Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 3883 ggr
AusaBausa
0

Hingstar

Har en fråga:

stämmer det att man får använda vilken shettishingst som helst bara de har godkänd stam nästa år? Det kommer inte finnas ngt godkända icke godkända hingstar då? Eller har jag fattat fel?

Pheobe
0

Får och får. Det har man fått tidigare också. Men licenser och språngrullor ska föras oavsett. Sen är det ju lite olika hur avkomman kommer att kunna reggas.

AusaBausa
0

ja självklart vet jag att man fått det innan också men undrar om det kommer o finnas ngn hingstprem som gk eller inte?

Pheobe
0

#2 Det kommer att vara hingstpremiering och hingstarna kommer klassas olika vad jag förstått det och sen får avkommorna olika pass för olika klassning på fädernet. Men det är bara som jag uppfattat det

AusaBausa
0

så fattar jag dig rätt(så som du tolkat det) kommer de hästar som har icke godkänd hingst t far en speciell färg på passet?

Pheobe
0

#4 Ja det får dom, tror det är vita pass dom får men är inte säker på det heller. Men jag vet att dom kommer få olika färg på passen och vad jag tycker vara olika "värda"

White_Trash
0

Avkommor efter ej svenkt rikstambokförda hingstar som löst licens och skrivit språngrulla registreras med vitt pass, det stämmer. Men om jag förstått det rätt så klassar jordbruksverket det som diskriminering och det får inte förekomma.

Pheobe
0

#6 men en svenskfödd hingst som inte går in men som används ändå?

White_Trash
1

#7 Ja, men där gäller väl samma sak. Hingsten är inte svenskt rikstambokförd och då får avkomman vitt pass. Det är så jag tolkat det i alla fall.

Pheobe
0

#8 okej, jag också men det kan ju vara mer rätt tycker jag än för de EU godkända som ju redan passerat

Marta
0

De EU godkända som genomgått svensk avelsvärdering oavsett poäng , för dem gäller att avkommorna får blått pass.

White_Trash
0

#10 Säker?! Om jag förstått det rätt så fick årets avkommor efter EU-godkända hingstar vitt pass?!

Marta
0

Inte om hingsten visats på vår avelsvärdering, då blir det blått!

AusaBausa
0

blir inte smartare på detta! Hrm!

Marta
0

Enligt EU FÅR du använda vilken hingst du vill om hans ägare för språngrulla och löst ev licens. Frågan är väl om du BÖR göra det.

Den  svenska traditionen har en inarbetad avelsvärdering som man vill fortsätta med. Enligt EU kan man inte längre diskriminera godkända hingstar från andra länder. Men sverige vill att de visas på vår avelsvärdering för att man ska få en bedömning utifrån det svenska systemet.  Det tycker jag är bra. MIN erfarenhet har lärt mig att det faktiskt är så att andra länder ibland missar även kraftiga fel, såsom patella, det har jag själv råkat ut för.

Sen behöver man inte stirra sig blind på poängen, det är upp till var och en. Det finns faktiskt mer avelskvaliteér än poäng. Det som kan vara den negativa effekten på en avelsvärderad hingst som inte uppnår de magiska 40 poängen, är att han kanske inte attraherar så många utomkommande stoägare. Men det kan väl inte bara vara därför man vill ha en hingst?

Jag har tidigare i kväll just pratat med Dougal Dick som har Transy stuteriet, och han var synnerligen bekymrad över hur allt har utvecklat sig.
Det här är inte bra för rasen. Avel måste ju ha några kvalificeringsaspekter, annars kan man väl inte kalla det avel - eller?

White_Trash
0

#12 Jo, men om hingsten är visad i Sverige så stambokförs den ju vanligen även i Sverige. Jag tänkte på EU-godkända hingstar som inte är visade i Sverige, men jag var lite otydlig inser jag nu. Generad

Marta
0

EU hingstar ska visas fram för att få blå pass. Men det finns inga krav på att de ska få 40p som det var innan.

Jag tycker det är jättebra.

Annette
0

Jag tycker också detta verkar bra.

susanne-s
0

Marta eller ngn annan.
Ett föl som har en EU godk. pappa som ej är visad på avelsvärdering i Sverige får vitt pass, så långt är jag med = )
Men om pappan visas efter att fölet fått sitt vita pass, vad händer då.?
Får fölet byta sitt pass då eller måste det själv först avelsvärderas…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Marta
0

#18 Som jag uppfattat det ändras det inte i efterhand. Jag kommer dock ihåg att man betonade att fadren skulle vara avelsvärderad innan fölen registrerades. Så om du t.ex använt en ej visad EU hingst i år kan du fortfarande få blått pass om han visas innan ditt föl ska registreras nästa år.

Avkomma med vitt pass skulle ju kunna konvertera till blått på egna meriter har jag för mig att det sades. På så sätt skulle alltid bra avkommor kunna belönas.

susanne-s
0

Tack Märta!
Egna meriter.. Vad innebär det konkret?

www.gullsmyrastuteri.se

Marta
0

Ja du, diplom kanske för sto eller om det räcker med klass 1. Jag vet faktiskt inte.  Men det måste väl vara något sådant de tänkt sig.

Trots att vi anses höra till oppositionen så tycker vi att detta låter himla bra. Alla är accepterade men måste genomgå någon form av granskning. Bra individer får en chans oavsett deras grundförutsättningar.

susanne-s
0

#21 Håller med dig. Tack igen för dina svar.

www.gullsmyrastuteri.se

carl-gustaf
0

Alla föl som föds efter föräldrar som är införda i av moderlandet godkänd stambok skall efter moderföreningens bestämmelser ha identiska  pass. Dvs olikfärgade pass är inte tillåtet.
Alla rasrena individer skall födas med samma rättigheter.

Sverige är medlem i EU. Därmed har vårt land förbundet sig på att följa EU:s gemensamma bestämmelser. Att bryta mot dessa regler är ett brott inte bara gentemot EU utan även mot konungariket Sverige. De som inte önskar att vi skall följa EU reglerna bör rösta på ett parti som vill att vi skall lämna EU.

Ibland undrar man varför  andra länders körkort kan gälla här, tänk på danskarna som enligt mig kör så illa. Borde de inte få avlägga körprov här också eller ha en vit varningsskylt bak på bilen som varnar andra bilister för att här kommer en Dansk som inte genomgått Svensk körtest. Skrattande

Gustaf

Annette
0

#23. Fast danskarna har sitt körkort och vi vårt.
Det tycker jag är jämförbart med olikfärgade pass.
Vare sig danskarna eller hingstarna med vitt pass utestängs ju från att köra bil/verka i avel här.

Tror faktiskt hingstarna har fördel gentemot danskarna. Det är ju bara för hingstens ägare att visa honom på en svensk avelsvärdering så får han ju blått pass, om veterinärbesiktningen är godkänd så hindrar inte låga poängen från att få ett blått pass. Och de som inte klarar en svensk veterinärbesiktning hoppas jag verkligen att ingen vill använda i sin avel ändå.

PP
0

Avkommorna till en hingst godkänd i annat land som genomför svensk avelsvärdering (oavsett poäng) får blå pass. Om hingsten inte uppfyller de svenska rasvisa kraven på 40 p exteriört, tilldelas han "ingen avelsvärdeklass" (ersätter avelsvärdeklass 0). Vad jag undrar är, om denna hingst kan avkommebedömas och eventuellt tilldelas avelsvärdeklass utifrån avkommornas kvalitet?

Någon?

Med "0-hingstarna" var det, vad jag förstått, stopp på den punkten, men det vore ju bra om detta ändrats. Inte minst med tanke på att det ju är först på avkommorna man egentligen kan identifiera en bra avelshingst.

FredrikN
0

Blev informerad igår att Jordbruksverket har backat från sitt beslut att godkänna SSS förslag med blå och vita pass.

VeronicaP
0

Fast i Holland tex där får ingen Eu godkänd hingst användas i deras avel innan den är visad i Holland, så tex en godkänd hingst i Sverige som säljs lånas ut till Holland måste visas fram där för att  få betäcka i Holland , men här i Sverige får de ju användas i avlen utan att visas fram . Bara en liten tankeställare och inte tror jag att det gnälls i Holland som det görs här om jag ska vara riktigt ärligt men vi Svenskar är väl ganska kända för att vara paragrafryttare och inte leva i verkliga livet ibland ;-)

Sen kan jag ju tycka att Jordbruksverket är ena fega sk***r som så fort någon överklagar backar och aldrig vågar stå för något .

Fast sen florerar det ju en massa saker som inte är sant heller tex att det inte på höstmötet sas att de hade fått ett brev från just jordbruksverket , men jag hörde att de sa det minst 3 gånger att de hade fått det när personerna frågade och de sa också att det var därför de hade gjort det sista tillägget om avelsvärderade hingstar i andra land som är likvärdiga våran (kommer inte exat ihåg formuleringen) så var allt grönt. 'så nog florera det saker som inte är sant…

FredrikN
0

#27 Visst florerar det rykten.. Dock så kom den här informationen  direkt från ordförande i  SSS styrelse.

carl-gustaf
0

#27 VP, Du har fel.
Jordbruksverket har hela tiden hävdat att SSS inte får göra något som är diskriminerande. Jag har hela tiden påtalat att vita pass är ett brott mot alla regler.
Att vissa medlemmar inom föreningen tycker att det är ok,
att ha och bryta mot lagar är olyckligt då detta förfarande leder till en allmän degradering av rättsuppfattningen inom hela shetlandsföreningen.
Allt för mycket kraft spills också på protektionistiska handelshinder.
Den som är duktig i sin avel visar det bäst med de ponnyer denne har, inte med att skapa regler som försvårar och hindrar andras avel. Vi har nu en fri avel inom rasföreningarna och alla kan därmed välja de sto och hingstar denne önskar. Den som då icke kan se eller skaffa information om fädernedjuren bör då ej heller syssla med avel utan överlåta detta på  folk som har den kunskapen. Alla har dock nu möjlighet att avla vidare på sina rasrena individer och därmed se till att shetlandsgenerna bevaras för framtiden.

Rasföreningen i Holland bryter också mot  moderlandet, Eu-reglerna.Föreningen försöker där vinna tid genom en segdragen domstolsprocess som de slutligen kommer att förlora. Alltså ingen bra förebild. Holland är största importören av engelska shettisar? Det märkliga med Holland är att det är lagligt att använda narkotika men inte använda en i annat land godkänd hingst.Oskyldig

Verkliga livet blir bäst om man har en moral som strävar efter att följa lagar och etiska regler.

jojjehanna
0

#27 "Sen kan jag ju tycka att Jordbruksverket är ena fega sk***r som så fort någon överklagar backar och aldrig vågar stå för något ."

Varför är JBV fega skitar om de följer de lagar och förordningar som finns inom EU? Det är ju inte vårt JBV som sätter lagarna men är skyldiga att se till att dessa följs. Ibland är dock inte lagar och förordningar så lätta att tolka etc. Har en svåger som bla undervisat i EG-rätt (heter EG och EU i det sammanhanget fortfarande), skrivit läroböcker och numera arbetar i Bryssel som delägare på en advokatfirma som om jag fattat det rätt utreder konkurrensärenden, vad som är rätt och fel enligt de EU-lagar som finns. Han har berättat lite om vad det innebär.

VeronicaP
0

Därför att många andra länder vågar stå på sig och riskera att bli stämda tex men inte Sverige och det gäller allt , som Eu säger kolla nät det kom med butta vi fick inte använda det osv vilket land tog bort det direkt helt hysteriskt jo Sverige men sen insåg de sent om länge att andra länder behöll det men kringgick problemet.

CG Danmark har olika pass stämpel eller inte stämpel. Vita pass är inte diskriminderade för det hindras inga hästar att ingå i stamboken över huvudtaget alla får vara med.
Men då är även Welsh diskriminerade som har sin kvalitetsbok ?? Det tycker inte jag att de är i allfall och där kan man gå in och se vilka som tillhör kvalitetsboken osv …

Det är tydligen bara här det skriks om diskriminering så extremt i andra Eu länder verkar det inte vara så ? och  de gamla uppfödarna i England( som vet vad de pratar om) gillar ju som sagt inte heller det som händer i England och shetlandsöarna har vad jag förstått fortsatt med sin visning och det är väl därifrån shettisarna eg kommer ?

VeronicaP
0

#28 Jo jag vet att det var prat om det också … men jag tycker väl iof inte det ska skrivas allt för mycket innan föreningen i sig har hunnit uttala sig för du vet allt sprids som löpeld ;-)

VeronicaP
0

#29 Men du tycker även att de inte ska veterinärbesiktigas också då? eller DNA typas?

VeronicaP
0

Tycker faktiskt att Holland som är ett litet land är väldigt tuffa som vågar ta kamp för något som de tror på .*ler*

Annette
0

Informationen måste komma ut snabbare. Det är alldeles för trögt och tungrott som det är nu. Inte undra på att det blir snack när ingen information ges.

VeronicaP
0

#35 ÄR ju eg inte föreningens fel , de kan ju inte ev gå ut med information innan de ska ha styrelsemöte och det ska de väl ha nu snart tror jag , och det är väl eg internetsfel , innan så klagade vi aldrig eller hur ;-) ?

Annette
0

#36. Håller inte med dig alls där. Informationen kommer ju inte ens ut i rimlig tid efter styrelsemötena. Hur det var före internets tid kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte har varit medlem så länge. Jag tycker att man skall utnyttja den informationsteknik som står till buds. Det är totalt ointressant att läsa om vad som beslutats flera månader senare när tidningen kommer.

[LinneaDahlberg]
0

#29 med en sådan inställning skrämmer du bort nya uppfödare. Men visst vill vi ha nya uppfödare?!
Är inte en kvalitetsklass mer diskriminerande än olika färg beroende på om man genomgått ett kvalitetstest i det landet eller inte? Som du säger; kan man sin sak ser man igenom alla poäng och avkommor ändå, vilken färg hästen än har på passet.

#31 Tycker inte riktigt det stämmer, även om jag håller med om att Sverige är bra på att ställa sig bakom och vara passiva. Det har drivits fram frågor i EU-domstolen mot Sveriges tolkning av sina egna lagar som svenska domstolar vägrar ändra på, trots at tolkningen uppenbart inte håller.

#33 nu frågade du inte mig, men jag tycker egentligen att alla avelsjdur borde veterinärbesiktigas i alla fall… DNA-typning är väl inte heller fel.

VeronicaP
0

#38 Jag håller med dig helt där faktiskt , får väl se om det kan lösas på något bra sätt i framtiden på premieringar att även stona har någon vet koll och det måste ju vara en veterinär som kan shetlands regler då vi har lite olika än andra raser när det gäller bettet på hästarna. Tänk om man även kunde få att de andra ponnyraserna hade krävt vet koll på sina så enkelt allt hade kunnat bli ;-)

Men snart är det väl dags för Sverige att vara Eu ordförande land och då kan vi ju ändra  lite mer och kanske styra lite mer om vi vågar ;-)

carl-gustaf
0

Veterinärbesiktning och säker identifiering av ponnyerna är det viktigaste i avelsarbetet.
Detta är idag den största felkällan. Ponnyer visas och värderas idag utan säker identifiering. Chips och DNA-säkring är ett måste för trovärdig avel.
Själv har jag alltid beundrat hur Dougal Dick (Transy stuteriet) kunnat särskilja 30 helt svarta ungdjur, närbesläktade, utan märkning, som för mig såg helt lika ut.  Ponnyerna släpps ut på våren och tas in till jul. Själv har jag två identiskt lika svarta hästar.  (Chip-märkta). Särskiljer på uppförande.

Om blått pass kontra vitt pass utvisar kvalitetsskillnad, på den frågan får man olika svar av föreningen.

Någon som klart kan definiera vad passfärgerna betyder?

Milla
0

¤40 som jag har fattat det som så är det blått pass om hingsten är visad i Sverige, vit pass om hingsten ej är visad i sverige

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

carl-gustaf
0

Om man visar ett sto/föl med vitt pass, får den då ett blått pass?

VeronicaP
0

Det går att uppgradera sto/föl på egna meriter kan inte det i huvudet vad som gäller där.

carl-gustaf
0

#43 VP Om det nu är så att man kan uppgradera på egna meriter från vitt till blått pass så betyder blått pass något mer än att ponnyn är visad. Något som styrelsen helt förnekade på årsmötet. Där hävdade styrelsen på det bestämdaste att blått bara betyder visad. Dvs en ren lögn från styrelsen. 
Man lurade sina medlemmar och även jordbruksverket.

Charlotte-Aveback
0

#14: Jag har tidigare i kväll just pratat med Dougal Dick som har Transy stuteriet, och han var synnerligen bekymrad över hur allt har utvecklat sig.

Personligen ser jag situationen i moderlandet som mycket mer oroväckande än färg på pass m.m. Vi behöver ha ett stabilt läge i moderlandet som "döttrarna" kan förhålla sig till, inte kaos på hemmaplan …

Pheobe
0

Vad spelar egentligen passfärgen för roll? huvudsaken är ju att avkomman är av bra kvalité

jojjehanna
0

#31 "Därför att många andra länder vågar stå på sig och riskera att bli stämda tex men inte Sverige och det gäller allt , som Eu säger kolla nät det kom med butta vi fick inte använda det osv vilket land tog bort det direkt helt hysteriskt jo Sverige men sen insåg de sent om länge att andra länder behöll det men kringgick problemet."

Förstår inte varför det är bra att "våga stå på sig" och att "riskera att bli stämda". Tycker inte att det är rätt sätt att bekämpa regler man inte håller med om. Känns lite som det jag försöker lära mina 9-åriga elever: du har ansvar för dina handlingar, det går inte att säga "det var inte min idé" eller "han gjorde också det", om du gör fel medvetet får du ta ansvar för det. Ingen slipper ifrån tex snatteri genom att säga att det var kompisen som hittade på det. Finns det regler och lagar är de till för att hållas, vill man ändra dem får man arbeta på det på ett annat sätt än genom att medvetet skita i dem.

jojjehanna
0

#34 "Tycker faktiskt att Holland som är ett litet land är väldigt tuffa som vågar ta kamp för något som de tror på .*ler* "

Tja, de har 16,5 miljoner invånare, vi har 9. Litet till ytan men vi är så många färre…

Lauth
0

Håller med #45

Om vårt kära moderland inte kan "hålla fred med varrandra" hur ska vi veta hur vi ska bete oss?

Du skriver att säker identifiering och vetrinärbesiktning är det viktigaste i avelsarbetet.
Hur skulle man ställa sig tror du om moderlandet sa att det inte är nödvändigt?

FredrikN
0

#47. jaha intressant åsikt. Civil olydnad är inget du förespråkar då förstår jag.

Så det Ghandi gjorde i Indjen och det de svarta gjorde i Usa var förkastligt i dina ögon då?

Det roliga i kråksången är att vi kan ha undantag på en mängd andra områden från Eu. Ex. systembolaget och snuset.

VeronicaP
0

# 50 Skrattande

Jannie
0

#14,45 Styrelsen i UK är enig i sina beslut att följa sina egna regler samt EU-reglerna. Det råder inget som helst kaos på hemmaplan utan tvärtom, styrelsen är enig. Den har aldrig varit så enig som nu. Alla förstår att EU-reglerna måste följas. Att ta upp en enskild uppfödares åsikt i UK har inget som helt med styrelsens arbete att göra. Ni ska inte vilseleda här på forumet för att stödja Era egna åsikter.

Annette
0

#52. De gamla uppfödarna är väl inte så nöjda med styrelsen. Enligt mannen som var på Bluemull helgen (Edwin nånting?) så är de gamla rutinerade uppfödarna i moderlander oroade över utvecklingen där.

Jannie
0

#53 Då är det två gamla uppfödare som är oroliga. Det är naturligt att de gamla är oroliga över utvecklingen i framtiden.

jojjehanna
0

#50 intressanta jämförelser, allting blir ju svårt om man "drar det till sin spets"

Mitt uppdrag som lärare är bla att uppfostra eleverna i en demokratiskt anda (kan inte citera, min läroplan är på jobbet) och nej, då tycker jag det känns svårt att uppmuntra dem att bryta mot demokratiskt tillsatta lagar.

De exemplena du tog upp är ju lyckade exempel på civil olydnad men det finns andra vägar att gå, eller?

Om vi kan ha undantag till EU-regler inom andra områden får vi väl se till att försöka få det även inom de områden vi intresserar oss för, i vårt fall hästavel.

Sen undrar jag: vem är beredd att betala om vi blir stämda? Har SSS råd med det?

I denna frågan har jag dock inte i denna tråd yttrat mig i mina åsikter om det diskuterade ämnet olikfärgade pass.

Jannie
0

#46 Håller med dig om att avkommans kvalitet är det viktigaste. Därför är det diskriminerande att  ge den vitt pass därför att någon av föräldrarna inte är visad på avelsvärdering. Det har inget med avkommans kvalitet att göra. Skönt att denna diskriminering får sitt slut.

FredrikN
0

#55.Givetvis var det att dra saker till sin spets. Jag håller med dig om att du som lärare skall fostra eleverna i en demokratisk anda.

Vi är bara lite flata i Sverige. kolla på Frankrike. Där protesterar man högt om det är ngt man inte gillar.

Miija
0

Men det betyder väl inte per automatik att en internationellt godkänd hingst inte är veterinärt godkänd och/eller DNA-typad?

Charlotte-Aveback
0

#52. Det finns uppenbarligen olika uppfattningar om hur det förhåller sig i moderlandet.

jojjehanna
0

#57 och ibland kan jag tycka att vi borde ta efter de franska bönderna lite mer… eller var det lastbilschaffisarna som ställde sig och stoppade all trafik på motorvägarna runt Paris?

Jannie
0

#57,60 Det ligger helt enkelt inte för oss att blockera vägarna till SSS styrelsemedlemmar. Vi försöker genom upplysning och överklagan istället.

FredrikN
0

#61 . Det är väl ingen som har påstått eller antytt att ni ska göra det. jag för en allmän diskussion. Jag för ingen diskussion om huruvida passen skall vara.

jojjehanna
0

#61 nej, det är väl tur och jag varken hoppas eller tror att ni skulle göra det. Liksom #62 skriver så har vi parallella diskussioner som kanske har flytit ut väl mycket.

[LinneaDahlberg]
0

En sak jag dock funderat på nu när det gäller det faktum att du får använda vilken hingst du vill i avel (vilket jag tycker är bra då det är viktigt med en stor genetisk mångfald, så länge djuren är FRISKA!)
Finns det alltså nu inte heller NÅGONTING som säger att hingsten skall vara veterinärbesiktigad? (naturligtvis borde ston också vara det, men det faktum kvarstår en hingst kan få månfa fler avkommor än ett sto per år).

AnnaLundin
0

#64 - det finns INGET krav på veterinärkoll alls för att få använda hingsten i avel. Tyvärr…

[LinneaDahlberg]
0

#65 DET är ju verkligen ett steg bakåt i det hela…

VeronicaP
0

#66 Instämmer med dig.

carl-gustaf
0

#50 Fredrik, " Det roliga i kråksången är att vi kan ha undantag på en mängd andra områden från Eu. Ex. systembolaget och snuset."

Konungariket Sverige har inte begärt att få ha några undantag i passfrågan. SJV önskar heller inte något undantag i frågan. Ghandi och fransmännen sätter frihet och demokrati högt.

#64-67 England ställer krav på veterinärbesiktning. EU och Sverige ställer ingae krav på veterinärbesiktning. Märkligt.

FredrikN
0

#68. Käre Carl-Gustaf. Det har jag inte sagt heller. Vad jag menade var att Sverige är lite konstiga då vi ska vara med i Eu men vi ska ha en j-vla massa undantag. Antingen är man med eller så är man inte med.

Den diskussion har ingenting med passen att göra. Om den tolkas  så att den är det, så är ber jag om ursäkt.

Jannie
0

#64. Jo det finns en viktig regel som moderlandet bestämt nu när EU-reglerna säger att alla rasrena individer har rätt att stamboksföras. För att få ett hingstnummer och bli licensierad måste hingsten genomgå en utökad veterinärbesiktning. Vi är tvungna att följa moderlandets regler men denna information har inte styrelsen gått ut med vad jag vet. Jag har skrivit lite om det på min personliga sida.

Stallkatten
0

68 skriver att moderlandet ställer krav på veterinärbesiktning, jag har läst på deras sida att det inte är något krav. Bara att dem rekomendarar de. Alla kommer in i stamboken alla avkommer i samma del. Dem skulle kunna ha att deras avkommor som inte har en veterinärbesiktigad pappa hamnade i en annan sektion, man får dela in en stambok enligt Eu reglerna. En länk till deras regler
http://www.shetlandponystudbooksociety.co.uk/general_rules/voluntary_vetting.aspx

carl-gustaf
0

#71 England "ställer krav" på veterinärbesiktning, men måste följa EU-s regler  som inte har detta krav. EU ålägger därmed England att stambokföra ponnyerna även utan veterinärbesiktning.

EU-reglerna säger att moderlandetr för respektive ras får indela sina stamböcker i sektioner. Dotterföreningarna får inte indela stamboken i andra sektioner än moderlandet har. Moderlandet bestämmer alltså hur stamböckerna skall se ut. England följer alla EU reglerna idag.

Pheobe
0

#56 ja jag är väl uinte den som gärna betäcker med importhingstarna men jag kan förstå folks reaktioner. Regler är ju regler och det är fel av shetlands sverige att behandla dessa ponnyer annorlunda. Om det är rätt eller fel är inte vårt problem egentligen och alla kan ju välja och vraka ändå tycker jag. Varför måste man tjafsa om sånt som står svart på vitt? Ingen tvingar ju folk …

Miija
0

Mitt inlägg måste blivit fel på något sätt.

#58 var inte till #29.

Min fråga gällde till en annan skrivare, möjligtvis #33.

# Menar ni som inte gillar/accepterar internationellt godkända hingstar,att de alla, inte är veterinärt eller/och DNA-testade?  Vill i så fall, upplysningsvis, berätta att så ej är fallet.

En internationellt godkänd hingst kan ha en bedömning som är mycket lik den svenska bedömningen.

Jannie
0

Jag har kollat med Jordbruksverket som bekräftat vad som skrivits här innan nämligen att SSS inte får utfärda olikfärgade pass. Det är både diskriminerande och emot moderlandets regler.

susanne-s
0

#75 Så vad händer då med de redan utfärdade vita passen kan man då undra…

www.gullsmyrastuteri.se

Charlotte-Aveback
0

#54: All förändring är inte till det sämre men all förändring är heller inte till det bättre …

#75: Det är bara att gratulera! Flört

Som #14 skriver:

Den  svenska traditionen har en inarbetad avelsvärdering som man vill fortsätta med. Enligt EU kan man inte längre diskriminera godkända hingstar från andra länder. Men sverige vill att de visas på vår avelsvärdering för att man ska få en bedömning utifrån det svenska systemet. Det tycker jag är bra.

Det är just detta som vi själva tycker är viktigt: Att hingstarna visas upp för den svenska avelsvärderingen för att få en svensk "varudeklaration".

Själva kommer vi fortsätta att enbart använda oss av hingstar godkända enligt den svenska avelsvärderingen. Det känns väldigt bra att även en så stor shetlandsnation som Holland fortsätter att värna om sin avelsvärdering.

Pheobe
0

#77 det vore ju bra om hingstarna visades i sverige också och visst kan man väl klassa dom olika? Passen kan väl ha samma färg även om hingstarna klassas olika? Jag använder mej också bara av hingstar som klarar sveriges bedömning men moderlandet är ju av annan åsikt och ska man göra alla tillfreds är det nog inte så lätt. Själv vill jag försöka vara utanför importen i sin helhet även om det finns importerat blod i mina hästar men det måste det ju finnas längst bak till slut. Tycker vi har mycket fina svenskfödda hingstar att använda utan att jag behöver ha de importerade i mina stammar

Charlotte-Aveback
0

#78: Om det finns en frivillig avelsvärdering i Sverige så strider inte det mot moderlandets regler. Sedan är det upp till var och en om de väljer en hingst som är avelsvärderad i Sverige eller ej. Detta gäller både svenskfödda hingstar som importerade hingstar.

Vi är absolut inte emot importerade hingstar som så, det viktigaste är att de är av "det rätta virket". Men det gäller ju även de svenska hingstarna.

Pheobe
0

#79 en frivillig avelsvärdering är kanske inte det bästa men bättre än inget. Jag är inte heller emot importerade hingstar men det ska vara va bra kvalité just som du säger. Sen är det ju frågan vem som ska bedöma det, om det räcker med andra länders bedömning, är ju upp till var och en. Själv tycker jag det är synd att man tar bort obligatorisk avelsvärdering, försvinner bruksprovet också? Hur blir det med veterinärbesiktning?

AnnaLundin
0

#80 - på den frivilliga avelsvärderingen finns bruksprov och veterinärbesiktning kvar.

OM vi nu bortser från poängen som sätts vid avelsvärderingen så värdesätter åtminstone jag faktiskt minst lika mycket den kritik som hingsten får, dvs den beskrivning av hingsten som görs vi d avelsvärderingen. Och jag värdesätter att beskrivningen är gjord av våra svenska domare - som JAG har stort förtroende för - med det bedömningssystem som jag börjat begripa mig på och med ett språk och en terminologi som jag är van vid att höra och förstår innebörden av.

För mig som inte har möjlighet att fara runt överallt och titta på hingstar från alla håll i landet, är det en stor hjälp när jag ska hitta hingst. Står det en 8 som betyg på t.ex hhb så säjer det inte mer än att det är bra. Det säjer inget om egenskaperna. En siffra är en siffra och inget mer. I detta fallet en siffra som sammanfattar kvalitén på hästen framför domaren. Men viktigast är ändå vilka egenskaper som gjort att hingsten får just denna siffra.

OM jag själv har ett sto med aningens kort hals (vilket jag har - hon brukar ändå få 8 på hhb) så vill jag ju hitta en hingst som i möjligaste mån kan kompensera det. FInns det då en bedömning på det språk jag begriper där det står att hingsten jag suktar efter faktiskt också har en aning kort hals - då behöver jag ju inte längre fundera på den hingsten till mitt sto.

Och jag erkänner rakt av, jag litar betydligt mer på exteriördomarnas beskrivning av hingstarna än på den eventuella beskrivning som hingstarnas ägare kan göra.

Det är väl jättebra om NI som anser er kunna saken bra själva kan använda de hingstar NI tycker matchar era ston bäst.
Jag har inte denna kunskap och värdesätter möjligheten att kunna få hjälp med att bedöma hingstarna.

PP
0

#81 på den frivilliga avelsvärderingen finns bruksprov och veterinärbesiktning kvar

Än så länge, kan man kanske tillägga vad det gäller bruksprovet. Enligt vad som sades på Höstmötet skulle kravet på bruksprov för att få kalla det avelsvärdering tas upp för diskussion på SH:s senaste möte. Det finns tydligen intressen som inte värnar om just bruksprovet…

Vad det gäller ditt sto med aningens kort hals som "ändå" får 8 i betyg, så är det ju inte så konstigt om den är väl ansatt, välformad osv (och resten av hhb oxå anses vara bra), då det ingenstans i rasbeskrivningen står något om längden på shetlandsponnyns hals. Flört

AnnaLundin
0

#82 - jag menar inte att det är konstigt att den får det betyget. Jag ville bara förklara hur jag menade med att jag vill ha en verbal beskrivning av hingsten för att snabbt kunna avgöra ifall den är intressant för mig eller inte. En siffra talar ju inte om vilka egenskaper den företräder… En verbal beskrivning gör att vi som inte kan se hingsten "live" ändå kan bilda oss en någorlunda uppfattning om hur den ser ut och vilka egenskaper den har.

Jannie
0

#76 Eftersom SSS gjort fel blir de säkert tvungna att rätta till det och byta ut alla vita pass mot blå. Det tycker jag är rätt men jag vet inte hur det blir. De som fått vitt pass borde kontakta stambokföraren för att få sina pass utbytta snarast. Själv valde jag att registrera alla mina föl i UK i år, både de som skulle fått vita och de som skulle fått blå.

Lauth
0

Är det någon (förutom stamboksföraren) som vet hur många vita pass som delats ut?

Pheobe
0

#84 jaha, kan man regga dom i UK när dom är svenskfödda och bor i sverige?

paparatzi
0

#10 Det stämmer inte riktigt som du påstår här.

#12 Förutsatt att samme hingt kommit upp i svenska rasvisa krav ja!

#24 DK kommer också att i sinom tid bli medveten om VEM som besitter rätten till vår moderstambok. 

#27 Tror du inte att även på SJV sitter det enskilda handläggare med egen intresse.

#64 o #65 Isåfall gäller detta endast hos oss i Sverige, enligt moderlandet ska hingsten ha genomgått den överenskomna internationella veterinärbesiktningen innan den blir klassad som licensierad avelshingst, detta måste väl ändå ligga i stoägare och hingstägares intresse att kolla upp varje individ.

Minsanne
0

Helt rätt o riktigt att dom vita passen tas bort. Dom är klart diskriminerande. En godkänd hingst är en godkänd hingst oavsett var i EU den är godkänd.
Alla länder har den utökade veterinärbesiktningen som ett måste och varför ska man misstro andra länders veterinärer?
Varför skulle vi i Sverige vara världsbäst på att besikta just shetlandsponnyer?

Jag är absolut inte för att aveln ska släppas fri.
Jag tycker absolut vi ska ha kvar avelsvärderingen för alla icke godkända hingstar. Jag kommer att fortsätta visa alla mina unghingstar, men dom som redan är godkända finns ingen anledning att visa om.

Vad vi i Sverige bör koncentrera oss på är avkommorna istället.
Det kvittar fullständigt om pappa o mamma är kanonindivider om dom inte ger bra avkommor.

paparatzi
0

#31 Jo VP det är visst andra länder som hamnat i klammeri med regelverket, frågan är bara vad man väljer att gå ut med till sina medlemmar och inte.

Ovanstående inlägg svarar även på inlägg i #77 Holland kommer också att måsta följa moderlandets regler om icke diskriminering.

Måste också tillägga att varför sitter man på ISPC möte efter ISPC möte och gemensamt kommer överens om olika saker för att sedan åka hem och köra sitt eget race, det måste ju vara otroligt slöseri med medlemmarnas resurser. 

#86 Ja! England har släppt på detta iom att man varit medveten om att diskriminering mot fullt renrasiga shetlandsponnyer pågår i en del av dess dotterföreningar, alltså har man valt att lösa det på det viset tills allt blivit klart.

Denna kommentar har tagits bort.
paparatzi
0

#55 intressant att Du tog upp detta med vem som är beredd att betala vid stämning, det är just detta SJV insett och är mycket väl medveten om, inom andra raser är det redan utbetalt miljonbelopp pga Sveriges diskriminering, när nu SJV inte längre  accepterar att vara ansvariga för dessa skadestånd blir det istället föreningarna själva som får stå för kalaset.

VeronicaP
0

Ja det är ju skitbra när allt bli fritt , ingen veterinärbesiktning som krävs, ingen dna , ingen koll alls Yippe .. obs Ironi

VeronicaP
0

Eller man kanske skulle överklaga till jordbruksverket just för att de tar tillbaka sådant de bestämt hm så kan vi fortsätta att överklaga i evigheter .

Men ärligt så vet jag nog inga andra som är gnälliga om diskrimenering som shetland, jag tjatar fortfarande om WELSH som också är en engelsk ras , där de har en kvalitetsbok och det är tydligen helt okey för dem , eftersom deras är godkänt , fast så kanske de inser där att det kan vara bra med lite koll och att det kan vara lite lättare för ovana uppfödare att se vilka som är visade, veterinärt godkända osv ,,

Vet att jag kommer att få hugg nu , men det kan jag ta , sen är det en annan sak om jag tänker svara på det *ler*

Vet att vissa evelsförerningar har en försäkring som täcker om de skulle bli stämda …

VeronicaP
0

#86 Fast ISPC mötet som skulle varit sist bröt ju England och sen när de bestämde att det skulle vara så var det inte många som kom så även där skiter ju England i de andra länderna och gör som de vill.

carl-gustaf
0

Det är väl bra att EU har beslutat att det är respektive moderland för raserna som bestämmer över sina egna raser.
Det skulle vara väldigt märkligt om en dotter som bara haft rasen i några decennier skulle få rådighet över rasen.
Jordbruksverket har inte backat i frågan utan har nu slaget näven i bordet. Ingen diskriminering tillåts. Inse fakta. Bra om evelsföreningarna har en drulleförsäkring. Kan behövas.

Mossedal
0

Kanske är jag dum, men varför kan det inte bara stå hingstägaren fritt att välja om man vill visa (den importerade) hingsten i Sverige eller ej??? Det är ju hingstägaren som får stå för kalaset, och även skörda positiva/negativa effekter av sitt val!

Nog sjutton kommer de som visat sina hingstar i Sverige att på alla sätt ta med detta i sin "marknadsföring" av hingsten, så ingen stoägare kan missa om hingsten är godkänd i ett eller flera länder - och vilka dessa länder är. Varför krångla till det med passfärg för att visa på detta (när nu detta dessutom är ett regelbrott)??????

Om jag, eller någon annan hingstägare, vill visa en importerad hingst även i Sverige, så kan vi ju det… eller hur?! På vissa låter det som om ALLA helt kommer sluta visa sina avelsdjur bara för att man inte måste - är inte det att se allt lite svart?

Tänk på utställning - det finns hingstar som visats en gång för 20 år sedan och inte bedömts sedan dess, och de som vill visa sin ponny 20 gånger varje år för att samla rosetter och poäng.
Klart att de med fyra championattitlar per år har "lättare" att få ston - så även de med Svenska bedömningssiffror kontra de med utländska. Kan vi inte bara nöja oss med detta?

Lite sunt förnuft kan vi väl tillskriva stoägarna!!?? Och om dessa väljer en viss typ av hingst(ägare:-) oavsett anledning är ju saken klar… så den som vill/vågar/anser sig ha kunnande kan väl få använda en i Sverige icke visad hingst (utan straff!), och den som vill/vågar/anser sig inte ha kunnande att bedöma hingsten själv eller dess utländska meriter får välja en i Sverige visad hingst… även denna stoägare utan straff ;-))))

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

carl-gustaf
0

# Väl formulerat. Valfrihet ger utveckling och konkurrens på lika villkor.

ThiffannyJ
0

Ett utlänskt körkort är bara giltligt ett år i Sverige sen måste det bytas ut. Är det också dikriminering?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Jannie
0

#100 Måste de genomföra kör- och teoriprov för att få ett nytt?

ThiffannyJ
0

Är jag inte 100% säker på.

Men de måste ju fortfarande bytas ut för att få "rätt" färg.

www.minishetland.com

Mossedal
0

Visst är det diskriminering att utländska körkort inte är lika "fina" som våra!!! Antingen kan man köra bil eller ej… och oftast har detta inte med körkortet att göra ;-)))
Om man av någon anledning vill anta att utländska förare inte behärskar sin bil i Sverige (eller fått sitt körkort i ett Cornflakespaket i hemlandet) borde det väl snarare vara så att en bilförare som är helt ovan med svenska skyltar, regler etc begår de värsta/farligaste felen under sitt första år bakom ratten i Sverige, inte efter att ha kört bil i Sverige i över ett år, eller? Ser ingen rim och reson i denna regel….

Vidare;
Jag har en socionomexamen från Stockholms universitet. När jag gick där började flera invandrarmän/kvinnor som hade examen och mååååååångårig arbetslivserfarenhet från sina respektive hemländer på samma utbildning för att kunna få kalla sig socionomer i Sverige och få jobb. Absurt! Varför skullle vår socionomutbildning vara så mycket bättre än deras?
Själklart köper jag i detta fall att de kanske borde läsa upp den svenska statsvetenskapen/svenska juridiken för att på ett adekvat sätt kunna tillämpa sina kunskaper i sitt nya hemland. Kanske måste de också läsa svenska… men sedan då….
Hur pinsamt som helst att sitta i skobänken brevid personer som kanske arbetat inom detta område längre än läraren, ibland med unik spetskompetens, men som måste traggla om allt i nästan 4 år bara för att vi svenskar tror vi är bäst på allt.

Ibland skäms jag för att vara svensk.

Må väl,
Maria

Mossedal
0

OT:

Får man använda utländska körkort i Sverige?

Ett utländskt körkort i Sverige gäller enligt sitt innehåll. För att körkortet ska gälla måste det vara utformat i överensstämmelse med någon av förebilderna i de internationella konventionerna om vägtrafiken från 1949 (Genéve) eller 1968 (Wien). Det ska även vara försett med ett fotografi av körkortsinnehavaren, Om så inte är fallet (engelska körkort) måste man tillsammans med körkortet visa en id-handling med fotografi.

Är körkortet inte utfärdat enligt någon av förebilderna,1949 (Genéve) eller 1968 (Wien) och inte heller utfärdat på engelska, tyska eller franska, gäller körkortet endast tillsammans med en bestyrkt översättning till något av dessa språk eller till svenska, danska eller norska.

Ett utländskt körkort gäller inte i Sverige om innehavaren också har ett svenskt körkort eller om det är omhändertaget eller återkallat.

Körkort som är utfärdat i stater utanför EES, (femton EU-länder samt Norge och Island) gäller inte om innehavaren är folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år. Ett utländskt bilkörkort som är utfärdat till någon som är yngre än 18 år, till exempel ett USA-körkort, gäller inte förrän man uppnått denna ålder.

Hur byter jag mitt utländska körkort mot ett svenskt?

Ett körkort som är utfärdat i ett annat EU-land, Norge, Island, Schweiz eller Japan får bytas ut mot ett likvärdigt svenskt körkort under förutsättning att körkortet är giltigt i Sverige. Ansökan om byte görs hos Länsstyrelsen.

Som en passus kan här nämnas att alla körkort inom EU anses likvärdiga (se ovan)… går alltså att byta ett Tyskt körkort mot ett Svenskt - bara att ansöka om detta…. att jämföra med hingstarnas godkännande då :-))

Må väl,
Maria

Charlotte-Aveback
0

#98: Jag tror att det kommer att bli precis som du säger. Varje hingstägare väljer om de vill visa sina hingstar eller ej och sedan är det upp till stoägarna att välja vilka hingstar de vill använda till sina ston: Visade eller inte.

De rutinerade uppfödarna kommer utan problem att kunna fortsätta med sin kvalitativa avel och välja passande hingstar utifrån det. Det blir dock inte lika mycket (centralt) stöd åt de mindre rutinerade uppfödarna framåt.

[Anna-N]
0

_Tänk på utställning - det finns hingstar som visats en gång för 20 år sedan och inte bedömts sedan dess, och de som vill visa sin ponny 20 gånger varje år för att samla rosetter och poäng.
Klart att de med fyra championattitlar per år har "lättare" att få ston - så även de med Svenska bedömningssiffror kontra de med utländska. Kan vi inte bara nöja oss med detta?
_
#98: Håller inte riktigt med i det du skriver där. Alla hingstar har fram till 2003 visats på generalmönstring vart 5:e år. Även om inte hingstarna visats på utställningar så har de mönstras efter att de blivit godkända för avel och blivit granskade "på nytt".

Tror inte enbart att alla uppfödare tänker så att den och den hingsten har tex. fyra championat och den måste vi betäcka våra ston med. Det finns hingstar som inte plockar rosetter på utställningar, visade ett fåtal gånger, kanske inte har ngn BIS-titel alls men däremot är mycket goda nedärvare. Likväl som det finns högt bedömda med championat o titlar som kanske inte ens lämnar något alls. Undra om dessa hingstar har lättare att få ston- tror faktiskt inte det.
- Där är det uppfödarens ansvar att kunna välja rätt och inte enbart gå på hingstens egna meriter - exteriört.
Men det absolut viktiga tycker jag är att det är en hingst som är kontrollerad och godkänd veterinärt. Sundheten i rasen får inte rubbas. Det är A o O. Sen om ponnyn har 38 eller 48 poäng har mindre betydelse.

paparatzi
0

#95 VP om du tar reda på fakta innan du gör sådana här utalanden kommer du att finna att SJV beslut INTE har ett dugg att göra med någon överklagan, detta var i SJV ögon diskriminerande redan från början, men har blivit vilseledda till att tro på sånt som ej är korrekt enligt EU direktiven.

Mossedal! jag gillar dina åsikter

#96 England måste dra gränsen någonstans och har man då inte klarat av att respektera moderlandet sedan 26 juni 1991, då har väl  alla haft god tid på sig att föra in gällande regler, så vi har tyvärr ingen annan att skylla på.

Måste bara få fråga alla som stödjer lagbrott, om Ni verkligen är villiga att stå för eventuella skadestånd om det behöver gå så långt även inom shetlandsrasen.

Charlotte-Aveback
0

#106: Håller med dig om att en generalmönstring vart 5:e år av de godkända hingstarna är ett bra sett att regelbundet se över hingstbeståndet i landet.

Jag skulle egentligen önska en större uppföljning av deras resp. förärvning så att t.ex. ett godkännande skulle vara för en begränsad period, låt oss säga 5 år, och att de under den tiden skulle behöva användas i sådan utsträckning att det fanns ett tillräckligt bra underlag av avkommor att bedöma, både ur exteriör- och hälsosynpunkt.

carl-gustaf
0

_#100 Thiffanny:"Ett utlänskt körkort är bara giltligt ett år i Sverige sen måste det bytas ut. Är det också dikriminering? "
_Om det skulle vara så, så skulle det vara diskriminerande precis som de vita passen.

Men du har helt fel. Oskyldig
Alla EU körkort är helt godkända i Sverige,
oberoende var innehavaren är folkbokförd ända tills giltighetstiden på körkortet går ut.
Den som önskar får byta till svenskt körkort när man så önskar,
ett körkort som är identiskt med alla andra svenska körkort,
alltså ingen diskriminerande färg.

Se i övrigt Mossedals inlägg #104.

Gustaf

ThiffannyJ
0

Katten, helt fel har jag inte. Men det disskuterar jag inte vidare på då det har med mitt jobb att göra och inte Shetlands Pass.

www.minishetland.com

VeronicaP
0

PÅ tal om regler då ska väl alla uppfödare nu gå kursen då ,om att transportera hästarna som krävs nu då :-) som det pratas om nu .

Heja EU

Mossedal
0

# 106 Håller helt med om att det viktigaste är en sund häst! Både till kropp och själ.

Lycka är en kanonponny(häst) som håller "i evigheter" (får vara frisk läääänge) och som bara är så där go och vänlig, och som tycker om att arbeta. Sådan pållar värmer att bara titta på.

Må väl,
Maria

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.