Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1667 ggr
PimTheGreat
0

Räddat liten shettishingst!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

3 nov var jag och min kompis och hämtade lilla Lilleman. En shettishingst, preliminärmätt till 92 cm. Var inte alls planerat att skaffa ytterligare en häst nu, men jag hade inte hjärta att inte ta mig an honom. Han har inte haft det så bra i sitt liv. Inte fått omvårdnaden som han behöver och inte den mat som behövts..nu skulle han bli lämnad helt ensam på ett bete utan några träd eller skydd i hagen….. full av mask är han , så avmaskar honom håller vi på med nu. Igår rakade vi hela honom då han är full av lusägg, så blivit tvättad och avlusad. Hovslagare, alt.behandlare och tandläkare ska med ut och kolla honom. Kommer lite bilder här.

Kommer nog hänga lite här inne med nu när jag oxå har liten shettis…:))

PimTheGreat
0

här har vi klippt det vi kunnat för hand. han var full av kliande sårskorpor….

PimTheGreat
0

här har vi tvättat honom….

KimL
0

Stackarn!

PimTheGreat
0

kliar så sköööööööönt

PimTheGreat
0

igen…

PimTheGreat
0

nu är han rakad

PimTheGreat
0

var skönt när rakapparaten drog väck all lurvig kliande päls och "skit"

PimTheGreat
0

fått pyjamas på sig efter att blivit rakad och kliad

PimTheGreat
0

klar för natten

KimL
0

Skönt att han blivit räddad.

balotte
0

Du gjorde rätt i att ta honom med med din omsorg kommer han att bli jätte fin. LYCKA TILL!

Kris_J
0

Nyfiken…vad har han för stam?

Veritas odium paretFörvånad

PimTheGreat
0

känns bra och märker redan på honom att han är så tacksam och nöjd… riktigt charmtroll är han och vill gärna kela och se vem man är…:)

PimTheGreat
0

Tack…

#12 tyvärr har han okänd stam…:((

Pheobe
0

Lycka till med honom!

Nordqvist
0

åh han vart ju jätte fin! Skrattande

Du har ett hjärta av guld! Glad

Annette
0

Enligt en tråd på Ridsport iFokus söker han redan fodervärd eller är till salu. Ledsen

Nordqvist
0

Ägaren ska ju tydligen ha barn (Enligr hennes press) så det kanske är därför?

OzzyochJag
0

Ja, PimTheGreat ska ha barn väldigt snart.

Milla
0

förlåt men kan inte låta bli att sticka ut hakan och undra om hon inte visste det när hon "räddade" honom?

Har svårt för det här när man tar sig an ett djur för att sen lämna bort det igen.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Nordqvist
0

#20 men om det är på foder så är det ju tillfälligt! och hon lämnar nog inte till vem som helst!

Milla
0

#21 men han måste ändå flytta till nytt hem efter bara knappt en månad i sitt nya, men alla gör ju som dom vill.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Charlotte-Aveback
0

Förmodligen räddade hon honom från en akut situation och ett mycket sämre öde, vilket naturligtvis var jättebra. Det skulle dock vara skönt om han nu kunde komma till ett hem där han får stanna och ha det bra.

Pheobe
0

själv kan jag inte förstå varför man ger upp djuren bara för att man ska ha barn

LinaN
0

#20 och #24

Är det inte bättre att inse att man itne har tid/ork för sina hästar och ett barn, och då se till att omplacera sina djur till tillfälliga hem där de kan få precis ALL den uppmärksamhet och omtanke man själv vill ge, men itne kan lägga ner på hästen?

Jag tycker att Pim har gjort ett oerhört jobb med denna lilla och verkligen tagit sig an honom, men ska han få hamna i skymundan bara för att hon ska ha barn? Pim mår ignet bra av att behöva lämna ifrån sig honom, men saker och ting går itne alltid som man vill… Hur gärna man än vill lösa det.

Och det verkar ju också som om det var ett akutbwslut från Pim att ta hem honom, då ska hon inte klandras överhuvudtaget för att hon nu förösker ordna allt till det bästa för djuren.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Charlotte-Aveback
0

#25: Jag tycker att det var jättebra att hon tog hand om honom med tanke på hans skick, m.m. Det kanske inte var tänkt som en permanent lösning men kom säkert i grevens tid för hans del.

Håller tummarna för att hon nu kan hitta ett bra (permanent) hem åt honom!

AusaBausa
0

#24 alla är vi olika och man kanske inte alltid mår så bra just under graviditeten som man tänkt sig! lite svårt o veta i förväg faktiskt! Har du egna barn???

samt ett nyfött barn är inte det lättaste alltid(kolik är ingen dans på rosor om det skulle bli det)! Tycker pim gör rätt som då ser sig om efter ett nytt hem till honom där han kan få den tid han behöver!

Nordqvist
0

#27 Håller med där.. jag har ett kolikbarn och jag hade planerat att fixa ponny snabbt efter förlossningen för jag trode allt skulle bli sååå lätt.. men icke sa nicke…

AusaBausa
0

#28 ja nu hade jag kolikbarn men ingen häst vid tillfället o tack o lov för det, orkade ju inte äns o ta hand om mig själv…

Nordqvist
0

#29 min har inte kolik men det är jobbigt ändå! Ont i magen har hon ju och nu så går inte ammningen som den ska heller så just nu hade jag aldrig orkat med massa hästar samtidigt!

Jag förstår om hon vill lämna bort på foder ett tag eller sälja till ett varaktigt hem!

AusaBausa
0

#30 precis! Bäst för henne o barnet samt även för hästarna!

Hennum
0

vilken förändring man ser på bilderna. underbart, vilken tur att han blev räddad. synd att han måste flytta igen bara, men det är ju så det är.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

pippa__
0

Nu behöver ni inte vara oroliga längre..han ska inte flytta…=)

Nordqvist
0

#33 vad skönt! Hoppas hon orkar med både barn och hästar! men vill man tillräckligt mycket så går ju allt! Flört

AusaBausa
0

#34 ja fast han ska stå kvar i det stallet, men ngn annan tar hand om honom sålänge :-D

Nordqvist
0

det låter ju toppen ändå! Flört

AusaBausa
0

Ja kan inte bli bättre!

Nordqvist
0

skulle vara kul å se lite fler bilder! Flört han vart ju så fin när han var "klar" Räcka ut tungan