Mätning innan utställning
Jag har en 1,5 åring som är väldigt stor. Hade tänkt visa henne i Vinter. Kan man begära mätning på utställning eller är det bara om tex. domare säger att så ska ske… eller hur går det till???
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Är hon redan nu nära 105 cm? Domaren kan ju begära mätning på henne om hon ser alldeles för stor ut. Försök att mäta henne hemma med ex en tumstock för att uppskatta ungefär hur stor hon är. På utställningsplatsen, om domaren inte kräver mätning, kan du ju i alla fall leta reda på mätmannen och fråga om denne kan mäta henne. Då vet du ju mer exakt. Det brukar aldrig vara några problem.. 

Hon var i höstas 102 och ser ut som sin mamma idag..dvs 104 men har inte mätt nu…
Jag som aldrig mätt på utställning.. kostar det ngt ?
Hur går det till om jag inte mäter henne innan hon kommer in i ringen och dommaren där tycker att hon ska mätas?? Visar man klart och mäter efter man varit i ringen eller får man gå ut..??
www.gullsmyrastuteri.se

Det är gratis.

La till en fråga till i inlägg #2 
www.gullsmyrastuteri.se

#2. Om domaren misstänker att hon är för stor, tror jag att du får visa klart och sedan mäta. Men resultatet av mätningen måste ju vara klar före rangeringen, eftersom det har inverkan på om hon placeras eller ej.

Ok. Tack så mkt!
För nu gäller inte mätintyg tagna innan utställningen..var det så?
www.gullsmyrastuteri.se

#6 Nej, mätintyg gäller inte. Ska de mätas görs det på utställningen.
#6 På utställning gäller väl fortfarande mätintyg. Det var väl på premiering som det inte gällde. Eller jag kanske har fattat fel ;-)
Amor vincit omnia 

Mätintyg har gällt för min mini som är på gränsen till 86 cm på utställningar. Men han är ju också slutmätt (som ju görs vid åtta års ålder). Vet dock inte om det har ändrats nu precis nyligen..

I Gråmanstorp fick ju MIllan mäta Viking innan han visades , vem som hade begärt det vet jag inte om det var domaren eller någon annan.
När jag visade Barre i Bjärsölagård som 3-åring så mättes han, jag skulle tro att det kan vara så att när det ser lite tveksamt ut så kontrollmäter dom. Barre visade sig vara 103cm ..tror jag, vet att han låg precis på gränsen.
När jag läser i propositionerna så kan jag se att det står att kontrollmätning kan ske. Det står däremot inget om att inte mätintyg gäller. Kan någon hjälpa mig att hitta var den regeln finns att läsa?
#12: Enligt rasvisa krav står det så här =
**
Mätning
**
Stoet skall mätas på avelsvärderingsplatsen avseende mankhöjd och skenbens omfång. Detta skall göras vid varje avelsvärderingstillfälle. Mätintyg godtages ej. Mätning skall utföras på plant underlag.
Treårssto som överstiger 105 cm men ej 107 cm ska ej klassindelas. På bedömningsprotokollet
skall noteras "ej klassindelad p g a mankhöjden".
_
Mankhöjd och skenbens omfång skall anges på bedömningsprotokollet.
_
"10 stämmer bra det och vi var tvunga att mäta INNAN han bedömdes i klassen, så vi fick springa från ringen och mäta och sen in igen. Vet inte heller vem som hade begärt det men vi fick ett hum om hur hög han var i allafall
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#13 Förlåt, jag preciserade inte. Jag läste i propparna till UTSTÄLLNING. Det var väl det ursprungsfrågan gällde?
#11 3-åringar skall väl alltid mätas?

#16 Treåriga ston skall mätas på utställningsplatsen står det i huvudpropositionen.
#17 hade för mig att det var det!
Men hingstar då? Är det inte lika viktigt att de har rätt storlek?! Eller är det främst på grund av diplom-möjligheten? (dubbelguldet)

Fast manhar inte behövt mäta 3 åringarna på utställningsplats innan om du har haft mätintyg.

Ok. ska försöka bena ut era inlägg.. 
Det står alltså skrivet om 3 åringar. att dom ska mätas innan dom visas i ringen på Premiering. Ska man då antaga att samma gäller 2 åringar vid vanlig utställning?
Någon som vet med säkerhet vad som gäller med mätintyg, får man ha med sig det till utställningen eller är detta intyg ogiltigt (på utställning)?
Och om jag antas behöva mäta på plats, kanske det är bäst att göra det innan hästen ska in i ringen, för att slippa som Milla, lämna och komma tillbaka. eller?
Tack för alla svar!!!
www.gullsmyrastuteri.se

#20 Det finns inget krav på att 2-åringar ska mätas innan bedömningen, det gäller bara 3-åringar. Däremot så kan domaren säga till om att ponnyer i andra åldrar ska mätas om de ser stora ut. Om jag hade haft en häst som jag vet är på gränsen till för hög så hade jag bett om att få den mätt innan klassen började. Just för att slippa springa ut ur ringen och få den mätt innan rangeringen, blir lätt onödigt stressande då.
Mätintyg gäller inte på utställningar, inte på unghästar. Om man får ett mätintyg på vintern så kan ponnyn hinna växa mycket fram till sommaren när man tänker visa den på utställning, en anledning till att det inte gäller.

#21 Men gäller mätintyg för vuxna hästar fortfarande eller är detta ändrat?

Tack Rebecka för det svaret! Då får man åka lite tidigare hemmifrån denna gång. = )
www.gullsmyrastuteri.se

#22 I huvudpropositionen står att "Mätning av miniatyrer utan mätintyg och samtliga 3-åriga ston skall ske på utställningsplatsen innan ponnyn ställs ut i utställningsringen". Jag tolkar det som att mätintyg gäller för vuxna hästar.
#23 Varsågod. Det kan nog vara en bra idé att göra det och speciellt nu på vintern när man befinner sig här uppe i "Norrland" :-)

#24 Fast det stämmer inte , i allfall inte när vi visat 3 åringar då har det räckt att vi visat mätingtyget och inte behövt mäta på utställningar men det lär väl ändras nästa år kan jag tänka mig.

#25 Alla treåringar ska mätas på utställningsplatsen, så står det i proppen och det är proppen från förra året jag tagit det ifrån.

#26 Jo jag vet att det står så men det har inte varit så IRL ..
#21 Mätintyg gäller inte på utställningar, inte på unghästar. Om man får ett mätintyg på vintern så kan ponnyn hinna växa mycket fram till sommaren när man tänker visa den på utställning, en anledning till att det inte gäller.
Jag ser att det står i proppen om mini och treåringar, men hur är det t.ex med en 8-åring som har slutmätningsintyg?