foder till Kolik häst.
Jag har hört att loppfrö ska vara bra att ge till hästar som fått kolik. Nu har ju vår hingst haft 2 kraftiga kolik anfall på ganska kort tid, vore det bra att ge honom loppfrö?? har ni något annat förslag på vad som är bra att ge för foder ???
Han får idags läget, hösilage, hel havre, betfor o mineraler mm
vore evigt tacksam för lite lite tips o råd.
sanne
loppfrö ska vara bra för hästar som haft kolik ja, egentligen är det väl bra för alla då det rensar ut tarmen.
vi ger det till våra hästar, då vi haft mycket sandkolik hos oss, och om inte jag förstått det fel, så binder i vårat fall då, loppfröna sanden som kan ligga i tarmen och tar med den ut…

Är han avmaskad efter konstens alla regler? Även mot bandmask? Enligt expertisen ska bandmask inte ge kolik, likafullt fick en bekants ungponny kraftiga kolikanfall efter varandra och det visade sej att den var kraftigt infekterad av bandmask. Avmaskades (dubbel dos mot bandmask) och har sedan inte haft några problem.
Läskigt i sammanhanget är att ägarens alla ponnyer i alla år avmaskats efter träckprov där det aldrig påvisats någon förekomst av bandmask. Man undrar ju lite om de kanske inte ens tittar efter den, eftersom den inte anses göra någon direkt skada..? 
Loppfrö binder väl t ex sand och är väl bra att ge hästar som får sandkolik. Hur ser dina hagar ut? Får han i sej sand/grus? Har du kollat betforen? För ett tag sen var det skriverier att det förekom en hel del sand i betforen och man rekommenderades att bara ge själva betforen och slå bort överblivet vatten just på grund av det.
Ger du mineraler i granulatform? Vissa påstår att det inte är bra, att det "kloggar" igen.
Dricker han som han ska? När det är kallt och vattnet i hagarna fryser dricker en del inte tillräckligt vilket kan ge kolik.

Jag skulle prova att byta ut betforen mot melass.
Vi har i alla år gett melass, utom i år då de inte får det. Den enda häst med kolik vi haft under åren är den grå som dog i somras, men henne var det ju fler hälsobekymmer med. Hon åt massa skit i hagen, ofta vid denna väderlek. Är det kanske så din hingst också får sin kolik?

JA har hört att man kan ge matolja i maten för att hjälpa tarmarna att hålla sig i form. De fick ja veta för några år sedan.

HAn är avmaskad enligt alla konstens regler och dricker ganska ok, han har ej fått betfor på ett tag, då hästarna stått inne av olika anledningar, så har han bara fått grovfoder.. han går i en skogs hage och vetrinären trodde ej att det var sandkolik..
men tack för några förslag ivf. ska kolla med vetrinär om foder i framtiden.
Du Sanne, funderade på en sak, han kanske står och blir kall (trots att han är shettis) så hör med vet om han kanske ska ha täcke på sig.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#5 En annan tanke… Du skriver att han inte fått betfor för att han stått inne. Det kanske kan vara bra att ge betfor just när han står inne eftersom det har en viss lösande effekt..?
Annars är jag böjd att hålla med #3 att han säkert hittat något intressant men olämpligt i hagen.
#3 Melass? Det gav vi hästarna på 80-talet och jag vill minnas att det var något av de kladdigaste man kan tänka sej att hålla på med… 

#7, förra gången han fick det var i september o då gick han i en annan hage… , man har ju hört så mkt om betfor så jag har inte gett det på ett tag.. men jag ska kolla med vetrinären om en lämpligt foderstat.

Enligt den vet. vi har så bör man undvika betfor till de hästar som är känsliga för kolik likaså hel havre. Vi har två av våra ponnyer som lätt fått kolik och när vi följde hans råd så har båda varit kolikfria nu i flera år.
#8 Kanske kan vara en idé att prova foderjäst? :-)
En annan sak du kan göra Sanne är att ge honom lite paraffinolja varje dag. Det tas inte upp av kroppen utan "smörjer" bara.
En vinter hade vi jättemkt koliker här, och då sa flera veterinärer att det kan vara en idé att ge paraffinolja dagligen. Efter den mardrömsvintern så skaffade jag Thermobar´s, och det blev en ordentlig skillnad på drickandet :-)
Rör han sig mkt i hagen? För om han står mest still så kan han både bli frusen och stå och huttra (trots att han är shettis som Milla sa) + att det inte är bra för magen att vara stillastående. Har han fri tillgång på grovfoder?
Vid väderomslag kan man se en stor ökning av koliker, enligt våra vet. (och egen erfarenhet:-() Av den anledningen att de står och huttrar och spänner sig + att de kanske dricker sämre. Just mängden de dricker är nog den största orsaken till förstoppningskolik. Kallt vatten = de dricker mindre klunkar = mindre mängd, ljummet vatten = de dricker mera.
Har sett på flera ställen att folk kallat just det jag skrev om ljummet vatten enbart är ett "försäljningsargument" av tex thermobar, men det är inte bara ett bra försäljningsargument utan ren fakta :-)
Ett av mina shettisston fick gaskolik i höstas. Hon var alltså inte förstoppad men hade kraftig kolik ändå. Veterinären var här och gav henne kramplösande, hon fick också en B-vitamin spruta. Veterinären sa då till mig att det är mycket bra att ge dom extra med just B-vitamin. Kanske kunde vara en idé att ge honom en sådan spruta?

Jag inbillar mig att typen av strö inverkar på hur mycket de dricker. Jag har mina på box på nätterna och ena stoet har ingen vattenkopp, så hon vattnas i hink. Andra vintrar har vi strött med spån eller torv och hon har då druckit väldigt lite under natten. Nu när vi använder halm är hinken nästan tom på morgonen. Halmen gör att de hela tiden har något att tugga på, så jag tror att det är bra för många saker.
Foderjäst är mkt rikt på B-vitamin i naturlig form. Flytande B-vitamin man köper är syntetiskt. Jäst har ju dessutom en mkt gynnsam effekt i tarmen på grovtarmsjäsare, som hästen ju är :-)
Loppfrö är jättebra mot all sorts kolik, inte bara sand. Alla djur/människor sm är förstoppade bör har loppfrö, gärna förebyggande. Vi ger dräktiga suggor och nygrisade suggor det dagligen för att hålla avföring. På många äldreboenden smygs det ner i filmjölken. Det kostar lite men är helt klart värt det
Nåt jag skulle fodra en kolikhäst med är vetekli. Dagligen! Det håller magen igång.
Jag tror inte en häst får kolik för att den fryser. Paraffin olja skulle jag undvika om hästen inte är förstoppad. Iskallt vatten kan inbjuda till mindre drickande. Fodrar man med ensilage ska man kanske kolla fodrets kvalité
Vetekli har inte bättre bulkeffekt för att hålla tarmen igång än hö och det hjälper inte till att utforsla sand vilket däremot psyllium - loppfrön - gör.
#16 Det har det visst! Det var den första rekomendation min veterinär gav mej då mitt sto fick förstoppning efter fölningen och det funkade hur bra som helst. Kommer jag ge förebyggande en månad innan fölning hädanefter.
#17 Flera studier har visat att vetekli varken är laxerande eller suger upp vätska. Många foderforskare avråder från dagligt intag av vetekli för växande hästar och fölmärrar pga av dess oförutsägbara påverkan på mineralupptaget.
#18 det handlar nte varken m att suga upp saker eller att vara laxerande utan att hålla magen i arbete. Håller man magen i gång undviker man förstoppning. Det är en jättebra förebyggande åtgärd. Hö kanske hästen lätt ratar men kli går alltid ner. Sen om det är laxerande eller ej det skiter jag i, bara det hjälper. Jag ger det heller inte för mineralupptagets skull utan för hästens välbefinnande
#19 bulkeffekt = hålla magen igång. Och som jag skrev - studier har visat att kli inte har bättre bulkeffekt än hö.
Anledningen till varför dom avråder från att ge kli till fölmärrar är ju just för dess oförutsägbara påverkan på mineralupptaget! Och ett dräktigt sto har ju ett visst behov av mineraler, och om kliet påverkar detta negativt så är det ju inte bra!
#20 ser jag inte som ett problem
Sanne: En annan sak du kan göra är att kolla tänderna på honom, så han inte har en massa foderinpackningar eller hakar. Hoppas det går bra med honom!! *håller tummarna*
BTW, här är en bra koliklänk>>

Hej igen
o tack för alla råd. Jag har nu fått prata m vetrinären och han sa att det foder han äter idag är precis vad en häst ska ha ! men öka upp betforen, nu hade han ingem förstoppningskolik, utan kraftig smärta igår. men tack ändå alla.. nu vet jag vad vi ska göra ivf..
Sanne- Jag skulle prova att ta bort havren och betforen och fodra med Irish Mash ett tag… det fodret är förebyggande för kolik och fungerar kanonbra på fånghästar och hästar med lös mage…hästarna älskar det… kolla och läs om det på www.hippolyt.se
Du har en återförsäljare i Timmele utanför Ulricehamn… säcken på 15 kg räcker en evighet och kostar runt 225 kronor.
Någon som ger loppfrö, isf hur mycket/häst (minisar) och hur ofta? Kan/bör man ge det i förebyggande syfte?

#5 Men Sanne när min Coco fick sandkolik så gick inte heller hon i någon sandhage , men de kallar det sandkolik fast det är jord som samlas i tarmarna.
Vi fick med en spann hem från veterinären med loppfrö när hon hade stått på djursjukhuset och sen körde jag en tarmrens var annan/tredje månade på henne.

#27, dom har kollat efter sand o grus på sjukhuset o det fanns inget spår av det alls.
men nu vill jag bara få hem min älskade häst, sen får vi ha sten koll på honom !
#26 du kan ge nån matsked bara till en mini. Det räcker gott i förebyggande syfte. Men sen kan man ge hur mkt som helst utan att det är skadligt.
#28 jag kom å tänka på min gamla pålle som hade cancer. Säger inte att din pålle har det men kommer det tillbaka kan man ju kolla andra saker kanske. Kan ju ha cystor i tarmen som min pålle hade.
#25 Anna-Karin. Jag köpte en säck Irish Mash för mina hästar med dlös mage, och kan säga så här långt att det har gett en positiv verkan på shettisarna.
Även min stora har svarat bra på det.
Inte HELT bra har de blivit, men å andra sidan har det inte frusit i marken än och de går i geggan och äter gräsrötter ( det som finns kvar i smeten ), men jag tror nog de blir bra då det blit hårt i hagarna.
Jag har fått rådet vid kolik( har gällt både gas och föstoppad) - Ge hästarna örtsalt i det övriga fodret ( eller annat löst salt) det salt som hästen får i sig via saltsten är inte tillräcklig, det behöver saltet för att få i sig mer vätska, vi tror att hästarna dricker det de behöver, men det är oftast för lite både vinter och än mer på sommaren har haft ett sto som p.g.a för lite vätskeintag fått rejäl kolik och behandlats på Strömsholms djursjukhus.Loppfrö är att rekommendera - just för att det har en unik förmåga att binda ex grus,sand.Olja är bra,för päls,och för att tillföra protein,men det binder inget,om det ska smörja så är mängderna som vi ger på tok för lite,parrafin - okey men också då måste mängderna vara ganska stora.
Jag har blivit rådd att inte ge betfor (det är en slaggprodukt) ge istället - Linfrö ca 1 dl och slå på 5 dl varmt vatten ska bli en slemmig sörja och blanda i 1/2-1 dl melass i detta.
# Kimpa- Kul att du har provat… en del hästar får man ge en längre period medans andra svarar direkt på fodret.
Jag är så glad att jag hittat ett foder som man kan ge både till hästar med lös mage, kolikhästar och fånghästar som dessutom inte är svindyrt och räcker i en evighet. Sen har jag en kanonbra återförsäljare som man kan ringa/maila och fråga om allt angående fodret… det hon inte vet tar hon reda på från Hippolyt. Att hennes man är veterinär gör ju inget heller :) lite gratis rådgivning är ju inte fel.

Jag hade en halvblodsmärr som fick ständig kolik, vi plockde bort havren, vi gav henne kraft grov betfor och skållade linfrön. hon mådde toppen av det, betfor är bara bra för magen, och hon blev dessutom kanonsnygg i päls och man.

Ett av mina ston har fått kolik ngn gång/vår under de senaste åren. Sambandet jag har fått för mig är att de gångerna hon fått kolik har vi av olika anledningar gjort uppehåll med betforet. Om det bara är en tillfällighet eller inte vet jag inte men så har det iaf varit.
Fixy fick lätt kolik de första vintrarna i Sverige. Min teori är att hon inte var van vid kyla/snö och därför drack dåligt (född och uppvuxen i Holland). Sedan vi köpte Thermobar så har ingen haft kolik!

#35 Att köpa Thermobar har jag funderat på att göra. Just för att minska risken för att de får kolik pga att de dricker för dåligt. Har dock inte kommit längre än till tanken än.
Drickandet beror ju ofta på hur djurägaren gör med vattningen. Många kanske bara slår hål på islocket i baljan och låter hästarna dricka sedan. Jag ger mina friskt vatten dagligen ute i hagen. Hela året. Dom dricker jättemycket även på vintern
#37 Jag ger mina friskt vatten dagligen ute i hagen. Hela året.
Det gjorde såklart vi också innan vi skaffade Thermobaren. Bar tom ut nytt vatten tre ggr/dag (morgon, lunch, kväll).

Anna tror du vi alla här inne är dumma i huvudet, det gör väl dom flesta ger friskt vatten. Och parrafinolja med ljummet vatten är våra slangade med för kolik, tror inte en veterinär skulle göra det om dom inte visste,och Anna du är ingen veterinär.

Tänk på tonen Fru Jansson :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ja Cattis, men nu kúnde jag inte tiga längre :-)
#42 vadå du kunde inte tiga längre? när har jag förudmjukat dej? Ge dej nu! Det finns väldigt många som inte ger friskt vatten utan på morgonen bara slår hål på isen för att dom inte hinner annat.
Det kvittar vad man säger här på detta forum för ständigt får någon ont i magen… De som tar mest åt sej kanske gör sämst ifrån sej vad vet jag…

Nej Anna det kunde jag inte, jag är absolut ingen expert, men en sunt bondförnuft tror jag dom flesta här inne har, och vad det beträffar att göra sämst ifrån sig, får stå för dig, och du skriver om canser på en häst, det är ju inte det första man vill läsa när man har en kolikhäst, även om du påpekade att det inte behöver vara det, men det sätter sig, även du bör tänka på vad du skriver, som sagt var, det är inga dunungar som sitter här inne, många med lång erfarenhet, som jag tar lärdom av, man blir aldrig fullärd, tack och lov.

#43 Om du funderar lite på hur du formulerar dig emellanåt, så kanske du förstår att folk kan ta illa vid sig ibland. Det är inte alltid så enkelt att förstå vad andra menar när man läser vad/hur de skriver.
Ett bra exempel på onödig kommentar är ju denna: "De som tar mest åt sej kanske gör sämst ifrån sej vad vet jag… "
/Cattis

ont i magen har jag inte heller, har precis varit på toa.
men asså vad var det för fel på inlägg #37 ? nu blir jag faktiskt förbannad! Där står väl inget som ska vara påhopp på någon. Skärp er nu! Får inte jag skriva här inne så säg det för fan för nu blir jag sur! Forumet bara till för några enstaka? Där står inget dumt alls, bara ren fakta. Jag vet dom som inte har fri tillgång på vatten ens, inte alla som ens har vatten utomhus utan dom får bara det på natten då dom är inne. Ren fakta men inte sagt att nån här skulle göra så för det eller hur`?`
Vad gäller cancer på häst så pratade jag bara om MINa erfarenheter men ännu en gång fick jag väl inte yttra mej om nånting. Ska man bara skriva om sina lyckliga dagar har jag inte ett skit att skriva. Blir så förbannad på att vissa får skkriva vad som helst men andra inte ett skit

#47 Skärp dig nu Anna. Du skriver ju lite överallt och ingen har bett dig sluta, så jag tycker nog att du får en hel del utrymme här. Enligt statistiken ligger du ganska högt upp på listan över antal publicerade kommentarer.
Som jag skrev, tänk lite på hur du skriver så att igen kan missuppfatta det du menar. Det är svårt att kommunicera via text enbart, så försök föreställa dig hur andra kan tolka dina meninagar innan du publicerar dem. Det är allt jag begär.
/Cattis

Anna lilla Anna lugna nu ner dig, du skriver många bra saker också, men just Cancer är väl kanske inte så lämligt i ett sådant här fall. man är uppgiven när man står med en kolikhäst, så får man läsa att din hade cancer, vad tror du man tänker, panik givetvis, sedan är det så alla är individer, har en häst kolik så kan det bero på mycket, men jag tror nog Sanne har fått svar av sin veterinär.
#48 Kanske bör du föra statistik över hur folk angriper mej jämt och ständigt också. Men så är det när man är ärlig antar jag. Finns för få av "vår" sort nu för tiden
#49 Sanne är en vettig människa och kan sålla i inläggen. Det kan dock finnas mycket konstigheter och varje gång en av mina hästar är sjuka dyket det upp nåt nytt. Men visst ska man sluta in sej och hålla allt för sej själv. Varför ska man dela med sej…

#50 Jag tvivlar på att statistiken loggar "ärliga" inlägg :-)
Kah tänker personligen inte föra ngn som helst statistik över vad du eller ngn annan gör. Den statistik som finns att välja på är ex hur många inlägg man skrivit eller hur många trådar man skapat. Det är inget jag eller ngn annan sitter och räknar efter för hand :-D
/Cattis

Som jag skrev Anna alla dina inlägg är inte dåliga, det vill jag absolut inte påstå, och att Sanne är vettig har jag heller aldrig tvivlat på, men det är väl kanske inte cancer man vill läsa om, så är man inte vettig då kan man tro att det skulle vara canser, jag förstod inte riktigt vad du menade.
#52 vad jag menade var att man inte ska utesluta andra orsaker än dom lätta.. speciellt på en häst som får återkommande anfall. Själv funkar jag ju så att jag vill veta allt som kan drabba mina djur i de olika symptomen. Hade jag vetat de jag vet idag skulle min pålle levt ett kortare och förhoppninsvis bättre liv. Menar heller inte nu att hästen ska avlivas uatn det finns ju mycket man kan ta prover på idag och många veterinärer gör inte det på shetlandsponnyer. De är liksom inte värda så mycket.
Idag vet jag bättre… Går på veterinärerna mycket mer, kräver att de finner felet och sen åtgärdar jag det på bästa vis. Tänker på mina vänner, djuren.

Vi har vattenkar till våra och stona har även vattenkopp så de har alltid vatten om de vill ha det , när det blir så kallt att det fryser så har hingstarna en värmeslinga som ligger i den understa tunnan och sen har de en mindre tunna i där så vattnet fryser aldrig och mina dricker hur bra som helst, jag bytar inte vattnet varje dag för det behöver jag inte (gör inte det sommartid heller) . Stona har ju sin vattenkopp hela vintern och den fryser aldrig då det är cirkulation på den.
Man kan även lägga fodersalt i vattnet om man vill .
#54 Nä men titta! En som inte byter vattnet. Tänk att lilla Anna kan ha rätt ibland ändå =)

#54 Vad är det för värmeslinga du har? Letar efter en bra lösning…
/Cattis

#55 Men Anna man behöver inte byta vatten varje dag heller faktiskt bara det är rent och luktar fräscht ;-) och att hästarna dricker bra för det gör mina *ler*.
#56 Jag kan kolla med pappa Cattis det är ju han som fixar det *S* han är ju rörläggare vettu så sådant håller han i. Vi har ju en stor tunna först och där läggs slingan i sen sätter vi i en annan tunna som har hål längst ner i sidorna så när vi fyller vatten så kommer det ut i den stora tunnan med eller vad mán ska säga men du fattar säkert vad jag menar *S*

#50 Om du nu tycker att folk angriper dig hela tiden kan det kanske ha lite att göra med hur du uttrycker dig ibland.

#57 Det låter intressant. Du får gärna kolla upp det med din far hur han har fixat det. Kanske något som man kan göra.

Även jag är intreserad.

#59 Yapp det kan jag göra det har funkat skitbra för mina hingstar i deras lösdrift . Du vet han har ju sagt någon gång till mig vad den slingan heter när jag frågat men jag glömmer ju sådant *S*.

#61 Är lätt att man gör det. Du får skriva upp det nästa gång så du kommer ihåg :-)
#58 gäller inte bara mej kanske…

Urspårat även här. Jag låser och de ämnen ni vill fortsätta (dock inte tjafsandet) får fortsätta i nya trådar.
/Cattis