Bruksprov = användbarhet?
Jag vet inte om det hamnar under rätt rubrik (avel) eller vilken rubrik som passar detta ämne bäst… En shetland som inte är inkörd… är den oduglig eller har lynnesfel? Har bruksprovet verkligen med användbarhet att göra?
Varför KRÄVS inte bruksprov på ston? Ett gott sto är grunden till bra avel. Många gånger har jag hört att mödernet är viktigast. Varför har man då inte samma krav på stona som på hingstarna utan lägre/inga krav? Hur poängsätts stonas lynne och temperament?
Kanske kan man använda ett helt obrukbart sto men en väldigt brukbar hingst? Eller har inte aveln med användbarhet att göra? Hur viktigt är egentligen brukprovet? De hingstar som får sämre poäng på bruksprovet, får de mindre brukbara avkommor? Eller vad visar bruksprovet egentligen???
Vad används största procenten av shettisarna idag till? Titta på de stora stuterierna! Hur många av dessa rids eller körs regelbundet? Är det ett tecken på att de är obrukbara? Nääääää, jag hoppas ingen tycker det.
Mina hästar som INTE är av guldkvalitet kan vara av UTMÄRKT brukskvalitet istället. Användbarhet och skönhet går inte alltid hand i hand. Jag kan till och med säga att de FULASTE stona jag har är det som varit MEST användbara! Men det är ju bara hos mig…
Har verkligen bruksprovet stor betydelse för aveln?

Anledningen till att hingstar har högre krav det är att dom kan ställa till mer skada i aveln. Ett sto får max 1 föl om året en hingst har ju ingen gräns. Även när det gäller andra raser så har hingstar ofta bruksprov och inte stona, i Sverige. Men vist skulle det vara trevligt med bruksprov på stona också, kanske något att jobba för

Du kan ju inte skriva att hästar som inte är inkörda inte är av brukskavlité. Som du själv senare skrev så är det ju inte alla hästar som får chansen at bli körda.
OCH kanske är det så att du lägger mer tid på just de "fulaste" stona så därför anser du dom vara bättre. En fin utställningshäst kanske man tar föl på och inte har den tiden till att köras in.
Jag vill ha hingstar på mina ston som gått igenom ett bra bruksprov. Det visar mej ett bra psyke. En hingst som inte kan vara framför en vagn är för nervös och för dålig i psyket för att passa mej.

Jag är inte så säker på om bruksprovet vi har i Sverige säger så mycket. I stort sett vilken pålle som helst kan väl gå med vagn i ridhus. Jag tror inte det säger så mycket om hingstens temprament.
I tyskland har dom bruksprov under 15 eller 30 dagar. Där kan man snacka om bruksprov. Varje dag poängsätts hästen efter hur han uppför sig, både framför vagn och i stallet. Dom ska kunna köras genom vissa hinder som t ex vatten.
Dom godkända shetland jag tagit in från tyskland har fullföljt detta bruksprov och med bravör blivit godkända. Till o med Håkan Ström var mäkta imponerad över tyskarnas bruksprov. Det är för övrigt samma bruksprov shettisarna gör som alla dom andra raserna.
/Anne

#0: Tidigare behövde även ston göra bruksprov. Varför det togs bort vet jag inte, men jag tycker nog att det kunde införas igen. Även stona bör ha ett bra psyke! Men, som #1 säger, hingsten sprider sina gener i ett oerhört mycket snabbare tempo än ett sto!
Det ideala skulle självklart vara att alla ponnyer körs och "arbetas" på något sätt regelbundet. Tyvärr är det nog få som hinner med det och då är det ju bra att i alla fall ha bruksprovet som en indikering / fingervisning. En ponny som klarar bruksprovet bra fungerar förmodligen bra i andra sammanhang också.
Vad gäller avel så är det till syvende och sist stoägaren som väljer den hingst man vill använda till sina ston. Hur man väljer ut den hingsten (exteriöra kvaliteter, veterinära kvaliteter, brukskvaliteter) är upp till varje stoägare, beroende på vilken målsättning man har med sin avel. Det finns säkert de som tycker det är helt OK att en hingst inte har genomfört bruksprovet, medan andra enbart vill använda sig av fullt "godkända" hingstar.

#3 Det är sådana bruksprov jag skulle önska att vi hade också - om vi skall ha ngt alls. Inte under flera veckor dock. Men ett ordentligt körprov och olika tester, som kräver en rejäl prestation av hingsten.
Men, jag tycker det skall vara frivilligt och att hingstarna som faktiskt genomfört detta skall premieras extra för dessa bedrifter. Och att det på ngt vis delas ut ngn extra bokstav/siffra, så att man lätt kan skilja på dessa mot de som ej genomfört provet.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Men visar verkligen bruksprovet temperamentet på en hingst? Hur mycket avgör SLUMPEN om vilka poäng som hingsten får? Spelar det inte STÖRRE roll om hur ÄGAREN/TRÄNAREN är än hingsten? För det är ju inte hingsten själv som kör in sig. Egenligen tycker jag att bruksprovet säger mer om ägaren/tränaren än om hingsten…

#6 Men detsamma kan ju sägas gälla för exteriörbedömningen:
En ägare/tränare som kan matcha fram sin ponny i gott skick och visa den väl, har ju större chans att få fina poäng än en som inte lägger så mycket tid eller kraft på en ponny som kanske ändå har fina kvalitéer i grunden.
Så länge det handlar om bedömning, är det svårt att göra vetenskap av det.
Tycker dock att din frågeställning är intressant. Vi är väldigt upphängda på exteriörpoäng, men bruksprovet redovisas som hastigast under kritiken - folk vet knappt vad poängen står för och de kommer inte på pränt vare sej i vår tidning eller i stamboken. Så nog får man känslan av att det ses som "ett nödvändigt ont".
Skulle vara trevligt med en särskild klassificering på brukbarheten (som Cattis var inne på), där det skulle framgå om ponnyn gjort ett godkänt, bra eller utmärkt prov. Likaså med tävlingsmeriter på de äldre ponnyerna. Nu vet man egentligen inte om den fått GI på utställnings- eller tävlingsmeriter.
#3 OJ det lät pråligt. Låter iof ganska mkt men klarar hingsten det är den väl värd en eloge…
Jag har en fullt godkänd hingst som vad jag vet inte gjort bruksprov… Han är dock startad i trav men det säger ju inget om hur bra han är…. Om man nu ska välja hingst efter hur bra bruksprov de gör hur bedömmer man en sådan hingst? Oduglig?
#9 din hingst har genom bra körtid på travet ett motsvarande bruksprov via det

Kan du använda din ponny trav så visar det ju att den har bra psyke för det då man ofta är mer än en på banan samtidigt
Jag hade gärna också sett att vi hade ett temprament betyg kan man väl säga i alla de 3 olika bedömningarna , 1 för extriös , 1 för bruks och 1 för vetrinär , är ju så att vissa inte klarar av att uppföra sig normalt kanske vid många andra *hästar* eller att vetrinären pelar lite här och där samma sak vid bruksprov..
Jag förespråkar lite hårdare bruksprov eg …
Sen är det lite tråkigt när det missas som på 2 av mina ston som faktiskt går på travet men har inte fått det infört i sitt pass som godkänt bruksprov även om det tom på ena stoet lästes upp på premieringen…
Jag överklagade då jag fick avelsvärdesklassen på ett av mina ston då jag hade skickat in papper på att hon tävlats i både martonkörning, ponnygalopp och ponnytrav. Det var inte alls svårt. Snart fick jag en ny rosett och nytt papper med rätt avelsvärdesklass…
#10 vad är en bra körtid?

För GI ska det vara ett rekord under 2.35.0
Oj! Hur gör man om det är fel? Alltså om hingsten INTE gjort den tiden men ändå är GI????
Kan ni tolka detta åt mig:
KR 020615-10 3/1140 k 3.27,4 GDK STÅNGGREN JOHAN H
ÖA 020810- 1 5/1520 0 3.36,2 - ANDERSSON NATHALIE
ÖA 020929- 1 2/1800 0 3.35,3 g - ANDERSSON NATHALIE
Är KR och ÖA travbanan? Är nästa nummer datumet? Vad är 10 resp 1? Vad betyder de andra sifrorna?
Ska man göra nytt bruksprov då? För det måste väl vara en officiell tid?

I ditt fall har nog hingsten fått sitt GI på exteriöra meriter, och så har man nog jämställt travmeriterna med bruksprovet.
Åter en anledning till att det skulle ha varit bra med skiljda värdeklasser för bruks och exteröra meriter… 

Du behöver inte göra nytt bruksprov för sitt godkännandes skull för han har gjort godkända prestationer , för att det ska räcka som gjort bruksprov så räcker det att de klarar kvaltiden på travet..
Men att det är fel tid på din ponny visste jag sen länge , men det är inte så att han har fått GI på sina extriörer , när han visades på premiering så fick han ju 41 poäng ena gången och 42 poäng andra gången därför han har sitt GI
Är nog så att de har skrivit in fel tid på han då han aldrit har gått så snabbt som det står på honom och eg borde det väl rättas till, tyvärr den männskliga faktorn tror jag
mmm det är ju fel på en minut så då är det pga sin EXTERIÖR som han fått sitt GI?? Men är det något krav på tiden för att gillas istället för bruksprov?

Det skrev jag ju att de ska klara kval tiden och det har han gjort ..
kval tiden är nu 3.50,0 för shetlandsponnyer

# 18 men det är inte så att han har fått GI på sina extriörer
Hm, nog fick du in ett "inte" för mycket där..?
kacka… din hingst kvalade på en tid på 2.27 det hittade jag här http://www.svehast.se/allm/avelsv02/
#22 Var har de fått den siffran ifrån ? För enligt ponnytravet så är det 3,27!!!!! och som du kan läsa under #18 så vet andra om detta felet…

Jo men den tiden stämmer inte Anna, den männskiliga faktorn tyvärr , det stod i ett av mina pass också att en var född i september och det var med fel ;-) ..
2.27 står det på deras hemsida. är det fel är det väl inte mitt fel men så står det iaf.
#24 hur ska vanligt dödliga veta det? inte tusan har jkag skrivit in den tiden där

Nä men vi som håller på med trav vet det , när de är 3 år och går löp så står ofta deras tider med under snabbtider på ponnyrondens sida och även för de äldre och han finns inte med någonstans där.Jag tor nämligen det är så att i stället för att skriva 3.27, så har de råkat trycka på 2.27..
Du har rätt Anna det är väl eg förra ägaren eller nuvarande ägarens sak att rätta felet , det är jätte enkelt om man vill kolla tid på någon det är bara att kontakta SPTF så får man besked..
Det som står på SH´s och andras sidor kommer ju från andra håll… särskilt då det gäller att hänvisa till meriter som är utanför avelsområdet. Har det hänta att de uppgifter man lämnar på en premierign (sto eller hingst) har kontrollerats och visats vara fel?

Är väl därför man ska skicka med kopia på allt …. Just för att det inte ska bli fel men fortfarande är det lätt att den männskliga faktorn spelar in och rättar inte jag det som ägare vem ska göra det då ….
Kolla hur mycket stavfel vi skriver här tex så inte konstigt att det blir lite fel ibland..
#27 men man måste ju kunna ta reda på saker även om man inte är travintresserad tycker man. Och jag som inte kan ett skit om trav vet ju inget om tider alls.

#30 Precis , men det finns ju 2 bra sidorman kan kolla mycket på och som sagt mailar man eller ringer sptf så får man alltid svar..
Jag tyckte att med den tiden som står stämplat i hans pass borde han finnas med i några lister om snabbaste ponnyn i den åldersklassen, men det gjorde han inte. Jag beställde info från ponnytravförbundet. Där jag såg att det var fel på en minut.