Atros på hästar?
Vad är atros o hur artar det sig på hästar?
Artros är ett annat ord för benpålagring vid lederna.
Såvitt jag har förstått så är det ben-nabbar som sitter utanför själva ledytorna och att det oftast uppkommer som en följd av ledinflammationer. De behöver inte nödvändigtvis ha problem av pålagringarna, naturligtvis beroende på dess storlek, placering och utseende. Däremot bör de ju inte få fler ledinflammationer….
Finns massor på nätet om Artros, sök bara så hittar du en del att läsa.
ville slippa söka o få experthjälp härifrån, hihi!
MEN har du #2 ngn bra sida o tipsa om?
#1 tack för svaret o att du besvarade min fråga ordentligt!
Jag hittade en kort och bra beskrivning:
"Vid artros drabbas ledens alla beståndsdelar. Sjukdomen börjar i ledbrosket, som står för ledens glidfunktion. Alla ledytor täcks av ett några millimeter tjockt lager av ledbrosk.
Artros innebär att brosket inte fungerar normalt och att det "bryts ner". Trådarna som binder ihop brosket fungerar inte och sockermolekylerna som binder vatten har förlorat den förmågan."
Själv har jag det i mina knän och det är periodvis ett elände. Kan bara tänka mig hur det känns på en tung häst.
Amor vincit omnia 

Vi hade ett sto som fick atros när vi bodde på Shetland. Hon hade jättesvårt att röra sig, vi hoppades att det skulle bli bättre när hon fölat men tyvärr inte. Till sist fick vi ta bort henne.
Okej! Tack så hemskt mkt för era svar!
#5 min mamma har det i höger knä. har till och med fått knäprotes efter många års smärta och väntan. Känner med dig, vet hur hon har och har haft det. Hon blev sjukpensionär pga detta.

Ja knä atros har jag med och det är inge kul , min knäoperation som gjordes för 2 år sen snart var ju för att underlätta på knä´t då det även är utslitet och tyvärr är jag för ung för att få *nytt knä * Det enda som den svåra operation har hjälpt till med är väl att avlasta knät på insidan så det inte nöter sönder mer men tyvärr har det inte gjort så mycket åt smärtan i knät utan det får man lära sig att leva med verka det som.
#9 din stackare. Även min då nästan 60-åriga mamma ansågs för ung för operation av en läkare (för op sägs bara hålla visst antal år och de ville bara kosta på henne en tydligen och kunde ju inte vara säkra på att hon inte blir en urgammal krutkärring) men till sist fick hon op på en idrottsklinik (slump då de tar ett visst antal från vanliga landstingskön) där läkaren sa att op borde gjorts för länge sedan, nu var det inte lika bra prognos. Ja, kul för henne att höra som gärna hade opererat för X antal år sen….

Vi hade faktiskt när jag tänker efter en gammal shettis på ridskolan som fick atros , hon mådde bra av att röra sig lite varje dag (gick en nybörjalektion ) och hon fick gluccosamin för sina leder och var faktistkt väldigt pigg och glad ändå och när vi försökte ställa av henner för vi trodde det skulle vara bättre då blev hon sjukare så hon mådde alltså bra av att få jobba lite lagom.

#10 Ja verkligen , vad jag har hört så håller den bara i ca 10-15 år och går väl bara att byta 1 gång och det är därför de inte vill göra det tidigare. När jag gjorde mitt knälyft på ortopeden så var där en riktig krutgumma som gjorde sin 2:A operation och den tanten var över 80 år och hon åkte hem 2 dagar efter operation och gick med sin rulator , man blir impad alltså.
Inledningsvis vill jag bara säga att jag lider mer alla er, både folk och fä, som har detta gissel.
Min erfarenhet från artros (häst och människa) är att personen/hästen bör röra sig i måttlig mängd. Artros går inte att "vila" bort. Kan man finna medel som hjälper vid smärta, och som "smörjer" lederna samt lindrar inflammation är detta bra. Själv har jag svårt att förespråka syntetisk medicin - men jag slår gärna ett slag för t.ex. djävulsklo (inte så hemskt som det låter ;-) Detta är en antinflammatorisk och smärtlindrande rot. Sedan är alla typer av örter som är cirkulationsfrämjande och blodrenande bra. Även ingefära är kanon. Går att köpa färsk på ICA och riva över hästens/manniskans mat. Finns även i pillerform på de flesta naturapotek.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Djävulsklo är jättebra/effektivt - men tänk på att man inte skall ge det till dräktiga ston…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Vad är Djävulsklo? Hur får man tag i det??

Dodson & Horrell har Djävulsklo. Så här står det om den på deras svenska ÅF's sida:
"100% ren Djävulsklorot. För näringsmässig stimulans av muskel/skelletsystemet och har speciellt inflammatorisk respons. Ursprungligen frå Afrika, där den av tradition används mot matsmältningsproblem och artrit."
På D&H's hemsdia står så här:
"Devil's Claw Root is recommended for horses and ponies that are prone to muscular and joint conditions.
_A horse's joints can take a lot of wear and tear through life and sometimes need extra support.
Obviously taking the right precautions during exercise can help reduce the adverse effects, however some horses are naturally predisposed to conditions such as arthritis. Also, as a horse ages, general stiffness is often evident.
Providing nutritional support to combat the discomfort that is caused by joint and mobility problems can help your horse's performance and quality of life.
Due to the soothing properties of this herb, Devil's Claw Root is recommended for horses and ponies that are prone to muscular and joint conditions_."
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Om man ger en häst som tävlar Djävulsklo så räknas det som doping

Oki tackar och bockar Cattis och Veronica.P!
Alla möjliga typer av örtblandningar, samt rena örter (100% av samma, t.ex. enbart djävulsklo, bara brännässla etc) finns hos HIPPO-K9. Har massor för häst, hund och människa. www.hippok9.nu
# 17. Var står den informationen att finna? Det finns ju "massor" med färdiga örtblandningar som innehåller djävulsklo… och vitpil, älggräs mm (alla antiinflammatoriska) om man då ger dessa som tillskott skulle detta vara doping?
# 14. Helt riktigt! Glömde att berätta detta
Man vet inte med säkerhet hur hästar reagerar (inga studier finns) men på människa har livmodersammandragningar noterats, därför uppmanas ägare till dräktiga ston att undvika djävulsklo och/eller örtblandningar med djävulsklo. Better safe than sorry.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Det finns en del att lästa här om doping:
Veritas odium paretFörvånad

#19 Precis! därför man måste vara noga med att kolla vad man stoppar i sina hästar när man tävlar, ännu så länge så vet jag att det inte är samma dopingkontroll på ridsidan som på travsidan. Jag vet många somger sina tex stroppymare (eller vad det nu stavas) för att dämpa brunsten på sina ston men det får man inte ge dem heller eg. Så ska man tävla gäller det att hålla koll, jag tycker iof att de flesta börja bli bra på att märka ut hur lång karens det är på deras tillbehör , tex aloevera sårspray/gele är det 96 timmars karens på. Emin har märkt ut alla sina saker (tror knappt de har något med karens på )

Natur läkemedel står det bla så här om,
Tänk på att sådana medel för att få användas till tävlingshäst måste vara godkända som naturläkemedel hos Läkemedelsverket. Tänk på att naturläkemedel alltid har en karenstid på minst 96 timmar men att de även kan innehålla substanser med längre karenstid. Det är inte ovanligt att koffein/teobromin/teofyllin ingår i sådana medel. Kontrollera detta innan användning då dessa substanser har en karenstid på 14 dygn! Dessa substanser kan exempelvis förekomma i kaffe, te och kakao som ibland är tillsatt naturläkemedel!