Halsar och halsansättningar
Är det någon som tycker sej ha sett någon linje i hur stor genomslagskraft framförallt halsansättningen har?
Eftersom jag är intresserad av körning är jag framförallt skeptisk till lågt ansatta halsar, då det dels försvårar att lägga på brösta på ett bra sätt och dels inbjuder till att hästen kommer gå i väl låg form.
Vad jag undrar är alltså om man ska undvika att använda en hingst med låg halsansättning, eller om det inte har någon större betydelse. Mina ston har bra halsansättning enligt shetlandsdomare, men enligt tömkörningstränare (halvblodsmänniska) är den ena lite lågt ansatt.
Synpunkter? Erfarenheter?
Självklart ska du sträva efter en så bra halansättning som möjligt. Titta lite nogrannare på hingstens avkommors halsansättning och bedöm vad du tycker han ger… Välj den hingst som du tycker mest in på dina önskemål!

Jo, jag förstår ju så pass mycket att man ska välja så nära sitt ideal, eller snarare vad man kan tänka sej är så när idealet i kombination med det sto man har, man bara kan. 
Är mer nyfiken på om mer erfarna uppfödare (än jag) sett något samband just med halsens ansättning. Ger hingstar med grova och lågt ansatt halsar avkommor med detsamma i stor utsträckning?
det är supersvårt tycker jag. oftast får man ju gå längre bak i stammen för att se vad som finns där.
Shettisar och halsar/bringor är ju ett kapitel för sig… En del shettisar har ingen bringa utan halsen börjar direkt mellan frambenen. Och detta egentligen utan att halsen behöver vara sådär värst lågt ansatt… Bara det att bringan inte är markerad.
Jag som är halvblodsmänniska i grunden tittar mkt på det där med halsarna :oP
Mina första ston hade väl markerade bringor och deras ättlingar har ganska generellt haft det också. Har inte haft jättestor variation på hingstvalet iofs, men… Har dock ett sto som jag nog inte skulle sätta bröstsele på. (det får bli travselen med förbygel på om hon ska köras - tror dock inte det, för hon saknar motor så jag har roligare ponnyer att köra. Hon får bli ridhäst åt barnen i stället!)
Man kanske ska låta bli att avla på ett sto som inte är helt korrekt?
#5 vad tycker du är korrekt?
Om man ska tävla trav t.ex. som jag gör så är det faktiskt svårt att gå efter bedömmningar utav shetlandsdommare. De flesta dommare vill ha de små runda shettisarna som oftast inte gör något vidare på en travbana. Så om du undrar om halssättningen kanske du ska ta kontakt med en travkusk som kikar på hästen i stället!?
/Jullan
Själv avlar jag på hästar som inte är korrekta… Men många vill ju bara avla på perfekta hästar. Om man inte kan hitta en bra partner till sin häst så kanske man ska vänta? Så tänker jag iaf… Varför avla på något man inte vill ha?

#8 Perfekta hästar? finns det såna?Vad menas med korrekta? Guldbelönade? Meriterade brukshästar?
När jag menar "perfekta" hästar så menar jag exteriört. Få av mina hästar har kommit upp i guld som många kräver för att se det som gott avelsarbete. Bara EN av mina har gjort bruksprov på premiering och det är ett sto. Ingen annan har gjort det och ändå är de fullt användbara till ridning eller körning. Men exteriört är de inte perfekt, men jag tror att det kan komma ut trevliga barnponnyer ur dem ändå…
#10 finns olika syn på exetriör också. Kan ju komma upp i guld och inta ha så bra typ eller ben. Har dom bra gång och får höga poäng där höjer det ju ändå. Då kan du ju ha 6 på typ och ändå få guld.