Allt om rastyper o avelsvärdering.
Allt om avelsvärdering:
Vad jag vill är att vi shettisägare skall acceptera och förstå varandra.
Vi har olika inriktningar och målsättningar på vår användning, men vi har alla det gemensamt att vi använder oss av Shettisar som härstammar från andra shettisar. Och det är vi himla glada för.
Min önskan är att alla accepterar att det nu är frivilligt att avelsvärdera och att vem som helst kan använda den hingst han/hon anser bäst. (Börja nu inte diskutera om folk som avlar på brons el liknande, för sådana finns inte)
OBS:
**Jag vill ha avelsvärderingen kvar, (men frivilligt), alltid bra att ha en form av varudeklaration på sin häst.
Jag vill ha bruksprovet kvar, (men frivilligt), det är meriterande för hingsten att kunna visa upp sina kunskaper.
Jag vill också att alla avlar på friska och sunda individer, lagen vill det också. Ett veterinärintyg att visa upp.
**
Varför vill jag då att alla skall ha möjlighet att använda en hingst som inte nått 40 poäng.
Jo avelsvärderingen är subjektiv och avelsledamöterna kan inte alltid finna rätt kvaliteter hos hingstarna.
De tar inte heller hänsyn till den målsättning som uppfödaren har, bättre trav, befästa färg etc.
Har jag en bra hingst som ger bra föl enligt min målsättning så skall jag också ha rätt att använda denna utan att folk blir avundsjuka och med diverse konstiga argument försöker stoppa det.
Att Vi har olika intressen med våra shettisar, skapar också ett antal typer som skiljer sig från varandra, allt från mindre till större, från smäcker till kraftig, från rörlig till mycket rörlig. Alla dessa typer ryms inom shettisrasen.
(Vilket avelsvärderingsnämnden har svårt att se, eller inte vill se).
Den gemensamma nämnaren är att vi alla kan nå våra mål om vi bara är lite mer öppna och förstående.
För att leda ovanstående i bevis har jag samlat följande kloka ord från en annan tråd. Ha Ha
.
(Nedanstående lösryckta rader är alltså inte mina, en Kisse med mina klor skulle aldrig kunna skriva något sådant.)
* Jag är nöjd med shettisen som den är. (Vem har sagt detta?
)
* Jag ser inget område där någon annan ras skulle vara överlägsen till de saker där shetlandsponnyer används. Allt beror på användarens önskemål och preferenser. (Vilken överlägsenhet?
)
* Shettisen kan ju användas till alla discipliner och det fräcka är ju att det kan gälla för en och samma ponny. Det måste vara ganska unikt för shetlandsponnyn. (Vilk
et ljug,)
* Några vill använda sina ponnyer som hästar, andra avla, de flesta (?) visa på utställning och så finns det de som vill göra lite både ock. Kan man bara inte acceptera det och glädjas med varandra för att vi alla har haft turen att fastna för shetlandsponnyn? (använda shettisar som hästar?
)
* Varför accepteras inte allas åsikter? Varför inte ta hand om ALLAs kunskap och vilja runt rasen oavsett om man har samma åsikter.
(Smörigt va
)
* Jag tycker det är härligt att folk i alla åldrar kan ha samma ras som sitt brinnande intresse, men med olika inriktningar. (alla åldrar, bebisar då?
)
* Alla shettisar tycker inte det är roligt att ridas och köras heller utan trivs mer med att gå och skrota i en hage, bli kliad och pyssla om föl. Jag har HAFT en sån. (Första sanna inlägget,
)
* Shettisägare nöjer sig med att inte vara BÄST i allt utan att ha vansinnigt kul och älska sin ponny. Dessutom kunna använda den till körning, trav, utställning, agility etc etc. (simma, flyga osv
)
* Faktiskt få raser som är så mångsidiga som just shetlandsponnyn!
(kattrasen ärf bättre
)
* Vi som har upplevt tjusningen med just shetlandsponny ska Förmedla fram shettisens användbarhet, det finns så mycket en shettis kan användas till. (Som vad???
)
Nu hoppas jag på en ny 100 tråd. Jag gillar nystan
och grädde.
Grädde eller smör… Gillar verkligen ditt inlägg! Jag tycker om alla vinklar och jag har igen emot att andra vill annat än vad jag vill. Själv lyssnar jag en del på ponnyerna själva… vill de springa? Vill de hoppa? Vill de gosa? Vill de ha fart i hagen eller ta det lugnt? Alla hästar trivs inte med all hantering men någon kanske passar till allt…
Jag tror inte vi kan komma överens om EN rastyp… Alla håller nog inte med mig om att litet huvud, kort rygg och bred bringa är det vackraste… Men det är MIN åsikt och mitt mål…
#0 Bra skrivet kisse!!
När man tar ut budskapet du förmedlar i din text, blir man plötsligt rädd…..tänk om vi bara ska sträva efter att alla ska vara stöpta i samma form, rent logiskt kan aldrig två individer bli lika som bär oavsett om dessa kommer ifrån precis samma föräldrar.
Då kan det aldrig vara försvarbart med en endaste linje, och tänk vad hemskt om alla tyckte lika, vem skulle då vilja ha dessa variabla ponnyer som inte blev stöpt som man önskar…
Om vi människor är så olika varandra i tycke och smak, borde inte detta ses som en enorm tillgång för alla uppfödare och avelsmänniskor…
Jag älskar varje individ här ute, jag älskar många individer som inte finns på vår gård, det kan vara grannens häst eller någon annans, häst som häst, borde det inte ses som en optimal källa, att det finns lika många sorters individer som det finns hästmänniskor, alltså finns det alltid någon som kommer att älska och uppskatta det någon annan inte gjorde..

C-G, du har ännu inte svarat på frågan jag ställde till dig. Vad använder du dina shettisar till? Du verkar ju inte gilla att köra med dom och jag vet faktiskt inte om du gillar utställningar heller. Så jag kan inte låta bli att undra vad du har dom till.

#0 Delar av detta var riktigt bra, tills det spårade ut och olika skribenter hånas öppet för sina åsikter.
Du kan anse vad du vill om folk och deras åsikter, men det är inte okej att du sitter här och hånar andra. Vad är ditt syfte? Att alla andra tystnar och finner det så obehagligt att säga sin åsikt pga dessa kommentarer? Eller vill du bara såra och skada, för att du inte har ngt bättre för dig?
När jag blir uppringd då jag är i stallet av en forummedlem som känner att det räcker, på grund av sådana här (läs just detta) inlägg - då har det faktiskt gått för långt. Allas åsikter skall vara lika välkomna här, men inte hån eller elakheter m.m. Det accepteras inte.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#4 bra sagt
#0 ok, innehållet är ju bra, om jag hade sysslat med avel hade jag gärna sett att man kunde fått använda hingstar som fick under 40p, det är ju stoägarens val. Men nu är jag inte så insatt i avel öht, så min åsikt är ju eg inte baserad på nått solit (eller vad man nu kan säga)
[Off-Topic = "förlåt, jag kan inte vara tyst om det här"]Och snälla nån, du skriver att det finns många olika åsikter om hur en shettis ska se ut, du förespråkar att man ska få välja hästar lite mer fritt till aveln coh ändå så hånar du de andras åsikter? Du säger emot dig själv, dessutom så är dina kommentarer i många av fallen riktigt elaka. Lär dig lite forumetikett![/Off-Topic]
Sen ställer jag samma fråga som Annette: Vad använder du dina shettisar till? O.o;
EDIT: Det är störande med alla trådar som slutar så här, det känns som om det finns massor av dem, så snälla: sluta! det är nästan pinsamt när vuxna håller på så här, tom det forum som jag är med i som är mest fjortisar (nördar, iofs, men ändå fjortisar) håller oftast högre klass än det här…
Cattis: Kan du inte skapa en underkategori "sandlåda" där folk kan få prata om vad de vill (fast inte hoppa på varandra och så för det iofs…)? (jag är seriös, det finns många forum med den subkategorin)

#4 Cattis, Om de uppfattar att jag hånar deras åsikter, då håller jag med dig om att jag gått för långt, detta var inte min mening, tvärtom var alla dessa åsikter som jag återgav mycket bra.
De var till och med så bra att jag inte kunde låta bli att skoja lite med inläggen, förlåt som Kiara sa, detta var inte min mening.
Läs inte mina inlägg så bokstavligt. Min humor är ibland som min fru säger lite för sjuk. Förlåt.

#6 Visst. Du får jättegärna försöka behärska din humor. Det är ett flertal som reagerar på att du "är" hånfull och elak - detta var inte första gången. Jag vill inte att medlemmar lämnar forumet pga sådana här saker. det hoppas jag du förstår. Med lite tur kanske du kan ta hänsyn till det också?
/Cattis

Skall försöka, slickar tassen.

#8. Varför undviker du att svara på mina frågor?

#9 Annette, misstänker att Cattis kmmmer att skjuta mig om jag svarar på denna din fråga, jag skall svara dig när Cattis inte är ute efter mitt skinn. vänligen Annette.

Vad man kan använda en shettis till??? vet du inte det så varför har du shettis då??
Shettisar är starka och uthålliga hästar som I DE FLESTA FALL gillar att arbeta, det finns så mycket man kan göra med en shettis
t.ex körning, ridning (för de små) agility (eller hur det nu stavas) ponnytrav, ponnygalopp (för de små) avel osv osv.
Men sist men inte minst så är de små liven oerhört härliga vänner!!

#10. Det tolkar jag som att du inte tänker svara. Kanske lika bra det.

#11,12
Provocera inte fram ett svar om ni inte tål att höra det.
Att mejla Cattis bakom min rygg är inte acceptabelt.
#6 Ahha, lite för sjuk humor.
Bra att få en förklaring!
Jag oroade mig för att du kanske satt och tutade något alkoholhaltigt samtidigt som inlägget skrevs…det verkade vara så seriöst i början (vanligt vid måttlig alkoholmängd= "alla ska vi vara vänner") och enligt mitt sätt att se det, spårade ur helt i slutskedet (vanligt vid för stor alkoholmängd= "nu j….r ska packet få höra ett sanningens ord".
Jag tycker att lite sjuk humor är en dålig ursäkt och respektlöst mot de som faktiskt vill ta dig på allvar.

Är det så här morgondagens hingstannonser kommer att se ut?
Shetlandshingsten Nisse finns till avelstjänst. Nisse är aldrig visad på premiering (eftersom man inte måste) eller utställning (eftersom domarna är inkompetenta). Men hade vi visat honom hade han fått minst 42 poäng. Han är aldrig körd eller riden (bruksprov är frivilligt, så då struntade vi i att rida och köra in honom.) Nisse går på fribetäckning (eftersom vi inte fått tag i honom de senaste tre åren), vilket fungerar bra (vi slipper försöka fånga honom.) Nisse lämnar utmärkta avkommor som aldrig är visade (orsak se ovan), men hade de visats hade även de fått minst 42 poäng.
OBS. Nisse existerar inte i verkligheten. Vad jag vet.

#14,15 Är detta en söndagsskola? Eller är Ni helt humorlösa. Fattar Ni noll? Gå då ut och snacka med Shettisarna istället.

#13,16. Stopp, nu börjar det spåra ur igen.

#17 Ja och du började, vädja nu inte till högre makter, vill du ha det på det här viset, får du nog hålla Cattis i kjolen oxå.
Provocerar du kommer jag också att svara dig.

#18. Jag är fullt kapabel att ta vara på mig själv. Har ingen aning om vad jag började med ens. Vad vet du vad jag har för relation till högre makter. De kanske är närmare än du anar.

#19, Om Du nu bara är ute efter att sabba tråden …. vilket du kanske kommer att lyckas med. Vet ej varför?
Och med din långa erfarenhet och stora kunskaper inom shettisaveln så önskar jag dig bara lycka till.
Att du även har kontakter med högre makter måste ju oxå vara fantastiskt.
Du kommer nog att lyckas bra. Även om du inte vet vad du började med. Shettisar kanske? Minnet kanske inte är av samma kaliber.
#16 Jag tror inte att haken är om du eller jag saknar eller har olika humor.
Vi känner inte varandra och har inte hjälp av att pejla varandras kroppspråk eller höra varandras tonfall etc. när skämten dras.

#20. Jag tackar för dina vänliga ord. Vårt samtal är härmed avslutat för min del.
Men herregud, vad håller ni på med nu då?
Tänk att det är samma personer som alltid måste spela ut på samma vis jämt och ständigt, märker ni inte själva att är det inte jag så är det C-G är det inte någon av oss så är det någon annan, varför måste ni alltid ha någon att hacka på….
Ni anklagar C-G för att inte vilja svara på frågor……men hallå!! brukar det inte vara ni som kör den linjen att inte svara folk på konkreta frågor, när man ser hur ni reagerar här mot någon annan som gör precis som ni, då blir ni som galna och ringer Cattis.
Vad hoppas ni att hon ska göra denna gången då, kasta ut C-G eller, om ni själva mår så illa och dåligt av att folk har andra och starka åsikter än vad ni har, då tycker jag att ni kan framföra det personligen till den personen det berör………men icke san icke, vi springer som vanligt till Cattis och ber om hjälp.
Och garanterat får ni både förståelse och hjälp av henne…..ni är ju på "rätt sida"
Ni sitter titt som tätt och proppsar på att folk har rätt att tycka så och folk har rätt att inte tycka så……..Då får man alltså tolka era åsikter som totalt meningslösa, då ni inte ens lever upp till era egna principer.
Ni talar om hur bra det är med Shetland och hur hånad man oftast blir av folk "utifrån" ………………..
Ingen som har tänkt på att folk "utifrån" kan tycka att det är ägarna bakom hästen som förstör ponnyns rykte..
Jag måste säga att under mina 30 år inom hästsporten, har jag aldrig varit med om något liknande beteende hos folk.
#7 Men hallå där, var det inte nyss på grund av MIG folk ville lämna forumet!!!!!!!!!!!!

Sådana här trådar är rätt menlösa att ha de är endast till för att provocera folk till att bli arga och det är bara till att inte svara de som gör sådana här trådar så kanske de inte tycker det är kul längre , själv har jag börjat att sålla vilka man ska svara och inte svara ……….
BIT IHOP 
#25 Jo du nog har jag bitit så det räcker…
Tror du att åsikter eller personer försvinner bara för att man provar med utfrysning…vad är det för dumheter
Är något mobbing så är det sånt du vill att vi ska ägna oss åt…Fy så lågt….till och med lägre än Glocalnet!!!!!

Det är sådant man lär sina barn om någon är dum om dem bryr dig inte så slutar de och till 99 % stämmer det sen finns det ju alltid några som inte fattar…
Tala är silver och tiga är GULD

#23 "Och garanterat får ni både förståelse och hjälp av henne…..ni är ju på "rätt sida""
Skippa det snacket Carola, för du är helt fel ute. De har inte ringt mig alls. Du har ingen aning om vad du pratar om i denna fråga.
/Cattis

#24 När handlade det om dig som person? Det handlar om inlägg som är otrevliga/påhopp eller allmänt taskiga och spydiga kommentarer. Det är många fler än du som är duktiga på att skriva på det sättet. Tagga ner!
Om folk upplever det som skrevs som hånfulla kommentarer, och det går så långt att någon tar så illa vid sig att den inte vill vara kvar här på grund av sådana inlägg. Då skall inlägg av den sorten upphöra. För det är inte meningen att någon skall skrämmas bort. Är det konstigt? Kan man inte skriva på ett forum utan att nedvärdera andra eller vara otrevlig? Då kanske man inte har på ett forum att göra.
Sluta upp att hoppa på folk samt att säga att de har större rättigheter för at tde på ngt vis har med mig att göra. Det är ren lögn. De är vuxna tänkande människor med alldeles egen vilja, och behöver inte skyddas av ngn. Allra minst av mig.
Å du, du vet inte vilken sida av vad jag står på alls. Sluta tro att du vet vad jag tycker och tänker. Och skriv för 17 inte det som att du vet vilken sida jag står på. För det är inte ens hörsägen, det är vilda chansningar.
/Cattis
#27 Barn gör inte som vi säger…
Dom gör som vi vuxna…
#28 Nä menar du det?
Så chockad jag blir….

Dags att sluta vara otrevliga nu tycker jag.
/Cattis
#30 Mycket av det du säger är helt sant Cattis, det finns många här på forumet som säger saker som stämmer exakt….MEN då dessa uppmaningar inte gäller samtliga, då tappar dom sin poäng totalt.
Antingen ser en del inte hur dom själv uppför sig, eller så bryr dom sig inte ett dugg.
Tycker inte du att det kunde vara idé att reda ut vad de olika begreppen har för innebörd?

#33 Och varför inte vara en av dem som börjar skärpa till sig? Skall du bete dig så som du ibland gör bara för att andra gör det? Då kommer det ju aldrig sluta, om alla gör så.
Du skriver att uppmaningarna inte gäller samtliga? Vad vet du om det. de flesta går att resonera med per PM på ett vettigt sätt. Men de flesta är inte mer än människor och regarear/briserar då det kommer tex sådana inlägg som jag påpekade om ovan. Men jag påminner dem igen, och igen.
Vad menar du med att de tappar sin poäng? Att om inte alla andra följer reglerna så måste inte du? Man får inte slå folk heller, det finns de som skiter i det iaf - skall vi alla också börja klappa på varandra?
Åter igen citerar jag mina barn, 5 & 6 år gamla: "Men, det var han som slog tillbaka!"
När är det nog?
/Cattis
#35 Det jag menar är att ska man ha gemensamma regler, då måste alla vara på det klara vad reglerna innefattar.
Jag menar inget av det du skrev ovan, jag menar att ska man ha en öppenhet och en demokratisk anda, då kan man inte sitta och hacka på den ena, sen är det helt ok att släppa igenom andras inlägg.
Jag har verkligen försökt att vara trevlig och vänlig, men när en del bara vill se fel och väljer formligen att missförstå alla som inte passar in i mönstret.
Det jag menar är att om vi tillsammans reder ut vad de olika orden egentligen har för betydelse här, då kan man lättare ta på vad de innebär oavsett om det är jag, C-G, Du, Veronica eller vem som helst annars som skriver dom, så har dom alltid samma innebörd…förstår du vad jag menar.
#15 jag tror inte att Nisse skulle få så särskilt många avkommor så han hann göra någon enorm skada på Sveriges hästbestånd. Och dessutom, om han aldrig var infångad hade han antagligen inte heller blivit veterinärundersökt som väl krävs ;-) (?)
De ev ston som skulle kommit till Nisse är väl någon granne som hade åkt dit ändå bara för att grannen har en hingst och som gjorde så även med tidigare regler om avelsvärderingstvång, för det fanns faktiskt folk som bröt mot det.
Tillbaka till #0. Mycket av det du skriver är ju så sant. Vad 17 spelar det egentligen för roll i det stora hela om någon får avla på sin högt aktade hingst även om denne ej nått 40p. Vad gör det om 100 år? Antagligen inte mycket. Ibland känns det som om saker tas på för stort allvar. Men jag har ju inga hästar eller planerar att skaffa eller har erfarenhet av avel. Men efter besök i andra länder med betydligt friare avel än vad vi har haft kan jag ibland tycka att det var så mycket mer harmoniskt där. Ingen som tyckte den blev motarbetad/som motarbetade, folk fick följa sin linje bäst de ville, det gällde att marknadsföra sin hingst/avelsprogram väl för att få ston, etc. Alltså inte bara till ondo. De flesta blev vansinniga av att höra om vårt system "Hur kan andra bestämma vad jag får avla på?".
Samtidigt som jag tycker det är vansinnigt roligt att åka på avelsvärderingar varje år och höra vad som sägs. Men det ena utesluter ju nödvändigtvis inte det andra. Eller?
#0 tror f ö jag börjat förstå din humor för jag hann inte bli särskilt upprörd trots att ett av citaten var mina. Gissade att du försökte skämta till det lite. Men tillförde det ditt inläggnågot?
#37, #38 Bra skrivet!
OJ nattligt arbete här inne visst. Orkar inte läsa när folk smutskastar varandra.
#40 Det är såna uttalanden och kommentarer som dina, som bidrar till dålig stämmning, verifiera istället vilka och vad du hävdar är smutskastning…inget illa menat.

Tack Jojjehanna o # 1 o #2.
(Nä Jojjehanna, kvittar nog vad jag skriver, ämnet skall sabbas till varje pris.)
Av många inlägg ovan kan jag utläsa att någon acceptans för frivillig avelsvärdering eller att bara diskutera frågan är meningslös på detta forum. Ursäkta att jag tog upp tråden. Förståelse för andra med andra åsikter är inget som existerar här.
Ann-Christines inlägg #14 är inget annat än ett personangrepp, samt ett bevis på hur den personen själv visar respekt.
Annettes inlägg #15, kan jag köpa, ett inlägg med mycket humor. Men man kan också tolka inlägget som hån i kvadrat.
#4 Cattis blir uppringd av för mig anonym i stallet. Cattis blir upprörd och kastar sig på tråden. Cattis brukar citera sina 5 o 6 år gamla barn, nu säger de "Mamma nu har katten varit stygg igen, nu får han inte vara med och leka längre".
Om du Cattis nu har något kurage så namnge dessa personer som ringer till dig och mejlar bakom min rygg (skicka mejlen till mig för kommentarer) så att jag får möjlighet att bemöta dessa ljusskygga individer.
Annars skapa Skvaller i fokus sidan för dessa, där de säkert platsar och kan samtala med likartade.
Cattis förstår inte heller att du accepterar Ann-Christines flagranta personangrepp på mig eller Annettes uppenbara hån av tråden och mig. Och att de helt uppenbart sabbar andemeningen och diskussionen av själva sakfrågan. **Är detta ok.
**Men genom ditt agerande här Cattis, visar du själv vilken standard som skall råda på dessa sidor.
Dumhet, skvaller, baktaleri, personangrepp på vissa är ok men inte på dina egna kompisar, andra skall bakbindas.
Som värd får man nog lov att sätta upp vissa kriterier och låta dessa gälla för alla , även bästa stallkompisarna. Ställer de till, får de själva reda ut, inte Hönsmamman.
Vi lever i en demokrati där alla får uttrycka sina åsikter även om ståndpunkterna är obekväma och den standarden hoppas jag även är ett riktmärke för dig. Tillåt inte en skvallercentral vid sidan om, utan spela med öppna kort.
Annars kommer du snart att bara ha en viss kategori av medlemmar här.
Tråden är oxå nu bara tillämpbar såsom Allt, men inget av värde. TACK.

#42: Missförstånd igen!
Personligen har jag inget emot ifall avelsvärderingen skulle bli frivillig framåt. De som i framtiden ändå vill avelsvärdera sina hingstar - varsågoda! De som i framtiden inte vill avelsvärdera sina hingstar - varsågoda ni också!
Det kommer ändå att sluta med att stoägarna väljer den hingst de vill ha till sina ston - precis som idag!
En framtida gruppering av hingstarna skulle t.ex. kunna vara följande:
- Fullgod exteriör samt godkänt bruksprov
- Fullgod exteriör men ej godkänt bruksprov
- Ej tillräcklig exteriör men godkänt bruksprov
- Ej tillräcklig exteriör och ej godkänt bruksprov
Oavsett gruppering, så är det viktigt att man som stoägare på ett enkelt och tydligt sätt skall kunna se i vilken kategori den aktuella hingsten ingår.
Ovanstående är enbart ett förslag - det finns säkert många fler! Det skall bli intressant att se de nya reglerna, när de nu kommer!

#43 I vilken kategori skall då av moderlandet godkänd hingst som ej är visad i Sverige hamna i då?
#43 Öh..! Vilka nya regler….
Missförståndet måste sitta i att folk inte har fattat att det finns inga nya regler alls, utan det som är nytt är att vi tvingas att följa dessa..
Missnöjet mot hur de REDAN godkända hingstarna har blivit behandlade bemöts med missförstående människor som inte verkar ha en susning om vad sakfrågan handlar om…..
Men det är klart blir man tillräckligt trängd, då kan man alltid säga: NÄ! jag tänker inte diskutera om saken….

#44: Varsågod och föreslå!
#45: Här vädjar jag till lite förståelse oss shetlandsmänniskor emellan. Det är inte alla som har brottats med vissa av dessa frågor lika mycket som andra har gjort. Alla är inte lika insatta i alla frågor inom shetlandsaveln - men det är inte brottsligt! Ha lite tolerans och tålamod så skall du se att det blir klart och tydligt för oss alla så småningom!
#44 Men herregud inte kan man väl bara veta det så där rakt upp o ner, det är ju faktiskt bara 15 år man har haft på sig att införa vad som skall gälla…
Man kan ju inte stressa upp folk, man får ta hänsyn till att folk är trötta.
Kanske det är som i Törnrosa….Man måste bli väckt efter 100 år.
#46 Men visst var det Du som stod för förslagen idag, kanske du ska svara på C-G:s mycket berättigade fråga..

# 46 Om du sagt A får du säga B oxå. Formulera klassen.
Eller vill du inte ta ställning?
#46 En fråga: Vill ni förstå?

#47: Var glad för att du är så oerhört upplyst - men ha lite tålamod för att vi andra kanske inte är det! Tids nog så kommer vi nog ikapp! 
#48: Jag väntar med spänning på förslaget från # 44! Du får också gärna komma med ett förslag, om du vill!

Ja en sådan hingst c-G kan kanske ingå i vilken som helst av dem om man visar om de i sverige ? eller så får det finnas en internationella hingstar …. svårare än så är det inte ,det var bara ett FÖRSLAG från #43 ta inte allt så grundligt och misuppfatta allt som det skrivs till så många andra..

#52: Ett jättebra förslag!

Om man inte har några baktankar så är det lätt att bilda klasser.
Vid avelsvärderingen har man två klasser för hingstar.
Den ena är Godkänd den andra är Bruksprov.
Utfallen för respektive är:
För klassen Godkänd: 1) tom dvs ej visad, eller föl, 2) Godkänd i Sverige 3) Godkänd Internationellt, ……. Godkänd i annat land …..9) Icke Godkänd etc.
Utfallen för Bruksprov är: 1) tom dvs ej gjort något bruksprov, 2) Godkänt bruksprov i Sverige, 3) Godkänt bruksprov i Holland 4) osv,…..9) icke godkänt bruksprov i Sverige etc.
Vill man ha klassen kön är det enklare tre utfall, Sto, Hingst, Kastrerad.
Vill man ha klassen färg så har vi lika många utfall som färger.
Om jag Nu skall göra ett tillägg, så skall man införa klassen
* Internationellt godkänd hingst, för de som är godkända av moderlandet. Någon annan möjlighet finns icke.

#54: Låter som ett väldigt bra förslag!
Jag såg det inte som håning då jag inte tänkte på vad smilegubbarnas innebörd var… öh… Ibland kan det vara svårt att tolka ironi, humor och spydigheter när det är inlindat…
Fattade inget alls när #3-5 skrev…
Sedan TRODDE jag efter alls dessa inlägg att ingen annan hade med att göra vad man har sina shettisr till så länge de mår bra, men vissa måste visst VETA… Vad göra man då med informationen om man nu BARA har hästarna som gräsklippare och avlar? Är man som hästägare sämre då än de som harvar runt med sina ponnyer i en paddock flera gånger i veckan?
#23 HEJJA!!! Hahaha (observera att jag skrattar)
Flera skriver att trådarna blir menlösa med alla personangrepp osv. Folks om inte orka läsa mer… men varför skriver ni ännu mer då?
#15, 37 har Nisse bra stam så KAN han ju faktiskt få en massa bra föl!!! Sedan att ägarna inte varken är intresserade av bruks eller visningar… är det hingstens fel? Bara det är full (bra) stam och ger bra AVKOMMOR så varför inte? Jag tittar hellre på avkommorna ärn hingsten själv… Men som 37 skriver så har det ju hänt innan ÄVEN om det inte varit tillåtet att använda grannens hingst… Och det har hela tiden varit tillåtet att använd sin egna hingst på sina egna ston… Jag vet flera exempel…
Tycker att #37 är ett mycket bra inlägg!!!
#38 Jag såg det som en "ära" att bli citerad…. Det visar ju på hurdan syn vi har på rasen… Alltså väldigt olika. Vissa ser det som att ALLA vill arbeta, vissa har den som gräsklippare (och ev avel), andra som hobby, vissa till tävling osv. Har vi samma krav på människans användingsområde och avel? Måste alla tycka om att träna och tävla? Vissa tycker FAKTISKT om att vara hemma och ta hand om sina barn. Vrför ska inte shettisar få leva ett sånt liv? Har de det sämre då?
Många erfarna verkar inte vilja svara på frågor från en oerfaren… är de svårt att ta konkurrens? Eller är det bara ren illvilja? Jag har många gånger bett om tips. Några gånger har jag fått hjälp (är väldigt nöjd med svaren på tips om hingstval) men många gånger får man bara mothugg och motfrågor… Är det roligt då när man försöker lära sig mer och mer om rasen tex stammar?
Jag har "bara" haft shettis sedan 1994 men de första 10 åren var det mer användbarhet som jag var intresserad av tex ponnykörning både i skogen, vägar, midsommar, Hästens Dag, luciatåg osv. Tog några föl, varav den första hingsten var den närmsta (dock A-prem) men den avkomman blev jag inte alls nöjd med… Sedan började jag titta på stammar på de individer som jag gillade. Blev väldigt förtjust i Highballs avkommor så nästa föl (-99) blev efter honom. Det är det föl som jag har varit mest nöjt med! Däför är jag inne på att välja hingst efter avkommorna… Sedan slår generna och slumpen in…
Egentligen säger varken bruksprov eller premiering mycket för mig… Därför har jag inte lika mycket emot att använda en nollad hingst (som jag än så länge aldrig gjiort) för detär AVKOMMORNA jag tittar på… Om en hingst har tävlat i ponnytrav i flera år så säger det inte så mycket mer än att den kan springa fort och den är van vid att hanteras bland andra hästar. Om jg vill ha en lat och lugn hingst som helst står och sover så är det svårt att se detta bland de som godkänns på en premiering. Hur bra poäng får en hingst som tycker det ä döööööötrist att gå runt i ett ridhus? Hur bra poäng får en häst som helst vill lunka i skogen eller gå och mumsa gräs i en hage än att trava och visa upp sig? Hur hittar man dessa lugna snälla individer som INTE vill visa upp sig?

#42 Dra in klorna katten!
Jag anser inte att det handlar om kurage om jag skall bussa en ilsken katt på den som haft åsikter. Jag tycker att du får anse att jag inte har ngt kurage isf.
Folk måste kunna säga saker till mig, utan att jag lämnar ut dem, precis som folk säger saker till andra - utan att vi alla andra får ta del av vem som sagt vad eller när.
Jag försvarar ingen mer än ngn annan. Mitt mål är att det blir lugn o ro - inget annat. Jag sa till dig vad jag tyckte, då jag tolkade dina kommentarer som hånfulla. Du förklarade hur du menade och därmed har jag inget sagt mer om saken.
Jag skrev i inläg #32 att det var dags att sluta vara otrevliga. Det gäller alla.
Konstigt. Säger jag ifrån till ngn av er som inte är mina bekanta eller vänner, då är det påhopp enligt er. Säger jag till ngn av dem jag känner eller är mina vänner, då ser ni det inte helt enkelt.
Så nej, det är inte acceptabelt. Trist att den första halvan i ditt inlägg inte kunde diskuteras på ett vettigt sätt, av alla. Flera har lagt in oerhört onödiga kommentarer i denna tråd och det beklagar jag.
/Cattis

dessa trådar liknar mina barns 10-15 år påståenden till mig.
hon har gjort det,hon sa det,han är inte snäll. jag tycker detta forum är på väg att spåra ur. kan vi inte försöka ha en trevlig ton och ängna oss åt något roligt. vara trevliga mot varandra och ha trevligt. tex diskutera olika roliga och ev.tråkiga saker om hästarna. mvh anders
#57 Säger jag ifrån till ngn av er som inte är mina bekanta eller vänner, då är det påhopp enligt er. Säger jag till ngn av dem jag känner eller är mina vänner, då ser ni det inte helt enkelt.
Var har du gjort det? Har jag missat det?

#57 Cattis: Folk måste kunna säga saker till mig, utan att jag lämnar ut dem, precis som folk säger saker till andra - utan att vi alla andra får ta del av vem som sagt vad eller när.Cattis Du är ingen präst eller biktfader. Du har ingen tystnadsplikt. Anser du dig ha det så skall också vad som sägs mellan dig och biktaren hållas helt för er själva och inte drabba den omtalade även om så kunde tyckas vara lämpligt. Du borde inte acceptera att folk ringer till dig personligen eller mejlar i privata brev om dessa sidor.
Här är du i en officiell situation såsom värd för sajten. Vill någon dig något så får de också göra det synligt eller låta bli. Att kalla ut värden i stallet och prata bakom ryggen på övriga gäster är ouppfostrat och ohyfsat.
Mitt råd till dig är att inta den officiella värdens roll och spela med öppna kort och låta medlemmarna förstå att du också gör det.
Det är samtidigt också oborstat att störa Cattis om dittan o dattan. Cattis bevakar dessa sidor som en hökmamma och vissa medlemmar som hönsmamma.
Kattor sopas däremot ut med kvasten så att mössen kan härja fritt. Funderar på att ta in klorna.

#59 Ja tydligen har du det.
/Cattis

#60 Nej jag har ingen tystnadsplikt, men jag väljer definitivt att inte hänga ut folk. Mitt eget val.
Om ngn vill mig något kan inte du ställa upp villkor för hur de skall kontakta mig eller när. Det är inte din sak att bestämma.
Du får anse det som oborstat eller ouppfostrat, eller varför inte både och, hur mkt du vill. Är det så att ngn vill säga ifrån och klagar på att de tycker saker inte går rätt till, då har de väl rätt att göra så.
"Cattis bevakar dessa sidor som en hökmamma och vissa medlemmar som hönsmamma.Kattor sopas däremot ut med kvasten så att mössen kan härja fritt."
Vilket larv. Vilken lögn.
Dessutom är det löjligt att så fort en del skriver saker som inte passar vissa här, så letas eventuella band till mig upp och används i argumenten. Stallkompisar, vänner, nära släktband på hästarna och allt man kan hitta på. Löjligt som 17. De har sina egna åsikter, jag är inte inblandad i dessa. Alla går inte framåt hand i hand och driver på i samlad trupp. Och varför dra in mig? Jo för det passar väl en del syften ganska bra. Är slutmålet att forumet skall försvinna helt? Skulle tro att det passar vissa personers syften ganska fint.
/Cattis

#62 Självklart har alla rätt att klaga, men man har oxå lika stor rätt att ta del av klagomålen, när bilan faller i ett fritt samhälle.
Vilket larv. Vilken lögn. **Ingen rök utan eld. Släng…
Tassar ut.
**

Ingen rök utan eld. Nej, kanske inte. Men frågan är om branden var anlagd. 
/Cattis
#57-64 (även 59) vad kommer rastyper och avelsvärdering in i inläggen?