Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 4287 ggr
Cattis
0

Fotografering

Jag har fått ett par frågor från medlemmar ang det senaste nyheterna på ESG-sidan. De som gäller fotografering. Frågan har varit att medlemmar undrar om de inte får lägga ut sina egna bilder i trådar här tex, då SSS har ensamrätt på kommersiella bilder.  Men de tillåter bilder för privat bruk. Och det funkar inte så.

Man får göra vad man vill med sina bilder. Man kan inte förbjudas att fotografera sina egna eller andras hästar på offentlig plats. Och är man fotograf äger man rätten till dessa. Och om jag tar en bra bild av min egen häst, som jag tycker blir bra - då måste jag få använda denna i en annons exempelvis. Vilket ju är kommersiellt bruk. Kommersiell = inriktad på vinst, affärsmässig enligt ordlistan. Och en privat annons är kommersiell.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

paparatzi
0

Vad menar du med det du har skrivit här?

kacka
0

Är det förbjudet att lägga ut bilder på forumet som är taget på en utställning???? Eller fattar jag inlägget helt fel??

Gäller det ENBART ESG??

kacka
0

Kan du förklara mera rent praktiskt och förenklat vad detta innebär????

thira
0

Ledsen, jag förstod inte heller….!

trex
0

Jag fattade,dina bilder är dina,var du än har tagit dom.

Och kan göra vad du vill med dom.

kacka
0

Om man tar en bild på sin egna häst på ESG som man sedan SKÄNKER bort så är det inte vinst… Är det tillåtet att då ha den bilden i en annons?

Cattis
0

Läs på ESG sidan, under aktuellt: http://www.shetlandgames.com/aktuellt.htm

Där står att SSS anlitat/anlitar en egen officiell fotograf för kommersiell fotografering på utställningen i Halmstad. Och att man bara får ta bilder för eget bruk. Alltså, står där att man inte får ta bilder själv som man sedan använder i sina egna, exempelvis, hingstannonser.

Skall de ha ensamrätt på kommersiella bilder, så kommer inga andra länder kunna göra egna reportage i sina medlemstidningar - för att de måste köpa den officiella fotografens bilder etc. Det verkar mkt konstigt.

Men, lagen säger annorlunda. Det enda sättet de kan förbjuda detta på är att förbjuda kameror och fotografering på området.

/Cattis

kacka
0

#5 så tolkade jag det inte… eller har Anita rätt??? "SSS kräver ensamrätt på kommersiella bilder." "Och en privat annons är kommersiell."

Cattis
0

Läs texten på sidan där de har skrivit sitt meddelande. Och tala om hur du tolkar det.

/Cattis

paparatzi
0

Men vad är orsaken till ett sådant beslut, eller är det vi medlemmar som än en gång kommit med dessa önskemål till styrelsen?

kacka
0

Jag kan ju förstå att man inte får ta bilder för att sälja… Men om man gör ett reportage från utställninge då här på forumet???? GRATIS…

paparatzi
0

Men om forumet här är privat, då kan det väl inte räknas som annat än att man använder sina bilder för privat bruk..

kommersiell är väl mera reklam och tidningsspråk, man får alltså inte sälja eller ge material från denna utställning till andra kommersiella sammanhang än till den som har ensamrätten…

Cattis
0

#12 Jag antar att det är så det är. Och det var därför jag skrev tråden, för att folk inte skall undra och tro att de inte  får använda sina egna bilder till vad de vill.

Deras pressmeddelande under aktuellt borde kanske ha varit tydligare så att inte medlemmarna tror att det är värre än det egentligen är…

/Cattis

paparatzi
0

#13 Jag håller med dig…

Tycker det var bra att du tog upp det här, så vi fick veta..

Niklas
0

Här finns en artikel med efterföljande diskussion om vad man får fotografera:

Vad får man fotografera?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Asagard
0

VA?? Menar du att de skriver att, om jag så vill ta kort på utställningen och sedan tex sälja till någon tidning, så får jag inte det?? Det kan de ju glömma! Så länge det inte är i reklamsyfte, så kan ingen inte hindra mig från att publicera mina foton. Det enda de kan göra är att hindra mig att fotografera, om jag är på privat mark, men det har de ju klart och tydligt skrivit att jag får göra!

Så, jag gör vad sjutton jag vill med mina bilder och de kan inte hindra mig från det!! Så de så!!

jojjehanna
0

Vad ledsen jag blir. Har aldrig varit med om detta förr (jag brukar ju fota mycket) och tror inte det är en bra idé. Hur ska EN person klara att fota allt? Jag har redan köpt annons i katalogen om att jag ska fota där + bokat rum. Verkar vara till ingen nytta. Annonspengar i sjön och undrande ev kunder om jag inte får fota…

Fast som jag tolkar det på fotosidan så är det väl tveksamt om de har rätt att göra så.

Men VARFÖR? DE kan ju välja att bara publicera den fotografens bilder, så har gjorts på andra evenemang jag varit på. Sen får man själv försöka sälja till ägare/andra tidningar/etc.

Mvh Johanna Lagnevall som fotar en del…

carl-gustaf
0

_"Sveriges Shetlandssällskap har anlitat en officiell fotograf till European Shetland Games, Denna fotograf har ensamrätt på all kommersiell fotografering. Givetvis får alla fotografera för privat bruk!"  så står det. _Där SSS har full nyttjanderätt  kan de förbjuda fotografering.
Men då de tillåter privat fotografering får oxå de som tar bilder göra vad de vill med sina bilder. Vill någon sälja bilderna till reklam så går det bra om de som figurerar på bilderna lämnar sitt samtycke. Men vill de förbjuda all fotografering på det område som de nyttjar, kan de göra det. Man kan dock alltid stå på allmän mark ock fota in. De kan inte både tillåta och icke tillåta.

**Lämna nu bara inte något tillstånd till den officiella fotografen, utan förbjud all fotografering av din häst och dig själv. Den officiella fotografen får inte använda bilderna i kommersiellt syfte utan fullt samtycke av de som finns med på bilderna. Alltså förbjud och hota med att stämma den officiella fotografen om han säljer bilder där du eller din egendom finns med. 
**Jag tycker personligen att SSS gått för långt med denna tvetydiga regel.

PP
0

Ja, jag kan bara förundras över ännu ett fantastiskt utspel från vår kära styrelse…

jojjehanna
0

#18 Fast är djur med i den regeln? Som människa kan man väl välja att säga nej till atta vara med på reklambilder och liknande = de bilderna kan ej användas, men räknas djur i detta? Det innebär ju att fotografen kan ta kort utan att människan syns.

carl-gustaf
0

#17 Otack är världens lön. annars en mycket fin bild som du låtit ESG skylta med.

kacka
0

Stå HELA TIDEN intill hästen så du ALLTID är med…hihi

Dessutom så vägrar du att den kommersiella fotografen fotar din häst… Särskilt om du blir klassvinnare eller BIS! HAHAHAHA

Cattis
0

Inte fanns denna regel vare sig i Danmark eller i Norge? Jag tog kort som en galning i Norge, och ingen sade åt mig att jag inte fick publicera bilderna eller sälja dem. Det fanns ingen information av det slaget som jag kunde se vid sekretariatet eller på anslag ngnstans. Eller missade jag det?

/Cattis

Ann-Christine
0

#18 Håller med.

Jag förstår som vanligt inte SSS syfte när de fattar beslut liknande detta.

jojjehanna
0

#21 Ja, men just den framsidebilden är inte min, men fin är den. Mina bilder är på brukssidorna, tror de bara är där, orkar inte riktigt kolla igenom. Lånade ut dem gratis för att det var till en bra sak. Ångrar man sig nu? Vad tror ni?!

Ann-Christine
0

Men…hur kommer det sig att inte vare sig Lagnevall eller Persson ska fotografera?
Två duktiga fotografer som ALLTID ställer upp och som blivit flitigt anlitade tidigare Oskyldig

jojjehanna
0

# Tja, jag trodde att jag skulle fota, på eget bevåg och ev för en stor hästtidning i stort format. Sedan kan ju vem annan som helst alltid konkurrera och så kanske tex den tidningen i stort format tar deras bilder istället. Tänkte att kanske även några ägare köper foton, men nu verkar jag ju inte få tänka så. Eller?

Cattis
0

#25 Men bli inte upprörd ännu  Johanna. Kolla med dem vad som verkligen gäller. Det KAN ju vara så att det är lite knasigt formulerat bara. Och att du visst får fotografera o sälja dina bilder. Kolla med dem. Det är nog lika bra.

/Cattis

jojjehanna
0

#28, du har väl rätt. Jag är väl egentligen inte jätteupprörd (rättare sagt, så är jag rätt lugn som vanligt) men lite konfunderad. Har redan mailat men räknar inte med att få svar ikväll då timmen blivit rätt sen. Allt kan ju ha sin naturliga förklaring och som du säger kan någon ha formulerat sig knepigt. De kanske menar tex att SSS har en fotograf som tar föreningens tidnings bilder och det kan de väl få ha!

Cattis
0

#29 Absolut! Det säger jag inget om, det är ju helt okej. Och även om de har som på ex Riksen i Bosjökloster, där det var en fotograf som tog bilder på alla delatagande hästar, så är det en helt annan sak. Det innebär ju iaf inte att vi andra som vill ta egna kort förbjuds att göra just detta. 

Jag kan inte tro att de har beslutat på det viset, det verkar osannolikt. Hoppas jag desperat iaf. Det MÅSTE vara taskigt formulerat.

/Cattis

carl-gustaf
0

Jag har fotat på både EM och VM i konståkning och där har man bara behövt anmäla sig såsom fotograf och själv har jag fått betalt av både TV och Tidningar för dessa bilder. Men ESG är väl större! Penga mun 10 åskådare mot 10 miljoner Skrattande.

kent jansson
0

Det känns väl som om någon fotograf gått in och erbjudit SSS en slant för att få ensamrätt att sälja bilder från ESG. Han/hon/dom vill väl tjäna en hacka genom att sälja sina bilder till tidningar och media i allmänhet runt om i Europa.

nallebjörn
0

Men dden människan kommer ju bara att fota klassvinster och så tror jag. Hur gör man då om man vill ha foton på sin häst?! Löjligt.

Linnah
0

#30 Vi får verkligen hoppas, om det är så att BARA den fotografen får fota till tidningar och dyl., att fotografen inte är i samma klass som den på Bosjökloster som var anlitad som fotograf för att fota alla hästar… Då skulle det göras en jubileumskatalog efteråt, men bilderna var under all kritik och ingen katalog blev det.

Cattis
0

#34 Nej de bilderna var hemska!

Men den läxan har man säkert lärt sig nu. Det är säkert en bra riktig hästfotograf isf.

/Cattis

kacka
0

Frågan är om det är en HÄSTfotograf eller någon annan proffsfotograf. För en nyhetsfotograf kanske inte vet hur en häst ska stå med benen, halsen, öronen frammåt osv…

Lulan
0

men världens töntigaste förening!!!! vad är det för skit de har hittat på.. det är inte direkt Världscupen i hoppning vi talar om. hej och välkommen till verkligheten *suck suck suck*

Minsanne
0

Jag har bara ögnat igenom hela denna tråd … men slutkontentan blir … vad 17 håller SSS på med? Är det verkligen sant? Det verkar ju inte klokt. Kan man verkligen göra så?

Kan inte någon ansvarig för styrelsen reda ut det här. Jag kan inte tänka mig att detta är riktigt.

/Anne

Ann-Christine
0

#34 Du passar också självklart in i inlägget #26 Flört

Linnah
0

#40 Haha, tack. Räcka ut tungan

nallebjörn
0

jag tror det är ridsports fotograf  Yvonne Karlsson

jojjehanna
0

#42, Aha! Men hon har väl inte fotat mycket för SSS tidigare? Fast hon fotar ju massor för bla Ridsport. Hon frilansar för Ridsport, är ej anställd av dem vad jag vet.

Sen brukar vi ofta vara på samma tillställningar och fota och har aldrig hört knystas om att hon inte vill att jag också försöker sälja foton, tvärtom tipsar man gärna varandra om någon ofotograferad häst dyker upp osv…

Cattis
0

Jag hörde att det var Krister Lind. Enbart hörsägen!

/Cattis

jojjehanna
0

Oj, nu börjar det ryktas mycket… Jag hoppas på svar på mitt mail.

PP
0

Låter ju mer troligt att det skulle vara Krister Lind, kan jag tycka. Yvonne har ju fotat på utställningar förr utan några krav på ensamrätt.

Hm. Fick en flashback till min praktik på Flyinge som halvblodsfantast i början på 90-talet… Hoppas att han inte fortfarande använder kryddor i stjärten på hingstarna för att få dem att lyfta svansen en aning. Flört

kacka
0

Mn det kan ju gagna SSS om föreningen fått saftigt betalt av en fotograf…

VeronicaP
0

Yvonne är en bra fotograf tycker jag , snabb på att leverera bilderna och inte så himla dyr heller även om man vill använda dem på nätet eller i annonser… Köper ofta bilder av henne.

Annette
0

Jag har pratat med en i arrangörs gruppen.

Det är Krister Lindh som är anlitad. Han har i första hand rätt att sälja sina bilder, ungefär som Eilert gjorde på utställningarna förr. Det möter inga hinder för andra att fotografera och t ex använda bilderna på sin hemsida.

För övrigt blev jag mycket trevligt bemött och fick svar på det jag undrade. Det har jag även fått de andra gångerna jag ringt till styrelsemedlemmar och frågat saker.

jojjehanna
0

#48 det är nog många som håller med dig!

#49, tack för klargörandet! Men jag fattar inte ändå. Han har i första hand… menas det att de (vilka de nu är) tittar på hans bilder först och sedan på andras om någon inte duger? Vet inte hur Eilert gjorde förr för de få gånger jag fotat samtidigt som honom (inte sett Eilert på länge dock) så bara dök han upp precis som vi andra och han skickade tydligen inte in bilder till tidningar längre eller så valde de ej hans bilder längre för jag såg inte någon publicerad vad jag minns (men vet han fått många publicerade förr om åren). Hur fungerade det med Eilert förr? Men om det inte är hinder för andra att fota och använda fotona på sin hemsida, är det då Ok för mig att fota och sälja till andra? Det verkade ej så på ESG-sidan. Har mailat alla i "ESG-styrelsen" igen, föredrar mail framför att ringa folk, dumt nog (ibland).

Vad menas med att få rätt att sälja sina bilder i andra hand?

Annette
0

#50. Jag föreslår att du ringer någon i arrangörsgruppen och frågar. Det jag skrivit ovan är vad jag frågade och fick svar på. Lättare att prata direkt med personen, kanske.

Jag har köpt bilder på mina hästar av Eilert, men det är många år sedan. Vet faktiskt inte om han är i livet ens. På den tiden fanns hans bilder med i bl a Ridsport, men det var på 80 och 90-talet.

jojjehanna
0

Ang Eilert så är jag inte heller säker på om han lever än. Han var gammal när jag senast såg honom för åtminstone några år sen. Fortfarande dyker det ju upp hans bilder som arkivbilder i bla Ridsport. Men förr var det ju mest han och Joja som fotade. Nu är det nog fler.

Cattis
0

Det är ju kanon om det är så att man får använda bilderna på sina hemsidor. MEN, kvarstår gör frågan om vi får använda våra bilder i exempelvis annonser?

Om jag tar en bild på en kamrats ponny, och denne vill använda den i en annons - får den göra det då?

Om jag tar bilder, och vill publicera dem här för att andra skall få se dem, får jag göra det?

Jag vet ju att jag kan lägga dem på mina andra sidor, då de är privata och icke kommersiella. Men räknas forumet som kommersiellt? Ingen tjänar ju pengar på detta?

Jag har mkt svårt att se att styrelsen i SSS skulle vilja lägga krokben på utställarna, det tvivlar jag starkt på. Deras avsikt är ju att göra detta till ett minnesvärt jippo (i positiv bemärkelse). Men, det skulle vara bra att veta precis vad som gäller - vad menas med privat bruk och var går gränsen? Som sagt, att de använder en person utsedd till "utställningens fotograf" är ju absolut okej. Det kan bli kanon. Men sen kan det ju faktiskt vara så att man inte får till bra bilder som han tar, eller hinner gå till honom och ställa upp djuren. Hmm…

Jag tycker det är trist at tdet jag skulle informera om ang detta blev lite av en skällstråd mot SSS styrelse. för det var inte min avsikt och inte min mening. Det är trist att det skal lbli så varje gång man nämner dem. Jag behöver nu ingen förklaring på varför vissa inte gillar dem eller vice versa. Det var inte därför jag skrev detta.

/Cattis

kacka
0

Handlar det inte oma tt man inte får ta kort för att SÄLJA? Att ta kort för att ge bort tills ian kompisar kan väl inte kallas för kommersiellt? För man har ju inte TJÄNAT något på korten…

nallebjörn
0

Yvonne sa att hon skulle dit. Hon kanske ändrar sej nu då.

Vad jag förstår får man inte ens använda sina egna kort på egna hästar i annonser.

Cattis
0

#54 Kommersiellt bruk = inriktad på vinst, affärsmässig enligt ordlistan. Alltså, inte i egna annonser, eller som i mitt exempel, en kompis får en bild av mig och får heller inte använda den.

Men, de säger ju att man får ha dem på sina privata hemsidor. Det är också kommersiell reklam på ex hingstar. Då man erbjuder hingsten till avel, mot pengar.

Men, i slutänden är det väl ändå så, att ingen har rätt att bestämma vad jag gör med min egendom?

/Cattis

nallebjörn
0

#56 nä jag tror egentligen inte att dom kan bestämma. Och om du ger bort eller säljer nåt foto, so what!

Niklas
0

#56: Kommer det att synas på bilderna var de är tagna? Hur vet man att de är tagna just där?

Vänliga hälsningar

Niklas

Cattis
0

#58 Det kan ju synas. Det beror på hur det ser ut där och det blir nog svårt att ta alla sina bilder på helt neutrala ställen.

Om jag tex vill skriva en artikel här om utställningen, så kan jag väl göra det ändå? Med MINA bilder. Detta är ingenting jag tjänar ett korvöre på att göra… Så var går gränsen för kommersiell sida och inte?

/Cattis

Linnah
0

Det här med kommersiellt är också ett rätt relativt begrepp. När jag sålt mina bilder har jag gjort det mer eller mindre för självkostnadspris. Rullarna har gått precis jämnt upp om jag haft tur, och då är inte resorna inräknade. Dvs, jag har inte sålt mina bilder för att kunna vara kommersiell utan bara för att kunna hålla på med mitt intresse. Ska det också räknas som kommersiellt, och var går gränsen?

carl-gustaf
0

Som jag uppfattar saken. så kan Shetlandsföreningen om de har full nyttjanderätt för området förbjuda fotografering.
Jag kan ha förståelse om en fotograf köper rättigheten att vara ensam om att fota och försälja bilder där. Men detta fotoförbud hindrar inte en nyhetsfotograf att ta bilder till media i nyhetssyfte.
Att som någon här oxå påtalat att styrelsemedlem givit klartecken för privatfotografering, kan skjuta hela deras förbud i sank. Dock ett icke skrivet uttalande kan lätt tolkas annorlunda om saken skulle ställas på sin spets.
Om vi tillåts att fota  för privat bruk, så kan vi därefter göra vad vi vill med våra bilder. Bilderna är vår egen egendom och bara de som finns med på bilderna kan ställa ekonomiska krav om bilden används kommersiellt. Plåta på, skulle vilja se föreningen öppna en process i detta ärende.

jojjehanna
0

#53 Men jag hör till undantagen då, för jag VILL ju fota komersiellt. Det är hela meningen med min annons i ESG-katalogen samt att jag hyr rum och åker dit med familjen. Får jag inte fota komersiellt tror jag inte jag lägger ned de pengar och den tid att vistas där. Sedam går jag säkert back ändå, men inte lika mycket…

carl-gustaf
0

#62 Misstänker att loppet är kört för dig. Den avtalade fotografen kommer säkerligen attt hindra dig eller kräva stor ersättning från föreningen. Detta handlande är intet annat än man kan förvänta sig av vår demokratiska förening. Ledsen

Asagard
0

#63 Varför skulle det vara kört för Johanna att ta foton? De har inte (än) lagt något förbud på att fotografera, inte vad jag vet i alla fall? Visst kan de förbjuda fotografering, MEN, de kan aldrig förbjuda någon att sälja fotona, om de tillåter fotografering!!

Annette
0

#61. Ingen kommer att hindras att fotografera. Sluta att måla humhum på väggen! Lite luddigt formulerat på ESG:s hemsida, kanske.

#62. Ta telefonkontakt med någon i arrangörsgruppen så får du svar.

PP
0

Nu får ni väl tycka att jag är grinig - men är det verkligen meningen att man ska behöva kontakta styrelsen för att få förtydligat det de lägger ut på en officiell hemsida?!

Är det så att man inte får sälja sina bilder, tycker jag att SSS snarast ska betala tillbaka Johannas utlägg för annonsen i programmet. Jag tycker detta är pinsamt!

Charlotte-Aveback
0

#66: Jag har jobbat med "kommunikation" i 15 år och det finns ingenting som är så svårt som att få folk att förstå vad det egentligen är man menar!

All kommunikation består ju av två parter: En "sändare" och en "mottagare". Däremellan är det ett hav av möjligheter att missförstå, misstolka, misstro, m.m.

Sker kommunikationen dessutom enbart elektroniskt, så missar man alla nyanser av tonläge, ansiktsuttryck och kroppsspråk.

Mitt råd, om något är oklart: fråga, fråga och fråga igen! Flört

carl-gustaf
0

"Sveriges Shetlandssällskap har anlitat en officiell fotograf till ESG. Denna fotograf har ensamrätt på all kommersiell fotografering."

Klart som korvspad. Om inte utställningsansvarige ändrar på denna formulering. Så går det inte att tolka på annat vis, vad enskild styrelsemedlem säger saknar betydelse. Ledsen

Annette
0

#68. Varför kontaktar du dom inte och ber dom skriva om det?

Charlotte-Aveback
0

#68: Tydligen är det inte klart som korvspad med tanke på alla frågor ovan! Flört

jojjehanna
0

#65 jag ska, väntar dock till sambon kommit hem för det är trevligare att prata utan en ev ledsen bebis i bakgrunden…

till någon annan: annonsen är inte betald än, har inte fått faktura än

carl-gustaf
0

#68, för egen del kommer jag bara att plåta mina egna och vänners hästar. Så jag är inte drabbad då föreningen icke kommer att väcka talan mot mig för detta är jag övertygad om. Men det är tråkigt för övriga fotografer, som annars här skulle kunna dokumentera showen för andra som inte närvarar.

#70 Att det annars inte är klart som korvspad beror på att ordförståelsen och efterlevnaden av regler är allmänt låg inom föreningen.  Därför har jag också full förståelse att ingen riktigt tar vad som skrivs på allvar, utan lever efter egna tolkningar som storebror också vanligtvis gör.

jojjehanna
0

Pratade nyss med Torsten J (som inte skrivit meddelandet på sidan) och han skulle höra med KL (fotografen) men det borde inte vara något problem att andra fotar och säljer. De ska dock ha möte om ESG den 6/6 så då får man väl klarare besked efter det men han skulle kontakta KL innan som jag förstod det. Det var länge sen de talades vid. Jag sa att jag räknar då med att kunna åka dit och fota och sälja som vanligt och det var nog OK. Jag påpekade att de nog borde ändra texten på sidan så att folk inte misstolkar det. Antagligen är KL deras officiella fotograf men andra tycks få fota komersiellt ändå verkar det som och det är ju bara helt OK tycker jag.

Cattis
0

#73 SKÖNT! Det verkade så himla konstigt. Och jag tror som sagt inte alls att utställningsgruppen kring ESG är ett dyft intresserade av att göra en sådan sak som att jävlas med utställarna.

Bara hoppas att vädret blir bra den helgen - det kommer bli kanon att se alla de utländska hästarna! De svenska deltagarna chansar jag på att vi redan sett gång efter annan på olika utställningar här hemma.

Jag hörde att det kommer en massa engelska bruksekipage. Det är kul! Och en massa skojiga och vackra hingstar hoppas man ju såklart på…

/Cattis

carl-gustaf
0

Om det nu inte är något problem enligt Torskten J såsom utställningsansvarig så får man väl förutsätta att han oxå ändrar texten omgående. Den som lever får se! Avvaktar med spänning.

jojjehanna
0

#74 ja, vädret, ja! Vi har väl bokat av regnet och bokat in sol?

Cattis
0

#76 Jag vet inte, jag trodde du lagt in beställningen om sol? Räcka ut tungan Du kan kanske skicka en expressorder till Kung Bore nu?

/Cattis

kacka
0

#76-77 vad har detta med ämnet att SSS har bokat en fotograf?

Cattis
0

#78 Touché! Räcka ut tungan

Den lilla skillnaden som jag ser det, är att vi inte dragit upp ett nytt diskussionsämne. Utan vi blandade in lite småprat, ett litet sidospår, om just helgen där man diskuterar den eventuella fotograferingen.

Det som jag förmodar att du kontrar mot, är att jag sa att du inte skulle ta upp ett ämne i en annan tråd, som redan diskuterats hett i andra trådar.

Så, att vi diskuterar vädret vid evenemanget vi vill fotografera, det känns inte riktigt som samma sak. Men det är min partiska bedömning.

/Cattis

kent jansson
0

Hoppas det inte blåser för mycket den helgen.svåt att fota då..

Cattis
0

Tillägg till #79 - inte heller är våra kommentarer menade att driva med ngn annans inlägg. Eller att förlöjliga… Vilket uppenbarligen en del måste göra.

/Cattis

paparatzi
0

#80 Ha! ha! det enda som med säkerhet kommer att blåsa i Halmstad är…..ekonominPenga mun

kent jansson
0

#vad menar du???? Halmstad ligger vid havet. Det brukar blåsa vid havet och när det blåser mycket kan det vara svårt att få fina kort pga vinden.

VeronicaP
0

Jag bor i Halmstad kan jag tala om … och det blåser här ibland fast inte alltid ..

Uppe vid ridhuset finns faktiskt fina platser som man kan ta kort på och inte omöjligt att få lä om det skulle blåsa heller…

Bara hoppas att våran vackra stad och våra fina stränder kan visa sig från rätt sida , fast ett tips bada inte i Tylösand där är så trångt att man får ligga på varandra *S* finna finare stränder utanför stan …

kacka
0

Hur nära ligger havet och visningsplatsen? Går det att ta kort vid havet? Alltså som havet som bakrund?

VeronicaP
0

Nope det går inte , det ligger vid ett villa område och flyget kan man säga.. Väldigt närma till sjukhuset också ;-)

jojjehanna
0

#80 håller med!

#84 låter bra, då kanske du får visa oss några lä-platser om vi inte hittar dom…

Har i o f s varit en gång för länge sen (96 tror jag) och fotat en arabriks där och minns att även i ridhuset blev det bra bilder - glasridhus! Annars svårt med ridhus.

VeronicaP
0

mm helt rätt # 87

Niklas
0

Kan ingen som bor i närheten fotografera lite på området så att vi andra får se vad det är vi diskuterar?

Vänliga hälsningar

Niklas

VeronicaP
0

Ni kan ju alltid gå in och kolla här ..

http://www.halmstadsfk.org/

jojjehanna
0

#89 Hjälp! Du var inte måttligt seriös ;-) Får man sällskap av dig vid fotograferingen på ESG?

Niklas
0

#90: Jag hittar inga bilder. Vet du om det ska finnas det?

#91: Nej, jösses, jag var bara nyfiken. Om det vore närmare skulle jag kunna tänka mig att åka och kolla, men till Halmstad åker jag inte för några hästar. Du får lägga ut dina bilder så att jag får se. :-) Men visst är det bra att se i förväg så att man vet vad det är för omgivningar att fotografera i?

Vänliga hälsningar

Niklas

jojjehanna
0

#92 jo och det är skönt med bekanta ställen, särskilt om man vet att de har bra bakgrunder (vilket brukar vara svårt). Vid Borås ridhus kan man få till det rätt bra vissa delar av dagen. Grevagården är rätt rörigt. etc

Ann-Christine
0

På uppdrag av Thiffanny Johansson, hemsideansvarig för ESG´s sida meddelas följande:

Sedan i måndags (29/5) är Thiffannys modem ur funktion på grund av åsknedslag.

Alla önskemål från utställningsgruppen runt ESG gällande uppdateringar eller ändringar på ESG´s sida verkställs så fort bredbandet fungerar igen.

VeronicaP
0

# 92  där finns bilder om du går in och kollar på anlägningen så ser man lite hur det ser ut..

Jag är ju aldrig på den sidan om stan , bara när man är sjuk och ska till sjukan eller sånt ;-)

jojjehanna
0

# Tack!

Niklas
0

#95: Nu hittade jag. Det ser väldigt fint ut. Bra med glastak så att de får in dagsljus.

Vänliga hälsningar

Niklas

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.