Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 413 ggr
Kiara
0

En dum tanke

Men om man inte vill att premieringar och gränsen för poäng ska vara frivillig och bruksprov inte heller är nödvändigt varför låser man sig då inom en rasförening man kan ju regga sin ponny som korsningsponnyer.

För mig är generationer med kända led och hästar av en viss standard en garanti för avkommor som kan användas visare i avel gör att få fram bra individer. Kasserade hingstar dom kastrerar man och säljer som bra valacker och ston som inte uppnår avelsmålen kan också användas till annat, samma som valacker dom behöver inte få föl.

Är det lathet eller snålhet som gör att man vill kringgå högt ställda kvalitets krav?

Nu håller jag på med en annan ras men vi jobbar för att moderlandet ska skärpa sina krav vilket dom också gjort när dom har uppfattat vad bra avelsresultat vi uppnår, vi har en bit kvar. Men varför jobba för sänkta krav?

thira
0

Det är inte alls någon dum tanke. Men tyvärr handlar det om att då ha fullt förtroende för premieringsnämnden. Det är klart att det är enklast att ha det och inte "tänka själv".

Kiara
0

Jag har fruktansvärt svårt att se plussen i mina egna hästar, därför har jag en häst som inte är kastrerad för att jag är ombedd att inte kastrera. Själv hade jag varit så kritisk så jag hade kastrerat, få se vem som hade rätt nästa år.

För mig är det nog det samma med dom som vill ha igenom en häst och inte får det att dom ser plus som nog inte finns, för alla hästar är fina men hr dom det där lilla extra? Det kan bara en utomstående bedöma

hippoteket
0

OBS! ponnyn registreras INTE som ridponny utan i det register för korsningsponnyer som ASRP håller i.

Själv tycker jag att det är JÄTTEBRA att kunniga människor hjälper till att värdera hingstarnas egenskaper, för mina egna kunskaper räcker inte till.

Charlotte-Aveback
0

#0: Då vi förespråkar kvalitetsavel med hård gallring i avelsbeståndet, så är jag av samma åsikt som du (och flera andra):

Jag tycker det är jättebra med en erfaren premieringsnämnd som både kan se det jag inte ser … samt bekräfta det jag ev. har sett! Flört

Kiara
0

#3 ändrat rätt ska vara rätt jag vet att jag är slarvig med detGenerad

kacka
0

Vad är kvalitet/viss standard? Vad innebär full stam/kända led? Vad gör moderföreningen för fel?

carl-gustaf
0

Fördelen med frivilligheten är att man nu för första gången inför konkurrens i aveln.
Tidigare har vi haft en monopolsituation där jämförelsematerial saknats. (Som tidigare i Öst).
Om nu monopolaveln är så fantastiskt bra, så har ju dessa som fortsätter som tidigare och förespråkar denna form absolut inget att förlora. Då blir det ju lätt för dessa att påvisa hur bra deras shettisar är jämfört med de som avlas fram utan onödiga tvångsrestriktioner.
Men denna fria konkurrens är monopolförespråkarna så rädda för att de tom inte tillåter sina konkurrenter att få vara med på bild i hingstkatalogerna.
**Vem är räddast.
**Jo de som säger sig vara så duktiga, men ändå är medvetna om att deras kunskaper inte alltid räcker till i den subjektiva värderingen.
Men om de nu är så duktiga som de tror har de inget att förlora, tvärtom allt att vinna.
Dessa fega påhopp som man nu tillämpar visar bara på hur desperata man är, nu när murarna håller på att rivas och friheten släpps in. Är Ni så rädda för friheten.

(Varför skulle en renrasig shettis regga sig som oäkting, Dummare har jag inte hört på länge.)

kacka
0

#7 ditt sista stycke har jag själv undrat över FLERA gånger…

Cattis
0

#7 "Om nu monopolaveln är så fantastiskt bra, så har ju dessa som fortsätter som tidigare och förespråkar denna form absolut inget att förlora. Då blir det ju lätt för dessa att påvisa hur bra deras shettisar är jämfört med de som avlas fram utan onödiga tvångsrestriktioner."

Så sant…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

carl-gustaf
0

#9 TACK! Kyss

Charlotte-Aveback
0

#7: Jag håller med dig! Låt det vara frivilligt!

De som vill "kvalitetsmärka" sina hingstar kommer att fortsätta göra det även framåt. De som inte vill, behöver inte. Och sedan är det upp till stoägarna att välja de hingstar de vill ha.