Generalmönstring? Vart 5:e år el aldrig?
#109 Generalmönstring är enligt mig fel pga bl a följande.
1) Ju äldre hingsten blir ju mindre poäng får hingsten??,
(några enstaka undantag finns.)
men arvsanlagen för hingsten är densamma.
Knappast någon äldre hingst uppnår 40 poäng?
Dvs borde då kasseras?
2) Besiktningen är visuell.
3) Kostnaden för många hingstägare överstiger värdet av denna besiktning.
4) Undantagen för hingstar som ej behöver visas är märkliga.
5) Viktigast är arvsanlagen som hingsten för vidare och detta syns inte på någon generalmönstring.
6) Statistiken är adekvat bara för några få hingstar, för övriga är felmarginalerna så stora att man inte kan dra några slutsater.
7) Hingstbeståndet kommer nu att öka markant och därmed ökar
genbeståndet i arvsmassan.
Enskilda hingstar förlorar därmed totalt i vikt för rasen.
8) Antal föl per hingst kommer snabbt att minska.
9) Stona nedärver 50% av arvsmassan.
10) EU godkända hingstar blir ej kallade, ej heller kollas deras avkommor?
11)………
Finns det NÅGOT alls som du tycker är bra med det system vi haft i sverige i mååååånga år?

#1 Håller med dig .
Det är nog så med kissekatt som med många … Har man satt sej emot nåt ska man göra det till 100% oavsett om det gynnar en eller inte
#0 Jag är JÄTTELÖJLIG, jag vet…. men; "1) Ju äldre hingsten blir ju mindre poäng får hingsten" skall vara "Ju mer DESTO…."
*hate me*
#4 ha ha ska man påpeka allt har man å göra… Men visst reagerar jag också ofta på språkfel…
#5 I know!
finns väldigt mycket som är fel… visst trillar man själv dit också… speciellt syftningsfel som jag febrilt jobbar på att själv blir av med! ;)

#4 Ja faktiskt lite löjligt.
#7 lite? ganska mycket…

Fast jag kan till viss del ändå hålla med trådskaparen… Det intressanta är ju egentligen hur hingsten förärver sej och kanske inte hur den själv ser ut som "medelålders".
Visst, det är kul att se många hingstar på en och samma gång - särskilt som att många aldrig visar fram sina hingstar igen när de väl blivit godkända. Men frågan är hur rätt det är att denna nyfikenhet/intresse från stoägare och intresserade i allmänhet ska stillas på bekostnad av hingstägaren? Särskilt som att det senast det begav sej innebar väldigt långa resor för många av dem och alternativet (att inte åka) var att bli av med avelsvärdeklassen på hingsten.
Jag skulle önska att man kunde gå in för att göra generalmönstringen frivillig men arbeta för att det skulle bli en kvalitetsmärkning - att ha visat sin hingst på återkommande avelsvärdering och avkommebedömning skulle bli värt något. Varför inte kolla på Hollands hingstpremiering och plocka det bästa därifrån, där hingstarna kan visas årligen om ägaren så önskar och där hingsten får den premie den för dagen förtjänar, dvs att den har en fair chans att höja sej om den förtjänar det, likväl som att tas ner om den inte utvecklats i förväntad riktning (det sistnämnda kanske inte så kul för ägaren, men tacksamt för stoägare och aveln i det hela).
På Höstmötet framkom förslag på att istället för generalmönstring införa någon slags mönstring av exempelvis treåringar. Det tycker jag skulle vara intressant att prova. Tänk vad häftigt, att t ex ha uttagningar runt om i landet och så en stor final liknande det de hade för halvbloden på Elmia förr där Sveriges bästa treåringar möts! Allt frivilligt förstås.
Personligen tycker jag inte att man ska låta bli att förnya, förändra och förbättra något bara för att det fungerat på ett visst sätt i måååånga år….
#9 Jag tycker det finns mycket som kan göras bättre…
Till exempel borde det vara tvunget att veterinärbesiktiga, då jag anser att det är ett steg bakåt att INTE göra det. (vilket EU säger inte kan påtvingas)
Däremot tycker jag det är toppen att få in lite nytt blod, att fler hingstar används för att öka den genetiska variationen! Det är fantastiskt viktigt, förutsatt att dessa hingstar ännu är representativa för rasen.
DÄRFÖR tycker jag det är bra med en frivillig generalmönstring.
(Med betoning på frivillig) så vi som inte är så erfarna vet ungefär vad vi ska gå efter för att fortsätta i rätt riktning. Vi måste ju ändå få en chans att lära oss själva och ta oss fram på egna sätt. Om alla gör likadant försvinner ju variationen…

#9: Håller med dig om att en avkommebedömning är allra viktigast då det till syvende och sist visar hur hingsten har förärvt sig med ett antal olika ston. Och detta är ju vad kärnfrågan i just avel.

# 1-8 Ju mer man kan, desto mer kan folk klaga på en.

# 3. Pheobe. Märklig slutsats.
Förstår att vissa inte kan smälta att jag fått rätt i något som varit felaktigt hela tiden. Detta innan frågan ens kom upp för avgörande i EU. Självklart fanns ingen jurist på SJV som skulle vilja försvara de vita passen. Aveln är nu frivillig och därför kommer hela avelssystemet att snabbt förändras till det bättre.
#13 så avelssystemets ändran skulle vara enbart för att du påpekat detta? Knappast!

#14 se #5 
#15 vad 17 menar du nu?

Pheobe, jag förstår inte vad du menar i inlägg #14?
#12 snyggt! 
Hur många % av hingstbeståndet i Sverige står 5 individer för?

#1-7 bryter mot spelreglerna pkt 7-9.
Samt kommenterar något som inte har med tråden att göra.
När ämnena i tråden inte uppskattas av sajtvärdarna låser man och plockar bort hela tråden. Vissa "gulle" medlemmar utnyttjar detta till max genom att gå in och skriva ovidkommande provocerande inlägg och på så sätt se till att förstöra för trådskaparen. Förstår inte varför ovanstående inlägg inte omedelbart plockades bort av sajtvärdarna.
Vissa får skriva fega sk***r om jordbruksverket utan att det händer något. Guldmedlem antar jag. Åsiktscensur anser jag.
Visst sajten är subjektiv och tolkas av sajtvärdarna, det står ju i spelreglerna men de egna reglerna borde väl tolkas lika för alla.
Detta kritiska inlägg mot sajtvärdarna kommer självklart att censureras bort innan för många medlemmar hinner läsa det.
Troligen tar man hela tråden, enklast så.

#20 :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#20 Jag menar som du skriver om kommentaren och inget annat.

#22 Tack Maggan.
Generalmönstring i all ära, men hur kan man gå ut med att den är frivillig.
Inte kan man väl kalla något för frivilligt som ger de som väljer att inte mönstra vart 5:e år konsekvenser/straff.
Ett löjets skimmer i mina ögon iallafall.

#24 Det är väl ingen som påstått att generalmönstringen är frivillig..? Däremot var det flera på Höstmötet som tyckte att den skulle vara det.
Jag tycker att generalmönstringen skulle vara frivillig, och därmed inte ge några konsekvenser för dem som väljer att inte visa sina hingstar. Som det är nu är det mera som en utställning än en avkommebedömning som det väl egentligen borde vara.
#25 Som jag uppfattat en handläggare på SJV, så kan man inte ställa upp sådana krav, men dom kanske inte vet vad dom pratar om