Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 938 ggr
Milla
0

Behöver lite tips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min gammel tant som är dräktig svettas som 17. Hon går på lösdrift och äter och dricker.

Var livrädd för att hon har kastat men hon är helt torr där bak och det finns inga tecken varken i svansen eller som sagt där bak att hon har haft flytningar eller blödningar.

Hon har ingen feber och allmäntillståndet är som vanligt, har ej förhöjd puls i heller. Fin i sina ben så någon fång attack är det inte i heller.

Någon som har någon ide om vad det kan vara?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kris_J
0

Har det börjat i dag? När ska hon föla?

Veritas odium paretFörvånad

Milla
0

det började i går, hon ska föla i början av april

Milla
0

ska jag låta henne gå kvar i flocken eller tycker ni att jag ska låta henne stå på stall?? jag har bra koll på henne i hagen

Kris_J
0

Färg på slemhinnor? Andning? Tarmljud?

Milla
0

andningen är 13 andetag/min, tarmljud har hon som hon ska, slemhinnorna är typ som laxrosa

Kris_J
0

Ute temperaturen hos er?

nu måste jag åka till jobbet, hoppas allt är bra! Ska fundera.

Milla
0

utetemp här är 4 plus, hon har haft avföring och den var normal varken för hård eller för lös.

17 man blir ju så nervös när dom uppvisar saker som inte är normalt.

Pheobe
0

Svettas hon så skulle jag ringt veterinären så dom iaf kunde lyssna på lungorna och hjärtat. OM hon inte sprungit sig varm? Är ju inte jättevarmt idag annars så hon ska ju inte svettas så

Milla
0

#8 sprungit har hon inte gjort det vet jag till 85% säkerhet. Hon är inte den typen som springer då skulle hon varit anfådd och det är hon inte.

balotte
0

Mitt sto var likadant men hon stod i stallet på nätterna hon har slutat svettas nu. Jag tror det beror på att de har satt mycket vinterpäls och att de har svårt att acklimatisera sig när det är varmt och kallt ute. Det var inget fel på henne enligt vet, tror att de är lite känsligare när de är dräktiga, som vi kvinnor när vi är gravidaGlad. Mitt sto ska också föla i april. Försök att raka henne vid bogen. Hoppas det går bra

IdaS-A
0

Hon kanske har reagerat på något i fodret?

Milla
0

"10 funderade lite på det men tycker det är konstigt ändå att hon svettas så mycket med tanke på att det inte är så varmt ute.

Hon står nu i allafall under sten koll och hon får natten på sig, annars ringer jag vet om det inte blir bättre.

Om det nu är kastning på G då kan man väl inte göra något ändå?

Pheobe
0

#12 veterinären kan säkert kolla om hon kastar och har hon ont måste man väl kunna hjälpa henne på nåt vis, men hon ser inte ut att ha ont? Dricker och äter hon är det kanske okej…  Jag hade ett sto jag fick klippa men hon svettades inne och inte ute… tänkte på det också om hon har lite fångkänningar? då kan dom ju svettas

Milla
0

#13 det var en tanke jag hade också med fångkänning men hon rör sig som vanligt och har ingen puls eller är varm i benen.

Hon svettas inte mer och är helt oförändrad, ska kolla upp det i morgon med vet.

Ulla L
0

Vår Nadja råkade ut för exakt detsamma för ett par månader sedan. Hon åt och drack och bajsade som hon skulle, var inte varm på hovarna eller halt, hade ingen feber, men som sagt svettades hon så hon var genomvåt, som värst när hon stod inne på natten. Ändå har vi ett mycket svalt stall.

Vi var till veterinären med henne och fick henne grundlligt undersökt. Hjärta, lungor och tarmljud var helt normala. Det togs två blodprov också, som visade att lever och njurar var helt OK - men hon hade för lite röda blodkroppa!

Veterinären trodde att det möjligen kunde bero på någon form av hormonsvängningar eftersom hon är dräktig och vid det tillfället var i vecka 9. Jag säger som # 10 - även vi kvinnor kan ju bli lite knepiga i början av graviditeten, speciellt när det är den första!

Tre veckor senare fick vi göra om blodproven, och då var alla värden bra. Svettningarna slutade redan några dagar efter första undersökningen, och allt är bra med henne igen.

# 10  Underligt var det ändå. Jag har aldrig sett eller hört talas om det tidigare, men nu är du den andra, förutom mig då, som råkat ut för detta hos sin lilla blivande mamma.

[Anna-N]
0

Två av våra ston var förra vintern precis likadana. De var dräktiga och svettades nått enormt under vissa perioder. Det kunde vara -15 grader och de svettades. Men de åt och var pigga och precis som vanligt f.ö. I år så är det inget sånt alls på dem och de väntar heller inga föl - så jag tror det har ett samband med dräktigheten.

Håller med #15. Man kan ju bara gå till sig själv.Flört

Kris_J
0

Ja hormonpåverkan kan ju ta sig många utryck, låter inte alls orimligt.

Även infektioner kan ge problem med temperatur regleringen.

Milla
0

Tack för era svar!

Hon har inte svettats mer i natt och just nu är hon snustorr. Jag avvacktar lite till innan jag ringer vet. Börjar hon svettas under dagen igen så får vet komma ut och kolla upp henne.

Fiffilura
0

Förra hösten hade jag två dräktiga märrar hemma, ett russ och en nordis. De var svettiga varje morogn (de var installade) och jag blev jätteorolig. Pratade då med vet. som sa att det var jättemånga hästar som svettades just då för att det var så milt och de hade mkt päls…. Sen när kylan kom så slutade de mycket riktigt att svettas!!

Miija
0

Men Guuud så skönt, Milla.