Allt om bruksshettisen.
Vad jag säger är att om man vill avla fram en bra brukshäst, så skall man välja en annan ras. Men om man nöjer sig med minibruks så funkar shettisen bra. Visst kan man använda shettisen till allt, men det är bara i smala gruvgångar som shettisen är överlägsen. Vill man köra maraton kan man lika bra spänna för fyra stycken Siberian Husky. Vill man avla fram bättre Shettisbrukshästar så får man korsa in andra raser. Eller bäst byt till ras som redan är framavlad för specifikt bruksändamål.
Kanske kan annars någon berätta för mig i vilket bruksändamål Shettisen är överlägsen andra hästraser?
Shetlandsponnyn ÄR stark i jämförelse till sin storlek. Men det som jag nu ser är att fler och fler blir gracilt benade och saknar bredd precis som "travare"… Har travintresset påverkat vår ras?
Är inte rasen längre en arbetshäst med kraftiga ben, ordentlig bogbredd och rejäl nacke som kan dra ton?

Vad är en bruks häst, i området där jag bor finns ponny 4 shetlandsponny typ (två med stam). Dom två med stam dom kör en vagn varje dag med sin lyckliga ägare, brukas som trevliga kör hästar. Dom två utan stam släpar runt på handikappade barn, två rundor varje dag är inte det hästar som brukas
Inom hundar är det iaf så att man inte får kalla en bladras för brukshund eftersom den inte får tävla i brukstävlan som bara är för renrasiga. Så om man går efter det så bör ju bara de som tävlas och kan tävlas i bruks vara bruksshetlands.
Jag är nöjd med shettisen som den är. Det är en superbra brukshäst. Varför fördärva rasen med att avla in andra raser? och -NEJ en större brukshäst vill inte jag ha iaf!
Vad är det för bruks du menar att de ska användas till?
Om det är jordbruk du menar: Hur många använder verkligen hästar i jordbruket nu för tiden?
Gruvponnyer slutade man med nånstans runt 70-talet.
I övrigt ser jag inget område där någon annan ras skulle vara överlägsen till de saker där shetlandsponnyer används. Allt beror på användarens önskemål och preferenser.

#0: Läs gärna om Team Skäpperöd på vår hemsida (www.furunas-stuteri.com) under 'Körning'. Detta 4-spann tog SM guld för ponny både 2003 och 2005 och alltså slog alla andra ponnyraser!

Tycker det är trist att det finns sånna tankegångar även bland de som håller på med shetland… Som jag får försvara valet av ras inför de som inte förstått tjusningen med shetland gång efter annan, skulle det vara skönt att slippa göra det även bland "rasfränder".
Naturligtvis har shetlandsponnyn vissa begränsningar iom sin ringa storlek, men så länge man har förståelse för det så är det ju en helt makalös bruksponny. Den kan ju användas till alla discipliner och det fräcka är ju att det kan gälla för en och samma ponny. Det måste vara ganska unikt för shetlandsponnyn.
#0 Jag tror nästan att du skriver som du gör för att provocera dem som använder sina ponnyer till bruks (och få till ännu en tråd med 100-tals inlägg). Eller så kanske du blir provocerad för att de finns de som lyckas så mycket bättre med att köra sina shetlandsponnyer..?!
Varför måste det hackas hit och dit. Några vill använda sina ponnyer som hästar, andra avla, de flesta (?) visa på utställning och så finns det de som vill göra lite både ock. Kan man bara inte acceptera det och glädjas med varandra för att vi alla har haft turen att fastna för shetlandsponnyn?

Är ju faktiskt så att shettisarna slår de större ponnyerna i mycket även maraton.
Trav ponnyerna är inte smala i bogen, finna alltid en och annan precis som i *de* övriga som inte gör annat än går hemma och är avelston…
De gracila benen kan jag ju tex härstamma från en hel del importer,där vissa länder inte är så hårda på benen kankse…även från vissa andra stammar här i sverige
Vi är ofta ute på travbarnorna och inte är det många sådana som du pratar om som jag ser , enda skillnaden är kanske då att de inte är lika *feta* som de som inte gör något utan är slanka välmusklade brukshästar..
Håller med Pernillas sista stycke… varför accepteras inte allas åsikter? Varför itne ta hand om ALLAs kunskap och vilja runt rasen oavsett om man har samma åsikter..

Jag tycker att all användning skall accepteras bara den är sund och inte är till skada för hästen.
Jag tycker det är härligt att folk i alla åldrar kan ha samma ras som sitt brinnande intresse, men med olika inriktningar. Bland de människor jag beundrar mest är de som verkligen brinner för sin hobby. Oavsett om det gäller hästar eller frimärkssamlingar.

suck..orkar knappt kommentera, tycker det var ett tråkigt inlägg med sån skeptis inom shettisaveln.
ett shettis duger till såå mycket, och de vill ju verkligen jobba, mera amitiösa hästar har jag inte stött på!
och tycker man inte att shetisen duger som bruksponny så byt ras för sjutton.
men de shettisar jag sett på tävlingar hävdar sig minst lika bra som de ponnyer som är avlade som mer renodlade rid/körponnyer.
tex. inom körningen: Sm-vinnare ponny par=shettis, Sm-vinnare ponny fyrspann=shettisar. Sm-tvåa precision ponny =shettis
och vad var frågan - dög inte shettisar som tävlingshästar??
jag vill inte sitta och försvara rasen i ett Shettisforum - det får jag göra dagligen i det verkliga livet också!
men som en tränare utbrast efter att för första gången tömkört min shettis: "men han jobbar ju minst lika bra som en riktig häst" …

…och med anledning av #11 vill jag bara sticka ut hakan och påstå att det är dessa ponnyer och deras ägare som gör långt mycket mer för rasens anseende än alla championvinnare tillsammans!
mmm Men sedan finns det många som INTE VILL HA tävlingshästar. Alla shettisar tycker inte det är roligt att ridas och köras heller utan trivs mer med att gå och skrota i en hage, bli kliad och pyssla om föl. Jag har HAFT en sån. Hur tråkig som helst att köra och rida. Men vilken snäll mamma hon var!!! Hon fick 39p som treåring men så "bra" får hon nog aldrig mer…
Men C-G utesluter väl inte att shettisen är mångsidig och bra och kul för ägaren men han säger som jag tolkar det att den inte är BÄST på något (?) förutom gruvgångar då… Sedan kanske alla shettisägare nöjer sig med att inte vara BÄST utan att ha vansinnigt kul och älska sin ponny. Dessutom kunna använda den till körning, trav, utställning, agility etc etc. Men i körning kan man bli spöad av diverse andra raser, i hoppning och dressyr med etc etc, det är nog vad CG menar. Eller?
Jag tycker inte att användningen sitter i rasen utan i ägaren/tränaren. Men visst behöver vissa raser mer träning föra tt klara sig att hävda sig väl i vissa sporter… men det är väl få som vill tävla på inernationell nivå i hoppning på en shetland?

Med bruks menar jag i första hand att man visar att ponnyn går att köra in och arbeta med på ett eller annat sätt. Att den har ett psyke som klarar av denna typ av "belastning" samt att den är samarbetsvillig.
Alla kan inte vara bäst på allt! Men det är nog faktiskt få raser som är så mångsidiga som just shetlandsponnyn!
Vilken hästras går INTE att köra in… Själv har jag både kört NewForest och varmblodstravare… och shetland förståss… Återstår bara fjordingen… Har sele men ingen vagn… :-P

#17: Det är nog inte generellt en ras som inte går att köra in - utan snarare individer, och sådana kan ju finnas inom vilken ras som helst!
Hur hittar men dessa individer? Genom att titta på bruksprovsresultat?
När jag var runt och tittade på stor häst att köpa så tittade jag på 6 st tror jag… sökte någon som var både körd och riden. Tittade bland annat på ett NSV sto som blivit rädd vid inkörningen. Skulle detta betyda att man inte skulle avla på henne för att hon inte kunde utföra ett körprov? Skulle hennes avkommor vara sämre brukshästar? Måste säga att hon var iaf trevlig att rida…

Jag tycker att vi som har upplevt tjusningen med just shetlandsponny ska Förmedla fram shettisens användbarhet, det finns så mycket en shettis kan användas till.
Det finns så fruktansvärt många som trackar ner på shettisar och inte tar dom på allvar, jag får dagliga komentarer om shetlandsponnyn, och frågor om jag inte ska köpa en större häst snart. Det finns också folk som har frågat mig när jag har tagit med någon ut på körtur: nejmen gud inte orkar väl den lille hästen dra er två?? 
Tycker att vi ska försöka höja shettisens "status" i hästvärlden, väldigt tråkigt när någon skriver en sådan här tråd i ett shettisforum faktist 

#19: Det är i det här läget som sunt förnuft kommer in i bilden! 
Om du tycker om allt annat med henne, och vet att hon blev skrämd i samband med inkörningen, kan hon säkert vara värd att satsa på!

#20: Jag tycker att du har helt rätt!

Nu har jag läst mycket vettigt här och något riktigt dåligt, rivs,
men jag har fått ut av Er vad jag ville och mycket mer oxå,
Tackar
.
Startar därför tråden Allt om rastyper och avelsvärdering,
där jag spinner vidare (fyndigt va) på Era inlägg.