Stämplas i passet
undrar om man stämplar stelkrampsvaccination i passet?

Japp!
Åtminstone gör jag det (eller snarare veterinären). Finns särskilda sidor för vaccinationer annat än influensa.

tack för snabbt svar. Är på jobbet, slutar kl. 12 och vetten ville komma strax efter kl. 13. Måste alltså försöka hinna hem och hämta passet innanj ag hamtar dottern i skolan (hon slutar kl. 13!?) för att sedan köra till stallet… det blir snärjigt.
Alla medicinska åtgärder skall in i passet

Jag har både och faktiskt , de hästar som har vaccinationskort får behålla det till det är fullstämplat och sen så blir det i passet.

jag hade vaccinationsintyg innan men min veterinär fyllde i alla stämplar och så slängde han vaccinationsintyget när de var ifyllt i passet.
vi stämplar i passet, gammel mor har både i pass och vacckort
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
vi gjorde som #5 och förde över allt till passet. Undrar dock om man får nya sidor när det i passet tar slut? Verkar som om de tror att en häst bara får 20 sprutor, och då ska man ju även grundvaccinera..
#7 ska tillägga att detta är för vaccinationer som görs årligen jag tänker på….

Min vet förde också över alla gamla datum och vaccinationer från vac. kort till passen.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Men eg när det förs över så ska det vara den veterinären som har gett hästen som ska föra över och har man haft olika så går det inte att göra . Vet att det var andra som försökte göra så nämligen men blev nekade just för att det inte var den veterinären som sprutat och min veterinär vill inte heller göra det, och jag kan tycka det är rätt smidigt att ha ett löst vaccinationskort med iof *S'

Fast jag har hört att så länge den överförande vet. skriver under och stämplar så har denne ansvar för att allt stämmer.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

vaccinerad och klar. Det blev till slut både stelkramp och influensa då vetten bara hade ett kombinationsvaccin med sig. Fick det också infört i passet efter konsterns alla regler, men en sak tyckte jag var lite märklig. Passet är ju "personligt" och min ponny är ju chippad vilket också framgår i passet. Vad är det som säger att passet tillhör just min ponny då veterinären varken kollar (inte den som var hos mig alla fall)chippet eller något annat. Jag inbillade mig att passet på något sätt var en id-handling. Är det någon som upplever det som jag eller kanske har en annan åsikt om det hela. Skall också tillägga att detta var den första kontakt med veterinär för oss.

#12 De kollar aldrig i passen , så det känns rätt meningslöst måste jag säga.
Här kollar veterinären aldrig passen mot hästen öht vid vaccination. Fyller bara i och sen är det klart. De är iofs inte chippade men man skulle ju kunna ha vilket pass som helst.

#14 precis så tyckte jag också, tycker att det borde strida mot deras yrkesheder, de skriver ju faktiskt under med sitt namn och titel.
Hos oss kollar de alltid namn/färg/ras. De är väldigt noga med vilken häst det var de just sprutade. De känner oss väl och litar på att det var den rätta svarta hästen jag kopplade ihop passet med, men sen vaccinerar jag alltid alla shettisar samtidigt, och de är inte så många.
Jag antar att eftersom de är så noga med någon de känner är de väl ännu mer noggranna när det är någon ny eller någon de vet att det varit problem med.
Sedan är vaccinationer inget större om de inte ska på tävling eller liknande som kräver det. Vet de om det är de nog ännu mer noggranna. Stelkramp är ju egentligen endast för din och hästens egen skull, likaså influensa på shettisston som endast ställs ut…
jag skriver aldrig in saker i passet, inte ett enda veterinärbesök. Så länge veterinären inte frågar efter passet struntar jag i vilket

#17 Personligen tycker jag att det är skönt att ha allt på samma ställe. Därför vill jag ha vaccinationerna införda i passet, även om veterinären här inte heller är så noga att kolla att det är rätt häst/pass och heller aldrig själv frågat efter passet.
#16 Stelkramp är ju egentligen endast för din och hästens egen skull
Tja, försäkringsbolagen kräver väl att hästarna ska ha fullgott vaccinationsskydd mot stelkramp för att ersätta något öht om hästen skulle drabbas av stelkramp. Så en liten knorr finns det väl utöver att det är för hästens skydd och ägarens samvete..?
#18 jag vaccinerar själv mina hästar mot stelkramp och iof skriver jag det i passet för att skippa vacc kort
#18: Har aldrig fått den förfrågan om de är stelkrampsvaccinerade från bolagen. Har haft både IF och Folksam. Men jag har "hört" att vissa försäkringsbolag ställer det kravet. Man kan ju undra varför de inte kollas upp bättre.
Men det är helt rätt om de ställer det kravet tycker jag. Många gånger får de säkert betala ut ersättning för djur som blivit sjuka pga. av de är ovaccinerade.

#20 Nu har jag visserligen Agria, men där står det bland det finstilta. Inte så att de kräver det för att försäkra hästarna (åtminstone inte då jag försäkrat mina), men drabbas den försäkrade hästen av stelkramp så utgår ingen ersättning om den inte är vaccinerad. Är den det ska den väl rimligtvis inte kunna drabbas till att börja med.

#21 Jag har haft Agria innan och då frågade de mig om de var stelkrampsvaccinerade vid försäkring, Nu har vi Sveland och de frågar varenda gång det försäkras någon häst (inte föl då)

#22 Där ser man! Beror förmodligen på ombudet då. Mitt ombud är ju inte så informativ av sej. Han informerade t ex inte att mitt föl skulle få karens på sin försäkring då det blev ett glapp, vilket blev en rätt kostsam historia för min del senare…

#23 JO jag tror nog att det är så, men det var ju dåligt gjort av han , tycker ju jag iof, allt sådant kan ju bara bra att veta.
Här kollas också alltid namn och färg, det är konstigt vi borde ha samma distrikt men det kanske beror på vilken vet som kommer.

Vår vet stämplar alltid passen vid stelkrampsvacc ,dels är det lätt att hålla koll och därför att försäkringsbolagen börjar bli tuffare med just detta.

Jag får stämplat passen när jag vaccinerar hästarna. Vill ha det där så jag enkelt kan hålla koll på när de behöver påfyllning.
#12 Har aldrig varit med om veterinären kollat så att passet stämmer överrens med hästen, eller ens bett att få se det. Inte ens när jag hade en häst på djursjukhuset som blev behandlad med ngt det var livstidskarens på frågade de om passet.
Min veterinär flyttade inte över vaccinationerna i passet. Har kvar vaccinationskorten om jag skulle behöva bevisa att de är ordentligt vaccinerade.
Hon känner dessutom igen alla våra ponnyer, även om hon inte kommer i håg alla namn så är det "den vackra från Östertorp" eller "holländaren" eller nåt annat smeknamn så kolla i passen gör hon aldrig.