Allt om noll.
Varför kallar man inte Nollhingstarna för icke Godkända? IG?
Som jag uppfattar det finns det 3 godkända klasser G, GII och GI
samt klass 0 som tilldelas de som icke uppfyllt rasvisa krav.
Kan någon då förklara för mig hur min hingst Unst kan i hingstkatalogen finnas under Avelsvärdeklass 0, när han är avesvärderad med 41 poäng och som jag ser det tillhöra kvalitetsklass G?
För att han inte klarade bruksprovet?
Men jag tyckte det var ett bra förslag och enkelt att förstå med IG istället för O…
#0 Tyvärr så är dom som verkligen SKA svara på sånt här, gömda bakom kulisserna, Det är nog ingen som bryr sig så länge det inte drabbar deras hästar…
Ni vet att Unst är fullt godkänd som avelshingst med finaste kvalité, sen spelar det ingen som helst roll vad några stackare försöker kämpa in till sista andetaget för, sanningen segrar alltid.
Sanningen behöver inga 40 poäng för att segra, däremot behöver lögnen många…..
Nä men när det finns och/eller har funnits REGLER om 1) krav på viss exteriör. 2) godkänt bruksprov 3) godkänd veterinärundersökning 4) ägaren sköter papper och rapportering som man ska 5) visar hingsten på generalmönstring
Om något av detta inte uppfylls så blir hingsten "nollad"… Sedan kan ju även en nollad hingst bli elitpremierad!!!!

#1 Stämmer inte, Kacka, G II tilldelas häst som uppnått 40 poäng och har fullgjort godkänt bruksprov.

# 3, Unst uppfyller allt utom bruksprov och för ung för att ha varit kallad till generalmönstring.
Nytt försök tack.

Lustigt att ni tog upp förkortningen IG själva… Hade en fundering om att det kunde ha införts en kvalitetsklass för de internationellt godkända hingstarna kallad just IG, men tänkte i samma stund att det nog inte skulle mottas bättre än "0" just för att IG även kan översättas med "icke godkänd".
#1 Kvalitetsklass G tilldelas hingst som ännu inte genomfört godkänt bruksprov, så tanken är ju iofs rätt. Såvida det inte ses annorlunda när hingsten blivit underkänd vid ett bruksprov..?
Ja, inte vet jag. Vi får väl ge oss till tåls tills de nya reglerna är godkända. De måste ju ha tänkt på detta, då det ska vara möjligt för avelsdjuren att "klättra" på meriter.
Ah! Just et ja… men är det GII som INTE gjort bruksprov? Men är det inte bra som 3-åring? Äldre måste väl göra bruksprov för att inte bli nollade? Eller har jag fattat det fel?
#3 Karin inga "nollade hingstar" kan verka på lika villkor, då dessa inte ens får rättmätig licens, samt blir särbehandlad i allt från hingstkatalogen till bilder, dessa blir ALDRIG heller kallade till generalmönstringarna…
Så hur den ekvationen går ihop, får du gärna förklara..

#5 För ung för att ha varit kallad till generalmönstring..?
#6 Vi nöjer oss med att följa moderföreningens regler, då det är dessa som kommer att innefatta oss alla…
#9 vilka blir kallade till generalmönstring?

I reglementet står G = minst 40 poäng
GII = G + bruksprov
GI = GII + extra
Pernilla ge dom nu inga uppslag.
Bättre upp.

# 9, UNst är icke kallad till generalmönstring
På shetland står att har hingsten godkänt på veterinärbesiktningen och har godkänd stam i 3 generationer, samt har tagit DNA, så skall hingsten tilldelas avelsvärdeklas G eller högre vid avelsvärdering, sen när hingsten utför sitt godkända bruksprov tilldelas denne I,II,III
Alltså Gi, GII, GIII osv, beroende på vad bruksprovet utvisar.
Såhär har det varit hela tiden i reglementet, men då har SSS ändrat och trixat allteftersom det behagat, vilket har lett till dessa förvirringstillstånd som nu råder..
#9 Nirvana är heller inte kallad till någon generalmönstring..
#13 och #15 det tycker jag är konstigt… ska deras avelsvärde omvärderas efter avkommornas meriter??? Eller måste ni ANMÄLA dem istället för att bli kallade?

Som jag ser det kan man inte sätta likhetstecken mellan nollhingst och icke godkänd, utan man måste som alltid själv ta reda på om hingsten är bra för mig eller inte. Varför noll?
Vissa nollor beror bara på nolkoll av nollor.
#14 GI får väl hingstar som gjort godkänt bruksprov samt har egna meriter (utställning, trav odyl.).
Finns det klass GIII?

# 16, Vet ej, vid förra generalmönstringen var vi i utlandet och hade ingen möjlighet att delta. Därför nollades våra övriga hingstar.
Varför har inte Unst avelsklass G???
#16 Kanske en fråga du kan ställa till SSS..
Varför kallas inte "0-hingstarna" till generalmönstringarna
och varför får dessa inte vara med på bild i SSS hingstkatalog
Nitiskt Orättvist Lågt Långtgående Odemokratiskt Rävaspel
N O L L O R
#18 Enligt SH:s hingstreglemente…JA!

# 20, Jo Unst har avelsvärdeklass G, vad jag undrar är därför varför han finns med under Noll-hingstarna?
Fullt godkända hingstar som inte visades fram på generalmönstringen -03, tilldelades klass 0 på grund av detta.
Räcker det att visa upp hingsten på avelsvärdering igen för att han ska få tillbaka sin gamla avelsvärdeklass?
När min hingst skulle visas som 4-åring och göra sitt bruksprov, fick jag hålla reda på det själv.
När hingstarna eventuellt ska höjas, då blir man kallad.
#23 Är det inte för att han är Godkänd enligt rasvisa krav, men ej genomfört godkänt bruksprov då?
Men hur man än vänder och vrider på detta, så kan rent praktiskt INTE Unst vara klassad som "en 0-hingst" enligt SSS påhitt och spratt
Jag skulle vilja få svar på VAD ÄR EN RIKTIG "0-hingst" rent teoretiskt menar jag…någon som kan svara på det??
#24 Men dessa hingstar blir ALDRIG kallade..

# 24 Och alla dessa som då icke visades upp, blev därmed kasserade, nollade och utbuade för all framtid.

Frågan är väl om de sk "0-hingstarna" kan fortsätta stängas ute från generalmönstring om de nu ska kunna klättra..? De måste ju rimligtvis avkommebedömas framöver om det ska vara möjligt.
Fast å andra sidan kanske det inte blir några generalmönstringar framöver? Hur ställer sej t ex moderslandet till att hingstägare tvingats resa land och rike runt för att få behålla sin kvalitetsklass? Bit i den du, Carola. 
Jag undrar, lixom #18, om GIII är något nytt?
Utan att ha helt klart för mig…jag tror inte att någon hingst fick en kallelse/inbjudan till generalmönstringen.
Gick det inte ut information i tidningen och på SSS hemsida? Sedan var det upp till hingstägaren själv att anmäla sin hingst?
Någon som har bättre minne?
#28 Grr! I bite….
Jag kanske chockar er alltför hårt om jag säger att de generalmönstringar som folk tvingats åka land och rike runt för, är olovliga, dessa har sjv trott att man slutat med för längesedan…resten får ni själva lista ut
Inte då är GIII något nytt!! men det är klart, när så mycket annat kan betäcknas som "nytt" fastän det varit fastställt sen 1991, då kan man väl säga att vad som helst är "nytt"…

#29 Det stämmer.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Svensk hingst som inte deltar på generalmönstring kan bli klassad till vad som helst. Tex Dubbelnolla eller Nolletta kanske Fem-Femma, vem vet
men en internationellt godkänd hingst behöver framledes icke bli behäftad med någon sådan illasinnad gradbeteckning, föreningen kan bara införa klassen "Ej visad på generalmönstring" om de så önskar, alla andra försök kommer att kosta förbundet stora pengar.

#32 Men det skulle ju faktiskt kunna anses som positiv diskriminering… 
#25 Jag skulle vilja få svar på VAD ÄR EN RIKTIG "0-hingst" rent teoretiskt menar jag…någon som kan svara på det??
Kanske det jag skrev under #3?

En nollhingst är allt från en 24 poängare till en 45 poängare som behagat utebli från generalmönstring eller kört i diket.
#29 De hingstar som man anser vara godkända enligt svenska rasvisa krav kallas till generalmönstringar..
Men om nu en nollad ska kunna klättra så måste han ju också kunna bli av med nollningen annars är det ju meningslöst…
Sedan kan man ju fundera på varför en hingst kanske ska åka 20 mil för att hans AVKOMMOR ska bedömas… hm… för det är ju AVELSVÄRDET som ska värderas och inte han själv på en generalmönstring eller? De som inte gett bra blir C-premierade (varför inte kasserade?), de som ger hyffsat B-prem, de som nedärversig bra A-premierade och de som nedärver sig utmärkt blir elitpremierade…
Sedan när det gäller avkommepoäng så är det ju svårt när vissa hingstar får 2-3 avkommor per år och vissa 15-20 avkommor per år… Om båda dessa får ett diplomsto per år så borde den första vara bättre än den andra… eller?

# 37. Generalmönstringen är ett avelsvärderingstillfälle, med ett reducerat antal ledamöter, annars som en vanlig avelsvärdering. Inget speciellt med avkommor, eller att man skall ta någon hänsyn till att vissa hingstar nu är äldre och kanske godkända med andra ögon. Enligt de obefintliga reglementena.

Gustav att din blev en *0* hingst var vad jag kan se just för att han inte har gjort ett godkänt bruksprov som alla hingstar var tvugna att göra som 4 åring och det är min egen sak som hingstägare att se till att anmäla min hingst, till bruksprov och generalmönstring det är sådan vi måste hålla reda på *ler*..
#18 GI får de hingstar som har gjort bruksprov och är visade med 42 poäng och uppåt vid avelsvärdering eller tex 41 poäng 2 gånger vid utställning med minst ett år i mellan ..
#38 Skulle lika gärna duga med en veterinärbesiktning på hemort, samt inskickade resultat, när man tänker på vad det kostar i tid och pengar om man tvingas åka flera hundra mil….annars!!
Vad liknar det? en fars…
Det är ju SÅÅÅ stora summor pengar i shetlandsaveln, så nog torde de hingstägare som har en stycke hingst, vara extremt tacksamma för att få lägga ut ytterligare tid och pengar på sin redan godkände hingst…..
Snick Snack
#39 Läs igenom i hingstreglementet vad som gäller för generalmönstringar…
#39 Men min hingst då, som har genomfört två bruksprov med godkänt resultat samt fått två godkända veterinärbesiktningar….varför har han blivit "stämplad"

#39 Nej, då införde man klassen RS III, Dvs godkänd hingst som ej klarat bruksprov. NOLLAN är ett senare påfund, som Unst aldrig har fått.

Kanske för att han inte gick igenom extriört eller vetrinärt Carola , jag vet inte ens vad du har för hingst om jag ska vara ärlig , så mycket snokar jag ..

Har visat på generalmönstring och jag behöver inte läsa igenom hela för min del klarar mig så bra ändå..
Rå läsa regler gör andra så bra ändå

Ursäkta ett inlägg från en icke hingstägare.
Har man en hingst som blir nollad p g a att man utblir från hingstpremiering får ägaren skylla sig själv. Det begärs att vi stoägare skall hålla koll på både ditten och datten. Jag tycker inte det är mer än rätt att hingstägarna skall hålla reda på vad som krävs för hingsten heller. Annars är det bara att bita i det sura äpplet och ta konsekvenserna.
Jag kan heller inte förstå gnället över poäng på hinstpremiering. Varför visar ni inte igen om hingsten inte räckte till första gången? Likaså med bruksprovet, varför gör ni inte om det?
#46 bra! jag håller fullständigt med. Är hingsten bra nog får den "rätt" poäng.

#46: Ett riktigt bra inlägg - jag håller fullständigt med dig!
#46 Håller också med helt och hållet!
Amor vincit omnia 
44, 45, 46, 47, 48
Jag kan inte förstå hur du Veronica orkar vara så aktiv i dessa "hingstdiskussioner" när du ändå inte (som du själv säger) berörs eller har intresse av fakta..
Om ALLA klarade att RÅ läsa regler, då skulle nog världen se mycket bättre ut..
Anette! Nu är det inte så att alla hingstägare riktigt HAR uteblivit ifrån någon hingstpremiering, utan det är felaktiga påhitt ifrån våran förening här i Sverige, som föranlett till att så många hingstar blivit kränkta och särbehandlade, detta fanatiska gripande efter halmstrån, har endast lett fram till att det kommer att "slå tillbaka" på många "riktigt godkända" hingstar, men det får bara den som lever lära…
Jag tycker att det är bra att du försöker ta reda på fakta, för jag håller med dig om att det borde vara lika regler för hingst som sto, hur kan man egentligen försvara att man släpper igenom ston som man gör???
NalleAnna, Om hingsten är tillräckligt bra för mig, menr du väl? sen kan väl inte jag göra något åt att hingstar som mustang v. Bunswaard och Vivaldi osv. inte anses tillräckligt bra i somligas ögon, men som tur var, så trodde någon på dessa hingstar med!!!
Charlotte, Varför tror du att Mustang och Vivaldi blev totalsågade här i Sverige??? och hur kommer det sig tror du, att Holland och Danmark ser saker som vi inte ser???
#49 "krydd-Charlotte" Jag hänvisar till mitt svar till Anette under #50..
Hoppas du håller med om det mé…
# 14 skrev "Alltså Gi, GII, GIII osv, beroende på vad bruksprovet utvisar." Vill du vara snäll att tala om var i hingstreglementet du hittar GIII osv…
Här är länken till det aktuella hingstreglementet för den som vill läsa…
#52 Jag hittar det i hingstreglementet för 2005, och om du kollar lite upp i denna tråd, då kommer du att se RSIII, när man läser om avelsvärdeklasser då ser man att det är en "poängstege" och om jag inte missminner mig alldeles så så låg klass III i poängskalan 30-35 men jag är faktiskt lite osäker på exakta poängen, varför jag hänvisar till 2005 reglementet är därför att ingenting är godkänt för SSS ännu, det finns inte ens några befintliga plan och riktlinjer i dagsläget, så ingenting kan egentligen gälla, annat än moderföreningens och EU:s samt ISPC reglerna, om du går in på min dagbok så kommer du att finna moderföreningens regler där på svenska och på engelska…kanske du tolkar det annars än vad jag har gjort..

Jag rekommenderar att man läser gällande regler på respektive förenings egna officiella sidor istället för i någons dagbok.
Det går bra att länka till de sidor på SPSB's hemsida där dessa regler ligger ute.
/Cattis
#52 Vilken tur jag hade sparat hingstreglementet,
såhär står det under kvalitetsklasser:
Efter att hingsten har genomfört godkänt bruksprov tilldelas denne enligt följande
klass I 38p eller högre
klass II 35-37 p, klass III 30-34 p, klass IV under 30 poäng.
Om du vill kan jag mejla över reglementet till dig…
#54 Jag försäkrar på heder och samvete att det som står i min dagbok är direkt ifrån moderföreningen, jag rekomenderar att du Cattis tar kontakt med Bluemull, innan du visar din hetska ton mot min info.
Kanske du menar att man rekomenderas att inte överhuvudtaget lyssna eller tro på vad som sägs av folk här inne???
#48 Charlotte! Jag undrar vad du har för erfarenheter av "0-hingstar"
Hur skulle du vilja dela med dig av dina kunskaper om hur det varit mot dessa hingstar långt tillbaka i tiden?
Hur ser du på andra länders premieringsmetoder…om man jämför dessa med våra inhemska?
Och hur ser du på att Sverige "missat" så otroligt bra avelsmaterial pga. synsätt på shetland?

#56 Om det nu är direkt från moderföreningen så kan man väl precis lika bra gå in på deras hemsida och läsa om det där som att läsa det i din dagbok.
#58 Självklart kan man det, jag har faktiskt fått uppgifterna i min tur, och varför jag la in dom på min dagbok var därför att jag ville att folk skulle få tillgång till informationen direkt.
absolut inget illa menat av mig på något vis, det gjorde jag i all välmening.
Jag tycker personligen att det är kanon bra om folk hittar information som dom sedan vill dela med sig av, se bara på Cattis hon hade ju hittat något på SPSBS och även info om ESG….toppenbra tycker jag.

#56 Sa jag att man inte skall tro på ngt som står här?
Nej det sa jag inte. Och även om det du har fått av Perssons är helt sant och rätt och riktigt, så spelar det ingen roll. Inte förrän det ligger på offentliga sidor VET jag att det är dessa regler som gäller.
Så är det.
Inte f-n kommer jag sätta mig och köra 70 på 30-vägar bara för att ngn publicerar nyheter de fått via kontakter från vägverket. Jag väntar tills reglerna är officiella.
/Cattis
# 55 Jag bara undrade var GIII (prestationsbetingat) kom ifrån, eftersom jag läst reglementet flera ggr och inte hittat det, RSIII (regnr) är tydligen något annat…

#59 Japp det har jag, men det är uppgifter som ligger ute på de officiella sidorna.
/Cattis
#61 Tydligen så skulle man bli tilldelad klassen I,II,III,IV efter utfört bruksprov på hingsten, om du vill kan jag mejla över vart jag hittat uppgifterna.
#61 Skulle man inte kunna kolla på någon hingst som har exempelvis GII, vad denna fick för poäng på bruksprovet, finns sånt att se?
#63,64 Gör du det om du orkar gräva i det…
Tydligen är det här gamla klasser så frågan är väl egentligen av akademisk betydels…
#65 Jo! förvisso, men sålänge inte SSS fått godkännande som stamboks och registerförande förening, så räknar man nog lagt kort ligger…
Och vore dessa gamla, då borde man väl revidera systemet så att det innefattar alla.
#38 Jag kom att tänka på en sak när jag läste ditt inlägg, mina tankar for till en artikel i ridsport om just "generalmönstringspåhittet"
Det var många av medlemarna (i SSS) som tyckte att det var patetiskt att kräva något sådant av äldre svenska hingstar som dessutom var omtyckta och älskade av folket….det var en mycket intressant artikel.

Det är bara det Carola att du har en benägenhet att tyda allt som du vill och tycker vi eller JAG inte som du så är något fel och ska vara helt ärligt så har jag tröttnat på det och hädanefter så tänker inte jag ens att bemöda mig att svara på något som du skriver eftersom man ändå alltid har fel enligt dig…..
Fast vem har sagt att du alltid har rätt och är enväldig domare som du kallar alla andra ..
Ursäkta *påhoppet* men jag blir så j…..a trött på detta och irriterad och orkade inte bita ihop …

#67 Jag utövar min enorma MAKT som värd ännu en gång, och säger nådigt även till dig: "Du är förlåten för denna synd!"
PS Denna gång, skärpning med humöret. För att lugna ner dig i sådna lägen rekommenderar jag att du tar papper och penna och skriver 10 riktigt fula ord om och om igen, tills pappret är fullt. Säg dem även gärna högt samtidigt, så kommer du vara mkt mer harmonisk efteråt. DS.
/Cattis

Tack för förslaget
Cattis
#67 Men tänk bara efter litegrann, du har ju varit med ända ifrån början…
När jag ställt mig upp och talat om att systemet är felaktigt och att det kommer att medföra problem för många..
Hur har du med flera valt att bemöta mig?
Har du frågat dig själv om det verkligen är mig som person detta handlar om eller kan det röra sig om något annat?
Du är ju ingen dumskalle Veronica, så det borde väl gå att prata som vuxet folk om saken..
Jag har vid ett flertal tillfällen försökt att sakligt och konkret fråga dig mdfl, vad ni anser om diskrimineringen av uppfödare och deras hästar….och på vilket sätt har ni valt att svara mig?
Om ni nu vill att jag ska förstå vad det är ni vill ha fram, då vill jag att ni förklarar för mig på ett konkret och sakligt sätt, när ni gör det, då kan jag få fundera över vad det är ni egentligen vill ha fram.
Om det underlättar, så ställer jag några konkreta frågor här och nu, då får vi se hur ni väljer att bemöta mina frågor.
Varför kan vi inte bara följa moderföreningens regler…
Varför ska inte de internationellt godkända hingstarna få vara med på kort i våran hingstkatalog..
Varför är just 40 poäng så livsviktigt..och vad i dessa poäng gör hästen så unik..
Varför ska man acceptera lögner och diskrimineringar..
Varför anser vi att Sverige är så mycket bättre än övriga länder..
Varför går ni till personangrepp emot mig som person
Hur försvarar man att vi ratat flertalet kanonhingstar
Hur försvarar man att anlagsbärare av defekter hyllas, medans fullt veterinärt godkända hingstar "kasseras"..
Är du HELT säker på att ENGLANDs regler som inte har några regler (enligt mig) är godkända av EU? jAG HAR "HÖRT" annan info nämligen…

"Om det underlättar, så ställer jag några konkreta frågor här och nu, då får vi se hur ni väljer att bemöta mina frågor."
Svar: För att inte vi beslutat detta och de flesta har trott att det är vad vi alltid gjort.Varför ska inte de internationellt godkända hingstarna få vara med på kort i våran hingstkatalog..
Svar: Det bestämmer inte vi, det gör styrelsen.Varför är just 40 poäng så livsviktigt..och vad i dessa poäng gör hästen så unik..
Svar: De är inte livsviktiga. Men de talar om att hingsten är av god exteriör kvalitet. Är man inte kompetent att vara opartisk och icke hemmablind vill man kanske ha denna bedömning av en nämnd.Varför ska man acceptera lögner och diskrimineringar..
Svar: Vem har sagt att man skall acceptera det?Varför anser vi att Sverige är så mycket bättre än övriga länder..
Svar: Vem anser det? Tvivlar på att ngn här anser det du skriver.Varför går ni till personangrepp emot mig som person
Svar: Enkelt! För att du inte lyssnar utan angriper dem som inte tycker på det sätt du anser vara lämpligt. För att du tjatar om och om igen om samma sak tills man kräks av leda.Hur försvarar man att vi ratat flertalet kanonhingstar
Svar: Det behöver inte vi försvara, det är inte vi som ratat dem. Inte heller står det på forumet att vi tycker att det var bra beslut.Hur försvarar man att anlagsbärare av defekter hyllas, medans fullt veterinärt godkända hingstar "kasseras"..
Svar: Vem hyllar dem här? Inte jag och jag har inte sett ngn annan hylla hingstar som bevisats bära på defekter.
/Cattis
#72 Ja det var dina åsikter Cattis…..men visst var ni flera?
Jag vill bara mena att sålänge man tiger, så samtycker man, om nu flera inte tycker att allt gått rätt till, varför har man inte gjort något åt det då, för inte kan man väl skylla allt på styrelsen i SSS, det är som jag sagt hela tiden….VI medlemmar som ÄR SSS och dom framför bara våra önskemål och vår talan…

#73 Men, bara för att man inte säger här vad man tycker om allt - så betyder det inte att man tiger i andra sammanhang.
Jag skyller inte på styrelsen i SSS. Jag skriver att styrelsen beslutar hur utformningen av hingstkatalogen skall se ut. Resultatet får vi andra se då den är färdig. Själv har jag aldrig ens sett den sedan SSS tog över den i egen regi.
Förutsätt nu inte att du vet vad jag eller andra gjort och inte gjort under åren vi varit aktiva. Det finns många som gjort vad de förmått och vissa har faktiskt gjort nytta efter sina förutsättningar.
/Cattis
Carola. Man VÄLJER vad man svarar på och skriver här på forumet. Detta är inget årsmte där det innebär att om man tiger så samtycker man. Det är HELT frivilligt att välja att tiga eller uttrycka sig här.

Carola, du hänvisar alltid till att du lutar dej mot fakta. Men det är flera gånger jag undrar vad du anser vara fakta. Hörsägen, är det fakta?
Jag var närvarande på den avelsvärdering av hingstar där Mustang v Bunswaard visades och jag kan tala om för dej varför han inte godkändes av den svenska nämnden. Just på den hingsten fanns det en uppenbar anledning varför han släpptes från Holland. Sen är det klart att man kan tycka att våran nämnd kunde ha agerat annorlunda med tanke på hingstens avkommor. Men tanken med avel är ju att det ska bli avkommor oxå…
Cattis: För att inte vi beslutat detta och de flesta har trott att det är vad vi alltid gjort. Kacka: Vilka är "vi"? Är "Ni" fortfarande av den åsikten att Englands regler inte ska följas?Varför ska inte de internationellt godkända hingstarna få vara med på kort i våran hingstkatalog..
Cattis: Det bestämmer inte vi, det gör styrelsen. Kacka: Vilka tycker att nollade hingstar INTE ska få ha bilder i hingstkatalogen? De fick det ju vara i hingstkatalogen 1999.Varför är just 40 poäng så livsviktigt..och vad i dessa poäng gör hästen så unik..
Cattis: De är inte livsviktiga. Men de talar om att hingsten är av god exteriör kvalitet. Är man inte kompetent att vara opartisk och icke hemmablind vill man kanske ha denna bedömning av en nämnd. Kacka: gör inte även veterinärbesiktning det? dvs säger till om hästen har exeteriöra fel eller brister?Varför ska man acceptera lögner och diskrimineringar..
Cattis: Vem har sagt att man skall acceptera det? Kacka: Är det inte offentligt än att styrelsen ljög på årsmötet? Vad gjorde folk för att förhindra det och vad gör folk föra tt informera om vad som är sant och vad som är lögner?Varför anser vi att Sverige är så mycket bättre än övriga länder..
Cattis: Vem anser det? Tvivlar på att ngn här anser det du skriver. Kacka: Andra länders avelsvärderingar nedvärderas ju… Har ävne hört att våra shetlands har högre kvalitet än flera andra länders bland annat Englands. Läs gärna på gamla forumet!Varför går ni till personangrepp emot mig som person
Cattis: Enkelt! För att du inte lyssnar utan angriper dem som inte tycker på det sätt du anser vara lämpligt. För att du tjatar om och om igen om samma sak tills man kräks av leda. Kacka: Kan nog hålla med Cattis här…Hur försvarar man att vi ratat flertalet kanonhingstar
Cattis: Det behöver inte vi försvara, det är inte vi som ratat dem. Inte heller står det på forumet att vi tycker att det var bra beslut. Kacka: ingen kommentar. Är inte så insatt i ämnet.Hur försvarar man att anlagsbärare av defekter hyllas, medans fullt veterinärt godkända hingstar "kasseras"..
Cattis: Vem hyllar dem här? Inte jag och jag har inte sett ngn annan hylla hingstar som bevisats bära på defekter. **Kacka: Flera hingstar har fått defekta föl. Ändå elitpremieras hingstarna och flera stora uppfödare använder dem. Är inte blått papper från forskare i Holland BEVIS nog? Eller är det precis som annars att det bara är SVENSKA papper som gäller? Då ser ju uppfödaren till att snabbt som ögat slå ihjäl den defekta fölet så det inte kommer sprids ut… ELLER? Jag har ALDRIG dödat ett föl och kommer troligen aldrig göra det heller, särskilt inte pga fel kön.
**
#76 Vet du Pernilla, hur många gånger du än har varit i England eller varit på plats…så hjälper inte det situationen ett dugg….tyvärr
Men om jag frågar dig Vad tycker du att man borde göra i dagsläget då?
England HAR offentliggjort sina regler, EU har också offentliggjort sina, SJV har också dom kommit ut till allmänheten om vad som skall gälla…….Så vad är problemet egentligen…..tycker du att vi skall luta oss tillbaka och vänta tills SSS reducerat och klippt till gällande regler, så att dessa skall passa "rättesnöret"?
Det är upp till var och en hur man väljer att göra, vill man inte följa reglerna..ja men gör inte det då, men för den skull behöver det inte innebära att man inte kan respektera att det faktiskt finns såna som VILL följa regler..
Jag anser att all hantering av hästar som avelsmaterial är en mycket viktig fråga, både vad gäller defekter och arvsanlag….får jag tycka det?
Jag anser att diskrimineringen av fullt godkända hingstar skall upphöra ifrån samtliga…får jag tycka det?
Jag anser att det är tråkigt när man lägger ner all sin energi på att försöka misskreditera andras avelsdjur…får jag tycka det?
Jag anser att vi inte är lika bra om man jämför med Holland/England…får jag tycka det
Jag anser att information som är faktabaserad och korrekt skall komma folk det berör tillhanda, utan dröjsmål eller censur..får jag tycka det?
Jag är stolt över våran moderförening och det arbete dom lyckats med under årtusenden..får jag tycka det?
Jag tycker det är fruktansvärt när man "trixar" med folks rättmätigt förtjänade priser, bara för att det ska se bra ut i folks ögon..får jag tycka det?
Jag respekterar era åsikter, men jag kommer aldrig att acceptera pågående lagbrott och diskriminerande handlingar gentemot andra hästmänniskor och dess hästar, jag kommer inte heller att acceptera att det går bra när vissa gör brott medans andra blir hängda för sina åsikter om vad dom anser vara kvalité..dubbelmoral är ute…
Jag kommer även i fortsättningen att ställa mig upp och ta andra i försvar, när dessa blivit av med sina domarlicenser och rykte, det är upp till var och en att springa runt och kackla om hur sjysst man är som person, jag är den jag är och det kan ingen i hela världen ändra på……för jag gillar mig själv, precis som jag är…rak och ärlig med ett stort modigt hjärta
Jag tycker många saker, och det kommer jag att fortsätta göra…
#0 Nä! därför att folk kan ju tro att dom är Internationellt godkända…
IG

#78 Snälla Carola, du får tycka precis vad du vill! Jag blir bara fundersam över varifrån du får den fakta du ständigt hänvisar till, när det många gånger inte stämmer överens med verkligheten.
Tro det eller ej, men det är nog inte många som är för diskriminering i någon form, även om de flesta inte väljer samma aggressiva framtoning som du. Jag tycker att alla ska ha rätt att uttrycka sina åsikter, men kanske att viss retorik inte skulle skada om man vill åstadkomma någon förändring. Det är svårt att övertyga någon genom att banka in det i huvudet på dem… Det får lätt motsatt effekt istället.
Du pratar om dubbelmoral.
Själv skriver du i en tråd att du vill att SSS ska gå ut och tala om hur vi ska avla shetlandsponnyer, men du går fullständigt i taket när de genom avelsvärdeklass 0 vill göra stoägarna uppmärksamma på vilka hingstar de inte tycker tillför aveln något.
Du pratar om att skydda den lilla människan mot orättvisor.
Men du döljer illa din förtjusning över de svenskfödda ponnyer som genom luckor i stammen "slängs ut" - trots att dessa uppfödare/ägare inte gjort något fel utan följt de lagar som funnits i Sverige sedan shetlandsponnyns intåg i landet.
Jag får inte ihop det.
#80 Ok! Det skulle underlätta för mig att besvara dina påståenden om jag fick veta exakt VAD jag har framfört för fakta som inte överenstämmer med verkligheten…det är ju viktigt att jag får kännedom om det då jag så gärna vill ha fram sanningen…
Jag går fullständigt i taket varje gång man vill fara ut mot hästar eller dess ägare med osanningar och kränkande särbehandlingar, vilket jag och även vårt moderland anser den sortens information till stoägare är..ska man informera och varna, då tycker jag att man åtminstone ska hålla sig till sanningen, vi medlemmar betalar mycket av våra pengar till att ansvariga ska se till att viktig info kommer oss tillhanda, detta har enligt mig INTE varit särdeles lyckat i denna förening hittils..
När man talar om att inte banka in saker i folks huvuden, så är jag inte här för att slicka röv på någon…det överlåter jag till andra som har såna behov.
Jag menar att man ljuger för stoägare när man för fram osanna faktan om folks hingstar, man skäms ju…Hur kan en så inkompetent skara, tro sig ha kunskap och utbildning till att smutskasta och förtala fullt godkända hingstar, medans man med andra kinden släppt igenom totala katastrof-ärenden tex: de utan giltig stam, inte ska du eller någon annan försöka belasta mig för sånt, det får nog vackert dom som haft ett finger med i det rävaspelet stå för helt allena.
Om du nu anser dig ha varit framme både här och var i vårt avlånga land, då tycker jag att du borde ha uppmärksammat att fullständig stam på hästarna har varit ett krav under en lååång tid bakåt, väljer man ändå att skita i reglerna, då får man vackert ro f-n i båten eller hur man nu säger..
Den dagen du känner att du kan ta till dig vad andra mäniskor har att säga, då kommer du att få upp ett liljeholmens….vad det är Carola pratar om egentligen.

Nädu, Carola, du får försöka banka in dina åsikter och sk fakta i någon annans huvud. Härmed lägger jag ner alla försök med att förstå vad det är du pratar om.

#81 Du skriver: "När man talar om att inte banka in saker i folks huvuden, så är jag inte här för att slicka röv på någon…det överlåter jag till andra som har såna behov." Varför inte försöka på ett sätt som är ngnstans mellan ovanstående. Då är jag säker på att fler hade lyssnat och kanske hade fler tagit till sig det du nu vill förmedla. Dessutom hade det blivit så mkt trevligare.
Och angående det du skriver i sista stycket: "Den dagen du känner att du kan ta till dig vad andra mäniskor har att säga, då kommer du att få upp ett liljeholmens….vad det är Carola pratar om egentligen." Det gäller även för dig! Den dagen du lyssnar på ngn annan så kanske du kan få en lite vänligare ton i dina inlägg och sedan sluta upp med att försöka "banka in" allt som alla gjort fel i folks huvuden. Vem vet, den dagen lyssnar kanske även dina "fiender".
Bara en idé. Kanske det kan vara värt att prova iaf.
#73 Jag vill bara mena att sålänge man tiger, så samtycker man, om nu flera inte tycker att allt gått rätt till, varför har man inte gjort något åt det då, för inte kan man väl skylla allt på styrelsen i SSS, det är som jag sagt hela tiden….VI medlemmar som ÄR SSS och dom framför bara våra önskemål och vår talan…
Eller så beror det på om man orkar läsa all nonsens som står i den här tråden.
Ang. exempelvis Mustang så kan jag bara hålla med Pernilla. Jag har kontakter i Holland som jag genast ska kontakta för att få fram uppgifterna, jag tvivlar på att jag har lust att lägga ut dem här men du har väckt mitt intresse för ämnet nu.
#73 själv orkar jag inte läsa allt här ex. Tiger inte utan struntar i att läsa
#2 hur vet du att den hingsten är av finaste kvalité? Inget ont om hingsten men hur vet du det? han har inte så mkt avkommer än.
#86 Ja hur vet man att en hingst är av godaste kvalité? det vet man om man får en chans i livet att komma över en sådan hingst ifrån England, jag kan bara be dig att du forskar lite i den herrns stam och ursprung, då förstår du vad jag pratar om..
#85 Varför jag skrev att det var väl flera, beror på att Cattis påstår detta om och om igen, då ville jag höra om det verkligen var så…men du behöver inte svara om du inte vill…
#84 Va bra att du har kontakter i Holland, kan du inte passa på att fråga dom en sak, Vad fick Jolly R på premieringen där? tänkte att det kunde vara kul med lite feed back resultat…
#83 Men vet du en sak, det var en kvinna här på forumet som fick ett liljeholmens att tändas för mig…hon fick mig att tänka såhär: Varför lägga ner en massa energi på folk som ändå inte vill inse fakta, det kommer likväl inom kort att uppdagas för alla och envar vad det är jag försöker få er att förstå, det är ingenting att snacka om, då reglerna får tala för sig själv..
Så vi kan väl ställa oss på ruta ett och bara prata om sånt som intresserar er…
Så jag är beredd att lyssna nu: Vad är det ni har för principer och mål med er hästhållning?
mvh Carola

#87. Carola, skapa en ny tråd för det.
#88 Varför då, den ligger väl bra här….allt om nollor du vet..

#87 Konstigt, det har jag inte märkt alls… Måste ha väldigt mkt energi då. Precis, det kommer att komma tids nog och därför måste jag säga att jag väntar med att diskutera allt runt hingstarna tills det är färdigt. Känns iaf inte som ngn mening att lägga ner enerig på det förrän allt är klart.
#90 Vad är det Du upplever som konstigt, vad är det Du inte märkt alls? jag är jätteintresserad att få höra hur Du tänker..

#91 Det jag upplever som konstigt är när du skriver följande "Varför lägga ner en massa energi på folk som ändå inte vill inse fakta, det kommer likväl inom kort att uppdagas för alla och envar vad det är jag försöker få er att förstå, det är ingenting att snacka om, då reglerna får tala för sig själv..", sedan lägger du ändå ner en massa energi på att försöka banka in det i skallen på alla som har en annan åsikt.
Jag upplever inte dig som om du är intresserad av att höra vad jag tänker och tycker, eller ngn annan heller för den delen. Möjligt att jag uppfattar dig fel, men så är det iaf. Tänker inte heller föra en diskussion ang 0-hingstarna, eller vad du nu föredrar att kalla dem. Jag har min åsikt och står för den, men alla andra som har en annan åsikt än du blir inte bemötta med den respekt som jag tycker att vi ska ha för varnadra här inne.
#92 Okej! men du om du försöker att se vad jag skrivit efter att denna underbara personen fick ett liljeholmens att gå upp för mig….jag förstår inte vad du menar när du skriver att jag försöker att fortsätta banka i skallen på folk..
Jag är visst intresserad att höra vad Du tycker och tänker, kanske jag kan få mig ett annat synsätt på de internationella hingstarna, bara ni hjälper mig att förstå vad som är fel på mina åsikter..
Kanske jag har haft helt fel om dessa hingstar och de regler som moderföreningen har..
Förklara för mig vad som är det bästa med dagens system mot dessa hingstar, med uteblivna licenser och uteblivna foton i katalogen…
Hjälp mig att förstå!

#93 Eftersom jag inte vet när ljuset gick upp för dig så kan jag inte uttala mig om vad du har skrivit efter detta.
Är säkert inte något fel på dina åsikter, lika lite som det är fel på ngn annans. Alla får tycka och tänka som vi vill och det är vår rättighet. Om alla skulle tyckt och tänkt samma så hade livet varit bra trist (fast ibland hade man ju önskat att det var så…). Det hela handlar om hur man uttrycker sig och förmedlar sina kunskaper/åsikter.
Även om man har olika åsikter anser jag ändå att man ska kunna föra en dialog på en sansad nivå utan att ngn ska bli idiotförklarad och nedtryckt. Alla ska få en chans att uttrycka sin åsikt och framförallt våga säga vad den tycker utan att behöva bli påhoppad sedan. Och nej, det gäller inte bara dig, utan alla som skriver här. För att forumet ska fungera så bra så möjligt och folk ska uppskatta det så måste alla visa mer respekt för varandras åsikter än vad som görs idag.
Och som jag sa i #92 så tänker jag inte diskutera 0-hingstarna.
#94 klockan 21.15 i denna kvälls skymning fick jag mitt liljeholmens tänt av en underbar kvinna, så du får spana efter denna tidpunkten och naturligtvis under denna tråden..
När du skriver att alla ska få sin chans att uttrycka sig….men varför gör man inte det då??
Som jag kan se det, så vill man inte föra en sansad dialog med konkreta åsikter, men varför ägnar man sig då åt att gå emot dom som vill…var ska vi sätta såna tillgrepp..
Även om man har olika åsikter anser jag ändå att man ska kunna föra en dialog på en sansad nivå utan att ngn ska bli idiotförklarad och nedtryckt. Alla ska få en chans att uttrycka sin åsikt och framförallt våga säga vad den tycker utan att behöva bli påhoppad sedan. Och nej, det gäller inte bara dig,
Jag tar inte åt mig ett dugg av vad du tyckt i texten ovan här, så du behöver inte alls förklara orsaken till din utsago….
#94 OJ! förlåt mig, jag glömde ju naturligtvis att fråga,
Vad vill du då diskutera då?
Vi är flera som är intresserade av att diskutera om nollor… Ni som INTE är det kan väl låta bli!? Eller kliar det i fingrarna? Får man inte diskutera vilka ämnen som helst?
visst kan man väl få diskutera men att nosa någon i baken tycker jag är helt fel. Att förslka få samspelat ett litet gäng parter mot ett annat gäng. Det är väl inte det som vi strävar efter. Smöra har jag aldrig varit något för. Tänker inte börja nu heller.

Alla som vill får gärna diskutera 0-hingstarna, men då ska man kanske försöka hålla det till de trådar som redan från #0 handlar om dessa.

jag vill bara bli 100

Vi har ett antal godkännande klasser, Varför?
men vi har bara en underkännande klass, Varför?
Kan någon förklara för mig varför jag hela tiden skall svara på påståenden om varför Unst står i Nollklassen i hingstkatalogen när han icke är klassad som nollhingst. Vem förklarar att RSIII klassen skapades enkom för honom. Att Shetlandsföreningen då fick välja mellan att lämna shetlandsrasen eller godkänna Unst utan genomfört (klarat) bruksprov. Bruksprov existerar inte i England.
Då Sveriges shetlandssällskap tydligen inte vill skapa någon ny svensk "shetlands"-ras så skapade man klassen RSIII. Alltså godkänd hingst som ej klarat bruksprovet. DVS UNST.
Ni brukar gnälla på att folk tjatar, men jag blir också väldigt trött på att förklara att Unst icke är någon nollhingst utan han är godkänd utan bruksprov och RSIII numret visar detta och icke något annat. Därför är jag trött på nollklassen, den betyder så mycket och är enbart skapad för att misskreditera. Tänk på orden svart, färgad, jude, blond och vad dessa ord står för i svenska akademins ordlista och vad de står för i verkligheten. Ordet noll är skapat i samma andemening. Ha därför förståelse för att det finns personer som viger sina liv för att ta bort sådana diskriminerande, generaliserande och ovärdiga uttryck. Om Shetlandsföreningen har någon uns(t) av moral så ser man till att införa klasser som visar fakta och icke missledande värderingar.

Vad, kul en egen klass på sin hingst, blir fölen premieringsbara
Synd bara att han inte får stå i katalogen
Får man inte göra om ett misslyckat bruksprov
För låt många dumma frågor från mig

#102, ja alla fölen blir premieringsbara, moderlandet bevakar detta,
. Man får göra om ett misslyckat bruksprov. Men nu kör jag bara hemma, det är nu en princip för mig att Unst skall vara godkänd med icke klarat bruksprov. Dumt, kanske, men i denna fråga skall jag köra så långt som det behövs för att få rätt i denna sak, moderlandet har inga krav på bruksprov, där anser man till och med detta vara löjligt. Detta är icke min personliga uppfattning, men jag menar att bruksproven skall vara frivilliga.
Vissa år har bruksproven varit fullständigt skrattretande och man har godkänt allt som rört sig.
Vad har då provet för värde.?

Tur att du inte bor i Norge då #103 för de har ju tuffare prov än vad vi har så …. vi är inte ensamma om att ha bruksprov, jag tycker det är helt rätt med bruksprov , för är hästen en riktig idiot så visar det sig där i slutändan om den inte är helt nerdrogad då vill säja……
Kan tom tänka mig ha ett litet större program att rida eller köra , tycker att det ska visas att de går att använda och inte bara några gräsklippare som går och ser fina ut….

#104, Veronica, du har helt rätt, jag vill bara att det skall räknas som en extra merit med väl klarat bruksprov.
Du skojar lite om drogade hästar, då kan jag berätta för dig att flertalet av Flyinges hästar var kraftigt (ned)drogade under uppvisningarna på Flyingedagarna.
jag tycker bruksproven är jätteviktiga. Det visar mycket av psyket på hästen.
Angående Unst så har han ju fått fina poäng men inte klarat bruksprov vilket ju är ett måste för att få värdebokstav. Du får nog höra med dom högre makterna angående det för ingen här tror jag kan svara på det. Men RS III klassen är det ju fler som har. Du har ju en sådan hingst till men visad med 38p. Vad är det för skillnad på RS II och RS III ?
#105 'DET är en mkt allvarlig anklagelse över flyinges hästar. Är du på det rätta med den anklagelsen?
RS II har klarat bruksprovet men inte det exteriöra. Alltså tvärtom mot en RS III hingst 
Amor vincit omnia 

#107, Absolut, själv stått vid sidan, tror själv att de inte tycker det vara speciellt märkvärdigt med lugnande medel.
#106´, RS II är den andra specialklassen. Den betyder godkänd hingst som ej uppnått 40 poäng men klarat bruksprovet.

Finns ju lugnade *naturligt* som man kan ge , finns faktiskt örter , men det enda är ju att då får man inte tävla dem på ett visst tag , ni vet det som kallas dopin g;-)
och skulle din häst vara dopad med lugnade så förr borde de i allfall sett det när man tog blodprov nu måste det ju vara svårare eller?
När man läser igenom inläggen som gjorts här idag, så får man en tydlig bild av att man tror sig ha annorlunda regler och krav än moderföreningens…
Vi får inte ha annorlunda eller krav som EJ överenstämmer med moderföreningens, alla såna är "olagliga" och precis som kissen skriver, är vi bevakade.
Jag vet inte hur många fler "övertramp" vi har råd med i SSS..
Shetlandsponnyn kommer ifrån England………INTE Sverige
SANT eller FALSKT? Vi får inte ha något som heter klass 0 på godkända hingstar

Håller med Veronica. Att inte ha något obligatoriskt bruksprov ger fel signaler. "Köp en shettis, de går inte att använda till något, men är bra som gräsklippare."
#112 Men nog tror jag att det är hårdare kontroll på en gräsklippare…
#104 Ja visst är det stenhårt i Norge, det är faktiskt en del RS hingstar som blivit utdömda där…
Är det någon som vet vem som egentligen hittade på denna "0-stämpel" ?

#103: Du säger följande:
"det är nu en princip för mig att Unst skall vara godkänd med icke klarat bruksprov"
Jag förstår inte riktigt hur du tänker här: Vill du alltså medvetet undvika att marknadsföra honom på bästa sätt, alltså som en duglig och kompetent hingst?
Du får hemskt gärna förtydliga!
#115 Ja! vad smart och klokt inlägg du gjorde…att man aldrig har tänkt på det tidigare..
Kanske man kan intervjua någon ur white Power och fråga hur man på bästa sätt når deras krets, om man vill marknadsföra någon som icke är av ariksk härkomst…..

#116: Que? 

#116 "Kanske man kan intervjua någon ur white Power och fråga hur man på bästa sätt når deras krets, om man vill marknadsföra någon som icke är av ariksk härkomst….."
Att alls jämföra med nazism på ett shetlandsforum är INTE okej.
/Cattis
SS……..s
jaha då har ytterligare en tråd till spårat ur. Skärp er!!!!
Annars får i hänga mig för jag låser den annars/Milla
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#118 där har du rätt, det är något av det jobbigaste jag vet. Just för att man håller på med avel och rent krasst väljer individer så ska få gå i avels så jämställer många det med just nazismen. Det har inget definitivt inget med det att göra, även djurparker har avelsprogram och det är just av den enkla anledningen att när vi tar till oss djuren så slår vi ut naturens eget avelsprogram. Den grymma vägen den som överlever kan fortplana sig
Seriös hästavel har inget med nazism att göra inte det minsta…

#115 Jag antar att du inte har undgått att moderlandet inte har eller aldrig haft något bruksprov på Shettisar. Förklara gärna det.
Vår Unst är en genuin shettis född på shetlandsöarna och även Champion i England. Därför anser jag detta vara fullt tillräckligt i reklamsyfte. Dessutom använder vi Unst i huvudsak för egen räkning och har inget behov av utomstående ston.
Vi är glada om vi får göra så utan att andra tycker på.
Nog borde shettisföreningen istället visa sin uppskattning av värdefullt avelsmaterial istället för att skydda sitt eget monopol och göra allt för att han inte skall få verka i landet.
Har detta envälde varit till gagn för shettisrasen i Sverige?
Facit får vi se i framtiden, för nu är monopolet dedfinitivt brutit.

# Milla jag kommer att låsa in dig i gödselhuset (en form av gasning)om du låser tråden 
#122 Har Unst föräldrar eller förfäder genomgått något bruksprov?
#121 Jag håller fullständigt med dig om att sånt inte skall jämföras med avel/avelsprogram…..Däremot så hävdar jag att det som kan jämnställas med rasism är hur dessa hingstar/uppfödare blivit behandlad..
Slår man upp ordet rasism i Svenska akademins ordbok, så får man upp följande:
(politisk, soclal) åskådning som (i enlighet med vissa utrerade rasteorier) kraftigt betonar rasens betydelse för samhället; strävan att hålla den egna rasen fri från främmande raselement
Nazism = BETYDELSE: nationalsocialism; äv. ngt allmännare, om den nationalsocialistiska regimen i Tyskland l. det tyska väldet under Adolf Hitlers ledning; äv. i utvidgad anv., ofta nedsättande, i fråga om likartad åskådning l. rörelse inom icke tyska folk.
Rasist = BETYDELSE: anhängare av rasism
Kränka = BETYDELSE: skada; fördärva, förstöra; förvanska; omintetgöra, göra slut på
Jag försvar härmed mitt inlägg, med att jag anser att diskriminerande nedlåtande handlingar mot en viss grupp eller minoritet är att jämnställa med ovanstående.

#122: Jag ifrågasätter inte Unst kvaliteter - där har du missförstått mig!
Jag försöker bara förstå resonemanget att medvetet inte vilja låta sin hingst genomföra ett bruksprov, ifall det kan ge honom en högre klassificering.
Av flera personers kommentarer här på forumet att döma så anser ju många att det är väldigt viktigt att avelshingstarna genomgått bruksprov, oavsett om det i framtiden blir ett krav eller är frivilligt.
Om nu er tanke är att främst använda honom för egna ston, så kan jag delvis förstå ditt tänkande.
Tack för klargörandet!

#126 Hur rätt du än har i att fel har begåtts, är det inte okej att sänka sig till samma eller snarare ännu lägre nivå och dra in nazism som jämförelse - ett klart påhopp mot de som vill avla på ett visst sätt. Så går det om man har en annan önskan/vilja/åsikt än din egen. Då är man inte bara korkad, utan även rasist och nazist. Tydligen. Och det försvarar du!
Inga fler sådana inlägg tolereras.
/Cattis

Nä men C-G jag bryr mig inte om de har det eller inte om jag ska vara riktigt ärlig de använder kanske inte sina ponnyer som vi gör heller , de tycker i gengäld inte heller att de behöver röra sig så bra som *jag* tycker heller , jag vill inte att mina ska röra sig som symaskiner utan jag vill att de ska röra sig genom hela kroppen med bra steglängd.
Jag föresrpåkar fortfarande att de ska göra bruksprov , det är ju ändå barnhästar även om det är en hingst , de ska kunnas brukas av alla oavsett ålder ……
Klarar inte en hingst göra ett enkelt bruksprov så är det enligt mig inte så konstigt att de inte blir godkända här i sverige…. En vältränad hingst klarar av att göra det oavsett väder , underlag osv osv kan man rida eller tälva i ösregn, hagel på leriga banor så kan även en hingst klarar ett enkelt prov i snö , gegga , lervälling …
#122 borde det inte vara lättare att sälja avkommer efter en hingst som visat sej klara bruksprov? Jag menar man vill ju att hästan ska vara användbar. Är det endast för utställning kan man ju ha kaniner.
#123 du är så välkommen att försöka få tag i mig, släpper ut min ena hund och kommer du förbi henne så ska jag med glädje följa dig in i gödselhuset
#122 eller marsvin, vi har många fina exemplar
#132 japp! fast dom två jag har är superexemplar på att skita ner och skvätta ur buren. 
#132 hehe du fick dom två värsta
#128 Vet du Cattis, Det börjar bli rätt så tjatigt nu, vore det inte bättre ifall du la in en text varje gång jag INTE begår några fel….
Skulle garanterat bli mindre för dig att göra då tänkte jag…
#134 ja kanske det, fast jag valde dom ju själv… eller nästan iaf. Sonen valde en
Carola. Jag tror att både du och jag vet vad JR fick i Holland. Jag kan leta upp den holländska tidningen från tidpunkten om du vill. Har den någonstans i mina gömmor.
#138 Ärligt så har jag bara fått resultatet via "hörsägner" vill gärna veta om sanningen stämmer in på dessa…
Du behöver inte ens meddela öppet, utan du kan skicka via PM
vore jättegulligt om du kunde hitta det
// Carola

#130 Om man vill ha en användbar häst så är nog Shettisen den mest olämpliga. Undantag Fallabellan. Såsom brukshäst kan jag inte finna att Shettisen har något berättigande överhuvudtaget.
Som VP (#104,112) säger passar den som gräsklippare men som körhäst är den bara lämplig som barnhäst.
#98 vad menar du med att nosa i baken?
#99 men lås inte de trådarna då!
#114… Det används på andra raser… Kanske SH eller SPAF?
#140 håller inte med dig då shettisar tävlar i tex ponnytrav och maratonkörning(drar två vuxna personer). Jag TROR att det är fler shettisar än tex welsh mointains. De används istället inom ridsport. Eller har jag fel?

Nä hålle inte heller med C-G märks att där vet du inte vad du pratar om , den används hur mycket som helst , inom alla olika former ridning,trav, körning , maraton osv osv …..
De kan även harva till en paddock så där är du helt fel ute C-G måste jag säga…

#130. C-G, vad har du dina shettisar till själv?

GRÄSKLIPPARE!! Nu blir jag nästan upprörd! Kan säga att jag nästan har den stora hästen som sällskap till shettisen nu för tiden.
Att shettisar inte skulle vara bra körhästar ifrågasätter jag starkt. Kan t ex. berätta att min shettis och jag skulle ut och köra tillsammans med min kompis och hennes nordis. Jag körde shettisen i lugn trav ca 7-10 km hem till min kompis, vilade i 30 minuter, körde tillsammans med nordisen i 1 timme ( efter det var nordisen helt slut), vilade 30 minuter och körde hem igen ca 7-10 km. Och då TACKTADE shettisen sista km för att hon inte ville skritta så sakta=) Gräsklippare, BLÄÄÄÄÄ!
Jag pratade en gång med en uppfödare som hade både shettisar och ardennrar (tror jag det var eller om det var nsv). Jag frågade vad han hade de stora till och hans svar var GRÄSKLIPPARE. Varför är det så konstigt att ha shettisar till gräsklipapre jämfört med kor, får eller getter?
Men jag tycker att även OM de är gräsklipapre så KAN de mycket mer än så. Samtliga av mina shettisar som är inkörda har tävlat i ponnytrav. En har även tävlat i ponnygalopp och maratonkörning och en annan i hoppning. Jag har även haft ponnykörningar vid midsommar och på mitt arbete (servicebostad för funktionshindrade).
#140 Visst har jag uppfattat ditt inlägg korrekt, om jag ser att du menar körning inom tex lantbruk eller skogsarbete?
Och att bruksbiten inte har något med avelsbiten att göra, utan bruksbiten är endast ägarens/tränarens förtjänst?
Man kan alltså inte döma en häst avelsförmåga genom ett bruksprov.

Jag vet folk som har haft shettisar även i skogen att dra hem träd med och orkade de som sagt jobba i gruvorna så ….

Kanske skall förtydliga mitt eget inlägg i #112. Jag menar att om man tar bort bruksprovet ger det fel signaler om att det inte går att använda shettisar till annat än t ex gräsklippare. Jag tycker det går att ha dom till så mycket mer. Andra raser utvecklar sitt bruksprov, då tycker jag det är fel om det tas bort på shettisar.

jåller med # 151 helt och hållet

#140, Vad jag säger är att om man vill avla fram en bra brukshäst, så skall man välja en annan ras. Men om man nöjer sig med minibruks så funkar shettisen bra. Visst kan man använda shettisen till allt, men det är bara i smala gruvgångar som shettisen är överlägsen. Vill man köra maraton kan man lika bra spänna för fyra stycken Siberian Husky. Vill man avla fram bättre Shettisbrukshästar så får man korsa in andra raser. Eller bäst byt till ras som redan är framavlad för specifikt bruksändamål.
Kanske kan annars någon berätta för mig i vilket bruksändamål Shettisen är överlägsen andra hästraser?
Eftersom jag här helt lämnat ämnet (tråden), flyttar jag detta inlägg till den nya tråden. "Allt omb Bruksshettisen". Vänligen kommentera detta inlägg där.

#151 & 152: Håller också med helt och hållet!
#148: Personligen tycker jag att bruksbiten är mycket viktig även ur avelssynpunkt, för den säger en hel del om hingstens psyke och samarbetsförmåga.
Vilken ras tycker du C-G är den som är bäst gräsklippare (håller markerna öppna utan alltför stor skada), bra barnponny (lugn, säker och stabil), stark och hållbar (som även en vuxen kan träna regelbundet utan att den går sönder) och tålig (behöver inte 10 täcken och tempererat stall utan kan gå ute i vilket väder som helst)?
#138 Hittade du resultatet? Är väl kul även för andra att få info om…
Jag tror bara att C G vill förstöra stämningen och göra folk upprörda! tyvärr med så tror jag det är.
#130 borde det inte vara lättare att sälja avkommer efter en hingst som visat sej klara bruksprov? Jag menar man vill ju att hästan ska vara användbar. Är det endast för utställning kan man ju ha kaniner.
1) Man kanske avlar för sin egna skull och inte för andras. Man kanske inte har mål att sälja alla avkommor. Därför avlar man på de individer man gillar och inte de som domarna gillar… Det lustiga är att jag inte nu avlar på de två ston som jag gillar bäst av mina…
2) Hur mycket kaniner måste man ha för att hålla hålla tex 9 hektar öppet? Jag vet inte om jag skulle tycka att det var lika roligt att titta ut genom fönstret och titta på kaninerna i hagen… de är ju så små så det är nog svårt att se på håll vad de håller på med jämfört med att titta på skuttande föl…
3) Jag tror att FÅ har shettisar av bara EN anledning. Jag själv har det både för de håller marken öppen, lite avel, lite utställning, barnponnyer, ponnykörning osv.
Jag tycker det är tråkigt när folk säger åt andra att byta intresse för att de inte har samma åsikter om djurens användbarhet. Förresten, hur stor procent av kaninerna i Sverige används till utställning???
#158 tråkigt att du ska förlöjliga andras inlägg!
#157 Jag vet inte om hans syfte är det (det år C-G svara på själv). Jag tror mer på att han vill få folk till att tänka till vad vi håller på med. Vad är "tillåtet" att göra och inte göra med sin shettis? Vad gör en till en seriös eller oseriös uppfödare? VEM säger vad som är "tillåtet att tycka"?
Det blir så lätt "rätt eller fel" när det diskuteras… Kanske har ALLA rätt även om vi har olika åsikter? Det är nog så runt de nollade hingstarna iaf. Alla har rätt. Alla har rätt att välja med.
Det är stoägarens marknad. Det är DE som bestämmer vilken hingst man vill ha… Det är INTE hingstägaren som hyr in ston till sin hingst… Stoägarna kan välja hingst efter pris, närhet, service, bete/staket, hingstägare, kamratskap, hingstens exteriör och temperament, avkommors exteriör och temperament, fertilitet osv. Men jag tycker att man ska välja partner till sin häst efter hurdan avkomma man vill ha. Vad vill man förstärka, vad vill man förbättra?
#159 Förlåt om du tolkar det som förlöjligande, men jag tycker själv det är förlöjlignade att be alla som bara håller på utställning att lämna shetlandsponnyrasen och istället satsa på kaniner… Varför skulle man göra det???? När jag flyttade till min sambo så hade han gamla kaninburar där han fött upp… Han frågade om jag vill ha kvar dem. NÄÄÄÄÄÄÄ varför skulle jag vilja ha det? Kaniner är väl ännu mer oanvändbara än shetlands. Burarna sålde vi och byggde utedrift där istället.
Varför kan man inte välja själv om man vill ha ponnyerna som gräsklippare elelr något annat? Varför måste andra lägga sig i vad man gör med sina shetlandsponnyer så länge de mår bra? Vad säger att C-G´s ponnyer har det sämre än dina?
#161 Kacka jag tror inte att du behöver ta det uttalandet han gjorde om kaniner så allvarligt….det är nog bara frågan om ett litet inter(net)nskämt…
#161 finns ju olika ordspråk och olika uppfattningar…
Fast jag hoppas ju inte du har ponnyer för att du har mkt mark.. För det verkade så om du ska ha kaninerna på betet
Kan nu nu förklara… finns det ett ordspråk som säger att om man vill ha hästar bara till utställning så ska man satsa på kaniner??? Ursäkta mig men jag fattar inte…. Det ordspråket har jag nog aldrig hört. Hur lyder det ordagrant?
#164 suck! nä jag kan inte hjälpa dej då
Om jag INTE hade någon mark så skulle jag ju inte kunna ha ponnyerna hos mig… DÅ kanske jag skulle fundera på att avla på kaniner, gerbiler eller akvariefiskar istället… Jag tolkade det som att det klankades ner på shettisfolk som hade sina ponnyer som gräsklippare och då fick rådet att skaffa kaniner… Jag förstod inte logiken då en häst kan gå och hålla rent på lite större mark än en kanin (TRODDE JAG)…
Öh… har vi inte tappat tråden? Hur ska vi spåra in på nollade?
Jag använder hellre en nollad hingst som ger guldavkommor (tex Kakus) än en 42poängs hingst som ger bronsavkommor (har inget exempel på rak arm)…

#166. Fast avkommebedömning på endast 2 födda föl känns lite osäker.
Men det är ju iaf mer visat än INGET… Jag står förtfarande för att jag hellre använder en sång hingst framför en som bara ger bronshästar….

#168. Jag skulle heller inte använda någon som BARA ger bronshästar.
Jag vill heller en nollad hingst med bra stam och bra nedärvning framför en C-premierad hingst. För mig är det viktigare med avkommorna och stammen än hingstens egna exteriör… Men om jag står och väger mellan två olika med samma poäng så väljer jag nog den med mest korrekt benställ och trevligt humör.
#167 ja det går ju inte. Då skulle man ju kunna säga att mitt sto ger 100% bläsar… hi hi hon har En avkomma =) *S*
#170 INGEN klandrar dej för att du vill använda din 0 hingst om det är det du försöker få fram. Du gör ju vad du vill. Likaså där tycker jag man ska ta hänsyn till varför hingsten är klass 0. lika mycket som att kolla varför hingsten är C
sedan tittar jag gärna på stammarna på de ponnyer som jag tycker är bra på utställningar… Därför missar jag kanske många som EGENTLIGEN är bra enligt domaren… Många gånger har jag kommit på mig själv att titta efter små huvuden och många av dessa får svaga silver…
Det är sällan jag tittar på de stora svarta stona med stora huvuden för de är inte min favorittyp. Många gånger missar jag tex Championstoet….
Min "favorittyp" är nog inte så ofta av guldkvalitet även om jag tycker att LaDolcevita är fin… hon är ju brun!
#173 bara för att en hingst har litet fint huvud eller för att stoet har det behöver den inte nedärva det. Man ska inte stirra sej blind. Bäst är att prova olika kombinationer. Se vad det blir och utgå från det. Kolla lite längre bak i stammen också.
Om man nu hittar en hingst som man tror på… Vad är det för fel att använda den då?
Jag tror (och hoppas) att SAMTLIGA som importerat en internationellt godkänd hingst TROR och TYCKER att han är så bra att avla på så det är värt allt pappersarbete.
#157 Har du någon gång satt dig ner och funderat över VARFÖR folk blir upprörda av det C-G skriver?
#172 Nu får ni förlåta mig! Men har ni aldrig tänkt på att era inlägg kan uppfattas som att ni inte besitter riktig kunskap i ämnet, och då kommer ni aldrig någonsin att kunna förstå vad alltihopa handlar om..
Det är absolut inget illa menat mot någon, men jag kan tänka mig att det skulle se lika tokigt ut ifall jag försökte argumentera i något ämne som jag inte behärskar tex: datoranvändande mm..
Jag förtydligar ännu en gång att det finns inget som heter "avelsvärdeklass 0" på shetlandsponnyer!!!
#177 Det HAR funnits "avelsvärdeklass 0" på shetlandsponnyer!!!
Det har använts på shetlandsponnyer precis som på andra raser…
#178 NEJ! det har aldrig funnits på Shetland, utan det är en ogiltig benämning på fullt godkända avelsdjur i SVERIGE….finns ingenstans i hela världen och framförallt ALDRIG i England…
Det HAR funnits, men frågan är väl om det varit GODKÄNT av moderlandet… Men det HAR funnits…
Men Tyskland, Holland, Norge och Finland har väl inte likadana klassindelningar som England heller???
Men finast exteriört tycker JAG…