Sjuka barn!
SUCK!
Någon som har ideér på godsaker åt sjuka barn? Även ideér om saker att göra… Nu har min dotter varit sjuk i snart tre veckor. Hon blir inte bättre, bara sämre. I tre dagar nu har hon haft 40graders feber och det enda jag får i henne är en bit gurka och lite proviva. Måste ju ha i henne nåt… Och uttråkad är hon…

Gå till läkaren.
usch då stackars tös. Går inte glass hem? det var något som jag alltid fick i mina när dom var dåliga när dom var små.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#1 Har varit hos läkaren två gånger och pratat med dom igen igår. Så inga spydiga kommentarer tack.
#2 lite glass har hon ätit men hon tycker det är för kallt tror jag. Varma saker vill hon inte heller äta. Annars brukar hon inte vara kräsen
"4 nyponsoppa kanske? Hoppas hon snart mår bättre
#5 Provat det också… tack… nåt annat?
#6 nej nu är min fantasi slut.

Fast när Adam var liten och var sjuk i 2 veckor (hade varit i kontakt med läkare innan med) så åkte jag faktiskt in och gav mig inte förrän de verkligen tagit riktiga blodprover och då visade sig att han hade en rejäl infektion som han fick en dundermedecin och så blev han frisk på 2 dagar , det är så lätt att de bara skyller på virus i dessa tider .
Vatten går så bra med huvudsaken är faktiskt att de dricker, man kan ge lite sockelösning också inte så bra men bättre än inget. Gurka går bra och att få i proviva är inte heller fel, men helst ska man ju inte ge mjölkprodukter om det är med slem och sådant för oftast blir de ju bara mer slemmiga då.

Anna, om hon haft så hög feber i tre dagar och du känner att det är svårt att få i henne, tycker jag absolut att du ska ta kontakt med sjukvården igen! Små barn torkar ut väldigt snabbt!
I all välmening/Anette
#8 TACK, hade faktiskt ingen aning om det där med mjöl och slem. Hon är ju väldigt slemmig. Men är det mjöl i Proviva? Jo dom sa virus hos läkaren och jag är ju själv sån att jag inte vill ge nåt om det är virus för det är ju onödigt. Påstod att det gick 511 virus sorter just nu så det skulle vara nåt sånt. Taget snabbsänka och halsprov bara. Jag har själv ont i halsen också
Skulle ringa igen på måndag

#10 Mjölk skulle det vara
#9 ja jag vet det men dom sa igår att då hon ändå är pigg och hon dricker lite saft så skulle det inta vara nån fara… man blir ju lite halvtokig på deras ideér ibland. Då dom virrade på huvudet sist jag var där med henne och dom inte hittade nåt tyckte dom känns det ju dumt att ringa och påpeka saker igen och igen… dom tor ju man är hel knäpp…
#11 AHA! Nä det får hon inget ändå eftersom hon inte tål det så bra. Men i Proviva finns det väl ingen mjölk?

#12 De hade tagit snabbsänka på Adam med och det visade inget , när de tog riktigt så hade han över 100 där .

#8 Menar du inte mjölk och inte mjöl?
#10 Om hon haft 40 graders feber i tre dagar och du bara få i hnne lite proviva och gurka, så skulle jag åka till apoteket och köpa näringslösning och ge henne. Vägrar hon så tvinga i henne med medicinspruta eller liknande. De torkar ut jättesnabbt när de är så små och har så hög feber.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
kan du inte ge febernedsättande så kanske hon blir mer villig att dricka. Själv låg jag med 39,8 i går och jag kan säga att jag var inte människa, fick ha hjälp med allt och var inte intresserad av varken mat eller dricka.

#13 Tror jag inte men bara en tanke en del barn vill ju faktiskt ha mjölk när de är sjuka tex. men du ger henne väl febernedsättande ? så febern går ner så hon slipper ligga där uppe hela tiden.
#15 undrar varför dom inte rekomenderar det på sjukhuset. hum. Ska nog prova det. Tack.
#16 jo, hon får alvedon och då går febern snabbt ner men den kommer så fort den slutar verka. Det var inga problem sa dom på sjukhuset att ge det i flera dagar men jag blir ju ändå lite misstänksam. Men dom ville se på henne på måndag så lite vett bör dom väl ha ändå?

#18 jag har upptäckt att supparna tar febern bättre på små barn och snabbare faktistk , har alltid det nu till den minsta när han blir sjuk och får hög feber, men som tur är det så sällan det sker.
#19 det ger jag alltid mina, alvedon eller ipren supp

#18 Vatten går ju också bra att få i henne, så mkt som möjligt. Koksaltslösning, salt behövs ju också…
En feber som är så hög och hela tiden kommer tillbaka tyder ju på att ngt inte är rätt såklart. Jag hade inte brytt mig om sjukhuset ansåg mig tjatig eller hönsig, jag hade krävt hjälp. Men du känner ditt barn bäst o ser ju om hon är i behov av hjälp eller om hon kan vänta till på måndag.
#19 Håller med. Suppar funkar bäst på mina små också.
/Cattis
#21 på ett vis är det ju värre då dom är pigga. Kan kanske vara så att hon studsar runt så mycket att det tar längre tid att bli frisk? Då hon fått alvedon blir hon som en liten galen busunge och klättrar på väggarna… Är man sjuk ska man ju vara sjuk… degig… men inte hon =(

#22 Är hon pigg så är det ju ett bra tecken. Se bara till att få i henne vätska så löser det sig nog. Du märker ju om hon blir riktigt dålig och då är det ju bara att uppsöka läkaren.
/Cattis

#22 Adam är aldrig degig även om man låter han ha febern kvar vissa barn är sådana *ler*
#24 ja här är det full rulle men ibland får hon lite gråt attacker… båda mina ungar har myror i brallan… undrar var det kommer ifrån… *S*
Jag brukar ge mina kräm, fruktsoppa, glass o.dyl när de är sjuka.
Något vi upptäckt är bra vid hosta/slem är ljummen svartvinbärssaft. Hostmediciner funkar inget bra på våra barn då de blir upptrissade men detta har funkat rätt bra.
Annars håller jag med föregående inlägg, håller sjukan i sig så sök för det och ta prover.
Har de kollat att det inte är öroninflammation? Min yngsta dotter hade hög feber (40 grader) i över en vecka. De sade bara att jag skulle avvakta, men till slut fick jag nog och då konstaterade de att det var öronen. Hon fick penicillin och blev bra efter ett par dagar.
#27 det var det första jag kollade då hon haft det innan men hennes öron var fina. Ingen feber idag men varit gnällig hela natten. En gång i timmen en massa gnäll och gny.