helgen, för att jag inte hade kommit tillbaka med hunden som jag lovat;)men det var det värt! Jag har aldrig satt min fot där igen kan jag tillägga, och har hört fler som råkat ut för obegripliga räkningar där. Så, man ska nog vara lite besvärlig och lite tjatig som kund tycker jag, det kan löna sig och det vara så att djuret i slutändan mår bättre också.