Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 370 ggr
Annette
0

Hästtjejer (och killar)

Jag tittade på Lilla Aktuellt idag. Forskare har kommit fram till att det är bra för barn och ungdomar att hålla på med hästar, men det har ju vi vetat länge ;)

Man lär sig att ta ansvar och planera, man lär sig att arbeta och se vad som behöver göras, man måste vara bestämd och tålmodig osv. Alla egenskaper som man får av att vara i ett stall har man nytta av i arbetslivet. Hästmänniskor blir bra chefer, visar utredningen.

Detta är precis vad jag sagt till min chef när vi skall ta in semestervikarier. Ta in hästfolk, har jag sagt, de är inte rädda för att ta i, och se, nu finns det till och med en utredning som visar att det stämmer Flört.

Det bästa sättet att fostra sina barn måste alltså vara att skaffa en shetlandsponny Glad.

KevinKlein
0

Shettisar är ju oftas bra nybörjar ponny man lär sig mkt av dom små oftas tjuriga ponnyerna :)

sara-ek
0

haha ja det är bra:) Alla borde få den här chansen:)

HanniBunni
0

Ja sen har vi den biten att övertala mannen här hemma att sönerna behöver faktiskt denna fjärde shettisen som man har hittat och vill haOskyldig

Kris_J
0

#1 håller inte med dig om att de är tjuriga, mina är underbara lättlärda och sammarbetsvilliga!

Men jag har en åsiktsmaskin i stallet och hon är ett Gotlandsruss.

Då dottern tävlade lärde hon sig att hålla koll på alla grejor som skulle packas med, hon planerade och gjorde långa listor veckor i förväg. Hon la också upp sässongens mål och för det mesta lyckades hon uppfylla dem. Men "fan" om det inte gick precis som hon tänkt sig….undra vem som fick skulden då….? Då var hon inte rolig att ha i sin närhet.  Några av ponnyerna var hennes som jag inte fick lägga mig i vad de skulle äta, hur de tränades osv. Utom vissa veckor när damen inte var på humör, då var det mina och hon hatade dem. Utom den ena som alltid var hennes hur det än gick. Sedan blev hon för gammal att tävla den diciplinen hon höll på med och ville inte se åt hästarna i några år. Vilket kändes konstigt då hon varit en fullkomlig hästgalning hela sitt liv. De sista åren på gymnasiet kom den mycket målmedvetna förhållningen till skolarbetet och hon lyckades mycket väl med det som hon inte först trodde sig om. Hästarna har till viss del kommit tillbaka så barnet kan åka med och hjälpa mamma när så passar. Och den speciella favoriten är fortfarande lika kär. Där finns återigen de genuina intresset hur ponnyn ifråga ska framleva sina dagar. Barnet har nått nya mål och satsar nu på en fortsatt utbildning inom sitt specialintresse. Kanske kan det vara så att hon utan sitt stora engagemang i hästarna inte lyckats med att få lärdomen att tänka strategiskt och göra upp mål för att sedan se dem uppfyllas. Vem vet…

Veritas odium paretFörvånad

Annette
0

Mina är heller inte tjuriga. Om vuxna har huvudansvaret för deras fostran tror jag inte de blir det heller.

Men de är påhittiga. Eros upptäckte en dag att det stack upp en slang ur marken, det har det gjort i hela hans liv. Men just den dagen var han tvungen att provbita i den, med resultat att han drog upp en lång bit så den fick grävas ner. Jag kan inte annat än le.

Trim
0

Cornell är definitivt inte tjurig. Men de kräver samma fostran som en stor häst och det missar folk.

Klart att vi är bäst som har fostrats i ett stall. Hårt jobb dygnet runt och aldrig lediga. Nu när jag jobbar som gy-lärare har jag svårt att se det somm ett "jobb". Och inte är det den pedagogiska utbildningen som visar sig i min lärarroll. Snarare är det så att det är det jag fått med mig från uppväxten på ridskolan.  På gott och ont he he…Ordning och reda…

Charlotte-Aveback
0

Jag brukar också säga det till folk: Vill ni ha hjälp av någon som inte är rädd för att hugga i, inte backar ur på grund av dåligt väder, etc. så ta en hästtjej! Glad

RebeckaSvensson
0

#0 Det nya säljargumentet för att barnfamiljer ska köpa sig en shettis :-)

#1 Tycker inte att shettisarna oftast är tjuriga. Mina är väldigt trevliga, positiva och lätta att hålla på med.

Är nog inte fel att man redan som ung får lära sig att ta ansvar och sköta sina sysslor, tvärt om så är det garanterat väldigt lärorikt och fler borde lära sig det.
Stämmer bra att man får lära sig att planera och ta hänsyn till andra när man har djur. Det går inte bara att lämna allt eller hoppa över att gå ut någon dag för att man inte känner för det.

KevinKlein
0

Ne visst alla är inte tjuriga men oftas så är shettisar lite busiga eller tjuriga iallafal nästan alla jag träffat

tilja
0

Påhittiga är ordet! Mina är trevliga och gulliga för det mesta men jag tycket nog att de är lite mer viljestarka än vissa större hästar. Sedan är det så klart stora individuella skillnader. Det är ju också lite av charmen med dem, det här påhíttiga lite viljestarka sättet…..

Annette
0

Mitt gamla New Forest sto är betydligt envisare än alla mina shettisar tillsammans :)